15.12.2019 @ 07:01

I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk tager Velofit dig i fire afsnit med på ruten til La Marmotte 2020. Du får et nyt afsnit hver søndag i advent, og her vil være både tips og tricks samt bud på, hvad du skal være særlig opmærksom på.

Danskerne flokkes til det prestigefulde franske løb La Marmotte, og hvis du er en af dem, der planlægger at pakke cykelkufferten til juli, så har vi her en god nyhed til dig.

 

I samarbejde med Active Alps og Feltet.dk vil Velofit på decembers første fire søndage tage dig igennem ruten, så du får mest muligt ud af dit løb.

 

I denne episoden bliver du taget igennem den tredje fase af løbet: Den korte nedkørsel fra Télégraphe og Col du Galibier.

 

Nedkørsel fra Télégraphe

Sidste episode handlede en del om energibesparelse samt energi- og væskeindtag - alt dette bliver nu sat på prøve, for det er reelt set først nu, at den egentlige udfordring starter. Derfor:

- Tank energi og væske på toppen af Télégraphe 
- Spin benene rundt på den 5fem kilometer lange nedkørsel og få fyldt depoterne op så godt som muligt

- Gør dig mentalt klar til kamp

Vi vil ikke bruge for mange gloser på nedkørslen. Den er nem og hurtig, og så foregår dem på god asfalt. 

Nedkørslen slutter i byen Valloire, hvor man skal være opmærksom på et skarpt højresving i rundkørslen lige inden byskiltet. Ca. 500 meter senere starter opkørslen mod Col du Galibier, som du krydser i 2650 meters højde. 
 

Col du Galibier
De første par kilometer ud af byen stiger pænt og er ikke nemme - otte-ni procent. Det er nemt at køre over evne, og det fraråder vi. Find et godt gear, hvor du kan holde en god kadence og find ind i din egen rytme, for de næste 17 kilometer bliver en kamp. 

Hvis du har gode ben på nuværende tidspunkt er alt godt, men løbet er fortsat langt. Efter et par kilometer flader stigningen ud og stiger ikke med mere end tre-seks procent over de næste syv kilometer.

 

Kom gerne igennem denne fase med en god kadence. Vores anbefaling er omkring 80-90 RPM på dette stykke. Det er vigtigt, da en lav kadence typisk medfører et større stress på benmusklerne og dermed øget træthed og risikoen for krampe.

 

Det gavner absolut ikke, da stigningen otte kilometer fra toppen tager virkelig fat og sætter dig på en seriøs prøve. Her stiger Col du Galibier nemlig med omkring 8,5 procent i snit og køres samtidig i mere end 2000 meters højde. Det har en stor indvirkning på din præstation, da:

- Der i over 2000 meters højde er der 25 procent mindre ilt i luften
- Din ydeevner reduceres med 10-15 procent afhængigt af din akklimatisering 
- Du allerede inden dette har kørt opad i cairka 42 kilometer 

Dette er hovedårsagen til, at energibesparelse, væske- og energiindtag er så vigtigt i de første to faser af løbet. 

Disse otte kilometer er hårde, og du vil med sikkerhed flere gange tænke, at det simpelthen er umuligt. Men find en rytme, som du fornemmer, du kan holde i lang tid, kør med høj kadence, men brug ikke for meget energi på at tænke på, om den er 70, 80 eller 90 RPM.

 

De fleste er i laveste gear her, så der er intet at gøre ved det. Bryd gerne den siddende rytme og kom op og stå i pedalerne flere gange undervejs. Det er ligeledes vigtigt, at du i starten ikke kører for hårdt, da det så bliver svært at få pulsen ned, hvis den først er kommet op - igen på grund af højden. Det er rigtig nemt at køre over evne i starten, når det stiger med ti procent.

Du skal gerne være træt, når du ramme toppen, især fordi de sidste to kilometer stiger med omkring ti procent i gennemsnit. Men husk; Når du har krydset toppen venter en lang nedkørsel. Du skal ud og køre små 50 kilometer, hvor de næsten alle er nedadgående. Så der er masser tid til at spise, drikke og samle kræfter, inden sidste bjerg - Alpe d’Huez -venter.

 

Husk at få en jakke eller noget varmt tøj på til nedkørslen. De første par kilometer er lidt kringlede, og der kan være slagvinde. Anbefalingen lyder på at køre fire-fem kilometer ned, før du begynder at spise og drikke for alvor. Er du ikke trænet i at spise på cyklen, så stop op og tag dig tid til at indtage energi og væske. Der venter stadig et bjerg og mærkede du benene for alvor op ad Galibier, så bliver Alpen helt sikkert også en stor udfordring. 

Hvad angår gearing er det vores anbefaling, at du tænker over, at den skal være lav nok til at du kan holde en fornuftig kadence undervejs. Så glem macho-indstillingen med, at en 11-32 kassette er for “tøsedrenge”. Realiteten er, at langt de fleste til La Marmotte burde køre med en sådan gearing. Det er ikke for sjovt, at profferne kører med den, på de hårde tour-etaper.

 

Læs mere om rejserne med Velofit og Active Alps her. 

 

Du kan se første afsnit i serien her.

Du kan se andet afsnit i serien her.

Test: Trek Madone Gen. 8 SLR 9 AXS – Den ultimative aerocykel?
En af sæsonens mest omtalte cykler er næsten et perfekt blend mellem fart og vægt, hvilket giver rytteren optimale betingelser for at præstere. Uanset om man er en af de hurtigste ryttere i verden eller en almindelig motionist.
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.

Instagram #motionsfeltet

ANNONCE

Grand Tour-etape slutter i Slovenien ifølge medie
Skal man tro det slovenske medie Siol, får Slovenien en etapeafslutning i næste års Giro d’Italia. 
Stor VM-oversigt: Få alt det bedste fra danskernes magi i Ballerup
En stor uge ved VM i banecykling i Ballerup er slut, og der har været danske succesoplevelser på stribe. Feltet.dk har her samlet alle reaktionerne fra danskerne hele ugen.
Vingegaard-beslutning revses af Bruyneel: Ikke en grund
Jonas Vingegaards beslutning om at afslutte sin sæson tidligt undrer Johan Bruyneel.
Følg Lombardiet Rundt på Feltet.dk's app
Kom helt tæt på Lombardiet på Feltet.dk's app. Følg danskernes kamp imod Tadej Pogacar og co. 
Verdensstjerne har besluttet sig om fremtiden
38-årige Nino Schurter har taget en beslutning, om han vil fortsætte eller stoppe karrieren.
Officielt: Her afholdes EM i Gravel
Det er lige blevet annonceret at Finland bliver værtsnation for Europamesterskaberne i Gravel i 2027. 
Nyt cykelmagasin på gaden
Motionsfeltet.dk har sendt et nyt efterårsmagasin på gade. 160 sider med masser lækkert stof til motionisten eller pendleren.
Mørkøv vil have fingrene i Vingegaard: Jeg håber selvfølgelig utrolig meget
Den kommende landstræner i landevejscykling, Michael Mørkøv, vil have Jonas Vingegaard med til diverse mesterskaber.
Læserbrev: Pokal eller kiste?
Den teknologiske udvikling har gjort cykelsporten langt farligere, argumenterer Jan Louis Svenningsen i dette læserbrev. Han kræver derfor handling for at øge sikkerheden. 
Danmark får ny landstræner
DCU har skiftet landstræner.
Simon Andreassen bliver verdensmester
Simon Andreassen vinder VM i mountainbike på marathondistancen.
Vild træningstur: Evenepoel er klar til VM
Remco Evenepoel ligger ikke på den lade side her halvanden uge før VM.
”Det var så grotesk” – store sikkerhedsproblemer til dansk licensløb
Sikkerheden var ikke i orden til licensløbet i Lejre i weekenden, melder flere sportsdirektører.
Som en gazelle på savannen – testkørsel af Gazelle Eclipse T11
Feltet har prøvekørt en elcykel fra hollandske Gazelle. En ”neutral” indstilling til elcykler fra testerens side blev vendt til decideret begejstring.
Test: Envy Light sommertøj fra Re-Behave
Et lækkert sommersæt med fine features og med en holdning til miljøet.
Test: Trek Madone Gen. 8 SLR 9 AXS – Den ultimative aerocykel?
En af sæsonens mest omtalte cykler er næsten et perfekt blend mellem fart og vægt, hvilket giver rytteren optimale betingelser for at præstere. Uanset om man er en af de hurtigste ryttere i verden eller en almindelig motionist.
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet