Efter jeg i sommers gennemførte et af mine delmål, Race Across Germany, har jeg holdt et par måneders fysisk og mental pause fra mit RAAM 2016 projekt. En fuldstændig pause vil jeg ikke kalde det, men måske mere et par måneder hvor førsteprioriteringen ikke var cykling, men derimod rettet mod familien og restitution. Ved at have ”genopbygget” min mentale og fysiske kampkraft i august og september, kan jeg være endnu mere koncentreret på de opgaver og udfordringer, der ligger og venter forude.
For mig startede min sæson tilbage i oktober og løber frem til udgangen af juni. Der er dage, hvor jeg ikke engang ænser, at der også kommer en tilværelse på ”den anden side”. Mit fokus er nu tredelt, næsten i en prioriteringsrækkefølge der hedder -RAAM, -familie, -venner og jobbet. At sætte sig et så vanvittigt mål, som at køre tværs over USA på cykel, kræver naturligvis sine ofre. Ofre jeg og min familie er villige til at betale i en kortere periode, for at opnå og udleve min drøm. Men også et fokus, som gør, at jeg kommer i underskud på familie- og jobkontoen. Et underskud som jeg glæder mig til at kunne betale tilbage, med renters rente efter jeg kører over målstregen i Annapolis i Maryland.
Træning og vægttab
Træningsmæssigt har oktober og november gået med at få genopbygget en solid fysisk ”base” i forhold til at gøre kroppen stærk nok til at imødekomme de kommende måneders store træningsmængder. I denne ”base-periode” er træningen blevet tilrettelagt således at muskler og sener vedligeholdes og opbygges, til at kunne holde til kommende belastning. Ligeledes har jeg fokus på at komme ned i min kampvægt i en periode, hvor der ikke trænes markant hårdt eller langt. Jeg lærte på den hårde måde sidste år, at vægttab og hård træning ikke er en særlig god ide.
Selve cykeltræningen er i denne periode tilrettelagt med cirka 8-9 timers ugentligt træning med 2 indlagte hviledage. Træningen er et mix mellem træning på cyklen og stabilitets- og styrketræning i fitnesscentret. Netop min træning i fitnesscentret har en større opmærksomhed end først antaget. Årsagen er, at jeg under RAG pådrog mig en overbelastningsskade i min højre skulder, som gør at skulderledet låser, når jeg sidder i flere timer i min enkeltstartsposition. Heldigvis kunne min læge i samarbejde med min fysioterapeut udpege skadens årsag, omfang og angive en behandling. Det viser sig, at jeg simpelthen ikke har tilstrækkelig muskelmasse til at stabilisere ledet, når jeg sidder i ”bøjlen”. Så nu knokles der også i fitnesslokalet med at opbygge muskler og led til at blive stærkere end nogensinde før.
Teamet
Siden sidste indlæg her på Motionsfeltet er det lykkes os at forstærke teamet. Sidste brik i det komplette team var vores læge, som nu er fundet og indgår i teamet med sine kompetencer og ideer. Som jeg har skrevet før er det at have et velfungerende team omkring mig altafgørende for en succesfuld gennemførsel af RAAM. Alle tidligere og nuværende RAAM ryttere, som jeg har talt med har, berettet enstemmigt, at et velfungerende team omkring sig er essentielt for af nå målsætning om at gennemføre RAAM på under 12 dage.
For at vi kan skabe de bedste forudsætninger for succes er perioden henover årsskiftet også teamets sæsonstart. Så for at udvise rettidigt omhu, har vi valgt at fordele opgaverne internt i teamet og har i sidste måned oprettet to elementer i teamet. Sundhedselementet, som skal fokusere på hvordan vi sundheds- og lægeligt bedst kan være forberedt, samt Økonomielementet, der har fokus på at tilvejebringe de sidste økonomiske midler projektet kræver. Begge elementer vil i den kommende tid skabe fundamentet for, at projektet kan have tilstrækkelig dybde og robusthed til at imødekomme de bump i vejen som vi ved, der kommer både før og under RAAM.
RAAM seminar
Et af de obligatoriske krav, før man må stille op til RAAM, er deltagelse i et RAAM seminar, der for vores vedkommende afholdes i London den 20. februar. På dette seminar vil RAAM arrangørerne støtte os, ved at give os de tips og tricks, som arrangørerne har erfaret i løbet af årene. Derudover deltager også tidligere RAAM ryttere og deres teammedlemmer, hvor der gives mulighed for at gå i dialog omkring deres oplevelser.
Emner på seminariet er:
- Sikkerhed
- Søvn og søvnplanlægning
- Navigation
- Pakning og overnatning for teamet
- Bemanding og teamroller
- Rollen som Crewchief
- Forudseenhed og beslutningstagning
- Teamets udfordringer
- Kroppen og smerter
- Masser af tips og historier
- Q+A seance
Jeg er meget opmærksom på, at stå på skulderne af andres erfaringer og ikke begå de fejl, som vi kan afhjælpe eller forudse, inden vi starter turen over USA. Som et supplement til RAAM seminariet har jeg allerede haft flere møder med tidligere og nuværende danske RAAM ryttere for at høre deres erfaringer. Samtaler som har været fantastiske og har givet mig en masse oplysninger, jeg ikke har kunnet tilvejebringe på anden vis. Stor tak til de, som afsat tid til at mødes med mig.
CykelForum
Jeg er af natur en meget social person, som gerne deler min oplevelse med andre, der også har en passion for cykling. I kølvandet heraf opstod ideen om at dele alle de gode oplevelser, som deltagelse i projektet giver igennem det vi kalder CykelForum.
CykelForum er et tilbud til alle, med særlig interesse for landevejscykling. Og til de som har lyst til at være en del af et fællesskab med masser af lærerige og spændende aktiviteter, der på alle måder handler om cykling. Takket være vores samarbejdspartnere har det været muligt at sammensætte et spændende program med emner og aktiviteter, der alle vil bidrage til, at vi får en bedre og stærkere oplevelse, når vi dyrker vores sport. I vores CykelForum skaber vi hyggelige og inspirerende rammer for alle der deltager, så det bliver berigende og fornøjeligt at mødes til aktiviteterne. Er du interesseret i et medlemskab kan du kikke ind på vores hjemmeside under menuen ”CykelForum”.
Særlig en af de aktiviteter jeg ser meget frem til, er vores helt egen og unikke nyskabelse som min Crewchief har udtænkt, nemlig cykelløbet ”Race Around Jutland”.
Alle der er medlem af vores CykelForum kan deltage og løbet er en super flot tur på 3 x 400 kilometer med cirka 7000 højdemeter. Det vil være muligt at deltage på alle etaper eller på enkelte etaper, der bringer os hele vejen rundt på Jyllands kyst. De tre etaper er planlagt således:
1. etape starter i Søndervig, herfra drager vi nordpå til Hirtshals og Skagen med første etapemål i Frederikshavn.
2. etape går fra Frederikshavn og sydpå langs den jyske østkyst, et lille sving ud på Djursland og med mål i Vejle.
3. og sidste etape går fra Vejle mod Haderslev ned til grænsen, som vi følger til at vi er ved vestkysten igen og kører herefter videre nordpå til målet i Søndervig.
Er du også lidt småtosset med at cykle langt, så har du her muligheden for at dele din passion med ligesindede.
Det var en kort beskrivelse af de forskellige emner som jeg og teamet beskæftiger os med i denne periode. Er du blevet nysgerrig på ultracykling, så kan du i næste indlæg blive klogere på hvordan jeg planlægger mine tre kommende træningslejre i henholdsvis Italien, Spanien og herhjemme, hvor jeg særligt glæder mig til vores helt egen cykelløb - Race Around Jutland.
Indtil da kan du læse mere om projektet på hjemmesiden Dan-raam2016.dk hvor vi også vil gå i dybden med de forskellige emner. Det er ligeledes muligt at følge og give et ”like” på facebook.com/danraam2016
Starten er gået til Race across Germany 2015.
1100 km venter forude.
Vores tanker til Anders Tesgaard, som stadigvæk
kæmper sit livs kamp efter den tragiske ulykke i RAAM 2015.
Crewchief, Kristian Venø og jeg får lige ”vendt” en mindre
mentalforstyrrelse i mit sind cirka 700 kilometer
inde i løbet, Race across Germany.
En tilfreds Crewchief efter gennemførelsen af Race across
Germany 2015.
Det ”ondeste” team er klar til nye udfordringer.
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger