Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Morten Andersen 30.07.2018 @ 19:30

Specialized kræver om nogen ingen nærmere introduktion som et af verdens absolut førende brands.

Anerkendt for deres rammer, har amerikanerne stille og roligt udvidet deres produktportefølje, som nu indeholder stort set alt hvad man har brug for, hvis man gerne vil køre stærkt.

 

Specialized leverer også tøj til mange af deres atleter, selv om det ikke er det, som de fleste associerer med mærket, med ambition om at skabe komfort og fart på vejene og i skoven.

 

Vi har haft fat i topmodellerne fra SL Pro-kollektionen.

SL Pro Jersey

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Farve: Sort/grå/lyserød
Størrelser: XS-XXL
Vejledende udsalgspris: 949,- kroner

 

 

Test

Specialized arbejder om nogen tæt med profferne og er helt fremme i vindtunnellen, når det kommer til at udnytte feedback fra de allermest krævende cykelryttere og omsætte det til forbedringer på landevejen.

 

Derfor er det heller ikke nogen overraskelse, at amerikanerne er gået grundigt til værks i konstruktionen af SL Pro-trøjen, som er møntet på brandets professionelle atleter og alle os andre, som godt gad, at vi kunne køre ligeså stærkt.

 

Specialized har brugt en tekstilkonstruktion kaldet VaporRize til stoffet, som for det første er let, men hernæst også skal give masser af komfort ved at være blød mod huden.

 

Det er lykkes meget fint, da man får en trøje, som er behagelig mod huden og hvor stofkvaliteten er rigtig, rigtig god.

 

Udover blødheden, så finder vi, at dets bedste feature er den måde, hvor på det sætter sig helt tæt om kroppen og giver rytteren en fornemmelse af nærmest at modtage en gedigen krammer.


Det sidder nemlig ultratæt, men stoffet strækker så fint, at man ikke har generende ’hot spots’ og så er trøjen også dimensioneret godt, så den sidder tæt alle de svære steder uden at tage bevægelsesfrihed væk eller føles for stram.

 

Specialized kalder selv pasformen for ’Form Fit’ og det former sig da også helt fint: Fittet er rigtig godt og især hen over brystet, skuldrene og den øvre ryg er det blandt de tætteste, men behageligste fits, vi længe har prøvet. Trøjen er lavet til race og det løfte holder den et hundrede procent.

 

Racetrøjer har ind imellem en tendens til at blive meget korte foran, så de kun dur i en meget aggressiv position på cyklen og føles forkerte resten af tiden. Det er dog ikke tilfældet her, hvor Specialized har afstemt det hele meget flot.

 

 

Det samme gælder i halsen, hvor der er fint med plads. Alt i alt er Specialized altså sluppet godt fra at få trøjen til at være tætsiddende uden at kompromittere komforten på vigtige steder.

 

Ærmerne er lange, som den nye mode og tests i vindtunnellen dikterer. Enderne har en nærmest skjult og meget diskret indre elastik, som sørger for at lukke til.


Det fungerer, og det er på sin plads at rose for at denne hjælper til at holde ærmet på plads hele tiden, uanset hvilke bevægelser man gør på cyklen.

 

Ærmerne er dog også racecut og selv om der er rigeligt med plads i selve stofdelen, så skal elastikken i enderne lige køres til, hvis man ikke har tynde cykelrytterarme.

 


Man skal også lige vænne sig til, at ærmerne går helt til albuen og man kan godt opleve, at huden presses lidt sammen mod albuen, når man bøjer armen lidt. Småting i det store billede, men dog den slags man får med, når man vælger at gå fuld aero.

 

Baglommerne sidder fint og har masser af struktur og fasthed i den øverste elastik, så man ikke får smadret pasformen, hvis de fyldes. Det er super fint og man har plads til det meste i lommerne alligevel.


Der er også tilføjet en lynlåslomme til værdier, hvilket altid er en bonus i vores optik.

 

Ude på cyklen fungerer trøjen til UG. Den bliver siddende hele dagen lang, som den skal og derudover så ånder tekstilerne rigtig godt i varmen.

SL Pro Bib Shorts

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Farve: Sort/grå/lyserød

Størrelser: XS-XXL
Vejledende udsalgspris: 1299,- kroner

 

 

Test

SL Pro-underdelen holder ikke overraskende samme høje niveau.

 

Den fantastiske pasform videreføres fra trøjen og holder stilen med at være udpræget racecut, men stadig rigtig behagelig og komfortabel.

Når man trækker i shortsene, så kan man godt få lidt bange anelser, for de er meget tætte og elastikkanten i benene når nærmest ikke hen over knæene, før den sidder til og shortsene bogstavligt talt skal trækkes på plads.

 

Man når lige at tænke, at det hele nok bliver en anelse for stramt, men det modbeviser Specialized med det samme. For nok skal bukserne lige manøvreres på plads og der skal brgues lidt kræfter på at trække den helt op, men så skal vi ellers love for, at de sidder fantastisk.

 

Stoffet er kraftigt og blødt mod huden, og har nok stretch til at det kan tåle at sidde ultratæt uden at være restriktivt omkring lår eller mave- / lændregion.

 

 

Der hvor fittet for alvor høster topkarakter, er den måde det sidder helt tæt op under bagdelen og området som skal møde sadlen. Her har vi sjældent oplevet et så tæt, men helt igennem behageligt fit, når shortsene først er trukket op.

 

Benene er også tætte uden at stramme og sidder fantastisk godt til hele vejen rundt om låret og holdes på plads af en bred elastikkant i bunden, så man kan bevæge sig uden at forstyrre pasformen.

 

Selekonstruktionen er lavet til race, med helt flade elastikbånd, som kan bruges under en tynd trøje. Især ryggen er flot lavet med masser af støtte i lænden og kraftige elastikseler til at holde alt på sin plads.

 

 

Ude på cyklen forstår man godt, hvorfor flere af Specialized’s atleter sværger til disse shorts. Indlægget er minimalistisk, men har masser ad densitet og derved støtte og komfort.

 

De bløde materialer er lækre til en lang dag i sadlen og man får virkelig en god balance mellem performance og komfort. Alt sidder tæt og strømlinet, men er stadig behageligt efter mange timer.

Konklusion

Selv om tankerne måske ikke intuitivt kredser om tøj, når man tænker på Specialized, så fornægter amerikanernes kompromisløse tilgang til performance sig ikke og de har med SL Pro-serien her, skabt et sæt tøj, som er helt på højde med de bedste produkter på markedet.

 

Kort og godt så får man et imponerende sammenspil mellem performance og komfort i en pakke som både egner sig til en times tons i skoven eller en hel dag på landevejen.

 

Stillet til rådighed af: Specialized Nordic

 

Læs vores optakt og få oversigten over indholdet i denne stortest.

Er du klar på et udfordrende og udviklende lederjob?
Er din interesse for cykelsporten stærk, din viden og dit indblik stort og din lyst til at formidle om, hvad der rører sig, endnu større? Er du organisatorisk stærk og klar til at stå i spidsen for en af Danmarks yngste nyhedsredaktioner? Så er du måske Feltet.dks nye chefredaktør!
Merckx’ hemmelige perle
Kun 20 kilometer øst for Salzburg ligger en lille uopdaget perle, Fuschlsee, der inviterer til cykling i de smukkest tænkelige omgivelser.
Gadeløb i Aalborg indledes med Tour-foredrag
Det årlige gadeløb i Aalborg efter Tour de France får igen i år selskab af nogle af de danske profiler fra det franske løb, og i år varmes der op med et foredrag om eftermiddagen inden gadeløbet.
Cykelweekend på Lolland-Falster – gode ruter og gastronomi i særklasse
De fleste forbinder Lolland-Falster med Knuthenborg Safaripark, Mick Øgendahl og masser af sukkerroer, men området har meget mere at byde på. Et hurtigt tjek afslører, at det også er her, man finder Danmarks bedste badestrand, Danmarks bedste hotel og en stor produktion af prisbelønnede fødevarer. Med 600 kilometer kystlinje lokker øerne med et utal af forskellige cykelmuligheder, så Motionsfeltet har lavet et weekend-cykeltjek på de to sydhavsøer
Forudbestil Lars Bak nye bog - og spar 15%
På mandag udkommer Hjælperytteren med Lars Bak som hovedperson.
Carlos Sastre Classic og Cykelstafetten aflyses
Grundet et for lavt deltagerantal har arrangørerne efter samråd med sponsorer og Rebild Kommune valgt, at aflyse Carlos Sastre Classic og Cykelstafetten Spar Nord den 2. september i Rebild.
Vejen til Maratona – Amazing Assos
Har du nogensinde leget med tanken om at køre en af de stores Gran Fondo-løb i udlandet? Så er vores artikelserie her - ’Vejen til Maratona’ måske noget for dig.
Vi træner i arbejdstiden - ’Specialized Lunch Ride’
Motion er vigtigt, det kan der vist ikke være den store tvivl om! Men hvordan finder man lige tiden til det i en travl hver dag? Det er en udfordring for mange.
En fascinerende tidsrejse med stålramme og tåclips
Vintagecykling er populært som aldrig før. Hvor det i begyndelsen var store cykelnationer som Italien, Frankrig og Belgien, der stod for vintagearrangementer, har trenden nu bredt sig over det meste af Europa. Lige syd for grænsen - i Ludwigslust nær Schwerin - afvikler man hvert år et af Tysklands største cykelevents, Velo Classico.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

> Alder og vægt er ikke i sig selv en hindring for at køre hurtigt opad. Min cykelmakker er +40 år og +80 kg men ligger alligevel i top 10 på Strava på nogle af de mere kendte stigninger i Nordsjælland (han opdagede 20 år for sent han faktisk havde talent for at cykle). Helt enig. Og som en rytter i den lette ende (63 kg.) kan jeg tilføje at korte eksplosive stigninger absolut ikke er min kop the. Det er ikke nok at være let. Man skal også være i stand til at "rekruttere" en masse "hurtige" muskelfibre og det kan lidt mere kompakte ryttere typisk bedre end de helt lette. Når det er sagt, så er overflødig vægt selvsagt ikke nogen fordel op ad. Og det lyder også som om du kan genere power. Umiddelbart lyder det enten til at din VO2Max for lav - måske fordi du ikke træner nok intervaller (eller bakkekørsel) eller også at din astma bliver udløst under anstrengelse. > Hvis Fulgsang skal generere sponsoromtale udenfor Danmark burde han nok satse på etaper fremfor et top 10-15 i klassementet. Men i år var udgangspunktet så top 5, og så kan man jo ikke klandre Astana at gå efter det. Men hedder den top 15 for Fuglsang og Astana ville jeg gå efter etapesejre. Enig. Men nu var sammenligningen jo overfor jo mellem tour top 10 vs. Dauphiné / Schweiz rundt. Og selvfølgelig i enig i at hvis/når niveauet ikke er til til top 5(eller top 10 hvor man er i reel konkurrence om top 5) så er etaper mere værd. Har ikke KOL, men fik for få år siden konstateret mild astma. Uden astmamedicin er min lungekapacitet kun 80%. Med astmamedicin nærmer den sig dog 90%. Jeg tager dog sjældent medicin, da jeg ikke bryder mig om bivirkningerne (høj puls, til tider trykken i hovedet). Desuden generer astmaen mig jo ikke rigtigt i det daglige. Det er mest, når jeg skal cykle opad stejle bakker, at jeg godt kan mærke, at jeg mangler lidt luft. Når man kun har 80% lungekapacitet, så ryger man allerede i det røde felt efter 500 meter opad en stejl stigning. Men jeg er god til at bide det i mig og kæmpe mig op over de fleste bakker, selvom når jeg når toppen, så kan jeg næsten ikke få luft. jeg bilder mig desuden ind, at det kun kan blive bedre af at jeg presser mig selv lidt engang imellem. Og jeg synes også, det går lidt bedre nu end for 3-4 år siden. Og det tilskriver jeg, at jeg stædigt holder fast i at cykle i snit ca. 20 km. hver dag. ÅRET RUNDT.Installer programmet på din pc. Åben det, så beder den om at du tilslutter på et tidspunkt. Og så er det vel egentlig bare at følge hvad den nu siger. Det kræver muligvis lidt klikken rundt i programmet at finde det du leder efter - det er ikke super intuitivt, men heller ikke svært at bruge. Du kan ikke rigtigt fucke noget op

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat