Siden starten på karrieren i 1971 har Brian Holm brugt mange timer på landevejene. Det har været hårdt arbejde, men også et arbejde med helbredet som indsats. Mødet mellem cykelrytteren, hans kompagnoner og bilisterne på landevejene har resulteret i mere end bare sved, blod og tårer - nemlig adskillige brækkede knogler, hjernerystelser og det der er værre.
På trods af det mener Brian Holm stadig, at vejen er et fælles ansvar, som skal deles mellem cyklister og bilister.
"Cyklister er også nogle idioter - det går begge veje. Mange cyklister på landevejene tror, at de ejer hele vejen og føler, at de næsten er klar til Tour de France. Men bilister tager heller ikke altid hensyn og bliver hurtigt aggressive. Det er de færreste cyklister, der tager ud på vejene for bevidst at provokere andre. Frisk luft, afkobling og motion, det er formålet. Ikke at skændes med en bilist," fremhæver Brian Holm.
Slaget ved Gammel Kongevej
Gammel Kongevej på Frederiksberg bliver flere gange nævnt af Brian Holm som den mest ekstreme cykelrute i Danmark. En cykeltur ned ad gaden er som en krig - og den krig er ifølge Brian Holm tabt på forhånd.
"Morgenturen ned ad Gammel Kongevej på cykel er vanvittig. Der må man overgive sig og håbe på det bedste, når alle stresser afsted klokken kvart i otte med en smartphone i den ene hånd og en dyr kaffe i den anden," fortæller Brian Holm.
Derfor ender Brian også oftest med at suse afsted på en ældre herrecykel i stedet for raceren, når han skal afsted om morgenen.
"Cyklisterne skal bare fremad uden hensyn eller tanke på andet end stress og jag. Og dét skal også nævnes i denne her debat om forholdet mellem trafikanter. Hverdagscyklister må indbyrdes også tænke mere over deres adfærd. Jeg oplever at kørsel med hverdags- og motionscyklister er farligere end at køre Tour de France med konkurrence-ivrige cykelryttere."
"Din lortedag skal ikke gå udover andre"
Selvom dagene kan være lange og tålmodigheden kort, så må aggressioner fra kontoret adskilles fra adfærden på vejene, lyder det.
"På min cykel er jeg flere gange - med fuldt overlæg - blevet torpederet af en bil, fordi en anden mand havde en lortedag på kontoret. Og hvis det ikke var gået udover mig, så havde vreden ramt naboen eller en uheldig person i køen i Netto."
Foto Michael Sangkoyo Gramtorp
"Det er de mennesker, som er et problem for mig i trafikken - og det gælder både bilister og cyklister. Folk glemmer, at personen på cyklen eller i bilen er nogens søn eller datter, som du kan gøre bange, men endnu værre risikere at slå ihjel eller invalidere," understreger Brian Holm.
Ifølge Brian har det været en del af cykelrytter-livet, at man har måtte deale med sure trafikanter.
"Folk der kører cyklister ned med vilje - det har jeg oplevet mange gange! Sure, stressede bilister, der gasser op og kører ind i cyklister. Det har givet nogle flyveture gennem luften. Sådan nogle mennesker tror jeg aldrig ændrer adfærd - og heldigvis er det kun én ud af tusinde, der bare ikke kan nås."
Det er trods alt vores børn i trafikken
For Brian Holm går tilråb og aggressive trafikanter ham ikke længere på - det er mere tanken om hans 15-årige søn, der træner ude på landevejene, der gør ham nervøs.
"Når min søn og hans kammerater gerne vil ud på landevejene, så tænker jeg nogle gange 'Hold da kæft'- Hvad jeg ikke har set og oplevet af ulykker på landevejene. Han skal ikke opleve det samme! Han skal ud i den friske luft uden, at jeg skal være bekymret for hans sikkerhed," siger Brian Holm.
Det er muligvis sønnens øgede færdsel på vejene, som har fået Brian Holm til at støtte op om Continental Dæk Danmarks adfærdskampagne: "Share the Road", hvis formål er at skabe mere tolerance mellem cyklister og bilister.
"Igennem mange år har jeg oplevet den hårde og konfliktfyldte tone, der er mellem cyklister og bilister. En kamp, som jeg gerne vil bruge min stemme til at nedtone og måske bidrage til at fremme den gode trafikkultur. 'Share the Road' handler om at dele vejen og have forståelse for ens trafikanter. Et vigtigt budskab som jeg gerne vil støtte op om - og som jeg jævnligt tager med mig i de kredse, hvor jeg er."
"For hvis vi alle viser respekt for hinanden og tager hensyn bliver det mere sikkert at færdes i trafikken, ligesom vi kommer frem uden at være i dårligt humør," fremhæver Brian Holm
Løsningsforslag: 1,5 meters afstandsskilte skal implementeres
En god instans for forebyggelse - og hjælpende hånd - på landevejene kunne ifølge Brian Holm også være 1,5 meters afstandsskilte, som blandt andet bruges i Frankrig, Spanien og England. Skiltene minder bilister om at holde afstand til de tohjulede.
"Danmark er en cykelnation, og vi oplever kun flere motionscyklister på landevejene. Det er investeringen værd, det kan jo redde menneskeliv og fungerer som en god reminder til bilisterne," slutter Brian Holm.
Foto: Twitter / Giv Cyklisten Plads
Den kommende uge vil Feltet.dk have fokus på vejvrede. Artikelserien vil omfatte interviews med psykolog, kørerlærer, cyklistforbundet og mere.
Læs også: Flagpostens læserbrev: Jeg er rystet
ANNONCE
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger