Jonas Vingegaards med nyt gear: Hemmeligheden bag sejren i Volta ao Algarve?

Denne artiklen er en del af marts måneds magasin, og fordi du er abonnent på magasinet, så kan du læse den før magasinet udkommer sidst i marts.

Jonas Vingegaard har igen demonstreret sin evne til at finde marginal gains i jagten på sejre. Ved Volta ao Algarve imponerede han med en ny opsætning på sin cykel, hvor et ultrakort 150 mm kranksæt og en højteknologisk specialudviklet sadel fra Prologo vakte opsigt. 

Men var disse komponenter en del af hemmeligheden bag hans sejr i Volta ao Algarve?

Kortere kranksæt – en ny tendens?

Traditionelt anvender professionelle ryttere kranksæt mellem 170 og 175 mm, men Jonas Vingegaard havde på enkeltstarten i Volta ao Algarve valgt et markant kortere sæt på kun 150 mm. En ting Tadej Pogacar længe har kørt med.

Dette kortere kranksæt giver potentielt flere fordele:

  • Hurtigere kadence: Kortere kranks giver mulighed for en højere trådfrekvens, hvilket kan øge effektiviteten.
  • Bedre aerodynamik: Med kortere kranks kan hoften placeres lavere, hvilket reducerer vindmodstanden.
  • Mindre belastning på knæene: Nogle studier antyder, at kortere kranks kan reducere belastningen på knæ og hofter, hvilket kan være fordelagtigt på lange etaper.

Tadej Pogacar har længe kort med korte pedalarme – kun 165 mm. Nu stopper Jonas Vingegaard den altså med 150 mm. 

Team Visma | Lease a Bike CEO Richard Plugge sagde for nylig: “Vi så, at Pogacar og andre ryttere fra Team UAE kørte med kortere kranksæt. Vi undersøgte også denne mulighed, men de var de første til at turde implementere det, og tilsyneladende virker det.”

Jonas Vingegaard på decembers måned træningslejr med Team Visma | Lease a Bike

Jonas Vingegaard på decembers måned træningslejr med Team Visma | Lease a Bike / Foto: Team Visma | Lease a Bike

Het Laatste Nieuws skriver, at 27 af rytterne på det hollandske hold effektivt har reduceret deres kranksæts pedalarme, og at dette tal på nogle cykler var blevet skrabet af for at undgå offentlig opmærksomhed. Men en opmærksom cykelfan målte ved etapeløbet Volta ao Algarve Jonas Vingegaards kranksæt – og det målte altså 150 mm på Vingegaards enkeltstartscykel.

Om dette er en trend, der vil brede sig til resten af feltet, er endnu uvist, men Vingegaards succes vil uden tvivl inspirere andre til at eksperimentere.

En revolutionerende sadel fra Prologo

Den anden bemærkelsesværdige nyhed fra Vingegaards opsætning er hans nye sadel, Predator//01TT fra Prologo. En opsigtsvækkende video viste sadlen på de sociale medier, som det satte internettet i kog.

Motionsfeltet.dk har kontaktet Prologo og ifølge Gianluca Suardi fra Prologos marketingteam er sadlen resultatet af et samarbejde mellem Team Visma | Lease a Bike og Prologos eksperter. Deres mission er at skabe produkter, der optimerer rytterens performance gennem innovation og teknologi.

Jonas Vingegaards sadel på enkelstartscyklen i Algarve, som han vandt suverænt. / Foto: IBike Studio

Predator//01TT er en specialudviklet enkeltstartssadel, der er superlet – eftersigende kun 135 gram – og aerodynamisk designet til at forbedre Vingegaards position og effektivitet.

Selvom detaljerne endnu ikke er offentligt tilgængelige, vil sadlen snart blive præsenteret officielt, og man kan forvente at se den i aktion ved kommende enkeltstartsløb som Tirreno-Adriatico og Paris-Nice.

Prisen for sadlen forventes at blive omkring 10.000 kroner… 

Hvad betyder dette for fremtidens cykeldesign?

Vingegaards brug af innovativt udstyr viser, hvordan marginal gains kan spille en afgørende rolle i moderne cykelsport. Kortere kranksæt og aerodynamiske sadler kan blive mere udbredt, hvis de beviser deres værdi i konkurrencer. Det bliver spændende at følge udviklingen og se, om flere ryttere vil tage denne teknologi til sig.

Indtil da kan vi kun spekulere i, hvor meget disse komponenter bidrog til Vingegaards imponerende sejr i Volta ao Algarve – men en ting er sikkert: Teknologiske fremskridt fortsætter med at definere cykelsportens fremtid.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *