Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Lasse Wedege Penning 05.08.2018 @ 16:51

Krigen mellem bilister og cyklister er tiltaget gennem en årrække, og sidste år forsøgte Danmarks Tekniske Universitet at se, om de kunne klarlægge, hvad der egentlig ligger bag den megen vrede, som de to typer trafikanter skaber hos hinanden.

Det har været et tilbagevendende tema de seneste år, at bilister og cyklister er uenige om, hvem der har ret til vejbanen. Bilisterne rapporterer om grupper af cykelryttere, der ser stort på at give plads, mens bilisterne beskyldes for at skabe farlige situationer, hvor de presser cyklisterne og kører tæt på i overhalingerne.

 

Team Motionsfeltet.dks Jan Vinter skrev en klumme efter Grejsdalsløbet i foråret, hvor han revsede motionscyklisterne, som tror, at de "ejer hele verden". Jan Vinter opfordrede til, at cyklisterne i stedet tager ansvaret på deres kappe ved at overholde færdselsloven og køre hensynsfuldt.

 

Det er faktisk umiddelbart også det, som kan gøre en forskel, viser en ny undersøgelse. En spørgeskemaundersøgelse fra Danmarks Teknisk Universitet i samarbejde med Rådet for Sikker Trafik giver nemlig et overblik over, hvilke situationer i trafikken der er de væsentligste årsager til vejvrede mellem trafikanter.

 

Bilister bliver allermest vrede på cyklister, når de ikke viser hensyn, er uopmærksomme, kører steder, de ikke må cykle og kører over for rødt lys. Uoverensstemmelserne fører sjældent til deciderede ulykker, men kan skabe farlige situationer og medvirke til øget utryghed for trafikanterne.

 

Hensyn og orientering

2.000 personer, ligeligt fordelt på mænd og kvinder i alderen 18 til 75 år, deltog i spørgeskemaundersøgelsen i september og november 2016, hvor der blev brugt nogle verificerede instrumenter til måling af vejvrede, DAX og CAX.

 

Her blev det opgjort, hvilke situationer der skaber vejvrede, og hvilke trafikanter der oftest er en del af disse situationer.

 

"Vejvrede over for cyklister opstår særligt i situationer, hvor cyklisten ikke viser hensyn til andre trafikanter (23,2%), og når de er uopmærksomme eller ikke orienterer sig (20,9%), fx ”de ser sig ikke for”. Vejvrede over for cyklister opstår også, når cyklister kører steder, hvor de ikke må cykle (15,3%), fx ”Kører på fortovet”, når de overtræder færdselsloven (14,9%), når de mangler at give tegn (13,2%), og når de kører over for rødt (12,5%)," skriver forskerne i et resumé af undersøgelsen, der også beskriver bilisternes adfærd:

 

"Vejvrede opstår også i situationer, hvor bilisten ikke viser hensyn til andre trafikanter (21,4%), eller hvis bilisten kører uforsvarligt/hasarderet (16,6%), fx ”hasarderet adfærd især i bymæssig omgivelser”. Desuden kan bilisters uopmærksomhed eller manglende orientering også udløse andre trafikanters vejvrede (15,3%), fx ”Uopmærksomhed fx på grund af sms'en eller andre ikke trafikale gøremål (…)”. Andre situationer, såsom overhaling (9,6%) og overtrædelse af fartgrænsen (13,9%), kan også i stort omfang udløse vejvrede."

 

Generelt viser undersøgelsen, at hensyntagen og orientering er de to store trafikegenskaber, som skaber uoverensstemmelser.

 

Vrede trafikanter får flere bøder

Unge (18-35 år) bliver oftere vrede end ældre (56-75 år), mens kvinder er hurtigere til at blive vrede over andre trafikanternes hensynsløse kørsel. Mandlige trafikanter bliver til gengæld hurtigt vrede, når andre ikke holder til højre, hvor kvinderne er mere utilfredse med hasarderede overhalinger.

 

Jo mere man kører i sin bil, jo oftere bliver man vred, og det samme gælder for cyklisterne. Desuden viser undersøgelsen, at bilister, som havde fået en fartbøde inden for de seneste 12 måneder, havde større tendens til at udvise aggressivitet i trafikken. For cyklister, der har fået en bøde for færdselsovertrædelser, gjaldt præcis det samme, skriver Cyklistforbundet.

 

Undersøgelser fra andre lande har vist, at cyklister er mere hensynsfulde i trafikken end bilister, sandsynligvis fordi cyklisterne er mere udsatte. Den velfunderede cykelkultur og betydelige cykelinfrastruktur i Danmark kan ifølge forskerne medvirke til danskernes påviste øgede aggression på cyklen sammenlignet med andre lande.

 

Vejvrede er altså ikke en ensrettet kultur, men i stedet et sammenstød mellem trafikanter, hvor mange både i bil og på cykel kan finde på at reagere aggressivt, hvis de oplever, at andre trafikanter ikke tager hensyn. Men det er også en konklusion, som giver begge typer trafikanter mulighed for at afhjælpe problemet.

 

Som motionscyklister kan vi begynde at følge færdselsreglerne, holde stille for rødt lys, køre på cykelstien og vise tegn. Det handler i høj grad om at forbedre et image, som er særdeles sværtet til. Det bedste, du kan gøre, er at gå forrest og vise vejen - for eksempel ved at række armen ud, når du drejer.

 

 

Er du klar på et udfordrende og udviklende lederjob?
Er din interesse for cykelsporten stærk, din viden og dit indblik stort og din lyst til at formidle om, hvad der rører sig, endnu større? Er du organisatorisk stærk og klar til at stå i spidsen for en af Danmarks yngste nyhedsredaktioner? Så er du måske Feltet.dks nye chefredaktør!
Merckx’ hemmelige perle
Kun 20 kilometer øst for Salzburg ligger en lille uopdaget perle, Fuschlsee, der inviterer til cykling i de smukkest tænkelige omgivelser.
Gadeløb i Aalborg indledes med Tour-foredrag
Det årlige gadeløb i Aalborg efter Tour de France får igen i år selskab af nogle af de danske profiler fra det franske løb, og i år varmes der op med et foredrag om eftermiddagen inden gadeløbet.
Cykelweekend på Lolland-Falster – gode ruter og gastronomi i særklasse
De fleste forbinder Lolland-Falster med Knuthenborg Safaripark, Mick Øgendahl og masser af sukkerroer, men området har meget mere at byde på. Et hurtigt tjek afslører, at det også er her, man finder Danmarks bedste badestrand, Danmarks bedste hotel og en stor produktion af prisbelønnede fødevarer. Med 600 kilometer kystlinje lokker øerne med et utal af forskellige cykelmuligheder, så Motionsfeltet har lavet et weekend-cykeltjek på de to sydhavsøer
Forudbestil Lars Bak nye bog - og spar 15%
På mandag udkommer Hjælperytteren med Lars Bak som hovedperson.
Carlos Sastre Classic og Cykelstafetten aflyses
Grundet et for lavt deltagerantal har arrangørerne efter samråd med sponsorer og Rebild Kommune valgt, at aflyse Carlos Sastre Classic og Cykelstafetten Spar Nord den 2. september i Rebild.
Vejen til Maratona – Amazing Assos
Har du nogensinde leget med tanken om at køre en af de stores Gran Fondo-løb i udlandet? Så er vores artikelserie her - ’Vejen til Maratona’ måske noget for dig.
Vi træner i arbejdstiden - ’Specialized Lunch Ride’
Motion er vigtigt, det kan der vist ikke være den store tvivl om! Men hvordan finder man lige tiden til det i en travl hver dag? Det er en udfordring for mange.
En fascinerende tidsrejse med stålramme og tåclips
Vintagecykling er populært som aldrig før. Hvor det i begyndelsen var store cykelnationer som Italien, Frankrig og Belgien, der stod for vintagearrangementer, har trenden nu bredt sig over det meste af Europa. Lige syd for grænsen - i Ludwigslust nær Schwerin - afvikler man hvert år et af Tysklands største cykelevents, Velo Classico.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

> Alder og vægt er ikke i sig selv en hindring for at køre hurtigt opad. Min cykelmakker er +40 år og +80 kg men ligger alligevel i top 10 på Strava på nogle af de mere kendte stigninger i Nordsjælland (han opdagede 20 år for sent han faktisk havde talent for at cykle). Helt enig. Og som en rytter i den lette ende (63 kg.) kan jeg tilføje at korte eksplosive stigninger absolut ikke er min kop the. Det er ikke nok at være let. Man skal også være i stand til at "rekruttere" en masse "hurtige" muskelfibre og det kan lidt mere kompakte ryttere typisk bedre end de helt lette. Når det er sagt, så er overflødig vægt selvsagt ikke nogen fordel op ad. Og det lyder også som om du kan genere power. Umiddelbart lyder det enten til at din VO2Max for lav - måske fordi du ikke træner nok intervaller (eller bakkekørsel) eller også at din astma bliver udløst under anstrengelse. > Hvis Fulgsang skal generere sponsoromtale udenfor Danmark burde han nok satse på etaper fremfor et top 10-15 i klassementet. Men i år var udgangspunktet så top 5, og så kan man jo ikke klandre Astana at gå efter det. Men hedder den top 15 for Fuglsang og Astana ville jeg gå efter etapesejre. Enig. Men nu var sammenligningen jo overfor jo mellem tour top 10 vs. Dauphiné / Schweiz rundt. Og selvfølgelig i enig i at hvis/når niveauet ikke er til til top 5(eller top 10 hvor man er i reel konkurrence om top 5) så er etaper mere værd. Har ikke KOL, men fik for få år siden konstateret mild astma. Uden astmamedicin er min lungekapacitet kun 80%. Med astmamedicin nærmer den sig dog 90%. Jeg tager dog sjældent medicin, da jeg ikke bryder mig om bivirkningerne (høj puls, til tider trykken i hovedet). Desuden generer astmaen mig jo ikke rigtigt i det daglige. Det er mest, når jeg skal cykle opad stejle bakker, at jeg godt kan mærke, at jeg mangler lidt luft. Når man kun har 80% lungekapacitet, så ryger man allerede i det røde felt efter 500 meter opad en stejl stigning. Men jeg er god til at bide det i mig og kæmpe mig op over de fleste bakker, selvom når jeg når toppen, så kan jeg næsten ikke få luft. jeg bilder mig desuden ind, at det kun kan blive bedre af at jeg presser mig selv lidt engang imellem. Og jeg synes også, det går lidt bedre nu end for 3-4 år siden. Og det tilskriver jeg, at jeg stædigt holder fast i at cykle i snit ca. 20 km. hver dag. ÅRET RUNDT.Installer programmet på din pc. Åben det, så beder den om at du tilslutter på et tidspunkt. Og så er det vel egentlig bare at følge hvad den nu siger. Det kræver muligvis lidt klikken rundt i programmet at finde det du leder efter - det er ikke super intuitivt, men heller ikke svært at bruge. Du kan ikke rigtigt fucke noget op

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat