Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Morten Andersen 24.07.2018 @ 10:20

12.16 er et forholdsvist nyt brand, som først gang så dagens lys i maj 2017.

Mærket er stiftet af Brian Holm og er et moderne take på dagens cykelmode med veldesignede styles og kollektioner. Tøjet produceres i samarbejde med kendte Bioracer til både mænd og kvinder.

 

Navnet 12.16 referer til Holms danske rekord på 10 kilometer, sat i tiden som rytter hos amager CK i 1982 på netop 12 minutter og 16 sekunder.

 

Dark Grey / Black Diagonal jersey

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Farve: Grå/Sort
Størrelser: XS-XL
Vejledende udsalgspris: Kr. 900,- (Fås netop nu til Kr. 630,-)

 

 

Test

Med 12.16-trøjen får man først og fremmest indtrykket af en rigtig lækker og behagelig kvalitet. Der er godt med gods, som er relativt kraftigt og blødt.  stoffet og kvaliteten er øjensynligt høj her.

 

For- og bagside er lavet i en let perforeret kvalitet, så ledes at kroppen kan ånde i varmen. Som nævnt er stoffet dog ret kraftigt, så man får en alsidig trøje, som kan klare mere end blot høje sommertemperaturer.

 

Det skal ikke forstås sådan, at trøjen er decideret varm, den egner sig fint til den danske sommers varme dage, men klarer sig også fint i sommerens yderpunkter.

 

Sidepanelerne og ærmerne fremstillet i et ultratyndt, glat og multistrækbart stof. Ærmerne er helt uden syninger og elastikkanter. Dermed undgår 12.16 den traditionelle elastikkant ved ærmernes afslutning, men det hele holdes på plads af den høje elasticitet i hele stofstykket.

 

Ærmerne er således udført i ét stykke med en aerodynamisk inspireret og tæt pasform, som bare er tæt og behagelig uden at stramme.

 

Uden den normale elastikkant i enden af ærmet, så er der bedre plads til alle størrelser overarme uden en kant der potentielt lukker af. En god og gennemtænkt feature, som virkelig bidrager positivt til en god pasform.

 

Som sagt er også sidepanelet holdt i samme stof, hvilket er rigtig godt for pasformen. For- og bagside er nemlig ikke ultra-elastiske, men det synes bevidst, for sidepanelet bruges til at trække trøjen sammen og sikre den tætte og fine pasform, som vi oplever.

 

Fittet er således tæt, men vi synes, at 12.16 rammer et godt kompromis og leverer en trøje, som er lige dele racefit og behagelig. Vi spår, at langt de fleste vil føle sig tilpas i trøjen og opleve at være komfortable på cyklen.

 

Det er en af den slags trøjer, som bare fungerer uden de store dikkedarer. Den sidder godt fra start til slut og gør sit arbejde fortrinligt, så man næsten glemmer den. Det er ofte det ultimative kvalitetsstempel.

 

De to yderste lommer bagpå er en anelse smalle, formentlig for at hjælpe pasformen med at forblive tæt, mens der er lidt mere plads i den midterste. Der er rigeligt med plads til at man kan have det fornødne med.

 

Designet er afdæmpet – nærmest klassisk – med sine grå grundfarve med sorte elementer. Kedeligt? Bestemt ikke i vores optik, blot afdæmpet, underspillet og langtidsholdbart.

 

Konklusionen lyder således på en lækker trøje, som i både kvalitet og pasform udmærker sig. For rytteren som gerne vil have et tætsiddende jersey, uden at det kammer helt over og samtidig kræver, at sin investering skal være alsidig og holde længe, hvilket materialekvaliteten er garanti for.

Dark Grey Bibshorts

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Farve: Grå

Størrelser: XS-XL
Vejledende udsalgspris: Kr. 1000,-

 

 

Test

Bisshorts’ene fra 12.16 fås både i grå (som testet her) og sort, hvis man vil holde stilen ultraklassisk.

 

Designmæssigt synes vi, at den grå farve er fed og giver en anelse kant, samtidig med at det klassiske look bibeholdes.

 

Først og fremmest bemærker man, at materialekvaliteten igen er lækker. Stoffet er kraftigt, strækker godt uden at blive tyndt og holder farven godt, selv om det er strakt ud. Det er vigtigt, hvis man vælger at lave et par shorts i en ’sart’ farve.

 

Stoffet er blødt og lækkert mod huden, så det er en fornøjelse at iføre sig sine shorts.

 

12.16 har lavet sidepanelerne og stykket omkring lænden i et materiale, som skal støtte musklerne. Rent praktisk betyder det, at det er lidt mere fast og derved strammer lidt mere til.

 

Om det rent faktisk har effekt på musklerne, kan vi ikke sige, men det bidrager i hvert fald til en tæt og fin pasform, hvor det bløde og elastiske stof har så meget stræk og form, at det føles behageligt og sætter sig fint om lår og rundt om livet.

 

Nøjagtig som med trøjen, så oplever vi et tæt fit, men alligevel ikke tættere end at de fleste kan være med.

 

Benene afsluttes med en bred elastikkant, som effektivt holder shortsene på plads. Fordelen er, at trykket fordeler sig mere jævnt om låret end ved en smal lukning eller kant. Noget som vi i testen har nyd godt af og som virkelig fungerer for dette produkt.

 

Ude på cyklen har vi bemærket, at materialet på siddetstykket kan føles en anelse glat på sadlen, hvilket man lige skal vænne sig til.

 

Ellers får man et par komfortable shorts, som bare sidder hele dagen, hvis de skal og giver masser af komfort via pasform og kvalitet i materialerne.

 

12.16 har desuden formået at bruge et indlæg, som er blødt og behageligt, så man undgår friktion mod huden. Støtten er i medium-zonen, når vi taler tykkelse, og har nok støtte og komfort til lange dage i sadlen.

 

Shortsene er ikke decideret billige, men vi synes, at det er en fin investering i både komfort, kvalitet og design. Her vil man ikke blive skuffet.

Dark Grey / Gold Summer vindvest

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Farve: Sort

Størrelser: XS-XL
Vejledende udsalgspris: Kr. 1000,-

 

 

Test

Vindvesten er gearet til sommerbrug med især en ultraåndbar bagside.

 

I hånden fremstår vesten da også som et rigtigt sommerprodukt – let tynd.

 

Forsiden er i et tyndt og blankt materiale, som er tæt nok til at holde kold vind ude. Til gengæld er hele bagsiden – og ikke kun dele af den – lavet i et let og luftigt mesh-materiale, så kroppen for alvor kan ånde og komme af med overskydende varme.

 

Faktisk synes vi, at ideen med en decideret sommervindvest er en god.

 

Der kan sagtens være morgener og aftener, hvor vinden er kold, når den skal brydes med høj fart, men hvor temperaturen reelt er så høj, at man sveder en del, ligeså snart man får lukket den kolde vind ude.

 

Her giver det mening med en ’åben’ bagside, hvor man for alvor kan ånde.

 

At den er egnet til sommeren, kommer også til udtryk på vægten, hvor man får en ultralet vest, som nemt pakkes væk i en lomme, og heller ikke fylder meget og derved skaber et punkt på ryggen, når den er i en lomme, hvor man ikke kan ånde. Den fylder minimalt i en lomme.

 

Ude på landevejen holder den, hvad den lover. Vinden lukkes fint af på fronten, men rygstykket føles luftigt og let.

 

Pasformen er tæt, som en vindvest skal være, men den sidder generelt godt på hele overkroppen.

 

Der lukkes fint af i bunden med et elastikbånd, som også er med til at forhindre, at vesten kravler op åbningerne til armene har også fint med elastik, så man får en tæt lukning, som samtidig er fleksibel overfor varierende størrelser af overarme.

 

Der er ingen lommer bagpå, så lommerne på en trøje kan tilgås via tre åbninger i vesten. Det giver god mening, at der ikke er lommer på, når det nu er en decideret sommervindvest, som bruges i sommerhalvåret, hvor det oftest vil ryge af og på, snarere end at være på hele turen.

 

Designet er igen ret minimalistisk i sit udtryk.

 

Dog er bagsiden lavet i guld med et stort logo, som vi synes klæder produktet godt og giver lidt kant, hvis man bærer trøje, shorts og vest sammen.

Konklusion

12.16 er kvalitet hele vejen rundt og produkter som præsterer uden så mange dikkedarer.

 

Største gevinst er det tætte fit, som alligevel ikke er ekskluderende og som vil appellere til de fleste, som kan lide at køre stærkt.

 

Design er altid en smagssag, men her får man et klassisk udtryk med få detaljer med kant, hvilket vi synes er lige i øjet.

 

Priserne er ikke lave, men man betaler for kvalitet, og med 12.16 vil man med garanti få masser af kilometer for pengene.

 

Stillet til rådighed af: Twelve.Sixteen

 

Læs vores optakt og få oversigten over indholdet i denne stortest.

Er du klar på et udfordrende og udviklende lederjob?
Er din interesse for cykelsporten stærk, din viden og dit indblik stort og din lyst til at formidle om, hvad der rører sig, endnu større? Er du organisatorisk stærk og klar til at stå i spidsen for en af Danmarks yngste nyhedsredaktioner? Så er du måske Feltet.dks nye chefredaktør!
Merckx’ hemmelige perle
Kun 20 kilometer øst for Salzburg ligger en lille uopdaget perle, Fuschlsee, der inviterer til cykling i de smukkest tænkelige omgivelser.
Gadeløb i Aalborg indledes med Tour-foredrag
Det årlige gadeløb i Aalborg efter Tour de France får igen i år selskab af nogle af de danske profiler fra det franske løb, og i år varmes der op med et foredrag om eftermiddagen inden gadeløbet.
Cykelweekend på Lolland-Falster – gode ruter og gastronomi i særklasse
De fleste forbinder Lolland-Falster med Knuthenborg Safaripark, Mick Øgendahl og masser af sukkerroer, men området har meget mere at byde på. Et hurtigt tjek afslører, at det også er her, man finder Danmarks bedste badestrand, Danmarks bedste hotel og en stor produktion af prisbelønnede fødevarer. Med 600 kilometer kystlinje lokker øerne med et utal af forskellige cykelmuligheder, så Motionsfeltet har lavet et weekend-cykeltjek på de to sydhavsøer
Forudbestil Lars Bak nye bog - og spar 15%
På mandag udkommer Hjælperytteren med Lars Bak som hovedperson.
Carlos Sastre Classic og Cykelstafetten aflyses
Grundet et for lavt deltagerantal har arrangørerne efter samråd med sponsorer og Rebild Kommune valgt, at aflyse Carlos Sastre Classic og Cykelstafetten Spar Nord den 2. september i Rebild.
Vejen til Maratona – Amazing Assos
Har du nogensinde leget med tanken om at køre en af de stores Gran Fondo-løb i udlandet? Så er vores artikelserie her - ’Vejen til Maratona’ måske noget for dig.
Vi træner i arbejdstiden - ’Specialized Lunch Ride’
Motion er vigtigt, det kan der vist ikke være den store tvivl om! Men hvordan finder man lige tiden til det i en travl hver dag? Det er en udfordring for mange.
En fascinerende tidsrejse med stålramme og tåclips
Vintagecykling er populært som aldrig før. Hvor det i begyndelsen var store cykelnationer som Italien, Frankrig og Belgien, der stod for vintagearrangementer, har trenden nu bredt sig over det meste af Europa. Lige syd for grænsen - i Ludwigslust nær Schwerin - afvikler man hvert år et af Tysklands største cykelevents, Velo Classico.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

> Alder og vægt er ikke i sig selv en hindring for at køre hurtigt opad. Min cykelmakker er +40 år og +80 kg men ligger alligevel i top 10 på Strava på nogle af de mere kendte stigninger i Nordsjælland (han opdagede 20 år for sent han faktisk havde talent for at cykle). Helt enig. Og som en rytter i den lette ende (63 kg.) kan jeg tilføje at korte eksplosive stigninger absolut ikke er min kop the. Det er ikke nok at være let. Man skal også være i stand til at "rekruttere" en masse "hurtige" muskelfibre og det kan lidt mere kompakte ryttere typisk bedre end de helt lette. Når det er sagt, så er overflødig vægt selvsagt ikke nogen fordel op ad. Og det lyder også som om du kan genere power. Umiddelbart lyder det enten til at din VO2Max for lav - måske fordi du ikke træner nok intervaller (eller bakkekørsel) eller også at din astma bliver udløst under anstrengelse. > Hvis Fulgsang skal generere sponsoromtale udenfor Danmark burde han nok satse på etaper fremfor et top 10-15 i klassementet. Men i år var udgangspunktet så top 5, og så kan man jo ikke klandre Astana at gå efter det. Men hedder den top 15 for Fuglsang og Astana ville jeg gå efter etapesejre. Enig. Men nu var sammenligningen jo overfor jo mellem tour top 10 vs. Dauphiné / Schweiz rundt. Og selvfølgelig i enig i at hvis/når niveauet ikke er til til top 5(eller top 10 hvor man er i reel konkurrence om top 5) så er etaper mere værd. Har ikke KOL, men fik for få år siden konstateret mild astma. Uden astmamedicin er min lungekapacitet kun 80%. Med astmamedicin nærmer den sig dog 90%. Jeg tager dog sjældent medicin, da jeg ikke bryder mig om bivirkningerne (høj puls, til tider trykken i hovedet). Desuden generer astmaen mig jo ikke rigtigt i det daglige. Det er mest, når jeg skal cykle opad stejle bakker, at jeg godt kan mærke, at jeg mangler lidt luft. Når man kun har 80% lungekapacitet, så ryger man allerede i det røde felt efter 500 meter opad en stejl stigning. Men jeg er god til at bide det i mig og kæmpe mig op over de fleste bakker, selvom når jeg når toppen, så kan jeg næsten ikke få luft. jeg bilder mig desuden ind, at det kun kan blive bedre af at jeg presser mig selv lidt engang imellem. Og jeg synes også, det går lidt bedre nu end for 3-4 år siden. Og det tilskriver jeg, at jeg stædigt holder fast i at cykle i snit ca. 20 km. hver dag. ÅRET RUNDT.Installer programmet på din pc. Åben det, så beder den om at du tilslutter på et tidspunkt. Og så er det vel egentlig bare at følge hvad den nu siger. Det kræver muligvis lidt klikken rundt i programmet at finde det du leder efter - det er ikke super intuitivt, men heller ikke svært at bruge. Du kan ikke rigtigt fucke noget op

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat