Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Morten Andersen 29.07.2018 @ 09:00

De hæderkronede italienske brands Castelli og Sportful har længe været på hænderne af Per Bausager, tidligere professionel og nu fremtrædende personlighed i det danske cykelmiljø.

Castelli er blandt de markedsledende i mere end én forstand, mens Sportful blandt andet er mærket som leverer arbejdstøj til verdensmester Sagan.

 

Mærkerne forhandles nu under Virtu-paraplyen af selskaber med udgangspunkt i cykelsporten, i dette tilfælde Virtu Cycling Gear.

 

Vi har set nærmere på et sæt tøj fra Castelli og en vindvest fra Sportful.

 

Free Ar 4.1 Jersey

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Farve: Grå/sort/rød
Størrelser: XS-XXL
Vejledende udsalgspris: 749,- kroner

 

 

Test

Castelli er utvivlsomt helt i front blandt de internationale producenter af cykeltøj, når det kommer til innovation og til at presse alle de performance-procenter ud af tøjet, som overhovedet muligt.

 

Således har italienerne haft for vane at videreudvikle på deres allermest aerodynamiske trøje hver sæson og derved give de Castelli-sponsorerede hold en fordel i den hårde kamp på allerøverste niveau.

 

Free AR 4.1-trøjen er således en videreudvikling af netop en af de tidligere sæsoners aero-trøjer.

 

Dog er der tilsat lidt flere ingredienser end ’blot’ fart i den nye opskrift, hvor komfort og funktionalitet har fået en mere fremtrædende rolle i den færdige ret.

 

Således er trøjen her optimeret til at kunne rumme lidt flere kropsformer end blot dem, som får deres penge for at køre på cykel.

 

Nuvel – trøjen er stadig ret tæt skåret og betegnes nok stadig bedst som ’racecut’. Hvis man for alvor skal føle sig tilpas i den, så skal man være til den slanke side. Man kan eventuelt gå en størrelse op, men det en tætsiddende trøje fungerer nu engang bedst i den rigtige størrelse.

 

Til reference har vi testet en medium fordelt på 183 centimeter og 75 kilo, som sidder godt til.

 

Dog har Castelli forstået at dimensionere trøjen, så den nok føles stram, når man står op, men hvor det hele fordeler sig fint, når man kommer i sadlen i den foroverbøjede position.

 

Trøjen sidder fint over hele overkroppen og kritiske steder som under armene, hen over brystet og den øverste del af ryggen sidder stoffet tæt, men behageligt.

 

 

Også ærmerne er godt disponeret med fin plads i det elastiske stof, så man får et tæt fit, men med plads til lidt større køller end Froome og co.

 

Castelli har virkelig lagt sig i selen for at sammensætte materialetyper, som hver især bidrager med deres egen funktion, for at skabe et optimalt helhedsbillede.

 

Over hele linjen er trøjen let og luftig. Forsiden er lavet i et tyndt mesh-materiale med lidt større masker end bagsiden, hvor disse er små og tætte. I nakken og på ærmerne går stoffet fra forsiden igen.

 

Under armene er der syet en kile ind i et ultraelastisk og teknisk stof, så man kan komme af med varmen og så det hele sidder så tæt som muligt uden at genere. Denne bidrager i høj grad også til den fine pasform. Altså Castelli i en nøddeskal – funktion og pasform og skøn forening.

 

Med disse stofkvaliteter in mente, så får man en trøje, som let skiller sig af med varmen og som ånder godt. Den er derfor særdeles velegnet til sommervarmen.

 

Trøjen er tilføjet en lynlåslomme bagpå, hvilket er et vidnesbyrd om nedjusteringen fra ren race til mere alsidig funktionalitet. En trøje til cykelløb har ikke brug for en lynlåslomme til telefon med mere – det har vi motionister til gengæld. Fin detalje.

 

De traditionelle tre lommer bagpå har plads til det fornødne, sidder i en god højde og er derfor lette at komme til.

 

Alt i alt en trøje som mest af alt skinner igennem med sit fokus på funktionalitet snarere end fancy – og unødvendige – detaljer. Arven fra Castellis aero-trøjer er dominerende i fittet og det overordnede udtryk, men det hele er tonet ned, så de fleste trods alt kan være med. 

Free Aero Race Bib Shorts

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Farve: Sort/grå/rød

Størrelser: XS-XXXL
Vejledende udsalgspris: 1.199,- kroner

 

 

Test

De tilhørende bibs fra Castelli markerer ligeledes den foreløbige endestation for flere års udvikling.

 

Som med trøjen er bukserne udviklet på landevejen sammen med nogle af verdens bedste ryttere og forfinet hen over fire år. Faktisk har Castelli været igennem 69 prototyper, før de var tilfredse med det endelige resultat. Det kan man da kalde grundighed!

 

Shortsene er på mange måder præcist, hvad man kunne forvente, når man allerede har kørt i trøjen. Der er nemlig masser af lighedspunkter, når man ser på performance og funktion.

 

Pasformen er tæt og strømlinet, som navnet så rigeligt antyder, så her fortsætter Castelli stilen.


Dog finder vi, som det ofte er, at pasformen på underdelen er lidt mere tilgivende og fleksibel end trøjen og vi kan med en vis sikkerhed sige, at bukserne vil kunne passe flere kropsstørrelser og -former.

 

Panelopbygningen afslører forskellige stoftyper, hvor siddefladen er holdt i et lækkert, tykt og blødt lycramateriale. Mere spændende er det, at siderne er lavet i det såkaldte ’Vortex Dimpled’-tekstil.

 

Det betyder, at strukturen er som på en golfbold med små fordybninger. Grunden hertil er, at det faktisk er en af de allerbedste, aerodynamiske former der findes.

 

Ekstra spændende er det fordi, at selv om alverdens aerodynamiske detaljer somme tider kan føles lidt som varm marketingsluft, så har Castelli faktisk noget at have det i.

 

Sidste sæson havde de hele den professionelle cykelverden på den anden ende, da Team Sky mødte op til tidskørsel med en dragt med lignende detaljer. Ulovligt mente mange – dog holdte cykelunionen med Castelli og det britiske team i sidste ende.

 

 

Om designet virker, er svært at sige i en lægmandstest på landevejene, men helt sikkert er det, at sammen med det øvrige materiale så udgør det grundstammen i et par lækre shorts.

 

Kvaliteten er blød hele vejen rundt og dejlig tynd og let, så shortsene er fantastiske på en varm sommerdag. Det lette stof kommer virkelig til sin ret her.

 

Pasformen er som sagt tæt, men der er masser af elasticitet, så de sidder behageligt, og afslutningerne på benene gør det samme. De er tynde, ikke for stramme, men kan holde shortsene på plads hele dagen i sadlen.

 

Indlægget er også blandt de bedste i branchen. Det er minimalistisk og ikke for kraftigt, men yder alligevel masser af support.

Sportful Fiandre Light NoRain Vest

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Farve: Sort

Størrelser: XS-XXL
Vejledende udsalgspris: 799,- kroner

 

 

Test

Fiandre Light No Rain-vesten er udviklet til at beskytte både vind og vand, men samtidig være så let, at den kan bruges i stort set alle situationer.

 

Det skyldes især, den behandling som stoffet på forsiden har fået, som bedst kan beskrives som værende en anelse ru. Samtidig er tekstilet tætvævet, så det ikke slipper noget igennem. Windshield 3L hedder det.

 

Ryggen er udført i et tyndt og ultra strækbart stof ved navn NoRain Light. Det er vandtæt i en grad, så det godt kan tåle en byge eller to, men samtidig tyndt nok, til at man kan ånde.

 

Materialekvaliteterne er gode hele vejen rundt og det er svært at udpege svage punkter eller mangler.

 

Stoffet har vi været inde på, men også elastikker i armåbningerne og i livet er gode og holdbare og den kraftige lynlås holder fint til at blive kørt op og ned tusindvis af gange, når vesten flyver op og ned fra baglommen i det danske vejr.

 

Som Castelli henter Sportful meget af deres udvikling fra samarbejdet med de professionelle – og det fornægter sig ikke. Fittet er tæt og raceorienteret, men tekstilet har fint med stretch, så at selv hvis man har lidt polstring i forhold til sin højde og bredde, så kan man godt passe ned i sin normale størrelse.

 

Ude på cyklen skuffer NoRain-teknologien ikke. Selv om navnet antyder, at dens primære fokus er regnen, så beskytter den også rigeligt mod vind og kulde.

 

Vesten er perfekt til kolde sommermorgener og fantastisk til nedkørsler, hvis man skal sydpå. Funktionen vil dække både forår, sommer og efterår, så man får på den måde også en masse for pengene.

 

 

Trods den kraftige kvalitet og de alsidige funktioner, så pakker vesten overraskende effektivt sammen og kan nemt være i baglommen. Foldes den to gane på langs og rulles sammen, så fylder den ikke meget og kan være i en lomme helt uden at forstyrre trøjens pasform.

 

Prisen er mere end konkurrencedygtig, når man tager ovenstående in mente i øvrigt – især fordi man får et ultraalsidigt produkt.

Konklusion

Både Castelli og Sportful er store spillere på markedet og det fornægter sig ikke. Kvaliteterne er i top og det er tydeligt, at intet er tilføjet uden at det højner funktion og performance.

 

Vi er vilde med trøje og buksernes lethed og gode egenskaber i varmen, mens vesten må være et must-have for danske ryttere med de udfordringer vi står over for vejrmæssigt – når den nuværende hedebølge har lagt sig bemærkes.

  

Stillet til rådighed af: Virtu Cycling Gear

 

Læs vores optakt og få oversigten over indholdet i denne stortest.

Er du klar på et udfordrende og udviklende lederjob?
Er din interesse for cykelsporten stærk, din viden og dit indblik stort og din lyst til at formidle om, hvad der rører sig, endnu større? Er du organisatorisk stærk og klar til at stå i spidsen for en af Danmarks yngste nyhedsredaktioner? Så er du måske Feltet.dks nye chefredaktør!
Merckx’ hemmelige perle
Kun 20 kilometer øst for Salzburg ligger en lille uopdaget perle, Fuschlsee, der inviterer til cykling i de smukkest tænkelige omgivelser.
Gadeløb i Aalborg indledes med Tour-foredrag
Det årlige gadeløb i Aalborg efter Tour de France får igen i år selskab af nogle af de danske profiler fra det franske løb, og i år varmes der op med et foredrag om eftermiddagen inden gadeløbet.
Cykelweekend på Lolland-Falster – gode ruter og gastronomi i særklasse
De fleste forbinder Lolland-Falster med Knuthenborg Safaripark, Mick Øgendahl og masser af sukkerroer, men området har meget mere at byde på. Et hurtigt tjek afslører, at det også er her, man finder Danmarks bedste badestrand, Danmarks bedste hotel og en stor produktion af prisbelønnede fødevarer. Med 600 kilometer kystlinje lokker øerne med et utal af forskellige cykelmuligheder, så Motionsfeltet har lavet et weekend-cykeltjek på de to sydhavsøer
Forudbestil Lars Bak nye bog - og spar 15%
På mandag udkommer Hjælperytteren med Lars Bak som hovedperson.
Carlos Sastre Classic og Cykelstafetten aflyses
Grundet et for lavt deltagerantal har arrangørerne efter samråd med sponsorer og Rebild Kommune valgt, at aflyse Carlos Sastre Classic og Cykelstafetten Spar Nord den 2. september i Rebild.
Vejen til Maratona – Amazing Assos
Har du nogensinde leget med tanken om at køre en af de stores Gran Fondo-løb i udlandet? Så er vores artikelserie her - ’Vejen til Maratona’ måske noget for dig.
Vi træner i arbejdstiden - ’Specialized Lunch Ride’
Motion er vigtigt, det kan der vist ikke være den store tvivl om! Men hvordan finder man lige tiden til det i en travl hver dag? Det er en udfordring for mange.
En fascinerende tidsrejse med stålramme og tåclips
Vintagecykling er populært som aldrig før. Hvor det i begyndelsen var store cykelnationer som Italien, Frankrig og Belgien, der stod for vintagearrangementer, har trenden nu bredt sig over det meste af Europa. Lige syd for grænsen - i Ludwigslust nær Schwerin - afvikler man hvert år et af Tysklands største cykelevents, Velo Classico.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

> Alder og vægt er ikke i sig selv en hindring for at køre hurtigt opad. Min cykelmakker er +40 år og +80 kg men ligger alligevel i top 10 på Strava på nogle af de mere kendte stigninger i Nordsjælland (han opdagede 20 år for sent han faktisk havde talent for at cykle). Helt enig. Og som en rytter i den lette ende (63 kg.) kan jeg tilføje at korte eksplosive stigninger absolut ikke er min kop the. Det er ikke nok at være let. Man skal også være i stand til at "rekruttere" en masse "hurtige" muskelfibre og det kan lidt mere kompakte ryttere typisk bedre end de helt lette. Når det er sagt, så er overflødig vægt selvsagt ikke nogen fordel op ad. Og det lyder også som om du kan genere power. Umiddelbart lyder det enten til at din VO2Max for lav - måske fordi du ikke træner nok intervaller (eller bakkekørsel) eller også at din astma bliver udløst under anstrengelse. > Hvis Fulgsang skal generere sponsoromtale udenfor Danmark burde han nok satse på etaper fremfor et top 10-15 i klassementet. Men i år var udgangspunktet så top 5, og så kan man jo ikke klandre Astana at gå efter det. Men hedder den top 15 for Fuglsang og Astana ville jeg gå efter etapesejre. Enig. Men nu var sammenligningen jo overfor jo mellem tour top 10 vs. Dauphiné / Schweiz rundt. Og selvfølgelig i enig i at hvis/når niveauet ikke er til til top 5(eller top 10 hvor man er i reel konkurrence om top 5) så er etaper mere værd. Har ikke KOL, men fik for få år siden konstateret mild astma. Uden astmamedicin er min lungekapacitet kun 80%. Med astmamedicin nærmer den sig dog 90%. Jeg tager dog sjældent medicin, da jeg ikke bryder mig om bivirkningerne (høj puls, til tider trykken i hovedet). Desuden generer astmaen mig jo ikke rigtigt i det daglige. Det er mest, når jeg skal cykle opad stejle bakker, at jeg godt kan mærke, at jeg mangler lidt luft. Når man kun har 80% lungekapacitet, så ryger man allerede i det røde felt efter 500 meter opad en stejl stigning. Men jeg er god til at bide det i mig og kæmpe mig op over de fleste bakker, selvom når jeg når toppen, så kan jeg næsten ikke få luft. jeg bilder mig desuden ind, at det kun kan blive bedre af at jeg presser mig selv lidt engang imellem. Og jeg synes også, det går lidt bedre nu end for 3-4 år siden. Og det tilskriver jeg, at jeg stædigt holder fast i at cykle i snit ca. 20 km. hver dag. ÅRET RUNDT.Installer programmet på din pc. Åben det, så beder den om at du tilslutter på et tidspunkt. Og så er det vel egentlig bare at følge hvad den nu siger. Det kræver muligvis lidt klikken rundt i programmet at finde det du leder efter - det er ikke super intuitivt, men heller ikke svært at bruge. Du kan ikke rigtigt fucke noget op

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat