Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Morten Andersen 27.06.2018 @ 22:00

Har du nogensinde leget med tanken om at køre en af de stores Gran Fondo-løb i udlandet? Så er vores artikelserie her - ’Vejen til Maratona’ måske noget for dig.

I weekenden går det løs og årets Maratona Dles Dolomites skal køres.

 

Her i foråret har jeg haft det store privilegie at få lov at køre på lidt af en køremaskine, nemlig den helt nye De Rosa Protos med skivebremser.

 

Læs her, hvilken oplevelse det har været.

 

Juhl Cycling

De Rosa forhandles her i Danmark hos Juhl Cycling, som igennem årene har opbygget en række agenturer i Norden. Et af disse er altså hæderkronede De Rosa, som er en af de ældste rammebyggere i Italien. De Rosa har været med længe og blandt andet være rammen som Eddy Merchx har vundet en del af sine mange sejre på, ligesom de stadig sponsorerer hold på øverste hylde.

 

De Rosa har med tiden udviklet sig til en producent som fornyer sig med respekt for traditionen, så man kan stadig finde både klassiske rammer i sortimentet, men italienerne naturligvis også følger med trenden og eksempelvis udvider deres sortiment på skivebremsefronten.

 

Samtidig er det et af de brands, som stadig bygger i flere forskellige materialer, så de den dag i dag stadig kan levere cykler i carbon, aluminium, stål og titanium.

 

For at gøre adgangen til de italienske rammer let, har Juhl Cycling opbygget derosa.dk, hvor man kan sammensætte en De Rosa-ramme med nøjagtigt de komponenter, som man måtte ønske og hvor nysgerrige kan få et overblik over mulighederne.

 

Se mere i videoen i bunden af denne update, hvor du kan høre meget mere fra De Rosas spændende historie og sortiment.

 

De Rosa Protos - ’Den ultimative køremaskine’

Det var med en vis glæde i kroppen, at jeg hoppede i bilen og kørte til Odense, hvor Juhl Cycling holder til i det tidlige forår - endda i solskin - for at hente cyklen og bruge den i min træning frem mod Maratona.

 

Vi havde diskuteret lidt frem og tilbage omkring rammevalg, men Steen Hansen, som ejer og driver Juhl Cycling, havde været ret insisterende på, at jeg skulle have den ultimative køremaskine, som var topmodellen Protos i skivebremseversionen.

 

Det var jeg egentlig ikke uenig i, men De Rosa har jo masser af fede rammer og dermed muligheder, så derfor havde jeg undervejs haft øjne på et par andre modeller også, som kunne være spændende. Men en topmodel - det siger man ikke nej til!

 

Steen refererede til Protos-cyklen som den ultimative køremaskine og ved nærmere research viste det sig da også, at cyklen er lavet til at præstere på alle parametre og i alle terræner.

 

Både teknisk og designmæssigt er Protos De Rosas mest prestigefyldte projekt og rammen har løbende udviklet sig hen over årene. Seneste udvikling er skivebremseversionen, som skal bringe rammen ind i den nye æra, som vi alle efterhånden forventer at skivebremserne vil repræsentere.

 

Juhl Cycling er jo naturligvis eksperter på området og chefmekanikeren Brian, som har sat min cykel sammen også, fortæller meget mere om egenskaberne i den nye Protos i videoen, som du kan finde i bunden.

 

 

Fede komponenter

Inden vi nåede så langt, at jeg stod i Odense, så havde jeg selv konfigureret min Protos-ramme på derosa.dk

 

Her kan man let navigere imellem diverse komponenter og således sammensætte sin cykel efter ønskedrømmene eller budgettet, da man hele tiden kan se hvilken indflydelse en ændring har på den samlede pakke og pris.

 

For mig var der nogle ting, som var vigtige og derfor mit primære fokus.

 

Først og fremmest ville jeg have elektroniske gear, som jeg har kørt med de sidste mange år, og som for mig giver den bedste oplevelse.

 

Således faldt valget på Shimanos nye Ultegra Di2-gruppe, som for mig står som den optimale blanding af funktionalitet og kvalitet.

 

Hernæst er der hjulene, som i min optik er den vigtigste komponent på en velkørende cykel.


Da det er min første landevejscykel med skivebremser, så var der naturligvis nogle overvejelser at gøre her.

 

Normalt ville jeg ikke vælge et sæt carbonhjul til at køre på i bjergene, da jeg desværre har haft en dårlig oplevelse med en fælg, der blev for varm.

 

Skivebremserne eliminerer dog denne frygt, da fælgen skånes ved opbremsninger og ikke udvikler varme. Derfor kan man bedre køre på en fuld carbonopsætning i alle terræner.

 

Hernæst er der profilen. Hvor en mere lav profil sparer lidt vægt i bjergene, så er en lidt højere profil at foretrække i det flade, danske terræn, hvor jeg trods alt kører allermest. Og igen giver skivebremserne mindre slid på selve fælgen, så man bedre kan tillade sig at træne på et carbonhjul uden at slide det hurtigt.

 

Derfor faldt valget på Fulcrum Racing Quattro Carbon, som med sine profil giver god fart i dansk terræn, men ikke er mere ekstrem, end at den kan bruges i bjergene også, uden at man får en voldsom vægtstraf eller påvirkes for meget af vind og andet på nedkørsler.

 

 

Rammeopbygning og finish

Protos-rammen er egentlig ret klassisk i sin opbygning, hvor et design uden slope giver et ret konservativt udtryk uden for meget saddelpind. Klassisk.

 

Til gengæld krydrer De Rosa looket med nogle rørdimensioner, som netop tager det klassiske aftryk og tilsætter mere moderne teknologi, design og funktion.

 

Således er skrårørets form særdeles aerodynamisk, ligesom at de andre rør på stellet heller ikke er runde. Det giver et fedt look og vidner netop om De Rosas hengivenhed til det klassiske, men ubarmhjertige fokus på performance.

 

Cyklens finish har alt det, som man forventer af en topcykel og den sølvfarvede lakering brydes overalt af små detaljer, som man virkelig lægger mærke til, hver gang man hiver cyklen frem.

 

 

Fed køreoplevelse

Protos er først og fremmest en racer - i øvrigt cyklen, som de De Rosa-sponsorerede hold kører på - og det ligger den ikke skjul på, når man springer i sadlen. Først og fremmest er rammen rigtig stiv og giver masser af feedback, når man sparker til den. Det forventer man af en race-orienteret topcykel og det kan de fleste producenter efterhånden lave.

 

Hvad der faktisk imponerer endnu mere er, at rammen trods sin orientering mod det konkurrenceprægede er rigtig behagelig at køre på.
Den er ikke fuldstændig kompromisløs her og man bliver ikke mishandlet på ujævne veje og lignende.

 

Protos-rammen er også en fornøjelse at navigere i snoet terræn og den er vanvittig styrvillig og velafbalanceret. Rammen er rigtig godt afstemt her og giver en ’flydende’ fornemmelse, når man tackler svingene.

 

Rammen er dimensioneret til skivebremser, det er altså ikke blot en traditionel ramme til fælgbremser, som er opgraderet til at kunne montere skiverne. Det betyder, at rammens egenskaber passer godt til den måde skivebremserne arbejder på og til at man bedre kan dosere bremsekraften og ligeledes tåle at bremse senere ind i svingene.

 

Jeg har igennem foråret været imponeret af den måde rammen håndterer på og kan vel nærmest beskrive køreoplevelsen som ’rolig’. Det rimer sjældent på ’race’, så jeg kan godt forstå hvis det lyder underligt, men det skal forstås yderst positivt.

 

Protos-rammen er nemlig først og fremmest let at køre og tryg at betjene. Hvor andre super-aggressive rammer godt kan have en lille tendens til at overstyre, så får man her en rolig og flydende oplevelse fra første meter. Det er ikke fordi den understyrer overhovedet, faktisk synes jeg, at den er meget præcis og robust.

 

Som afslutning på projektet her, kommer der senere en update, hvor jeg vil gå yderligere i detaljer med Protos-rammen og cyklen som helhed.

 

 

Bikefit hos Cyclo Position

Glæd dig til i morgen, hvor du kan følge mit besøg hos Mads Christensen fra Cyclo Position, hvor vi arbejdede på at finde den helt rigtige position på den nye De Rosa Protos.

 

Læs hele beretningen her:

Vejen til Maratona

Vejen til Maratona - kapitel 1: Syrebad hos Cyclo Position

Vejen til Maratona - kapitel 2: Watt i skuret

Vejen til Maratona - kapitel 3: Maveinfluenza - og hul igennem til benene

Vejen til Maratona - kapitel 4: Første dag i Dolomitterne

Vejen til Maratona - kapitel 5: Monsterdag i Dolomitterne

GOOD VIBES ONLY – LOUISON BOBET – Good looking and great feeling
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…
CykelSportMessen - alle gode gange 11
Over 50 udstillere står klar, når Roskilde Kongrescenter åbner op for den 11. udgave af CykelSportMessen, og Feltet.dk og Motionsfeltet.dk er som så ofte før til stede på messen.
Test: Canyon Grail
Grail er Canyons nyeste skud på stammen, når det kommer til terræncykler. Kategorien, som tidligere var domineret af cross-disciplinen, er nu blevet kraftigt udvidet med den kategori, som populært hedder ’Gravel’.
Rydhave Slots Efterskole: Hvis du mener det alvorligt
Det er ikke kun for sjov, når Rydhave Slots Efterskole tilbyder cykelsport som en af disciplinerne på interesseområderne.
Produktnyt: Cannondale Habit 2019
Udviklingen af de forskellige segmenter af mountainbikes er i konstant udvikling. Også hos Cannondale som inviterede os til Tyrkland for at se nærmere på deres seneste kreation. Vi tog derfor en tur til Freibur for at se nærmere på, og ikke mindst prøvekøre, den nye Cannondale Habit 2019.
Boganmeldelse: Lars Bak - Hjælperytteren
Seneste skud på stammen af cykelbøger udgivet i 2018 er “Lars Bak - Hjælperytteren”. Vi har læst bogen og kommer her med en anmeldelse af den.
Test: Bibshorts og langærmet jersey fra Louison Bobet
Det franske brand Louison Bobet er nu tilgængeligt på det danske marked med produkter, som holder en høj produktkvalitet og hylder fortidens afdæmpede æstetik.
Produktnyt: BKOOL klar med direct mount
BKOOL har i flere år arbejdet på at komme med en ny hometrainer med det såkaldte "direct mount"-system. Det er nu på vej. 
Test: Bontrager Ballista cykelsko
Ultrakomfortabel racersko i høj kvalitet i minimalistisk design og med alternativ placering af BOA-spændet.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Kommer lidt an på hvor ofte man gør det. På mine primære cykler er det aldrig nødvendigt at afmontere noget for at gøre dem rene (de bliver jo vasket jævnligt), men på min (og min kones) pendlercykler, som kun bliver ordentligt rengjort 1 gang om året, er det nødvendigt. Der piller jeg også kassetten af og giver den en tur i ultralydsrenseren. Kan bekræfte at man ikke kan ændre sit indlæg efter en anden bruger har svaret/reply på dit indlæg. Jeg er så åbenlyst en af de yngre i denne tråd da jeg blot er en årgang 73 ;-) 2018 sæsonen blev rigtig god for mig - i modsætning til 2017 sæsonen der blev spoleret af rygproblemer. I sidste ende hjalp styrketræning mig meget mere end et nærmest uendeligt antal behandlinger hos fysioterapeut. Så hvor jeg sidste år endte under 5000 km. ender jeg i år omkring 10.000 km. En del af det skyldes dog også at jeg nu pendler dagligt til arbejde (2 x 11 km.). Det er faktisk overraskende hvor meget de daglige pendlerture betyder for min form. Selvom jeg ikke havde trænet ret meget udover pendlingen, så var formen faktisk ret god da jeg var på Gran Canaria sidste vinter. Årets højdepunkt var helt sikkert 6 dage i de franske alper - med en tur ned og op af Alpe d'Huez den dag hvor turfeltet sluttede på toppen som zenit. Kæft, et kaos :-) Men det vigtigste i 2018 har nok været at der er styr på ryggen og at jeg nu er i god grundform hele året rundt via pendling. Meget præcist udtrykt, der er ikke den store forskel på gravel, ligt-touring, adventure og cross. og jeg er sikker på din Genesis, som andre cykler i den kategori vil gøre jobbet, virkelig en dejlig cykel:relaxed: Kona'en har også været et overkill til det jeg har brugt den til indtil nu, ville bare gerne prøve at få tur-cyklingen ind under huden inden jeg går på pension så jeg kan køre Europa tynd til den tid (hvis ikke regeringen sørger for at man er døden nær når man omsider kan stoppe før den tid kommer:grin:). Den er ikke særlig hurtig, men fandens komfortabel, behagelig at køre på og virkelig stabil pakket op.

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat