31.03.2016 @ 11:00

Cykelhjelmen er noget af det mest omdiskuterede sikkerhedsudstyr, men der er i øjeblikket ingen lovgivning omkring det. Et flertal af danskerne er for lovpligtig cykelhjelm, men Cyklistforbundet er imod.

Over to tredjedele af den danske befolkning mener, at der bør være lovkrav om at bære cykelhjelm, når man cykler i trafikken, og at det bør straffes med bøde, hvis ikke det overholdes. Det viser en rundspørge lavet af TNS Gallup.

 

Syv ud ti danskere er faktisk på den side, der taler for, at cykelhjelmen skal være lovpligtigt udstyr, når man cykler, hvorimod hver femte mener, at lovgivning ikke er den rette vej at gå. Alligevel er det ifølge undersøgelsen kun fire ud af ti, som bruger deres cykelhjelm ofte eller altid, mens de resterende kun sjældent eller aldrig bruger den.

 

Antallet af hovedskader er for nedadgående i disse år, hvor der har været stor fokus på at bruge cykelhjelm. Den seneste opgørelse viser ifølge DR, at 3.390 cyklister fik hoved- og nakkeskader i 2014, hvilket er en nedgang på over 400 siden 2011.

 

De hårdest ramte er de 25-34-årige cyklister med 560 skader årligt. De unge får suverænt færrest skader, og man kan tydeligt se, at antallet af hoved- og nakkeskader stiger, når de unge fylder 18 år - som regel der hvor rigtig mange holder op med at bruge cykelhjelm, fordi de nu ikke længere er underlagt deres forældres påbud.

 

Hos Cyklistforbundet er man stor fortaler for at bruge cykelhjelm, da undersøgelser fra både ind- og udland viser, at der er sammenhæng mellem det at bruge hjelm og nedsat risiko for hovedskader. Alligevel er de imod at indføre lovkrav om hjelmen, da erfaringerne fra udlandet tyder på, at folk holder op med at cykle, hvis loven kræver, at de bærer cykelhjelm imens.

 

"Får Danmark et påbud om hjelm, forudser vi, at en del vil rette ind efter lovkravet. Men en del cyklister vil fortsætte med at køre uden hjelm, og de vil nu være lovovertrædere. Andre igen vil helt miste lysten til at cykle, hvilket samlet set vil give en negativ virkning for folkesundheden," lyder argumentet på Cyklistforbundets hjemmeside.

 

"Vi mener ikke, man skal lovgive om noget, som borgerne gør ad frivillighedens vej. Derfor mener vi, at kampagner er vejen frem - ikke et påbud."

 

Den seneste kampagne i rækken fra Rådet for Sikker Trafik er Nederen Forældre, der opfordrer forældre til at skrue bissen på og få deres børn til at køre med cykelhjelm ud fra mottoet #NederenErKærlighed. Du kan se kampagnevideoen herunder.

 

 

 

Test: Trek Madone Gen. 8 SLR 9 AXS – Den ultimative aerocykel?
En af sæsonens mest omtalte cykler er næsten et perfekt blend mellem fart og vægt, hvilket giver rytteren optimale betingelser for at præstere. Uanset om man er en af de hurtigste ryttere i verden eller en almindelig motionist.
Udlev cykeldrømmen for et overkommeligt beløb
Det måtte jo komme på et tidspunkt - leasing af cykler - og dét koncept har man taget til sig og udviklet på i den silkeborgbaserede koncern Unico. 
Konkurrence: Vind en letvægts-børnecykel fra woom
Vind en børnecykel med Motionsfeltet.dk. 
EM-oversigt: Resultaterne og medaljetabel
Få her det store overblik over EM i cyklecross 2024.
Produktfokus: Favero Assioma Pro MX-2 og Assioma Duo watt-pedaler
Anders Lund har fået nyt job
Tidligere rytter og landstræner Anders Lund har nu fremtiden på plads. 
Bjarne Riis forudser stor dansk succes i Touren
Bjarne Riis forventer dansk Tour-succes næste sommer. 
Her er Tour de France-ruten 2025
Ruten til næste års Tour de France er netop blevet offentliggjort i Paris.
”Vingegaard-effekten” er stadig større trods fænomenalt hjemmebane-VM, mener træner
VM på hjemmebane i Ballerup Super Arena blev en enorm succes, og opbakningen var enorm fra de danske fans. Alligevel tror den tidligere rytter Jimmi Madsen, at en vis Tour de France-vinder appellerer mere til fremtidens ryttere.

Instagram #motionsfeltet

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet