16.07.2015 @ 14:00

Feltet.dk har testet tre forskellige aero-landevejsracere - tre cykler, hvis formål primært er at hjælpe rytteren til stabil og høj fart på asfalten for mindst muligt energiforbrug. Aero-raceren er kommet for at blive, og de tre cykler - fra Merida, Felt og Boardman - kommer alle i en prisklasse, hvor den ambitiøse rytter, der ikke vil gå all-in på økonomien, kan være med.

I takt med at aerodynamik er blevet en term flere og flere i cykelverdenen er fortrolige med - at forståelsen klart er, at mindsket vindmodstand er noget, der kan og bør efterstræbes på cyklen, og at producenterne af cykeludstyr derfor også introducerer nye produkter med fokus herpå - kommer der også stadig nye cykler på markedet designet til at bryde vinden bedre.


Indenfor de senere år har man set, at adskillige mærker har flere linjer af cykler, som alle spænder fra deciderede topmodeller og til cykler i den billigere ende. Det der adskiller de forskellige linjer er, hvad cyklen skal anvendes til: hvor den primært skal have sin styrke.

Til når ruten er kuperet eller ligefrem bjergrig, og/eller hvor der skal accelereres meget og vægt og stivhed eksempelvis er et vigtig parameter. Når ruten er ekstra lang og måske med passager af ujævnt underlag, og hvor komfort er i højsædet. Eller - og nu kommer vi til det - når der skal køres i en mere jævn (og høj) hastighed og muligvis afsluttes i en spurt - og hvor altså god aerodynamik er i forgrunden.

Således har altså aero-raceren fundet sin plads i sortimenterne og i cykelrytternes (og forbrugernes) bevidsthed - ikke en cykel til enkeltstarter og triatlon, men en landevejsracer med fokus på forbedret aerodynamik, på at spare rytteren for brug af energi på cyklen.

Feltet.dk har testet tre af slagsen; alle til en pris på omkring de 20.000 kroner og med en ramme af carbon. Foruden fornemmelsen af aerodynamik og evne til at holde fart (den slags måles kun præcist ved hjælp af bekosteligt udstyr), har vi vurderet dem ud fra mere gængse parametre som stivhed, komfort, styreegenskaber mv.

De tre cykler kommer fra: engelske Boardman, som efter en kort pause er tilbage i dansk handel og er grundlagt af den tidligere tempospecialist, Chris Boardman; fra amerikanske Felt, der med sit udgangspunkt i triatlon længe har været i forgrunden i aero-sammenhæng; samt fra taiwanesiske Merida, der udover at være en af verdens største cykelproducenter også er det ældste af de tre mærker (fra 1972) - og det med størst succes inden for MTB.
 

Test: Merida Reacto 5000 LTD

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Fakta:
Producent: Merida
Vejl prs: 18998,-
Ramme : Reacto CF4 / CF3 carbon
Forgaffel: Reacto Pro Direct carbon
Gruppe: 105 / ultegra 11 speed
hjul: Merida super Aero 38
Saddel: Prologo kappa 2

 

Test:

Hvis det ikke var for landevejsstyret så ligner det jo umådeligt meget en enkelstartcykel. Hjulene kommer med lidt profil, og selv når cyklen er stillestående, ser den hurtig ud. Hvis man er til aerocykler, er det svært ikke at komme til at elske denne cykel, alene for dens design.

 

Cyklen er både testet på Mallorca, i forbindelse med vores testtur, men er også blevet brugt flittigt på de danske landeveje. På de danske landeveje blev det helt klart at cyklen ikke kun ser hurtig ud, den er også hurtig, dog med visse forbehold! For mens cyklen ruller rigtig godt når først den er oppe i fart, så er den sløv at træde i gang. Den ligner altså ikke kun en enkelstartcykel, men har naturligt nok også træk af, at være hurtig når det går ligeud og du skal ligge og holde jævn fart.

 

Cyklen er vejet til 9,3 kilo med look keo2max pedaler og carbon flaskeholdere. Dette sætter selvfølgelig en vis begrænsning når det går opad. Ikke nok med at cyklen er en smule tung, så kommer en stor del af vægten fra hjulene, hvilket gør at du får en følelse af konstant at skulle træde cyklen i gang, hvor en lettere cykel med lettere hjul typisk vil være bedre til at holde moment. Ydermere er cyklen virkelig dårlig i accelerationer opad. Hjulene er som sagt gode til at holde fart på flad vej, men virker heller ikke super stive, og dette i kombination med den relativ høje vægt kan virkelig mærkes opad.

 

Når det kommer til styreegenskaber er cyklen bedre end de fleste enkelstartscykler, men cyklen bremser meget i ryk, hvilket gør den en smule ubehagelig på stejle nedkørsler. Hjulene er lavet med nogle riller i bremsefladen. Det formodes, at dette er for at nedkøle hjulet, hvilket egentlig virker som en rigtig smart ide. Det formodes dog også at dette er stærkt medvirkende til at bremseklodsen ikke har konstant kontakt med bremsefladen, og dermed kommer til at bremse i ryk. Selve styreegenskaberne fejler ikke noget, og skal du ikke bruge bremsen er det helt klart en meget direkte styring, som nemt kan kastes rundt i diverse hårnålesving.

 

Konklusion

En lækker cykel til prisen. Du får full carbon, og ultegra/105 gruppe, hvilket må siges at være godt til prisen. Du skal dog være bevidst om, at planlægger du ture til udlandet, så er der helt klart bedre muligheder derude, også til prisen.

 

Om Mærket:

Merida er de seneste par år blevet kendt for at lave cykler, hvor du får meget for pengene. Deres motto er ”more bike”, og har lige siden starten i 1972 haft fokus på at lave kvalitetscykler til fornuftige priser.

 

Stillet til rådighed af: Borandia

Test: Felt AR3 Ultegra 2015

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Fakta:
Producent: Felt
Vejl prs: 20.900,-
Ramme : Felt Aero Road UHC Performance carbon fiber
Forgaffel: Felt Aero Road UHC Advanced carbon
Gruppe: Ultegra 11 speed
Hjul: Shimano RS31 hjul med Vittoria Rubino Pro Slick dæk
Sadel: Prologo Zero II Ti2.0 sadel

 

Test:

Felt AR3 ligner ikke en typisk landevejscykel, men nærmere en enkeltstartscykel med en mere landevejsinspireret geometri. Det er vel netop også dette hybrid agtige design og udseende, som kendetegner de fleste producenters aero landevejscykler.

 

Lad det være sagt med det samme, det er en visuelt flot og designmæssigt vellykket cykel. Helt sikkert en af de pæneste aero-cykler i prisklassen. Af aerodynamiske detaljer kan nævnes bagbremsens placering under kranken og dråbeformede rør/ender overalt på rammen.

 

Den bagvedliggende filosofi for Felt har altid været aerodynamik, udvikling og design. Ifølge producenten selv har det taget 5 år at udvikle AR rammen og den er jf. uafhængige test op til 14,7 % mere aerodynamisk end den forrige AR ramme og op til 31,1 % mere aerodynamisk end en almindelig landevejscykel med runde rør.    

 

En ting er design og komponenter noget andet er cyklens køregenskaber. Cyklen er testet både på Mallorca i forbindelse med vores testtur, men er også blevet testet på de danske landeveje. En aero-cykel som denne er ikke det oplagte cykelvalg, når man skal køre i bjerge, men den gør det egentlig hæderligt. Til gengæld er cyklen en udsøgt fornøjelse, når det går ned af, da man virkelig kan mærke cyklens aerodynamiske egenskaber og man nærmest ’flyver’ nedad. Cyklen er derfor velegnet til danske forhold med fladt terræn og få stejle stigninger.  

Cyklen er vejet til 8,33 kg uden pedaler og flaskeholdere og ligger derfor også i den tungere ende. Dette mærkes når cyklen skal trædes op i fart, eller under hurtige accelerationer hvor den kan virke tung og uhandy. Cyklen virker til gengæld stiv og kontant i sine køreegenskaber og særligt nedad, og i høj fart virker cyklen meget stabil, og det er en sand fornøjelse at kaste den gennem svingene.   

 

Felt cyklen ligger sig prismæssigt i midten af de tre testede aero-cykler, men er rigtig fint udstyret med fuld Ultegra, gode komponenter fra 3T og Shimano RS31 hjul. Det er derfor også den af de testede cykler hvor man - på papiret - får ’mest cykel for pengene’. I forhold til køreegenskaberne når den ikke helt det samme niveau.

 

Konklusion

En designmæssigt vellykket og veludstyret cykel, som besidder gode køreegenskaber og særligt nedad og på flad vej imponerer cyklen med sine aerodynamiske egenskaber. Overordnet set en rigtig lækker cykel til prisen.

 

Om Mærket:

FELT startede i 1980´erne da motocrosskøreren Johnny O´Mara bad sin mekaniker Jim Felt om at bygge ham en enkeltstartscykel, som han kunne bruge i sin triatlontræning. Jim Felt fokuserede på at optimere siddepositionen og derved forbedre aerodynamikken. Johnny O´Mara begyndte omgående og vinde løb og lynhurtigt begyndte Jim Felt at bygge cykler for mange af verdens bedste triatleter. Da Paula Newby-Fraser vandt KONA Ironman i 1991 på en FELT – blev Jim Felt officielt en cykelproducent. I dag producerer FELT både tri-cykler, racercykler, MTB og crosscykler og grundstene er stadig de samme: Design, udvikling og levere de bedste cykler i verden.

 

Stillet til rådighed af: Fcykler.dk

Test: Boardman AIR 9.0

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Fakta:
Producent: Boardman
Vejl pris: 19.000,-
Ramme: T1000/T800 ultralight full UD carbon monocoque
Forgaffel: Boardman AIR ultralight UD carbon
Gruppe: Shimano 105 11 speed
Hjul: Shimano Aksium hjul
Sadel: Fizik Ardea

 

Test:

Boardman AIR 9.0 aero cykel. For dem der kan huske Chris Boardman fra 90’ernes cykelsport, kommer det nok ikke som et chok, at firmaets fokus er TT cykler og aerodynamiske landevejscykler.

 

Boardman AIR 9.0 er indgangsmodellen og er monteret med Shimano 105 11 speed geargruppe. På papiret er det, den af de tre testede cykler, som er udstyrsmæssigt ’dårligst’ udstyret, men dog til en konkurrencerigtig pris.

 

Overordnet set er det en designmæssig pæn cykel, men der er dog en række designløsninger, som virker en anelse mærkelige. Gear og bremsekabler er placeret således, at de løber fra styret henover frempinden og ned i overrøret. Det er set pænere og mere elegant udført hos konkurrenterne, og så det også et irritationsmoment da det skuer i øjet og sidder i vejen, hvis man eksempelvis vil have sin cykelcomputer monteret på frempinden.

 

En anden uhensigtsmæssighed er placering af ’knappen’ til at løse bagbremsen (når baghjulet skal afmonteres). Den er placeret under skrårøret lige foran boksen. Dens placering gør, at den rammer ind i stellet, hver gang man kører over en ujævnhed.

     

Disse designmæssige uhensigtsmæssigheder glemmer man dog med det samme, man ruller af sted på cyklen - for den kører fremragende. Køreegenskaberne er gode, rammen virker meget stiv, livlig, kontant i svingene og samtidig let. Den virker let at træde op i fart, også i hurtige accelerationer, og samtidig nem at holde i fart.

 

Nedad eller på flade stykker kan man i høj grad mærke rammens aerodynamiske egenskaber som tilsikrer, at man sidder tilbage med et indtryk af en hurtig cykel. Cyklen er vejet til 8,34 kilo uden pedaler og flaskeholdere og ligger derfor også i den tungere ende. Det mærkes dog ikke på noget tidspunkt, når man kører på cyklen, den virker nemlig overraskende let. Stellet er det samme, uanset om man vælger den billigste eller den dyreste cykel i Air serien fra 9.0 til 9.8.

 

 

Konklusion

Boardman AIR 9.0 er et overraskende positivt bekendtskab, som imponerer med sine fine køreegenskaber. En designmæssig lunken oplevelse som dog opvejes af den køremæssige oplevelse, man får på landevejen. En rigtig fin cykel til prisen, med et lækkert stel som nemt vil kunne opgrades med andre komponenter og herved løftes et par niveauer.

 

Om Mærket:

Boardman Bikes er et forholdsvist nyt firma, som med en af cykelsportens største tempofænomener i spidsen har gjort sin entre med aerodynamiske TT og landevejscykler. Netop aerodynamik og ’øje for detaljerne’ er nogle af de parametre, som firmaet fokuserer mest på.

 

Stillet til rådighed af: Gaia Sport

Billedgalleri

Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.
Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 
Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 

Instagram #motionsfeltet

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet