Motionsfeltet.dk's vurdering:
For nogle er det at se en italiensk carbon-skønhed monteret med en ny og sprød Campa*-gruppe (*Campagnolos-kælenavn) lig med det smukkeste syn, der findes i verden. Og mærket har også sine fanboys, men hvad er det, som Campagnolos mekaniske grupper kan, der gør, at mærket har den her mytiske aura omkring sig? Og hvorfor ser man ikke flere cykler som er monteret op med Campagnolo?
Generelt er Campa (i Danmark) kendt som de lidt dyre grupper, der primært henvender sig til folk, der er vil have ekstra lækkerhed. De færreste ved dog, at Campagnolo har altid været den gearproducent, som i det fleste tilfælde har været først med de nyeste teknologier. De var blandt andet de første, af de nuværende geargruppe-producenter, til at introducere elektroniske gear, og de var de første til at komme med en 11-speed gruppe.
Hvorfor ser man så ikke flere cykler med Campagnolo, tænker den skarpe læser nok. Svaret er simpelt; prisen! Campagnolo holder fast i, at alle deres produkter skal leve op til højeste standard. Hvilket for Campagnolo også betyder, at størstedelen af alt er produceret i Europa og primært i Italien (enkelte dele i Rumænien). Dette betyder bare også, at delene bliver dyre, da europæiske lønninger (og arbejdsforhold) er højere end dem i Østen.
Selvom Campagnolo ikke er meget for at tale om deres konkurrenter, så oplevede vi på Eurobike, at Campagnolo argumenterede for, at deres Chorus-gruppes performance modsvarer Shimanos Dura Ace, og at prisen derfor ikke er høj.
Tværtimod. Vægtmæssigt er der dog næsten 100 grams forskel - men mere om dette senere. Det skal her nævnes, at den generelle opfattelse (og her taler vi nødvendigvis ikke om fagfolk) normalt sætter Chorus et sted mellem Shimano Ultegra og Dura Ace, hvilket Gruppens pris og vægt også afspejler.
I denne test vil vi gennemgå hvad man får for sine penge, når man vælger Campagnolo. Dette fordi det (til trods for det er blevet et nicheprodukt) stadig på papiret er her, man finder de nyeste teknologier først.
Vi har valgt netop at teste Chorus gruppen, da det er den gruppe, som økonomisk giver mest mening. Den anvender de samme teknologier som de dyre Record og Super Record-grupper, dog anvender den enkelte steder lidt tungere materialer og har ikke keramiske lejer i pullyhjul og kranklejrene. Også er den ikke så ’bling-bling’ som Record-grupperne, men har et mere afdæmpet sort/hvidt design, som vil tiltale og se godt ud på de fleste cykler.
Test:
Hele gruppen kommer individuelt pakket i æsker, og der er monteringsvejledning med i de enkelte æsker, - ja, æskerne kan sågar også transformeres til udstillingsstande.
Det lyder måske mærkeligt at tale om indpakningen, men den er en del af den samlede oplevelse, ligesom man ser med Apple-produkter (også stopper den sammenligning også der!). Navnlig Campagnolo-æsker har historisk i sig selv også en værdi. Bare spørg vintagefolket, hvad de vil sige til et par Campa-æsker fra 1970’erne.
Skiftegreb:
Vægt: 337 gram
Skiftegrebenes indre dele er blevet komplet redesignet til 2015-versionen af gruppen. Dette betyder også, at 2015-grupperne ikke er bagudkompatible med ældre Campagnolo 11-speed-grupper. Det man har gjort, er at redesigne længderne i kabeltrækket, da både bagskifter og forskifter er udformet på en ny måde, der skal forbedre skiftet og nedsætte sliddet af kassette, kæde og klinger.
Samtidig er Campagnolo kommet med nye silikonegreb, der har fået riller for at øge komforten og lede vand bedre væk fra håndtaget. Komfort er altid en individuel ting, men Campagnolo har, efter denne testers mening, her lykkes med at gøre behagelige greb endnu mere behagelige. Navnlig i regnvejr kan man mærke opgraderingen, grebene er bare mindre glatte end de forrige versioner, samt dem man oplever hos konkurrenterne.
Selve skiftet og skiftemulighederne er der, hvor Campagnolo har et stort overtag på sine konkurrenter - og har haft det siden man flyttede gearskiftet fra rammen og op i grebet. Man har hos Campagnolo mulighed for at skifte op til fem gear ned af kassetten og tre gear op i et enkelt tryk. Noget som virkelig gør en forskel, når man kører race og netop kan være afgørende for, om man fanger momentet eller ej.
Det virker bare, og denne tester har ikke oplevet, at der har været behov for at bevæge sin finger mere end en gang for at finde det rigtige gear. I modsætning til flere som må klikke, hvad der lyder som en gal for at få et tungt nok gear, når der spurtes.
Til forskifteren er skiftet også optimeret, således at der er et ekstra trim-klik, der betyder at kæden ikke tages til forskifterens ydre position, når den skiftes ned på den lille klinge og derfor mindskes chancen for, at kæden tabes (mere herom senere).
Selvom man skifter ved hjælp af en bøjle til pegefingeren og en tommelskifter, så skifter man stadig fint gear, når man ligger nede i hornene. Hvis man har et styr, som har et dybt drop, og samtidig mindre hænder, så kan det være lidt svært at nå tommelskifteren. Dog havde denne tester ingen problemer med det.
Alt i alt er grebene yderst smart designet, meget behagelige og har de bedste skiftemuligheder på markedet. En top løsning som på nuværende tidspunkt ikke fås bedre. Selve tommelskifteren vil kræve lidt tilvænning, hvis man er vandt til Shimano eller SRAM, men efter et par ture falder det meget naturligt.
Slutteligt skal serviceringsmulighederne også nævnes. Skiftegrebene er bygget op på en måde som gør, at det er let at komme til de enkelte dele og servicere dem/skifte fjedre hvis det skulle blive nødvendigt (og reservedelene er tilgængelige). Der er dog mange tusinde kilometres liv i et skiftegreb, før det skal serviceres.
Importøren fortæller os dog, at man nu om dage ikke skifter smådele i grebene ved defekt, men at man skifter hele huset. Vi har dog selv kunne finde både vejledning (fra Campagnolo) og de enkelte dele på nettet, så det er hvert fald en mulighed hvis man er ferm på fingrene.
Bagskifter:
Vægt: 186 gram
Ideen i opbygningen af bagskifteren er at holde kæden tættere på kassetten for både at optimere kraftoverførslen og skabe mindre slid på kæde og kassette.
Måden man har gjort dette på, er ved at skabe et nyt parallelogram, som er meget i øjefaldende - det Campagnolo selv kalder Embrace Technology. Bagskifteren ser meget større ud og har flere vinkler end tidligere modeller.
Faktisk er den todelt og har to fjedre. Dette skulle gøre, at den udover at holde kæden tættere til kassetten også skulle have lettere ved at bevæge og tilpasse sig til de enkelte kassetter - navnligt friktionen i skiftet, når det kommer til kassetter med større tandhjul (25, 27, 29 tænder), skulle være elimineret.
Parallelogrammet har gjort, at de har udvidet kapaciteten for bagskifteren til, at den nu kan klare en kassette med 29 tænder og stadig have samme skifteperformance ligesom længere nede på kassetten.
Når man skifter, mærker man umiddelbart ingen forskel på bagskifterens design i forhold til en normal bagskifter - ikke udover det sprøde skift som hører Campa til.
Vi testede både bagskifteren med en 11-25 Campagnolo-kassette og en 11-28 Shimano-kassette, og her kunne vi ikke finde forskel i modstanden, om det var nede i de små tandhjul eller de store.
Når det kommer til kassetter, så er 11-speed fint kompatibelt med de forskellige mærker, når det kommer til klingerne og længden på kassetten. Dog kræver Shimano/Sram og Campagnolo kassetter stadig hvert deres body, og man kan derfor ikke anvende en Shimano-kassette på en Campagnolo-body og omvendt.
Bagskifteren har en god spænding i sine fjedre, og vi havde faktisk ikke problemer med at skifte gear i vores ”brostenstest” op igennem Carlsberg i Valby, hvor flere skiftere ellers har måttet se sig udfordret.
Opsætningen af bagskifteren er, som det plejer at være. Der er to små unbrako-justeringsskruer, til at indstille grænser, og bagskifteren skrues fast i rammen med en torx-skrue, hvilket er lidt spøjst, men Campa har altså valgt at anvende både torx- og unbrako-bolte i deres geargrupper.
Forskifter:
Vægt: 76 gram
Forskifteren er lavet i aluminium og ikke carbon, som resten af gruppen. Dog er yderpladen farvet mørk, så den stadig matcher. Skruerne er lette at komme til og en almindelig unbrakobolt spænder kablet.
Opbygningen af forskifteren er dog redesignet i forhold til tidligere versioner. Den har fået en lang arm, som man også kender fra Shimano. Armen gør, at der kræves mindre bevægelse oppe i grebet og skaber mindre modstand i selve skiftet.
Samtidig trimmer skifteren, når man skifter ned. Det vil sige, for yderligere at minimere kædetab så skifter den ikke helt ud til grænsen, men efterlader endnu et klik. Det er en meget smart feature (som minimerer chancen for at ’lave en Andy Schleck’), og det ekstra klik generer ikke denne tester.
Selve skiftet kræver ikke meget kraft, og denne tester husker ældre og andre grupper, hvor man på en kold eller lang dag kunne have problemer med at få skiftet op - det sker ikke med denne teknologi.
Bremser:
Vægt: 318 gram
Bremserne er lette at installere, og de enkelte bremsesko har en trinløs indstilling, der gør, at man kan indstille med hvilken vinkel, bremsegummiet skal ramme fælgen. Meget fint, da man derfor både kan sikre, at bremserne rammer lidt skævt på (giver bedre bremse-performance) samt rette bremserne til alt efter slid på klodserne.
Bremserne leverer virkelig godt, når det kommer til bremsekraft, og det overraskede os faktisk lidt. Vi havde før hørt rygter om, at netop bremsekraften var der hvor Campa kunne halte efter sine konkurrenter, men det er ikke tilfældet.
Vi testede bremsekraften med samme hjul og et sæt nye Ultegra bremser. Der er en markant forskel, men hvorvidt det er opbygningen af bremsen eller gummiet eller en kombination, vides ikke. Vi har ikke dissekeret et sæt Ultegra bremser - det vi dog kan sige er, at opbygningen med fjedren og kuglelejet i Campa-bremsen skaber et sæt bremser, som er lette at modulere og som har en overbevisende bremsekraft.
Vi vil faktisk gå så langt som at kalde det den bedste bremsekraft, vi på stående fod har oplevet fra et sæt fælgebremser uden opgraderede bremseklodser. Her skal man tænke på, at det ikke kun handler om man kan låse hjulet (det kan man på de fleste bremser), men også i moduleringen, som er uovertruffen. Blandt andet på de stejle stykker ned af Hallandsåsen skabte bremserne tillid til, at vi kunne bremse ned inden svingene, senere end vi plejer.
Desuden er det ikke bremseklørerne alene, som har en betydning, også kabeltrækket og opbygningen af skiftegrebene har en betydning for, hvor godt en bremse bremser og styringen af bremsekraften.
Servicering af bremserne er nem, og det er nemt at skifte klodser. Bremserne har ikke en bøjle til at åbne og lukke dem, når et forhjul for eksempel skal af, som man kender det fra konkurrenterne. Campagnolo har valgt at ligge denne funktion i selve skiftegrebet. Det er en lille metalknap, man flytter foran på grebet, som gør, at bremserne åbner sig. Dette er super smart, navnlig hvis man kører race og vil give baghjulet lidt mere plads til at bevæge sig i, uden at man behøver overstrække sig for at nå bagbremsen (eller vise sine konkurrenter at man gør klar til spurt/angreb etc.).
Kranksæt:
Vægt: 684 gram
Det absolut første som springer i øjnene, når man ser den nye gruppe, er kranksættets opbygning. Væk er den klassiske 5-boltsløsning, i stedet har kranksættet fået en 4-boltsløsning, som vi kender det fra Shimano. Dette betyder, at man foruden at have lavet et stivere og mere aerodynamisk kranksæt (ifølge Campagnolo), giver muligheden for, at man selv kan skifte til de klinger man har behov for, uden at skulle tage hensyn til om ens kranksæt er et standard (53/39) eller et kompakt (50/34). Det er rigtig smart. Den gamle løsning havde nemlig sine begrænsninger, navnlig hvis man skulle have en rigtig bjerggearring (en 34’er som lille klinge) på et standard-kranksæt.
Udseendet er nok noget, som vil splitte mange. Personligt er denne tester til et klassisk kranksæt, men det skal siges, at billeder ikke gør det nye kranksæt ære. Det er et flot kranksæt som sammen med det nye udseende af bagskifteren, vil give de fleste cykler en meget sporty og kantet fremtoning. Designlinjen er konsekvent alle komponenterne igennem og derfor har gruppen et meget, ja, harmonisk udseende.
Det testede kranksæt havde mellemgearingen 52-36 som i cykelkredse er blevet det nye sort, da men på flere punkter kombinerer fordelene ved et dobbelt og et kompakt kranksæt. Man har derfor nok knald på den store klinge, til at kunne køre stærkt, men stadig en lille klinge der fordrer, at tungere motionister stadig kan cykle op ad.
Chorus-kranksættet kommer med stållejer (Record og Super Record kommer med keramiske lejer), som hos Campa er monteret direkte på kranksættet. Når man monterer kranksættet, spænder man de to arme sammen med en bolt inde midt i kranksættet. Det lyder måske lidt spøjst. Men Campa mener, at man får et meget mere stabilt og stift kranksæt ved at lade begge arme have samme længde samlepind, som låses sammen med en række tænder og en bolt, som skal spændes mellem 42 NM og 60 NM.
Kranksættet er ret stift, og vi oplevede ikke fleks i klingerne overhovedet, hvilket er meget flot, da de fleste krankarme/klinger vil flytte sig en lille smule fra side til side, når de virkelig bliver udsat for pres. Men det lykkedes os ikke med dette kranksæt, hvilket er rigtig godt.
Lejerne kører også rigtig godt. En ”standard” og meget uvidenskabelig ’spinnetest’ uden kæden monteret overraskede positivt, kranksættet blev bare ved med at dreje - så en ting vi kan sige er, at der ikke er meget modstand i lejerne, når de er helt nye. I løbet af vores testperiode havde vi heller ingen problemer med dem, og efter en lille måned i alt slags vejr drejede de lige så lystigt rundt, som første gang vi installerede kranksættet.
Kassette, kæde og krankboks:
Vægt: 230 gram (kassette), 246 gram (for kæde med 110 link), 29 gram (BB386 bottom bracket)
Der er ikke de store ændringer i hverken kæde, kassette eller bb-kop i forhold til tidligere versioner, og rent funktionelt virker tingene som de skal.
Kassetten er i udskåret stål og har fået en legering, som skal gøre den lidt mere holdbar. Den største ændring i forhold til kassetten er, at der nu er kommet en 11-29 kassette, som giver et ekstra let gear til de høje bjerge.
Kæden er en typisk kæde, den har en fornuftig vægt og i vores testperiode havde vi ingen problemer med den. Når kæden skal installeres, skal man bruge en kædeskiller som kan klare Campagnolo-kæder. Dette er besværligt, da bolten som skal samle kæden, skal klippes, men ellers er der ingen udfordringer ved den.
Den testede pressfit BB386 krankboks skål var let at presse ind. Den har en lille afrunding skåret ud i kanten, der gør, at det er let at sætte den helt lige, når den skal presses ind i rammen. Udskæringen af metallet er perfekt og både fit i ramme og med krank er spot on.
Grunden til at den opgivede vægt på krankboksen er så lav, er at selve lejerne hos Campa sidder fast på kranksættet og ikke i skålen, som man ser hos andre producenter.
Gruppen samlet:
Pris: set til 8.499,00 kr.
Vægt: 2106 gram
I forlængelse af det vi skrev i indledningen, så vejer en Shimano Dura Ace gruppe 1998 gram (opgivet) og en Ultegra 2294 gram (opgivet) til sammenligning. Men nu er vægten ikke alt, og navnlig performance vægter også højt i vores samlede bedømmelse.
Og her må vi bare ligge os fladt ned. Skiftemulighederne er bare bedre end alle andre mærker, og det virker bare. Skiftene er hurtige og lette, og Campagnolo har et fint feedback-klonk i selve skiftegrebet. Samtidig skifter bagskifteren utrolig hurtigt, hvilket gør, at man har en meget fin følelse med de enkelte skift, hvilket denne tester synes om.
Det skal gøres klart, at denne tester har ejet cykler med nye top geargrupper fra alle tre mærker og ikke normalt har en favorit mellem de tre. Hver producent har sine højde- og lavpunkter.
Men det som Campagnolo virkelig har lykkes med i deres 2015-version, er at tage alt det de er gode til, og kombinere det med det, som de andre grupper gør godt (bl.a. 4-klingers krank og forskifterens opbygning) for tilsammen at skabe en vinder. Så selvom vi startede skeptiske, navnlig når det kommer til prisen, må vi sige at gruppen er alle pengene værd.
Til prisen og med den performance og de løsninger der er tænkt og integreret, findes der ikke et bedre køb lige nu, hvis man er interesseret i en mekanisk geargruppe.
Gruppen vil passe fint til de fleste, der vil have de bedste mekaniske gearløsninger cykelindustrien lige nu kan levere til prisen, og som kan leve med den lidt øgede vægt. Navnligt folk som kører race/spurter med vennerne/klubben og har behov for hurtig skifteperformance og ikke vil/kan have en elektronisk gruppe, vil blive glad for gruppen, særligt hvis prisen har en betydning.
Sådan har vi testet:
Vi har testet gruppen hen over den danske sommer. Den har fået ture i regnvejr og den har været et par smut oppe på Hallandsåsen. Desuden har vi testet skiftet på flere brostensstykker.
Selve gruppen er blevet monteret af vores tester på en cykel og forinden har vi bl.a. skilt bremser, bagskifter og til dels skiftegreb ad, for at se både opbygningen, men også serviceringsmulighederne.
Motionsfeltet.dk's vurdering:
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger