Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

TILBAGE TIL OVERSIGTEN

Få Østrigs højeste bjerg på cykel-cv’et

 

 

Selvom de fleste kender Frankrig og Italiens bjerge bedst – især på grund af Tour- og Giro-transmissionerne – har Østrig et bjerg, der internationalt ligger i toppen af ligaen, uanset om man fokuserer på længde, stigningsprocent eller graden af udfordring. Grossglockner, der er dobbelt så højt som Mont Ventoux, er et af Europas ikoniske bjerge, som enhver bjerg-aficionado gerne vil have på cv’et.

 

1.766 højdemeter

Starter man ved Fusch for foden af Grossglockner og cykler op til Edelweisspitze, venter en tur på 21,4 kilometer. Stigningsprocenten har et gennemsnit på 8,3 og den totale stigning er på skræmmende 1.766 meter. Arrangørerne af Giro d’Italia, der har en forkærlighed for særlig krævende stigninger, inddrog da også Grossglockner i 2011-udgaven af løbet.

 

Gennem flere klimazoner

Men Grossglockner er ikke bare hård og udfordrende cykling. Grossglockner er også stedet, hvor man får et ubeskriveligt panoramablik til to-tre kilometer høje bjerge, hvis toppe ligger langt nede. Ligeledes er en tur op ad Grossglockner en rejse gennem flere klimazoner, hvor man på en varm sommerdag starter med sved på panden, mens man på toppen konfronteres med gletsjernes isblå kulde.

 

 

Rangliste og diplom

Som man oplever det overalt i tysktalende lande, er alt godt organiseret – naturligvis også cyklingen, så Grossglockner-besøgende kan vælge mellem flere forskellige ruter og udfordringer.
 

Ud over den klassiske tur fra bund til top, kan man også give sig i kast med Konge-strækningen, der starter i 1.145 meters højde ved Ferleiten og slutter i 2.428 meters højde ved Fuscher Törl. De næsten 1.300 højdemeter er fordelt på en 12,9 kilometer lang strækning, og kommer man før 09.00 eller efter klokken 15.00, kan man for blot 2 euro få målt sin tid, blive optaget på ranglisten og få udleveret et officielt diplom. Har man ikke fået udfordring nok, kan turen forlænges til Edelweissspitze, hvorfra man kan opleve det unikke syn af tre hundrede bjerge, der alle rager mere end 3.000 meter op.


En anden mulighed er den 34 kilometer lange rute fra Ferleiten til Kaiser Franz Josefs-højen, hvor mere end 2.000 højdemeter skal overvindes, og endelig kan man kaste sig over sporet fra Heiligenblut til Kaiser Franz Josefs-højen. Her ”nøjes” man med 1.000 højdemeter og en strækning, der er 16,5 kilometer lang.

 

Husk jakken og handskerne

Mange vil sikkert sætte pris på den ekstra service, der bydes på i Ferleiten. Her tilbydes badefaciliteter – man skal blot medbringe sit eget håndklæde – og der er mulighed for at deponere de tasker, tørre trøjer og værdisager, man ikke har lyst til at slæbe med op på bjerget.

Men vær opmærksom på, at turen går op i en højde, hvor vejret hurtigt kan skifte. Selv i sommerferien er snevejr et almindeligt syn, så tjek altid den aktuelle vejrudsigt og medbring en jakke og eventuelt handsker!


Cykling i Alperne er altid forbundet med forskellige risici, således også på Grossglockner. Har man erfaring med bjergkørsel og en evne til at træffe de rigtige beslutninger kommer man langt, men alligevel kan uheldet være ude. Derfor tilbydes en særlig forsikring, der kan købes for 4 euro ved servicecenteret i Ferleiten. Med forsikringen i baglommen får man dækket alt fra eventuel helikoptertransport til behandling og medicin, hvis uheldet skulle være ude.

 

Førsteklasses ferieområde

Indgår en bestigning af Grossglockner i ferieplanlægningen, kan man se frem til et førsteklasses aktivitets- og ferieområde. Grossglockner ligger i Østrigs største nationalpark Hohe Tauern, og har man mod på mere cykling, byder parken på 36 forskellige mtb-ruter samt et par heftige downhill-spor. Andre aktiviteter er fx rafting, canyoning og klatring, og når der skal slappes af, lokker alle kurbadene i Bad Gastein.


Information

Læs mere om Grossglockner.at og find mere info om Østrig som feriedestination.  

TILBAGE TIL OVERSIGTEN

Facts om rejseguiden - bliv en del af den!

Skandinaviens førende portaler for cykelsport besøges dagligt af tusindvis af mænd, kvinder, drenge og piger – i alle aldre. Mange af disse er selv aktive ryttere og søger mod spændende udenlandsk cykelterræn, hvor de ønsker at overvinde sig selv, klargøre sig til den kommende sæson eller blot få sig en cykeloplevelse med hjem.

I 1. januar 2013 lancerede Feltet.dk og Motionsfeltet.dk en Rejseguide for at gøre denne voksende gruppe opmærksomme på de tilbud og muligheder, som findes. Frem for at søge i timevis kan her danne sig et overblik over de mest attraktive cykelrejseselskaber. Rejseguiden er inspireret af den Skoleguide, som allerede findes på Feltet.dk og Motionsfeltet.dk.

Feltet.dk og Motionsfeltet.dk har gennemsnitligt ca. 33.000 daglige besøgende, hvoraf 60% er i alderen 30-60 år og dermed blandt de mest cykelrejselystne. De får på Rejseguiden en unik mulig for at finde og læse om cykelrejseselskaber og – muligheder – samlet på ét sted.

Ønsker du at blive et del af rejseguiden - så kontakt Motionsfeltet.dk på annonce@feltet.dk eller 51 55 89 66

Vejen til Maratona – Amazing Assos
Har du nogensinde leget med tanken om at køre en af de stores Gran Fondo-løb i udlandet? Så er vores artikelserie her - ’Vejen til Maratona’ måske noget for dig.
Vi træner i arbejdstiden - ’Specialized Lunch Ride’
Motion er vigtigt, det kan der vist ikke være den store tvivl om! Men hvordan finder man lige tiden til det i en travl hver dag? Det er en udfordring for mange.
En fascinerende tidsrejse med stålramme og tåclips
Vintagecykling er populært som aldrig før. Hvor det i begyndelsen var store cykelnationer som Italien, Frankrig og Belgien, der stod for vintagearrangementer, har trenden nu bredt sig over det meste af Europa. Lige syd for grænsen - i Ludwigslust nær Schwerin - afvikler man hvert år et af Tysklands største cykelevents, Velo Classico.
Er du klar på en helt ny udfordring?
Et helt nyt managerspil ser dagens lys på Feltet.dk - Efterårsspillet 2018, hvor alle efterårssklassikere og store etapeløb er med.
Strava kan gøre dig til træningsjunkie
Rigtig mange motionister bruger GPS-trackingapps, Facebook-fora eller lignende samlingssteder til at motivere sig selv til at træne mere - ofte med succes.
Læs om fire års cykelpolitik på Motionsfeltet
Motionsfeltet.dk gik i luften for over fire år siden, og det er blevet til en del artikler siden.
En Tour de France-vinder vender hjem
Carlos Sastre deltager igen i Cykelstafetten Spar Nord og Carlos Sastre Classic den 2. September i Rebild - og alle har muligheden for at møde ham.
Produktnyt: ABUS MonTrailer
MonTrailer, den nye offroad-hjelm fra ABUS, øger sikkerheden i offroad-terræn og placerer sig i førerfeltet blandt mountainbike-hjelme på det danske marked. Hjelmen er konstrueret med et utal af teknologier for øje, men går samtidig ikke på kompromis med en brugervenlig komfort.
Test: Garmin Fenix 5x Plus Sapphire
Garmin Fenix 5X Plus Sapphire er et ur, der sætter nye standarder for sportsure, med blandt trådløs betaling og forbedret kortfunktion.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Det er faktisk endnu bedre end de "frihedslån" der blev tilbud i en anden tråd :-) Kan ikke lige finde det i et tour-blad. Men jeg mener at læse at et firma fik tilladelse til at benytte produkter på World Touren uden at det endnu var i offentlig handel, fordi de kunne starte en produktion op, hvis markedet efterspurgte det. Det er jo en metode at kunne teste beta-udgaver som måske aldrig rammer markedet.Kan så ikke få øje på hvorfor du spørger mig om det. Jeg har skrevet, flere gange, at man må lade de konkrete omstændigheder være afgørende for om man vil reklamere eller ej. I den forbindelse kan man opfinde alle mulige teoretisk omstændigheder der måske, måske ikke, berettiger til at et dæk fejler senere, men der er ikke noget i det Casual har skrevet der giver mig anledning til at tro det. Derfor mener jeg stadig, at man er i sin gode ret til at reklamere over det omtalte dæk. Hvis du tror Casual har undladt, at beskrive omstændighederne sandfærdigt så må du om det, men det gider jeg egentlig ikke diskutere. Du sikkert indvende, at der "må" være sket noget med dækket tidligere siden det pludselig gik i stykker, men så vi over i cirkulære argumenter som ikke fører nogen vegne. Jeg vil også indvende, at selvom et cykeldæk evt har en (lokal) skade fra en kantsten eller et hul i vejen, så må skaden ikke kunne brede sig eksplosivt så der kommer en lang flænge i dækket. Det har jeg heller aldrig oplevet ske med et bildæk. De punkterer og det er det. Det må jeg nok sige, undskyld da. Men jeg synes nu egentlig at din forskning skulle have givet dig svaret. Ad 2 Omkring deres status, så - som somsar skriver - beror det simpelthen på en vurdering fra UCI af hodlets generelle setup, i særdeleshed den økonomiske side. Det kunne du have lsæt dig til på UCI's hjemmeside. Ad 3 (2) Og jo, selv om det er Type1-diabetikere på holdet, så er det min overbevisning at de meget ofte - af den almindelige tilskuer - slås i hartkorn med Type-2-folket og netop derfor bliver deres budskab ekstra stærkt og incitamentet fra arrangørside til at invitere, større. Og holdets ledelse skal da herfra have en thumbs up for deres evne til at overtale arrangørerne. Ad 4 WUT? Jeg har da vist ikke antydet at der foregår noget ulovligt, det må bero på en misforståelse. Ad 5 Ring eller skriv til Jesper Worre og Henrik Jess Jensen for en opdatering på udviklingstrategien for PDR. Men alt i alt; kan du ikke bare nyde at nogen - med en stor pengetank bagved som muliggør det - kører for en værdig sag?

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat