Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Morten Andersen 20.04.2017 @ 15:30

Svenske VOID har tilføjet et særdeles lækkert vind- og vandtæt cykelsæt til deres voksende kollektion af fedt cykeltøj. Vi har testet det i det brutale forår og vi er ret imponerede.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Intro:

Svenske VOID, som sædvanligvis udvikler cykeltøj med stilsikker og skandinavisk inspireret hånd, har udviklet en kollektion, som er beregnet til det hårde, nordiske klima.

 

Armour hedder serien, som indeholder kort- og langærmet jersey, bibs samt løse ærmer og ben. Kollektionen er vind- og vandtæt, åndbar og lavet i et kropsnært fit, som stadig er raceorienteret selv om serien er højfunktionel.

 

Det funktionelle cykeltøj udvikler sig hele tiden og bliver til stadighed mere og mere modstandsdygtigt, mens både vægt, pasform og åndbarhed forbedres, så vi sagde ikke nej til at teste det seneste skud på stammen og derved følge udviklingen på nærmeste hold.

 

Armour-serien ser spændende ud - veldesignet, underspillet og udviklet af et nordisk team som om nogen ved, hvad tøjet betyder, når vejret er dårligt. Her kan godt udstyr være forskellen mellem at køre videre eller køre hjem efter en tør trøje.

 

VOID Armour Long Sleeve Jersey, bibshort og løse ben

 

Fakta:

Farve: Sort
Størrelser: XS-XXL
Vejl. pris:
Jersey: Euro 160,-

Bibshorts: Euro 160,-

Løse ben: Euro 65,-

 

Armour jersey’en kommer i to varianter: Med korte ærmer og lange ærmer.

Vi har testet den langærmede model, som giver fuld beskyttelse på armene, mens man kan tilkøbe et sæt løse ærmer, hvis man vælger den kortærmede model for at opnå samme beskyttelse.

 

Armour jersey’en med de lange ærmer ligger sig til gengæld lige i smørhullet mellem en jersey og en jakke.
Vægt- og fyldemæssigt er den langt hen ad vejen som en jersey. Dog er stoffet kraftigere, end man ofte oplever med en jersey, og materialet leder da også tankerne tættere på en jakke.

 

De nye materialer, som finder vej til markedet, når der skal udvikles funktionelt cykeltøj, har ofte disse karakteristika og faktum er blot, at VOID med Armour-serien formår at lave et produkt, som i vægt og, dermed lethed, minder om en jersey, mens egenskaberne faktisk er lig dem, man får fra en jakke.

 

Minimalistisk og stilren

 

 

VOID er sit skandinaviske ophav trofast og demonstrerer underspillet og lækkert design. Trøjen holder en ekstremt stram designlinje, hvor det minimalistisk design klart signalerer, at der er fokus på funktionalitet og rene linjer.

 

Både i design og når det kommer til unødvendige detaljer, så skal VOID roses for ikke at spilde kræfter på noget, som ikke har en funktionel effekt.

 

Det tætvævede stof er tilpas kraftigt i sin kvalitet, til at det bibeholder sin tæthed, når man trækker enten trøje eller bibshorts på. Selv hvis man kan lide sit cykeltøj tæt, og vælger en størrelse, hvor det sidder tight og aerodynamisk, så bliver stoffet ikke strukket tyndt nogen steder og bibeholder derved sin funktion uden at blive sårbart overfor vind eller vand.

 

Alt i alt en gennemført kvalitet i både materiale og håndværk.

 

God pasform -men bedst hvis du er i form!

Stoffet i Armour-serien har masser af stræk i alle fire retninger og kan dermed sagtens bære, at VOID har skåret det tæt og raceminded.  

 

Armour jersey’en er især tæt, men det ultrastrækbare stof gør, at det er let at få på plads og sætter sig fint om kroppen, under armene og på ærmerne.

 

Hvis man er i cykelrytterform, ikke nødvendigvis som en A-rytter, men almindelig, slank af bygning, så får man super god pasform, hvor sættet sidder tæt, men samtidig strækker og bevæger sig med kroppen uden at stramme og føles for tæt.

 

Selv om Armour er beregnet til hårde dage rent vejrmæssigt, som kan kræve et kraftigt inderlag, så kan man roligt købe sin normale størrelse, da den kraftige elasticitet fint levner plads til et vinter-baselayer om nødvendigt.

 

Vi er store fans af den tætte pasform, det er ingen hemmelighed, og med Armour har vi oplevet, at man sagtens kan køre i dårligt vejr, men samtidig føle sig både aero og let på tøjsiden.

 

Den rige brug af elastik giver et tæt fit og tilslutning i alle åbninger - hals, ærmer og talje. Under armene er der et ultraelastisk og knap så kraftigt stof, som desuden hjælper på pasformen.

 

Det er værd at bemærke, at ærmerne sidder rigtig tæt og skal arbejdes på plads - især underarmene. Har man store arme, så vil det kræve lidt arbejde at få det hele på plads.

Især omkring håndleddet er ærmerne meget tætte, og mens det giver i underkanten af plads omkring underarmene, så giver det tætte fit i håndleddet faktisk en fordel, synes vi: Kører man med handsker kan de let trækkes op over ærmerne og kører man uden, så slipper der absolut ingen vand eller vind ind i ærmerne.

 

Ellers er der fine detaljer i jersey’en: Blødt stof i indersiden af halsen, ekstra hale bagpå til at tage vandsprøjt og stor refleks på brystet, i nakken og på det ene ærme. Fin detalje i et ellers knap så synligt sort sæt.

 

Bibshorts fra øverste hylde

Bibshorts’ene er tilsvarende lækre.

Shortsene har en virkelig god pasform, som ellers kan være svært at opnå med så kraftige materialer. Som jersey’en sidder de tæt og strømlinet.

 

 

Indlægget er godt og giver fin støtte. Kvaliteten er som forventet i et par shorts i denne prisklasse, hvor der skal være komfort og kvalitet.

 

Yderligere er der gode detaljer i benenes afslutninger, hvor et kraftigt elastikbånd med silikoneinderside sørger for en lukning med god trykfordeling og et så tæt fit, at beskyttelsen er i top.

 

De løse ben giver, i sammenspil med shorts’ene, en fornemmelse af et par tights og giver fuld beskyttelse, når de bruges sammen.

 

Som en værdsat detalje, så har VOID benyttet en anatomisk konstruktion, som følger benets bevægebane omkring knæet. Det er et klogt valg, når der arbejdes med så kraftige materialer og er helt sikkert med til at sikre pasformen.


En lynlås i anklen gør desuden, at benene kan smides uden at tage skoene af, hvis der er brug for det på farten.

 

Alsidige anvendelsesmuligheder

Armour-serien er testet i vådt føre og ned til 4 grader med fin succes.

 

Først og fremmest er jakken meget vandtæt. Ikke en dråbe slipper igennem og man skal virkelig belaste stoffet meget, for at det giver efter. Det er ikke lykkedes for os. Vi kan ikke forestille os, at andet end et decideret skybrud kan ryste VOID Armour.

 

Også i forhold til vinden er jakken godt som fejlfri. Den slutter godt til ved alle åbninger og selve stoffet er helt vindtæt.

 

Jakken er ret tynd, så hvis man kører i lave temperaturer, så skal den køres varm og man skal leve med, at de første 5-10 minutter er kølige eller deciderede kolde. Det betyder også, at jakken funktionalitet i koldt vejr i høj grad afhænger af kropsvarmen som igen er afledt at aktiviteten. Skal du derfor ud, når det er koldt, så egner Armour sig bedst til intens kørsel, eller som minimum kørsel hvor fokus er på at give den gas snarere end at få vendt verdenssituationen med en god ven.

 

I lidt varmere temperaturer er den fremragende. Vi har kørt i op til 12-13 grader og banket nogle hårde intervaller af, for at se hvordan åndbarheden er. Jakken kan faktisk godt holde til masser af kropsvarme uden at man koger over.

 

Jersey’en er forsynet med de traditionelle tre lommer bagpå samt en ekstra, isoleret lynlåslomme, som er en fin detalje. Dog har VOID sat den midterste lomme lige lovligt højt efter vores smag, så den kan være lidt besværlig at benytte på farten.

 

Konklusion:
VOID har lavet et fedt bud på det funktionelle regn-/vindsæt, som efterhånden er et must-have i sin cykelgarderobe.

 

Det underspillede design og den tætte, men ikke ekstreme, pasform giver et strømlinet look til rytteren, som går op i sit look, uden at gå på kompromis med funktionaliteten.

 

Sættet egner sig nærmest perfekt til de danske ydersæsoner - forår og efterår, men kan også benyttes i vintervejr, hvis man ikke skal være ude hel dagen og har fokus på at køre intenst. Og det er til en pris, som ganske fair for så gode produkter. Vores anbefalinger.

 

Sådan har vi testet:

Vi har testet i det danske forår og været ude på tidlige morgenture i regnvejr og ned til 4 grader, mens vi også har kørt eftermiddagsintervaller i op til 12-13 grader.

 

Stillet til rådighed af: VOID Cyclling

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Billedgalleri

DGI Hærvejsløbet åbner tilmeldingen med to nyheder
Når tilmeldingen til næste års DGI Hærvejsløbet åbner tirsdag 24 oktober klokken 10, vil det være med to nyheder til deltagerne. Den ene er, at der bliver en 70 km landevejsrute fra Nr. Snede, mens den største nyhed er, at der kommer en 125 km landevejsrute fra Aalborg i nord til Viborg.
Uebler lancerer utrolig fiks cykelholder
Skal cyklen med på ferie, træning eller Motionsløb? Så prøv Ueblers lette og sikre cykelholder i21.
Løbsberetning fra Hærvejsløbet 165 km på MTB
Team Motionsfeltet.dk havde John Myrup til start i Hærvejsløbet 2017, og han har forfattet en løbsberetning, hvor han fortæller om sin oplevelse.
Test: EKOI Perso Evo 6
Fransk finesse i både udførsel og funktion giver et par briller, som er tilgængelige i pris og giver masser af kvalitet og design for pengene.
[VIDEO] Kom helt tæt på Redbull Rævejagt
I weekenden blev Red Bull rævejagt afviklet i Rebild Bakker. Det var en mudret og våd omgang, hvor Sebastian Fini sejrede. 
Se kategorierne og stem til Danish Bike Award
Danmarks bedste cykelryttere, -event og -klub skal kåres ved årets Danish Bike Award - og der skal findes nyt medlem til Hall of Frame med mere.
Ny trend: Dropper Post - hvad er det?
Dropper post har i de sidste mange år været utroligt populært på downhill- og enduro-cykler, men er i stigende grad også begyndt at bevæge sig over på full suspension trail-cykler.
Produktnyt: Specialized Tarmac SL6
Specialized har lavet en ny opgradering af deres Tarmac ramme. Vi har kigget nærmere på den!
Fini sejrede i Red Bull Rævejagt
Spørger du den almene dansker, var vejrguderne ikke med de 450 mountainbikers til Red Bull Rævejagt i Rebild Bakker. Spørger du deltagerne, kunne det nok ikke have været mere perfekt. Med mudder fra top til tå, da de krydsede målstregen, blev årets mest intense mountainbikeløb gennemført med manér. 

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Tusind tak for jeres svar. Her til morgen var jeg faktisk ude på en kortere tur - til Farum og tilbage igen ad Hillerødmotorvejen/Frederiksborgvej. Kun 34 km, men det var godt lige at komme ud og mærke benene. De har stået stille alt for længe pga. hjernerystelse. og Meget værdifulde oplysninger, som jeg slet ikke var klar over. Vil helt sikkert bruge begge tjenester til at finde nye ruter. Spørgsmålet er så, om det er muligt at få ruterne ned på et format, som man kan køre efter - altså lidt a la gps-vejvisninger, fx i Google Maps? Tidligere kunne man i Google Maps på computeren oprette en rute, gemme linket til den og åbne den i Google Maps på telefonen - men det kan man åbenbart ikke mere. Andre forslag? Dit link fører ikke til en rute men tilsyneladende til en profil på en Henrik K. Jeg arbejder på Langelinie, så jeg har tidligere taget O2 fra Vanløse, drejet af på Borgmester Christiansens Gade og ud på Amager, hvor jeg har taget den hele vejen syd- og østover for til sidst at ramme Christianshavn og Indre By, før jeg vendte næsen mod Langelinie. Men jeg vil da helt klart overveje Vestvolden næste gang!De fleste tankstationer har vand,børster og spande.... faktisk tror jeg det var Q8 , der på et tidspunkt havde regulære cykelvask pladser på "udvalgte steder" ... Zwift & Bkool fungere på to forskellige måder. Zwift har nogle få faste ruter, mens Bkool nærmest har et uendeligt antal ruter. Zwifts ruter er kun 3D, altså animeret, mens Bkool har både 3D, video og bare kort. Jeg lavede lige en søgning i Bkool efter video sessions med en god længde og ingen bjerge: https://ibb.co/dTB7Am 470 sessions ud af over 2,5 mio. Grunden til at der er så hulens mange sessions i Bkool er at bl.a. folk kan uploade video, men mest fordi Bkool kan linke direkte til Strava hvorved ens rute fra den virkelige verden, automatisk bliver overført til Bkool. Efter dette er sket, står der så nogle servere hos Bkool og tygger lidt på ruten, hvorefter den spytter en 3D version ud i den anden ende. En forholdsvis kompliceret process, hvor de også benytter satellit data de kan finde ud fra gps positioner. Zwift tilføjer lige så stille flere ruter til deres samling og indeholder nu også et par flade ruter. Generelt benytter jeg efterhånden kun Bkool til at køre Video session en gang imellem hvor man ikke har lyst til race, men egentlig bare nyde udsigten, eller at lære en rute at kende inden man skal prøve den i virkeligheden. Skal det være race og mere realisme, så er det Zwift. Her fungerer slipstrøm også bedre end i Bkool, og der skal som i den virkelige verden bruges flere kræfter på at køre solo. Ok, Bluetooth er jo egentlig bare en datatransport standard. Selve protokollen der benyttes ovenpå kan jo være proprietær, så Bkool App'en skal altså kende den måde "Kickr" snakker på. Ant+ derimod, er en decideret protokol til at sende/modtage træningsdata og det bør derfor virke med ANT+. Mon ikke bare du skal anskaffe en lightning/USB adaptor og plugge din dongle i?

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

ThomasKristensen.com