Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Morten Andersen 16.07.2018 @ 15:45

Danske FIBR har efterhånden bidt sig fast på det danske marked for high-end cykeltøj.

FIBR har i de seneste sæsoner etableret sig i feltet af producenter, som har fokus på veldesignet cykeltøj med høj ydeevne, så alle ryttertyper kan tilfredsstilles.

X-Logo Jersey

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Farve: Sort
Størrelser: XS-XXL
Vejl. pris: Kr. 999,-

 

 

Test:

X-Logo trøjen fra FIBR er brandets topmodel, som er introduceret i 2018-sæsonen.

 

Trøjen er skåret I et udpræget aero-fit, så man får en tætsiddende og særdeles strømlinet trøje.


Der er masser af stretch i stoffet i alle retninger, så selv om pasformen er tæt, så er den alligevel behagelig.

 

FIBR lykkes i høj grad med at ramme netop pasformen på de steder, som er vigtige for en aero-jersey, men som indimellem kan være vanskelige. Således sidder trøjen tæt hen over bryst, skuldre og øvre ryg, så man ikke får stof, der krøller i vinden.

 

Men selv med denne tætte konstruktion, så sidder trøjen også godt under armene og tæt i halsen uden at stramme.

 

Fittet forstærkes af en kraftig elastikkant i livet, som holder trøjen nede og på plads, så stoffet i maveregionen også strækkes og ikke krøller. Ros til FIBR for at gå linen ud og turde at bruge masser af elastik i livet og derved forstærke det aerodynamiske ophav. Ofte oplever man alt for ofte kompromisser her.

 

Det samme gælder ærmerne, som er lange og derved understøtter designprofilen, men som også sidder tæt for at bidrage til både funktion og look.

 

Ærmerne lukkes af med en bred elastikkant, som lige skal køres til, hvis man har lidt på overarmene, men som lukker suverænt af og derved giver en fantastisk pasform.

 

Også materialevalget understøtter det raceorienterede look, hvor især sidestykket, som forbinder forside og bagside er lavet i et ultraelastisk mesh-materiale, som vi oplever, er med til at ’trække’ trøjen sammen, så man opnår det tætte, men behagelige fit.

 

Faktisk har FIBR benyttet tre forskellige hovedmaterialer for at optimere ydeevnen. Forsiden er lidt tykkere og tættere hvor vinden skal brydes og holdt i et rigtig lækkert of blødt materiale.

 

Siderne og bagsiden er derimod holdt i to forskellige mesh-materialer, som har fokus på at lede varmen væk fra rytteren. Kvaliteten er høj hele vejen rundt og et sandt topprodukt værdigt.

 

Ude på cyklen er oplevelsen den samme som det umiddelbare indtryk. Trøjen er udpræget performanceorienteret og sidder godt over hele linjen, så man ikke har noget stof i vinden. Den bevæget sig godt med kroppen på cyklen.

 

 

Samtidig egner den sig særdeles godt til højintens kørsel, hvor vi har fundet, at den er både behagelig og ånder fremragende.

 

De tre lommer bagpå er ikke de største på markedet, men det giver mening at de sidder tæt og forholdsvist stramt, så trøjen egenskaber ikke ødelægges. Der er plads til det fornødne og en lynlåslomme sørger for plads til værdigenstandene.

 

Eneste lille anke vi har, er at lynlåsen på forsiden måske er nogle procent for kraftig og stiv. Om end et betyder god kvalitet, så kan den bule lidt. Dog er det ikke noget, som vi har bemærket, når først hjulene ruller.

X-Logo Bibshorts

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Farve: Sort / Sort
Størrelser: XS-XXL
Vejl. pris: Kr. 1099,-

 

 

Test

X-Logo bibshortsene var spændende at pakke ud, da de har et par anderledes detaljer, som man ikke ser så ofte.

 

Shortsene har en ellers ret klassisk panelopbygning, hvor stykket man sidder på er kraftigt og blødt, for at gøre det så behageligt som muligt for rytteren, der hvor der er allermest bevægelse og friktion mod huden.

 

Sidepanelet som går hen over lænden også er lavet i et mere regulært stykke lycra, som strækker godt og giver bukserne struktur.

 

Noget af det specielle her er, at siddepanelet, som også fortsætter op foran på låret, er lavet med små huller, så kroppen kan ånde og komme af med varmen på et sted som ophober en masse af den.


Det ser man ikke tit, men det giver faktisk rigtig god mening!

 

Yderligere er afslutningen på benene også lidt anderledes, da der ikke er nogen synlig afslutning i form af elastikkant eller lignende. I stedet er indersiden af stoffet belagt med et bredt og kraftigt stykke silikone lavet i et mønster som en bikube, som skal bremse buksebenene fra at kravle op.

 

Alt i alt en konstruktion som synes alt andet end tilfældig, men tværtimod lavet med masser af omtanke.

 

Ude på cyklen fungerer det også fantastisk Materialerne er bløde mod huden og sætter sig tæt men behageligt om ben og krop, og giver et tæt snit som komplimenterer trøjen.

 

Selv om fittet er tæt, så vurderer vi, at de fleste kropstyper kan være med grundet det kraftige og elastiske stof.

 

De føromtalte afslutninger i benene fungerer fint og lukker behageligt til uden at stramme.

 

 

Om de perforerede stofstykker gør en forskel, er svært at vurdere, men i sommervarmen har vi fundet, at shortsene yder rigtig højt, når intensiteten er høj og ånder mere end godkendt.

 

Indlægget er en anelse større i sit overfladeareal, end mange af konkurrenternes. Derved dækker det et lidt større areal og giver rigtig god støtte og komfort. Især materialet er godt, for det er blødt og behageligt uden at have tendens til at suge sved til sig.

 

Endeligt runder FIBR et meget flot produkt af med et par kraftige seler i elastik. Disse er dog så tynde, at de sidder godt til og ikke generer igennem trøjen, mens lændestykket og den nederste del af maven er lavet i blød mesh.

X-Logo Gilet

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Farve: Sort

 

Størrelser: XS-XXL
Vejl. pris: Kr. 799,-

 

 

Test:

Den tilhørende vindvest er udpræget performanceorienteret og dermed både let i vægt og let at pakke sammen, så den forsvinder i en lomme uden problemer.

 

Vesten er altså en klassisk vindvest, som er god til kolde morgener, til nedkørsler eller som gardering mod en kort byge eller omskifteligt vejr.

 

Det tynde stof har en smule stræk, så vesten sætter sig tæt om kroppen og ikke generer i vinden.


Den har den klassiske ’hale’ bagpå, hvor den er skåret lidt længere, så den kan tage de værste sprøjt fra våde veje. Yderligere har FIBR forsynet den med masser af elastik i livet, så den holdes på plads og ikke krøller.

 

Kraven er forholdsvis høj og beskytter derved halsen mod kulde og vind, men fungerer også fint, hvis man ikke lyner den øverste del på dage, hvor man gerne vil bibeholde lidt åndbarhed.


Under armene er der indsat mesh-stykker, så man kan komme af med varmen, selv om vesten slutter tæt til i armhulerne. En fin feature.

 

Ude på cyklen fungerer vesten fortrinligt. Dens stærkeste side er pasformen og de lette materialer, som er fremragende og som gør, at man føler sig let og strømlinet – faktisk kan man helt glemme, at man har den på.

 

 

Vesten holder vinden ude meget tilfredsstillende. Stoffet er tæt og yder fornemt.


Faktisk virker det næsten som om, at overfladen har fået en DWR-behandling eller lignende med sin matte kvalitet og fordi at den sagtens holder det værste vand fra kroppen.

 

Selv om vesten i høj grad har letheden til at være en gardering, som man altid kan have med i lommen, så har FIBR forsynet den med lommer bagpå, hvilket vi synes er suverænt.

 

Vesten pakker stadig let sammen i en lomme, og så er det en fornøjelse at have lommerne til rådighed på dage, hvor man kører med vesten i lang tid – eller endda fra start til slut.

Konklusion

På det voksende marked for lækkert cykeltøj, så synes vi faktisk, at FIBR er en smule oversete. Hvorfor?


Produkterne er i top og FIBR formår om nogen at ramme et perfekt ’sweet spot’ imellem lækkert design og funktionalitet, samtidig med at produkterne holdes minimalistiske og fri for detaljer, som ikke bidrager til ydeevnen.

 

X-logo kittet er performance på højt plan og diskret design til en pris, som vi synes er fair for denne slags kvalitet.

 

Stillet til rådighed af: FIBR

 

Læs vores optakt og få oversigten over indholdet i denne stortest.

Er du klar på et udfordrende og udviklende lederjob?
Er din interesse for cykelsporten stærk, din viden og dit indblik stort og din lyst til at formidle om, hvad der rører sig, endnu større? Er du organisatorisk stærk og klar til at stå i spidsen for en af Danmarks yngste nyhedsredaktioner? Så er du måske Feltet.dks nye chefredaktør!
Merckx’ hemmelige perle
Kun 20 kilometer øst for Salzburg ligger en lille uopdaget perle, Fuschlsee, der inviterer til cykling i de smukkest tænkelige omgivelser.
Gadeløb i Aalborg indledes med Tour-foredrag
Det årlige gadeløb i Aalborg efter Tour de France får igen i år selskab af nogle af de danske profiler fra det franske løb, og i år varmes der op med et foredrag om eftermiddagen inden gadeløbet.
Cykelweekend på Lolland-Falster – gode ruter og gastronomi i særklasse
De fleste forbinder Lolland-Falster med Knuthenborg Safaripark, Mick Øgendahl og masser af sukkerroer, men området har meget mere at byde på. Et hurtigt tjek afslører, at det også er her, man finder Danmarks bedste badestrand, Danmarks bedste hotel og en stor produktion af prisbelønnede fødevarer. Med 600 kilometer kystlinje lokker øerne med et utal af forskellige cykelmuligheder, så Motionsfeltet har lavet et weekend-cykeltjek på de to sydhavsøer
Forudbestil Lars Bak nye bog - og spar 15%
På mandag udkommer Hjælperytteren med Lars Bak som hovedperson.
Carlos Sastre Classic og Cykelstafetten aflyses
Grundet et for lavt deltagerantal har arrangørerne efter samråd med sponsorer og Rebild Kommune valgt, at aflyse Carlos Sastre Classic og Cykelstafetten Spar Nord den 2. september i Rebild.
Vejen til Maratona – Amazing Assos
Har du nogensinde leget med tanken om at køre en af de stores Gran Fondo-løb i udlandet? Så er vores artikelserie her - ’Vejen til Maratona’ måske noget for dig.
Vi træner i arbejdstiden - ’Specialized Lunch Ride’
Motion er vigtigt, det kan der vist ikke være den store tvivl om! Men hvordan finder man lige tiden til det i en travl hver dag? Det er en udfordring for mange.
En fascinerende tidsrejse med stålramme og tåclips
Vintagecykling er populært som aldrig før. Hvor det i begyndelsen var store cykelnationer som Italien, Frankrig og Belgien, der stod for vintagearrangementer, har trenden nu bredt sig over det meste af Europa. Lige syd for grænsen - i Ludwigslust nær Schwerin - afvikler man hvert år et af Tysklands største cykelevents, Velo Classico.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

> Alder og vægt er ikke i sig selv en hindring for at køre hurtigt opad. Min cykelmakker er +40 år og +80 kg men ligger alligevel i top 10 på Strava på nogle af de mere kendte stigninger i Nordsjælland (han opdagede 20 år for sent han faktisk havde talent for at cykle). Helt enig. Og som en rytter i den lette ende (63 kg.) kan jeg tilføje at korte eksplosive stigninger absolut ikke er min kop the. Det er ikke nok at være let. Man skal også være i stand til at "rekruttere" en masse "hurtige" muskelfibre og det kan lidt mere kompakte ryttere typisk bedre end de helt lette. Når det er sagt, så er overflødig vægt selvsagt ikke nogen fordel op ad. Og det lyder også som om du kan genere power. Umiddelbart lyder det enten til at din VO2Max for lav - måske fordi du ikke træner nok intervaller (eller bakkekørsel) eller også at din astma bliver udløst under anstrengelse. > Hvis Fulgsang skal generere sponsoromtale udenfor Danmark burde han nok satse på etaper fremfor et top 10-15 i klassementet. Men i år var udgangspunktet så top 5, og så kan man jo ikke klandre Astana at gå efter det. Men hedder den top 15 for Fuglsang og Astana ville jeg gå efter etapesejre. Enig. Men nu var sammenligningen jo overfor jo mellem tour top 10 vs. Dauphiné / Schweiz rundt. Og selvfølgelig i enig i at hvis/når niveauet ikke er til til top 5(eller top 10 hvor man er i reel konkurrence om top 5) så er etaper mere værd. Har ikke KOL, men fik for få år siden konstateret mild astma. Uden astmamedicin er min lungekapacitet kun 80%. Med astmamedicin nærmer den sig dog 90%. Jeg tager dog sjældent medicin, da jeg ikke bryder mig om bivirkningerne (høj puls, til tider trykken i hovedet). Desuden generer astmaen mig jo ikke rigtigt i det daglige. Det er mest, når jeg skal cykle opad stejle bakker, at jeg godt kan mærke, at jeg mangler lidt luft. Når man kun har 80% lungekapacitet, så ryger man allerede i det røde felt efter 500 meter opad en stejl stigning. Men jeg er god til at bide det i mig og kæmpe mig op over de fleste bakker, selvom når jeg når toppen, så kan jeg næsten ikke få luft. jeg bilder mig desuden ind, at det kun kan blive bedre af at jeg presser mig selv lidt engang imellem. Og jeg synes også, det går lidt bedre nu end for 3-4 år siden. Og det tilskriver jeg, at jeg stædigt holder fast i at cykle i snit ca. 20 km. hver dag. ÅRET RUNDT.Installer programmet på din pc. Åben det, så beder den om at du tilslutter på et tidspunkt. Og så er det vel egentlig bare at følge hvad den nu siger. Det kræver muligvis lidt klikken rundt i programmet at finde det du leder efter - det er ikke super intuitivt, men heller ikke svært at bruge. Du kan ikke rigtigt fucke noget op

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat