Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Morten Andersen 26.05.2018 @ 13:20

Har du nogensinde leget med tanken om at køre en af de stores Gran Fondo-løb i udlandet? Så er vores artikelserie her - ’Vejen til Maratona’ måske noget for dig.

Her vil vores udstyrsredaktør Morten Andersen fortælle om hans rejse mod det italienske løb Maratona Dles Dolomites. Du kan få et solidt indblik i at passe op til 10 timers træning ugentligt ind i en travl hverdag, i selve træningen og det at arbejde med en cykeltræner for første gang.

 

Du kan også samle nogle fif op til egen træning.

 

Du kan også læse om udstyret som bliver brugt til projektet og få et indblik i hvilke overvejelser man kan gøre sig omkring grejet, når der står masser af træning og et langt bjergrigt løb på menuen. Vi har fået en række af vores spændende partnere til at være med.

 

Så er det blevet tid til en update på min første dag i Dolomitterne.

 

Jeg har været så heldig, at Alta Badia - værtskommunen for Maratona Dles Dolomites - har inviteret mig ned og se lidt på stigningerne og opleve området før selve løbet.

 

Det siger man naturligvis ikke nej til, så torsdag fløj jeg til München og dernæst til Italien.

 

Planen for dagene er at få kørt en masser kilometer og få nogle lange dage i stængerne for at arbejde lidt med udholdenheden. Der er ikke altid let at få de rigtig lange træningsture til at harmonere med familielivet derhjemme, da de i sagens natur er nødt til at lægge i weekenderne, hvor tiden med den bedre halvdel og børnene jo naturligvis prioriteres højt.

 

Derfor er det her en fed mulighed for at køre nogle lange dage og især til at få nogle højdemeter på.

 

 

Ankomst i regn

Jeg ankom torsdag først på eftermiddagen til regn. Øv - er der nogen steder, hvor regn gør en kæmpe forskel for en cykelrytter, så er det i bjergene.

 

Jeg valgte derfor at vente et par timer med at køre ud, da det så ud til, at det ville holde nogenlunde tørt i et par timer. Planen var at strække benene ud af dalen og så prøve ’at få bjergben’ på en nærtliggende stigning; Valparola. Stigningen starter faktisk så småt allerede fra nabobyen, da det stiger ret meget op til selve startbyen. På den måde er den næsten 14 kilometer med små 6% i snit.

 

Jeg har en tendens til at have brug for en dag til at vænne benene til at køre opad, så planen var at se, om det kunne lade sig gøre at få et bedre udgangspunkt for de to rigtige træningsdage lørdag og søndag.

 

Egentligt gik turen fint nok. Benene var sløje efter en lang rejsedag, men det var forventeligt. Noget andet var, at jeg havde været lidt skødesløs og regne med at regnen ikke ville komme tilbage. Valparola var nemlig dækket af skyer hele vejen op og på toppen i over 2000 meter begyndte det at regne.

 

Derfor var jeg ret våd, da jeg kom retur og fik lidt panik på for at få tørret sko! En lille reminder om hvor lunefuldt vejret kan være i de høje bjerge!

 

Ud og kigge på Passo Giau

Fredag var så første reelle træningsdag. Alta Badia gør virkelig meget ud af at passe på deres cykelturister, så jeg havde på forhånd downloadet en række detaljerede ruteforslag fra deres hjemmeside, ligesom jeg fik et kort med alle ruterne tegnet ind ved ankomst.

 

Og der er nok at vælge imellem hernede, skal jeg hilse at sige. Alt fra navnkyndige monsterstigninger fra Giro’en til mere moderate af slagsen.

 

Jeg var blevet anbefalet at prøve kræfter med Passo Giau, hvilket er den næstsidste stigning i Maratona Dles Dolomites. Den er 10 kilometer lang og stiger 10% i snit. Så det er uden tvivl en af dem der niver lidt.

 

Hotellets ejer er selv cykelrytter og arbejder for ’Dolomites Bike Team’ som hver dag guider besøgende rundt i området og sammen fandt vi en god måde at sammensætte en fornuftig tur.

 

Planen var at køre igennem dalen, bestige Passo Campolongo, som også er første stigning i løbet (den dag skal den bare køres to gange!). Den er 5,8 kilometer og stiger med 6% i snit. Dernæst køre igennem nogle lange dalstykker med skiftevis faldende og stigende terræn til Passo Giau.

 

Herefter ramme den sidste stigning Passo Palzarago, som er 11,5 kilometer med 7% cirka.

 

En tur på små 90 kilometer med cirka 2500 højdemeter.

 

På med Assos-tøjet

Efter morgenmaden hoppede jeg i Assos-tøjet og gjorde mig klar. De lokale var ret sikre på vejret, hvilket ofte er meget mere sikkert end de prognoser meteorologerne disker op med, så det tegnede godt.

 

Alligevel, klog af skade, besluttede jeg mig for at pakke rigeligt med tøj, så jeg ville kunne tage en regnbyge og stadig være kørende efterfølgende.

 

Dagens kit bestod af de nye T.Equipe EVO bibshorts, som giver fremragende støtte med en god pude. Hernæst et baselayer til at holde kroppen tør under den nye T.Mille-jersey.

 

Løse knæ og ærmer er også et must og som kronen på værket, valgte jeg at smide den nye regnjakke ’Schlosshund’ i baglommen i stedet for en vest.

 

Årsag: Jeg skulle køre flere ret lange nedkørsler fra over 2000 meters højde og selv om det fra morgenstunden var ret varmt i dalen, så er det stadig koldt på toppen og ikke mindst, når man suser nedad.

 

Her er jakken genial. Den er kraftig nok til at holde al vind og regn ude og give fremragende beskyttelse, men den er også pakbar nok til at hvis den foldes rigtigt, så kan den snildt være i en baglomme. Desuden er den orange og gver masser af synlighed, sådan at jeg ville være nem at se, hvis nedkørslerne skulle være tågede som dagen før. 

 

Se mine overvejelser om tøjvalg her:


 

Fede stigninger og det smukkeste område

Hvordan var dagen så? Kort sagt; ret fantastisk!

 

Området er overvældende smukt. Det er ikke for sjov, at det har fundet vej til UNESCO’s verdensarvsliste.

 

I alle dalene og på de lavtliggende bjergsider er alt grønt og frodigt, mens de nøgne klipper giver en dramatisk underlægning i baggrunden.

 

Når man nærmer sig toppene, bliver det hele nemlig lidt mere råt og bliver således en meget god indikator for hårdheden der er i området også.

 

Stigningerne er nemlig hårde og som oftest med ret skarpe procenter.

 

 

De danske ben skulle da også lige i gang og vænne sig til den anderledes kørsel, hvor man sidder meget mere oprejst og arbejder, end man gør derhjemme, hvor det jo ofte handler om at sidde kompakt og snyde vinden.

 

Jeg må også bare erkende, at jeg skal bruge en dags tid på at få rytmen ind i kroppen, så jeg kan klatre fornuftigt.

 

Jeg var på ingen måde dårligt kørende, men følte mig omvendt først i hopla på den sidste stigning.


Der var ingen problemer med at holde mine watt og sigte efter 230-240 watt dagen igennem.

 

Der er ingen tvivl om, at Maratona bliver en udfordring, selv hvis man er i god form. Her skal køres næsten 150 kilometer, så altså en del mere end i dag.

 

Turen tog 4½ time cirka og ramte lige under 2500 højdemeter. Jeg kunne godt have kørt længere, men med tanke på morgendagen, valgte jeg at holde det der.

 

Tøjvalget var også fornuftigt og især kan jeg ikke rose Schlosshund-jakken nok. Alle nedkørslerne var ret kolde, men jakken formår at holde én varm og komfortabel. Den ryger helt sikkert med igen!

 

Coach tjekkede også lige op om aftenen med dessiner om at køre nogle 15-20 minutters intervaller på næste dag og til en snak om hvordan denne dag bedst kunne gribes an træningsmæssigt.

 

Planen er at køre nogle lange intervaller som sagt og så se om jeg ikke kan få mange timer i benene for at træne styrken på stigningerne og udholdenheden.

 

Jeg opdaterer igen fra næste dags træning - vi ses der.

 

I mellemtiden kan du se og høre lidt fra første træningsdag her:

 

 

Læs hele beretningen om vejen til Maratona:

Vejen til Maratona

Vejen til Maratona - kapitel 1: Syrebad hos Cyclo Position

Vejen til Maratona - kapitel 2: Watt i skuret

Vejen til Maratona - kapitel 3: Maveinfluenza - og hul igennem til benene

Python Pro udvider med nyt banebrydende koncept
Den danske cykelproducent, Python Pro, har udvidet deres koncept med et nyt og meget spændende tiltag til forbrugeren, hvor de kan spare 3.000 kroner.
Test: Giant Trance 29 2019
Er du på jagt efter en mountainbike, der kan bruges til at til det meste, er Giant Trance 29 et rigtigt godt bud.
Produktnyt: PurePowers Carbo Race nu med "dansk" smag
Endelig et energipulver med ægte dansk smag! Purepower har lanceret en ny smag til deres populære energipulver-serie. 
Team Sky med ny aerodynamisk teknologi
Team Sky har indgået et strategisk samarbejde med virksomheden Swiss Side, som er eksperter i aerodynamik og tidsoptimering.
Garmin opkøber Tacx
Garmin opkøber Tacx, som er en af de førende producenter af indendørs hometrainers.
GOOD VIBES ONLY – VM i cykelcross – cykelturist i Bogense
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…
Cykelrejser: Hvor går turen til i 2019?
Vinmarker i Appenninerne, alpetoppe i Østrig, cykeludlejning på Mallorca eller smørrebrød i Danmark.
Test: Bontrager Ion 100 R / Flare R City lygtesæt
Masser af synlighed i en lille pakke, gør dette til et lygtesæt som især egner sig til kørsel i byområder.
Test: Kryptonite Alley F-650 forlygte
En kraftig og effektiv forlygte, som kan det hele og leverer en bred række af gode lysmuligheder til især landevejen.

Instagram #motionsfeltet

Test: Kryptonite Avenue R-75
God baglygte som har en ultrasikker montering samt masser af gode indstillingsmuligheder, når det kommer til lyset.
Bliv inspireret af Team Motionsfeltet.dk – Touren til Gardasøen
Som medlem af Team Motionsfeltet.dk PREMIUM har jeg fået mulighed for at køre TransAlp i sommeren 2019. Min tanke er derfor, at jeg løbende vil opdatere på mit lille projekt, om at blive klar til  Tour TransAlp her til sommer.
Test: Abus Libra forlygte
En god allround lygte som kan lidt af det hele og som principielt opfylder alle dine behov på landevejen. ABUS leverer desuden god og robust kvalitet hele vejen rundt.
Test: Abus Gemini lygtesæt
Et fremragende lygtesæt, hvis du er på jagt efter at gøre dig synlig for andre trafikanter, når du træner i belyste områder. Spændende design gør, at lygten nærmest går i ét med cyklen og aldrig kommer til at sidde i vejen.
Henrik Djernis: VM-ruten et spændende mix
Den tidligere verdensmester, Henrik Djernis, har set nærmere på årets VM-rute i Bogense, og han synes, at den er spændende.
Test: Rapha Pro Team Winter Tights II
Fremragende vintertights som klogt udnytter forskellige stofkvaliteter og dermed tilbyder god regn- og vindbeskyttelse samt masser af varme.
Test: Kvindetøj - Pearl Izumi – Softshell og AmFIB Super Glove
Kvindespecifikt vintertøj til cykling i topkvalitet fra japanske Pearl Izumi.
Kombinér cykeldrømme med skoleophold
Det pibler frem med talenter på den danske cykelscene. Sejre i både Grand Tours, forårsklassikere, OL, VM og EM vidner om den enorme kvalitet, de danske ryttere besidder. Har du eller en du kender drømme om at opnå det samme, eller er det lysten til socialt samvær i et læringspræget miljø, der trækker i dig, så kunne et efterskole- eller højskoleophold måske være noget for dig.  
Produktnyt: Castelli Aero Race jersey og bibshorts
Selv om cykling i 2019 er en high-tech-affære på mange måder, så skal der stadig trædes i pedalerne, når det spidser til ude på landevejen og ens konkurrenter sætter fra land. Eller når der er nogen, som har frækheden til at angribe ens status som lokal Strava-matador.
Test: Kvindetøj - Pearl Izumi bibtight og Thermal Jersey
Kvindespecifikt vintertøj til cykling i topkvalitet fra japanske Pearl Izumi.
Test: Kvindetøj - Pearl Izumi baselayer og vinterjakke
Kvindespecifikt vintertøj til cykling i topkvalitet fra japanske Pearl Izumi.
Produktnyt: ASSOS S9 bibshorts
Cykelryttere er besat af detaljer. Små ting, som kan få os til at køre hurtigere og blive bedre. Vi overbeviser os selv uge efter uge, at en ny måde at optimere en detaljer på, vil få os til at flyve forbi kammeraterne på næste træningstur.
Test: Giant Revolt Advanced 1 Gravelbike
Giant Revolt Advanced 1 er et rigtigt godt bud på en cykel til gravel-kørsel og ture på landevejen. Cyklen udmærker sig ved en god komfort til en pris hvor de fleste kan være med.
Test: PRO Gravel bags og styr
PRO Bikegear, som er en del af Shimano, er kommet med en serie af tasker til Gravel / Adventure brug, samt to nye gravel styr.
Produktnyt: Lazer Bullet 2.0 - aerohjelmen er genopfundet
Lazer har lanceret en ny hjelm, som hedder Bullet 2.0. Hjelmen giver et bud på, hvordan man løser det gamle dilemma med ventilation kontra aerodynamik.

Seneste indlæg i debatten

Hej. Vi er et lille foretagende med lille økonomi uden støtte. Min Far, Per Nielsen vil i en alder af 62 stille til start i et af verdens hårdeste cykelløb. Indtil videre er vi på 5 crew medlemmer der skal sørge for at Per Nielsen kun skal tænke på at cykle. Vi skriver herinde for at finde en ægte cykelentutiast der både kender noget til cykler og cykel mentaliteten. Der kan trække 14 dage plus/minus et par dage da løbet varer 13 dage, med en egen betaling på 2.000 kroner og betaling af egen mad. Derudover er fly og eventuelle ophold undervejs på turen være dækket af Per Nielsen selv. Er der en eller flere interesseret, eller kender nogen der kunne vlre interesseret kan i skrive i opslaget her og kan gå i dybden af hvad denne oplevelse vil indebære. Selve løbet køres tirsdag den 11. juni og 13 dage frem. Simone Velasco (Neri Sottoli-Selle Italia-KTM) tog karrierens første sejr, da han på fornem vis vandt den italienske klassiker Trofeo Laigueglia. Riwan Readynez gjorde sæsondebut i løbet, og havde Joans Aaen med i morgenudbruddet. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/italiener_snyder_riwal_readynez_og_favoritterne_i_laiguegila/John Degenkolb (Trek-Segafredo) krydsede i dag stregen først på fjerde etape af Tour de la Provence, men det var kampen mellem Gorka Izagirre (Astana Pro Team) og Simon Clarke (Team EF Education First), der løb med opmærksomheden. Izagirre endte med at vinde med under et sekund. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/millimetertaet_klassement_stjaeler_fokus_fra_degenkolb_sejr_i_provence/Hvilke af nedestående racerdæk er bedst, og hvad kan bedst betale sig. Conti GP 4000 II Vittoria Corsa G+ Evt. Conti GP 5000

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Python Pro udvider med nyt banebrydende koncept
Den danske cykelproducent, Python Pro, har udvidet deres koncept med et nyt og meget spændende tiltag til forbrugeren, hvor de kan spare 3.000 kroner.
Test: Giant Trance 29 2019
Er du på jagt efter en mountainbike, der kan bruges til at til det meste, er Giant Trance 29 et rigtigt godt bud.
Produktnyt: PurePowers Carbo Race nu med "dansk" smag
Endelig et energipulver med ægte dansk smag! Purepower har lanceret en ny smag til deres populære energipulver-serie. 
Team Sky med ny aerodynamisk teknologi
Team Sky har indgået et strategisk samarbejde med virksomheden Swiss Side, som er eksperter i aerodynamik og tidsoptimering.
Garmin opkøber Tacx
Garmin opkøber Tacx, som er en af de førende producenter af indendørs hometrainers.
GOOD VIBES ONLY – VM i cykelcross – cykelturist i Bogense
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…
Cykelrejser: Hvor går turen til i 2019?
Vinmarker i Appenninerne, alpetoppe i Østrig, cykeludlejning på Mallorca eller smørrebrød i Danmark.
Test: Bontrager Ion 100 R / Flare R City lygtesæt
Masser af synlighed i en lille pakke, gør dette til et lygtesæt som især egner sig til kørsel i byområder.
Test: Kryptonite Alley F-650 forlygte
En kraftig og effektiv forlygte, som kan det hele og leverer en bred række af gode lysmuligheder til især landevejen.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat