Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Adam Aisen 06.10.2017 @ 19:00

Dette voksbaserede kædesmøremiddel er nyt på det danske marked, men der er bestemt ingen grund til at være forbeholden - det lader nemlig kæden gøre sit arbejde og, ikke mindst, holder den dejlig ren. Som man siger: ’What’s not to like?’

Motionsfeltet.dk's vurdering:

 

Fakta:

Indeholder teflon (PTFE)
Biologisk nedbrydeligt
En flaske indeholder 125 ml. smøremiddel
Vejl. pris: Kr. 99,-

Dansk importør: Pro Passion.
Se producentens produktside her.


Introduktion:
Der findes groft sagt to typer af smøremidler til cykelkæde: De olie- og de voksbaserede. Igen groft forenklet kan man sige, at de oliebaserede smører fortrinligt, holder længe, men også kræver en del opmærksomhed og rengøring, hvis ikke kæden - og de dele, den er i berøring med - relativt hurtigt risikerer at blive beskidte.

Heroverfor er de voksbaserede smøremidler typisk mindre længelevende, dvs. kræver hyppigere smøring, men er så til gengæld rigtig gode, så længe voksen (stadig) sidder og virker på kæden - og sviner mindre til.

Den urimeligt simple forenkling kunne derfor lyde: at det økonomiske kloge valg er de oliebaserede, da dråberne holder længst og giver lav friktion (når kæden ikke er alt for beskidt); mens det tidsmæssigt smarte valg er de voksbaserede, da der samlet set er langt mindre besvær med rengøring.

Eco-Lube fra spanske X-Sauce er et af disse voksbaserede smøremidler. Og tilmed helt nyt på det danske marked. Modsat flere af de øvrige voksbaserede smøremidler, indeholder Eco-Lube teflon. Det skal medvirke til at øge holdbarheden af smøremidlet i brug.

I den danske beskrivelse af Eco-Lube hedder det blandt andet, at netop sammensætningen af voks, vand og teflon sikrer ”ultra lav friktion samt en ren kæde under alle vejrforhold”.

Når smøremidlet indeholder ’Eco’ i navnet, er det naturligvis, fordi det er biologisk nedbrydeligt og dermed ikke til skade for naturen. Det oplyser den danske importør.

 


Test:

Vi har anvendt og testet Eco-Lube over efterhånden halvmåneds tid og på tre forskellige cykler: Crosscyklen, mountainbiken samt på pendlercyklen, der primært har asfalt, men også grus som underlag. De to terræncykler har været brugt alt slags føre, man støder på i naturen. Det giver næsten sig selv, at der er blevet testet i det meste tænkeligt efterårsvejr.

Det anbefales fra X-Sauce, at Eco-Lube ikke blandes med andre smøremidler, navnlig ikke med de oliebaserede. I det hele taget gøres det klart, at man skal sikre, at kæden er helt ren, første gang smøremidlet påføres. Herefter skulle det ikke være nødvendigt, da Eco-Lube ifølge producenten ikke samler støv og skidt.

Så det gjorde vi - rensede kæderne meget grundigt inden første påførsel. Og vi har løbede tilført nye lag Eco-Lube, når det trængtes. Typisk efter cykelvask, med eller uden sæbe. Men uden en grundig vask af kæden, dvs. med kemikalier (degreaser) til at rense den helt i bund.

Som skrevet ovenfor skal man med voksbaserede smøremidler ikke forvente samme længelevetid som de mere almindelige kædeolier. Det er også det overordnede indtryk med Eco-Lube. Efter påførsel - og her skal det bemærkes, at kæden er klar til brug efter få sekunders tørring - arbejder kæden smidigt og uden meget mærkbar friktion. Den kører med andre ord godt og vil gøre de fleste mere end tilfredse.*

(*Ryttere med feinschmecker-tendenser eller bare - naturlig - fartfølsomhed overfor friktion vil måske kunne mærke, at deres luksuskædeolie ’glider’ bedre. Men vores bud er, at størstedelen af os ikke vil føle sig langsommere med denne Eco-Lube voks.)

Navnlig på pendlercyklen, som primært har kørt på asfalt, og hvor graden af jord og snavs derfor har været begrænset, har vi været positivt overrasket, over hvor længe kæden har kørt som (ny)smurt. At det hænger sammen med kun sjælden vask af cyklen, på nær de mange regnskyller, er vi ikke blinde for. Men vi er overbeviste om, at Eco-Lube kan blive en god, fremtidig væbner for mange racercyklister.

På de to terræncykler har vi måttet konstatere, at det hyppigt har været nødvendigt at tilføre et enten tyndt lag (fx ét lag på kædelængden) eller kraftigt lag (fx 2-3 lag på kædelængden) væske. Det har været helt afhængigt af, hvor grundigt cyklen er blevet vasket efter brug. I mange tilfælde, hvor cykelvask ikke har været nødvendig, eller hvor vask kun er foregået med vandspuling, har det været muligt at fortsætte uden tilførsel af nyt smøremiddel.

I alle tilfælde, navnlig på de beskidte terræncykler, har glæden været stor, når den skinnende, rene kæde har åbenbaret sig efter både let og grundig vask. Og smilet er ikke blevet mindre over, at en ren kæde jo samtidig betyder ren kassette, tandhjul og gearskifter.

 

Konklusion:
Det voksbaserede kædesmøremiddel, Eco-Lube fra spanske X-Sauce, er nyt på det danske marked, men der er bestemt ingen grund til at være forbeholden - det lader nemlig kæden gøre sit arbejde og holder den ren.

Racercyklister vil formentlig blive positivt overraskede over, at smørelsen giver lav friktion og relativt lang levetid på kæden. Mens ryttere i terrænet hyppigere skal tilføre nye lag dråber - men samtidig vil være glade for, at vask af cyklen sjældent har været nemmere, hvad kæde, kassette og bagskifter angår. Som man siger: ’What’s not to like?’

Vi giver gerne Eco-Lube en anbefaling med på vejen (og i skoven). Måske dyrere på den korte bane - men sjovere i længden.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

DGI Hærvejsløbet åbner tilmeldingen med to nyheder
Når tilmeldingen til næste års DGI Hærvejsløbet åbner tirsdag 24 oktober klokken 10, vil det være med to nyheder til deltagerne. Den ene er, at der bliver en 70 km landevejsrute fra Nr. Snede, mens den største nyhed er, at der kommer en 125 km landevejsrute fra Aalborg i nord til Viborg.
Uebler lancerer utrolig fiks cykelholder
Skal cyklen med på ferie, træning eller Motionsløb? Så prøv Ueblers lette og sikre cykelholder i21.
Løbsberetning fra Hærvejsløbet 165 km på MTB
Team Motionsfeltet.dk havde John Myrup til start i Hærvejsløbet 2017, og han har forfattet en løbsberetning, hvor han fortæller om sin oplevelse.
Test: EKOI Perso Evo 6
Fransk finesse i både udførsel og funktion giver et par briller, som er tilgængelige i pris og giver masser af kvalitet og design for pengene.
[VIDEO] Kom helt tæt på Redbull Rævejagt
I weekenden blev Red Bull rævejagt afviklet i Rebild Bakker. Det var en mudret og våd omgang, hvor Sebastian Fini sejrede. 
Se kategorierne og stem til Danish Bike Award
Danmarks bedste cykelryttere, -event og -klub skal kåres ved årets Danish Bike Award - og der skal findes nyt medlem til Hall of Frame med mere.
Ny trend: Dropper Post - hvad er det?
Dropper post har i de sidste mange år været utroligt populært på downhill- og enduro-cykler, men er i stigende grad også begyndt at bevæge sig over på full suspension trail-cykler.
Produktnyt: Specialized Tarmac SL6
Specialized har lavet en ny opgradering af deres Tarmac ramme. Vi har kigget nærmere på den!
Fini sejrede i Red Bull Rævejagt
Spørger du den almene dansker, var vejrguderne ikke med de 450 mountainbikers til Red Bull Rævejagt i Rebild Bakker. Spørger du deltagerne, kunne det nok ikke have været mere perfekt. Med mudder fra top til tå, da de krydsede målstregen, blev årets mest intense mountainbikeløb gennemført med manér. 

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Tusind tak for jeres svar. Her til morgen var jeg faktisk ude på en kortere tur - til Farum og tilbage igen ad Hillerødmotorvejen/Frederiksborgvej. Kun 34 km, men det var godt lige at komme ud og mærke benene. De har stået stille alt for længe pga. hjernerystelse. og Meget værdifulde oplysninger, som jeg slet ikke var klar over. Vil helt sikkert bruge begge tjenester til at finde nye ruter. Spørgsmålet er så, om det er muligt at få ruterne ned på et format, som man kan køre efter - altså lidt a la gps-vejvisninger, fx i Google Maps? Tidligere kunne man i Google Maps på computeren oprette en rute, gemme linket til den og åbne den i Google Maps på telefonen - men det kan man åbenbart ikke mere. Andre forslag? Dit link fører ikke til en rute men tilsyneladende til en profil på en Henrik K. Jeg arbejder på Langelinie, så jeg har tidligere taget O2 fra Vanløse, drejet af på Borgmester Christiansens Gade og ud på Amager, hvor jeg har taget den hele vejen syd- og østover for til sidst at ramme Christianshavn og Indre By, før jeg vendte næsen mod Langelinie. Men jeg vil da helt klart overveje Vestvolden næste gang!De fleste tankstationer har vand,børster og spande.... faktisk tror jeg det var Q8 , der på et tidspunkt havde regulære cykelvask pladser på "udvalgte steder" ... Zwift & Bkool fungere på to forskellige måder. Zwift har nogle få faste ruter, mens Bkool nærmest har et uendeligt antal ruter. Zwifts ruter er kun 3D, altså animeret, mens Bkool har både 3D, video og bare kort. Jeg lavede lige en søgning i Bkool efter video sessions med en god længde og ingen bjerge: https://ibb.co/dTB7Am 470 sessions ud af over 2,5 mio. Grunden til at der er så hulens mange sessions i Bkool er at bl.a. folk kan uploade video, men mest fordi Bkool kan linke direkte til Strava hvorved ens rute fra den virkelige verden, automatisk bliver overført til Bkool. Efter dette er sket, står der så nogle servere hos Bkool og tygger lidt på ruten, hvorefter den spytter en 3D version ud i den anden ende. En forholdsvis kompliceret process, hvor de også benytter satellit data de kan finde ud fra gps positioner. Zwift tilføjer lige så stille flere ruter til deres samling og indeholder nu også et par flade ruter. Generelt benytter jeg efterhånden kun Bkool til at køre Video session en gang imellem hvor man ikke har lyst til race, men egentlig bare nyde udsigten, eller at lære en rute at kende inden man skal prøve den i virkeligheden. Skal det være race og mere realisme, så er det Zwift. Her fungerer slipstrøm også bedre end i Bkool, og der skal som i den virkelige verden bruges flere kræfter på at køre solo. Ok, Bluetooth er jo egentlig bare en datatransport standard. Selve protokollen der benyttes ovenpå kan jo være proprietær, så Bkool App'en skal altså kende den måde "Kickr" snakker på. Ant+ derimod, er en decideret protokol til at sende/modtage træningsdata og det bør derfor virke med ANT+. Mon ikke bare du skal anskaffe en lightning/USB adaptor og plugge din dongle i?

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

ThomasKristensen.com