Selv når der ikke er tale om markedets helt dyre cykler, vil man gerne sikre sig, at de kommer sikkert frem til rejsedestinationen. Det handler for de fleste egentlig ikke så meget om penge, men mere om irritationen over at skulle starte sin cykelferie med at bruge tid og penge på at finde reservedele til en cykel, som ellers lige havde fået en overhaling inden afgang.
Derfor gør mange en indsats for at finde frem til en god og sikker måde at få deres cykler transporteret - anskaffe sig en ordentlig cykelkuffert, som beskytter det ’kæreste eje’ mod den ofte hårdhændende behandling, man ikke kan gardere sig imod, når først cyklen er ude af ens egne hænder, men i eksempelvis lufthavnspersonalets ’vold’.
Vi har her testet tre af markedet cykelkufferter, som alle, naturligvis, både er blevet vurderet på deres evne til at beskytte cyklen, men også på hvor nemme de er at håndtere for ejemanden selv.
Først og fremmest er der Biknd, som er et mærke, sikkert ikke mange kender til. Cykelkufferten er anderledes end mange andre, idet den er oppustelig, men mere om dette senere i testen. Anden kuffert kommer fra Polaris, der netop er kendt for at lave løsninger til transport af cykel, hjul og lignende, og endelig er Thule, som er mest kendt for deres cykelholdere til bilen, også medtaget i dette test. Det svenske firma er de seneste år nemlig også begyndt at lave kufferter til at beskytte cyklen under længere transporter.
Alle kufferterne har været i brug i forbindelse med Feltet.dk’s testtur til Mallorca, og har efterfølgende været udsat for diverse prøvelser på dansk grund for at teste kvalitet, og ikke mindst holdbarhed.
Læs mere om Feltet.dks nye testformat her
Motionsfeltet.dk's vurdering:
Fakta:
Producent: Biknd
Vejl. Pris: 4.199,-
Medfølger: Håndpumpe, luftpuder og opbevaringscover.
Vægt: 11,3 kg
Test:
Biknd Helium cykelkufferten er, ligesom de to andre kufferter i denne ’3 til test’, blevet testet under Feltet.dk’s testtur til Mallorca. Her har kufferten været transporteret med fly, fra Danmark til Mallorca, og med bil/bus til og fra lufthavnen.
’Hvor er cykelkufferten?’ var denne testers første kommentar, da papkassen med Biknd Helium blev leveret. Den var nemlig ikke særligt stor og lignede slet ikke en cykelkuffert. Det er, fordi denne cykelkuffert er en oppustelig en af slagsen.
Kufferten er ikke en hard-case og har to store oppustelige puder (heraf navnet Helium), som sørger for beskyttelse af cyklen. Når man ikke anvender kufferten, kan luften således lukkes ud, og kufferten kan foldes sammen i det medfølgende cover og fylder derfor minimalt, når den skal opbevares.
Når kufferten er oppustet og klar til transport, fylder den stadig noget mindre end andre cykelkufferter og fremstår desuden handy og let. Den passer ind i de fleste biler hvis sæderne lægges ned. Den kan også være i en stationcar i golfklassen, hvis man lægger det ene bagsæde ned.
En fed detalje er kuffertens fire hjul - hvoraf to af dem kan dreje rundt - hvilket gør, at kufferten nemt og enkelt kan skubbes uden at skulle løftes i den ene ende.
Biknd Helium’s forholdsvis lille størrelse gør også, at man skal skille sin cykel ad, inden den kan pakkes ned. Hjul, sadelpind, bagskifter styr og frempind skal afmonteres, før den kan pakkes ned i kufferten, hvilket godt kan afskrække nogen. Med god grund – det er tidskrævende. Til gengæld er nedpakning en leg på grund af gennemtænkte detaljer såsom fastgørelse af stellet og beskyttelsescover til stel, krank og styr.
Denne kuffert er som nævnt ikke en hardcase, men der er ikke nogen af de ting, som kufferten i vores test har været udsat for, som så meget som antyder, at den ikke er modstandsdygtig overfor stød og fald i forbindelse med transport.
Konklusion:
Biknd er en kvalitetskuffert, og producenten har formået at skabe en kuffert, som virker handy, enkel og lille i størrelsen. Cyklens sikkerhed er i top, og særligt muligheden for, at man kan pakke kufferten sammen, således at den ikke optager unødig opbevaringsplads, gør dette produkt helt unikt.
Stillet til rådighed af:
Odex
Motionsfeltet.dk's vurdering:
Fakta:
Producent: Polaris
Vejl pris: 4899,-
Medfølger: Remme til at spænde cyklen fast
Vægt: 12,2 kg
Test:
To indledningsvise oplevelser: Den er så stor, at du kan få problemer med at have den med i bilen. Og dens størrelse og form gør, at den næsten blæser væk på en god dansk sommerdag.
Jo, der er tale om kufferten fra Polaris, og selvom det er en lidt anderledes – og streng – måde at starte en testartikel på, så demonstrerer de to overstående oplevelser meget godt størrelsen på denne cykelkuffert. Begge oplevelser er dog sande – og erfarede i praksis –, men mere om det senere i testen, for mens det kan være til gene, når det bliver for stort, så har det også fordele. Også i forbindelse med Polaris cykelkufferten.
Hvor umbraconøglen for eksempel skal i brug adskillige gange for at få din cykel pakket ned i andre kufferter, så er det ret ligetil, når du har en stor kuffert, altså en navnlig høj og bred en af slagsen. I dette tilfælde er det en god idé at tage geardroppet ud, og selvfølgelig skal hjulene og pedalerne også af – men ellers er der faktisk ikke noget, som skal skrues af (så længe cyklen ikke er en alt for stor størrelse). Styret løsnes, så det passer, i og spændes så fast med de medfølgende remme. Alt i alt er det altså virkelig nemt at pakke din cykel ned, og efter et par pakningers øvelse kan du have din cykel klar til afrejse på 5-10 minutter, hvilket må siges at være rigtig godt.
Hvad angår beskyttelse, så er hele kufferten lavet i et materiale, der mest af alt minder om et lag virkelig tykt og fast neopren, der er kraftigt nok, til at det bliver en hardcase. Cykelhjulene monteres i poser, som klikkes fast med tre stropper indvendig i kufferten, så de også sidder fuldstændig fast. Man får altså fornemmelsen af, at cyklen er godt beskyttet – men helt undgås kan det ikke at være smule nervøs for, om det nu også er nok beskyttelse; med dette kraftige, men ikke specielt robuste materiale. Både igennem lufthavnen og i flytransporten, og i de følgende test som vi lavede på kufferten, lader der dog på ingen måde til at være nogen problemer med at beskytte cyklen ordentlig.
Det største problem med dette produkt er derfor helt klart størrelse. Eller mere præcist: højden på den, dvs. bredden i liggende stand. Da den ikke er nævneværdigt tyk, men altså lang og høj, er den svær at transportere. Den ruller såmænd ganske godt, til trods for ikke specielt gode håndtag, men den tipper eller vælter meget nemt, når bare den mindste smule vind eller ujævnhed i underlaget får den ud af balance. Samtidig er den uhandy, når den løftes. Hertil kommer altså, at den på grund af din form – længde og højde/bredde – er svær at få ind i bilens bagagerum. Mange bagagerum vil simpelthen ikke være bredde nok.
Konklusion:
Alt i alt en kuffert, som gør det meget nemt at pakke din cykel ned sikrer den godt under selve transporten. To absolut væsentlige parametre, når det kommer til cykelkufferter. Den er dog på ingen måde særlig så handy, når det kommer til selve transportdelen, og samtidig er den, vurderer vi, i den lidt dyre ende.
Stillet til rådighed af:
Ritter Plus AS
Motionsfeltet.dk's vurdering:
Fakta:
Producent: Thule
Vejl. Pris: 4.699 ,-
Medfølger: Integreret cykelstanderenhed og hjulposer
Vægt: 15,8 kg
Test:
Thules Roundtrip Transition cykelkuffert er blevet testet under transport i mange sammenhænge. Både med et fly, fra Danmark til Mallorca, og med bil til og fra lufthavnen. Under testen står det klart, at cykelkufferten er sikker om end også meget upraktisk.
Kufferten er rigtig stor, klart den største i testen, og det gør den meget svær at transportere. Den kan ikke være i en lille bil eller en sedanmodel, og skal man have den ind i en stationcar, skal bagsæderne lægges ned. Der er desuden kun plads til den ene cykelkuffert og to personer i bilen, hvilket er upraktisk. Man kan derfor ikke arrangere samkørsel til lufthavnen.
Kuffertens størrelse og vægt, når den er pakket, gør den også svær at transportere i lufthavnen. Der er godt nok hjul på, men håndtaget er smalt, og fingrene bliver klemt mellem håndtaget og kufferten, hvilket generelt giver et dårligt greb. Ud over transport så er opbevaring også lidt af et problem. Kufferten kan ikke skilles ad eller gøres mindre, og det er svært at finde plads til en kuffert af den størrelse i hjemmet eller skuret, og det er trods alt, der den står de fleste af årets uger.
Størrelsen har bestemt også sine fordele. Der er rigtig meget plads til overs, når cyklen er pakket; det betyder bl.a., at et ekstra hjulsæt ikke ville være noget problem at få med, eller man kan udnytte pladsen til at få meget af sit cykeludstyr pakket ned. Kuffertens størrelse giver også plads til den indbyggede cykelstanderenhed, der er det virkelig smarte ved denne kuffert og gør det nemt at lave reparationer og vedligehold på cyklen
Denne kuffert er også en hardcase, og med tanke på hvordan bagage kan blive behandlet i lufthavnen, er det også meget betryggende. Der er absolut intet, der kan komme til at ramme eller skade din cykel, når først den er pakket ned i denne kuffert. Sikkerheden er altså helt i top. Cyklen er også fastspændt i et stativ, så den står fast.
Konklusion:
Thule Roundtrip Transition er en uden tvivl en kvalitetskuffert, om end en smule ensidig. Cyklens sikkerhed er helt i top, desværre koster det på andre vigtige parametre, og man skal være bevidst om, at kufferten kræver meget opbevaringsplads og er besværlig at transportere. Den indbyggede cykelstander kårer vi som testens ’fedeste feature’.
Stillet til rådighed af:
Egedesø – Bikers Best
ANNONCE
Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig
Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?
ANNONCE
Motionsfeltet.dk • Åsvinget 5 • 9800 Hjørring • Tlf. 5155 8966 • info@motionsfeltet.dk • Cookieindstillinger