Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

TILBAGE TIL OVERSIGTEN

Hohe Salve i Kitzbüheler Alpen er stedet, hvor du finder et stort net af brede grusstier velegnede til gravel-bikes eller hardtail-mountainbikes samt tekniske og udfordrende nedkørsler, der er perfekte til brede dæk og fuldt affjedrede trial-bikes.

 

Iklædt udstyr fra top til tå med både knæ- og albuebeskyttere, prøver jeg i fuld koncentration, at få den fuldt affjedrede mountainbike styret ned gennem det naturligt skabte single-trail.

 

Sporet er ikke mere end godt 30 centimeter bredt, og det er spækket med skarpe sving, rødder, drops og små tværgående vandløb, hvor tungen skal holdes lige i munden. Til trods for, at vi kun har kørt et par få hundrede meter, er sveden begyndt at pible frem på panden, og jeg er allerede godt mudret til.

 

Forud venter ”Sun Trail”, der giver et smil på læberne

 

Single-trails for den mere øvede mountainbike-rytter

Jeg er taget på en guidet mountainbike-tur med Kurt Exenberger fra Bike Academy i Kirchberg i Tyrol.

 

Efter en tur med Salvenbahn 1, som fra byen Hohe Salve fører 600 højdemeter op til Berggasthof Tenn, er vi hoppet på cyklerne, for at komme hen til den første af dagens fire nedkørsler.

 

Affjedringen er gjort så minimal som mulig, og sædet sat op til en god køreposition, da der er 15 minutters kørsel opad i terrænet, før den rigtige sjove del begynder. Tempoet er heldigvis helt roligt, og før vi ved af det, står vi over for et naturligt skabt single-trail.

 

For Bike Akademy er det vigtigt, at kvaliteten af udstyret er i top, så skolen råder over et bredt udvalg af carboncykler fra tyske Ghost. Alle cykler er udstyret med gode komponenter og med seat-drop, der gør tingene en del nemmere, når saddelhøjden skal ændres jævnligt.

 

Kurt Exenberger, der er forhenværende træner for det østrigske mtb-landshold og stadig aktiv rytter i sin egen aldersklasse, tilbyder kurser med fokus på teknik, camps for børn samt ture, der kan udfordre selv den mest erfarne mtb-rytter. Netop teknikkurserne, niveaudifferentieringen samt det indgående kendskab til terrænet gør Bike Academy helt unikt.

 

Enkelte steder på nedkørslen stopper Kurt og samler gruppen, for at give en beskrivelse af det næste stykke med udfordringer. ”Sun Trail habe ich gebaut,” fortæller Kurt og beskriver en lettere rute med et godt flow, sjove sving og små hop. Det er noget helt andet end de naturlige stier, vi har kørt på hidtil.

 

Turen med Kurt tager en hel dag, så der er rigeligt med vand og mad i rygsækken. Der er indlagt enkelte stop undervejs ved nogle af de hytter, som ligger oppe i terrænet, og her er der god mulighed for at spise og hvile benene.

 

En ”fully” er anbefalelsesværdig til områdets udfordringer

 

KAT Bike

Kitzbüheler Alpen byder ikke bare på udfordrende single trails, men også på mange brede og gode grusstier, som er perfekte til en tur på enten gravel-bike eller en hardtail mountainbike.

 

Man skal ikke køre langt, før der kommer stigningsprocenter på vejene. Uanset niveau finder man nemt en rute, der fører op i terrænet til de hyggelige alpehytter, hvor andre aktive sidder og får frokost eller en cappuccino, og nyder de smukke panoramaudsigter, der udfolder sig.

 

Er man til grusstier, masser af højdemeter og talrige bjergtoppe kan KAT Bike klart anbefales. KAT er en forkortelse for Kitzbühler Alpen Trail og dækker over en fire etaper lang tur, der går fra Mariastein i Vest til Fiberbrunn i Øst.

 

Ser man bort fra den første etape, byder de sidste tre etaper på varianter af forskellig sværhedsgrad, så man kan snildt finde udfordringer, der passer til ens eget niveau. Tager man den lettere udgave af KAT Bike, kører man i alt 136 kilometer og 2.820 højdemeter, mens den hårdeste udgave sniger sig op på 180 kilometer og 6.250 højdemeter. 

 

Ønsker man at bo det samme sted, kan man benytte sig af de offentlige transportmidler til at komme frem til start- og slutbyen af hver enkelt etape.

 

Der er også mulighed for at vælge en mere organiseret pakkeløsning, hvor der bliver sørget for alt det praktiske. Her er der booket gode hoteller med halvpension i de respektive start- og slutbyer, samt transport af bagage fra hotel til hotel. Man skal ikke tænke på andet end at cykle og nyde dagen i bjergene.

 

Man bliver forkælet med smukke udsigter fra start til slut

 

Tre udfordrende spor

Der er også tænkt på downhill-kørerne, og under navnet Gaisberg Cycling har man etableret nogle markerede nedkørsler, der alle starter med en lifttur.

 

Når topstationen er nået, hopper man af liften og op på cyklen, hvorefter det går ned over bjergsiden. Nedkørslerne er delt op, så alle kan være med på den letteste, mens det sværeste spor kræver erfaring, mod og ekspertise.

 

Lisi Osl Trail er det mest kendte, og det er opkaldt efter den lokale Elisabeth Osl, der blandt andet har vundet World Cuppen i mountainbike og deltaget ved OL i både Athen, Beijing og London. Sporet er 2.200 meter langt, og det falder 450 højdemeter.

 

Nedkørslen, som begynder, hvor Gaisberg-liften kommer op, ligger i kategorien “let til middelsvær“, så her kan de fleste være med.

 

En lidt mere udfordrende rute er Wiegalm Trail, der ligeledes kan nås via Gaisberg-liften. Sporet er ikke mere end 1.600 meter langt, men til gengæld køres der på smalle stier med sten og drilske rødder, så her testes både rytterens erfaring samt teknik.

 

Det to kilometer lange Gaisberg Trail starter roligt på langs af bjergsiden ved Gaisberg-liften, men pludselig drejer ruten skarpt af og fortsætter ned over den stejle bjergside. Herfra byder sporet på hop og smalle strækninger med både sten og rødder.

 

For ryttere, der har mod på at prøve ruten, men endnu ikke helt er i besiddelse af den nødvendige teknik, er der etableret “chickenways“, hvor man ledes uden om de vanskeligste passager.

 

Hotellet har et godt udvalg af cykler og er perfekt til afslapning efter en aktiv dag

 

God infrastruktur udvider cykelterrænet

Da cyklingen virkelig er i fokus, byder Kitzbüheler Alpen på over 1000 kilometer cykelruter, hvoraf mere end 800 af disse er single-track og til downhill. Man har afholdt mountainbike-VM samt en række andre store events som Bike4Peaks og TransAlp. Det er derfor ikke overraskende, at området er populært blandt mountainbike-ryttere.

 

Siden april 2018 har besøgende med et Kitzbüheler Alpen Card i hånden haft mulighed for at benytte sig af offentlig transport som tog og bus i hele regionen. Og ikke uvæsentligt skal det nævnes, at det er ganske gratis at medbringe sin cykel. Muligheden for at tage med offentlig transport åbner op for cyklingen i terrænet.

 

Det er oplagt at tage på lange ture gennem de flotte landskaber, køre fra den ene hyggelige by til den anden, snuppe en frokost og hen på eftermiddagen tage toget hjem igen.

 

Er man mere til mountainbike, kan det klart anbefales at tage toget ud til Kirchberg eller Brixen og udforske de gode single-trails man finder her - blandt andet Fleckalm Trail, der med sine 7,5 kilometer er en af de længste i Tyrol.

 

Move & Relax

Efter en lang dag på cyklen er vi tilbage ved mit hotel, som også var udgangspunkt for turen. Med et smil på læberne og trætte ben får jeg sagt farvel til Kurt og resten af gruppen, og jeg kan nu se frem til ren afslapning resten af aftenen.

 

Hotellet ”Sportsresort Hohe Salve - Move & Relax”, der ligger lige ved kabelbanen i Hopfgarten er det optimale sted at afslutte en aktiv dag. Her er alt fra lækker opvarmet pool under åben himmel til diverse saunaer og spabade samt skønhedsbehandlinger. 

 

Er man til flere aktiviteter, byder hotellet også på et 25 meter svømmebassin og et godt fitnessområde, hvor der er mulighed for at booke en personlig træner. Denne kan hjælpe med øvelser og tilrettelæggelse af træningsprogrammer.

 

Når man vil lave et hotel med fokus på sund og aktiv livsstil, er det vigtigt at konceptet er ført helt igennem - og det må man sige, det er. Maden er sund og varieret og byder på såvel kød, fisk og lækkert tilbehør.

 

Der tilbydes guidede ture fra hotellet, og man kan leje både almindelige mountainbikes og mountainbikes med el-motor.

 

Konklusion

Kitzbüheler Alpen byder på et godt og varieret cykelterræn, som primært henvender sig til mountainbike-ryttere. Der er masser af muligheder for såvel begynderen, som den mere erfarne vovehals.

 

Man kan sagtens finde opstigninger og ruter, der kan tages på landevejscykel, men flertallet af disse fører ud på trafikerede veje.

 

Infrastrukturen gør det nemt at udforske nye områder i Kitzbüheler Alpen, og ønsker man mulighed for optimal restitution til en ny dag, kan Sportsressort Hohe Salve - Move & Relax klart anbefales.

TILBAGE TIL OVERSIGTEN

Facts om rejseguiden - bliv en del af den!

Skandinaviens førende portal for cykelsport besøges dagligt af tusindvis af mænd, kvinder, drenge og piger – i alle aldre. Mange af disse er selv aktive ryttere og søger mod spændende udenlandsk cykelterræn, hvor de ønsker at overvinde sig selv, klargøre sig til den kommende sæson eller blot få sig en cykeloplevelse med hjem.

I 1. januar 2013 lancerede Motionsfeltet.dk en Rejseguide for at gøre denne voksende gruppe opmærksomme på de tilbud og muligheder, som findes. Frem for at søge i timevis kan man her danne sig et overblik over spændende og attraktive cykelrejser/udbyder. Rejseguiden er inspireret af den Skoleguide, som allerede findes på Motionsfeltet.dk.

Motionsfeltet.dk har gennemsnitligt ca. 33.000 daglige besøgende, hvoraf 60% er i alderen 30-60 år og dermed blandt de mest cykelrejselystne. De får på Rejseguiden en unik mulig for at finde og læse om cykelrejser og – muligheder – samlet på ét sted.

Ønsker du at blive et del af Motionsfeltet.dks rejseguide - så kontakt Bjarne fra Motionsfeltet.dk på Mail: bjarne@feltet.dk eller 22 25 89 66

Brosten, bryggerier og berygtede bakker
To af de fem monumentklassikere, Flandern Rundt og Liege-Bastogne-Liege, køres i Belgien, og enhver cykelinteresseret er velkommen til at prøve sig selv af på de skrappe stigninger og lumske brosten. Ud over en fornem cykeltradition har Belgien rigtig meget at byde på - både gastronomisk, historisk og kulturelt - og landet er på alle måder et besøg værd.
Mecklenburg Vorpommern åbner op for spændende cykelmuligheder
Mecklenburg Vorpommern er på mange måder en uopdaget perle for cyklister. Som delstat i det gamle Østtyskland har området ligget i mølpose adskillige år, og man er nu i fuld gang med at modernisere, så alt kommer op på vestligt niveau.
Smukke panoramaudsigter og udfordrende nedkørsler
Hohe Salve i Kitzbüheler Alpen er stedet, hvor du finder et stort net af brede grusstier velegnede til gravel-bikes eller hardtail-mountainbikes samt tekniske og udfordrende nedkørsler, der er perfekte til brede dæk og fuldt affjedrede trial-bikes.
Cykling i vulkansk ørkenlandskab
Blot 100 km fra den afrikanske nordvestkyst ude i Atlanterhavet finder man De kanariske Øer. Fuerteventura, der er en af de i alt 7 øer, byder gennemsnitligt på 320 årlige solskinsdage, og det er derfor oplagt, at øen har udviklet sig til et mekka for sportsinteresserede og aktive gæster.
Cykelhotel med styr på detaljerne
På Hotel Christiansminde i Svendborg er man i gode hænder, når man kommer for at cykle. Hotellet er gearet til at tage imod cyklister, terrænet er kuperet og udfordrende, og efter turen kan man slappe af med udsigten til sundet, de omkringliggende øer og trafikken på vandet.
Når det danske og franske går hånd i hånd
De Sydfynske Alper, der er en af Fyns største naturattraktioner, er ikke blot et skønt bakkelandskab, der byder på smukke vandreture for almindelige gæster, men også et fantaktisk område for mountainbike- og landevejsryttere.
Merckx’ hemmelige perle
Kun 20 kilometer øst for Salzburg ligger en lille uopdaget perle, Fuschlsee, der inviterer til cykling i de smukkest tænkelige omgivelser.
Cykelweekend på Lolland-Falster – gode ruter og gastronomi i særklasse
De fleste forbinder Lolland-Falster med Knuthenborg Safaripark, Mick Øgendahl og masser af sukkerroer, men området har meget mere at byde på. Et hurtigt tjek afslører, at det også er her, man finder Danmarks bedste badestrand, Danmarks bedste hotel og en stor produktion af prisbelønnede fødevarer. Med 600 kilometer kystlinje lokker øerne med et utal af forskellige cykelmuligheder, så Motionsfeltet har lavet et weekend-cykeltjek på de to sydhavsøer
Guidede ture på verdens foretrukne cykelbjerg
Er du til cykeludlejning og guidede ture på smukke, bjergrige og naturskønne Tenerife? Så er Ride Base Tenerife noget for dig.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

De ryttere du nævner er dygtige, men vel ikke meget anerledes end alle de andre hjælpere, der er skiftet væk gennem tiden for at køre deres egen chance - det bliver nok ikke lettere at vinde noget, hvis man står helt alene fordi man laver “mytteri” Hjælpere eller ej, jeg har stadig meget svært ved at se præcist hvem det er der skal ryste en Froome i topform i Touren næste år selv med en 2-3 ryttere der ikke arbejder 100% for ham. Måske Dumoulin, men ikke i 2019 pga ruten og holdet, men mest fordi Froome må have toppet og Dumoulin ikke har toppet endnu. Hvis man ser på sidste år, kan jeg kun se Froome, Dumoulin, Thomas (og måske Porte, hvis han undgår uheld) reelt kæmpe om sejren. Dermed ikke sagt at alle ender på podiet - noget skal nok gå galt for nogen som det plejer, men jeg er sikker på det er en af de 3(4) der vinder Touren næste år. De andre er simpelthen for langt fra og/eller ustabile til at vinde den. lige vedr rulleskøjter, så fylder de pokkers meget, men jeg er overvist om jeg stadig ruller hurtigere end de fleste cykler i mit område (Kbh) og det er fandme svært at komme forbi en cyklist når man er på rulleskøjter. Tak for svar 😊 Jeg forsøgte personligt bare at tappe lidt viden.. Min cykel er udstyret med 10s campa, som jeg er meget glad for. På hjul siden kunne jeg godt tænke mig at prøve kræfter med nogle med højere profil. Men jeg syntes ofte det bliver for dyrt. Så derfor er brugt markedet mere interessant. Og udvalget til Shimano er næsten uendeligt meget større på brugt siden. Nu har jeg så brugt opvaskesulfo ud fra at det nok er relativt neutralt, og det [i]føles godt[/i]. Det affedter ganske vist (jf. tallerkenvask, som jeg mener det vist også kan bruges til) , men næppe så voldsomt som fx Ajax eller brun sæbe . For mig må der dog gerne efterlades lidt fedtagtigt for at dæmpe rust og forvitring af aluminium og lak, så jeg vil også overveje autoshampoo og fl. håndsæbe. Jeg tror ikke det er smørende nok til at genere skivebremser, så er en "sort" opvaskebørste nok værre. Min opvaskebørste kommer dog ikke i nærheden af transmissionen; den tager jeg helt for sig selv en gang i mellem, med egne og andres råd her fra forum.

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat