Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Morten Andersen 01.08.2018 @ 20:00

Bontrager hører i dag til under Trek-brandet, som er kendt for at lave nogle af verdens fedeste cykler.

Brandet stammer fra den tidligere motorcykelkører Keith Bontrager, der var en af de første pionerer indenfor moderne mountainbike.

 

Bontrager leverer udstyr til alle Treks cykler i form af frempinde, styr og lignende, men har også et bredt produktsortiment, som spænder over alt fra tasker til tøj.

 

Vi har testet et prisstærkt sæt fra Circuit-serien.

Circuit Jersey

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Farve: Flou Yellow
Størrelser: XS-XXL
Vejledende udsalgspris: 549,- kroner

 

 

Test

Circuit trøjen fra Bontrager er en let og luftig sommertrøje med et afslappet fit.

 

Først og fremmest er stoffet tyndt og let. Det er lavet i et lycramateriale, som er vævet ganske tyndt, så det nærmest har bittesmå perforeringer, hvis man strækker i det, mens man undersøger det.

 

Det betyder, at trøjen ånder godt og skiller sig godt af med sved, hvilket gør trøjen god på varme dage.

 

Tekstilet er også blødt og behageligt mod huden, så trøjen helt generelt set er dejlig at have på.

 

Bontrager har ligeledes holdt sig fra at lave den traditionelle cykelkrave med lidt højde. Denne er lavere og bidrager dermed til, at man bedre kan skille sig af med varmen.

 

Trøjen er lavet i et ret spændende snit. Pasformen er relativt afslappet, men uden at den mister form eller funktion, som afslappede cykeltrøjer ellers godt kan.

 

Bontrager er lykkes med den svære balancegang mellem at lave en pasform som kan passe alle, men som ikke sidder løst, hvis man er forholdsvis slank. Faktisk synes vi, at det er sjældent at nogen lykkes med det, så det er en klar tommelfinger op for Bontrager.

 

I praksis betyder det, at trøjen sidder halvtæt hen over bryst og øvre ryg og giver lidt mere plads i maveregionen. Også ærmerne har lidt plads og det elastikbånd som bruges som afslutning på disse giver plads til de fleste størrelser arme. Endelig er der lidt mere plads i halsen, end man typisk får med en jersey, som er skåret til ren race.

 

Pasformen sidder dog lige i øjet, hvis man ikke vil have en helt tætsiddende trøje, men stadig en pasform som man bruge på dage, hvor der skal køres stærkt.

 

De tre lommer bagpå passer til snittet og er lette at komme til, og en ekstra lynlåslomme kan bruges til at gemme værdier af vejen.

 

Bontrager har desuden tilføjet en lille lomme i trøjens venstre side. Det har vi aldrig set før. Det er også svært umiddelbart at pege på, hvad den præcist skal bruges til. Den er for lille til en telefon, som også ville være småirriterende at have siddende der, men passer til et par gels eller andet i den stil, hvis man skal køre langt. Så er de lige ved hånden.

Circuit Bib Shorts

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Farve: Sort

 

Størrelser: XS-XXL
Vejledende udsalgspris: 849,- kroner

 

 

Test

De tilhørende bibshorts fra samme kollektion er et par klassiske cykelshorts, med masser af rigtig gode egenskaber.

 

Først og fremmest er de helt sorte med meget diskret branding. Det er guf, hvis man er på jagt efter et par shorts, som kan bruges til alle trøjer og tilbehør.

 

Benlængden er også klassisk og det samme er stofvalget, hvor alle panelerne er bygget op i samme materiale hele vejen rundt.

 

Altså ingen innovation her, men snarere end god gammel opskrift, som man ved, vil behage de fleste.

 

Stoffet er en kraftig og blød lycra, som strækker fint i alle retninger. Pasformen er som trøjen i afdelingen for dem, som kan lide et snit som ikke er malet på, men som vil have tøj, som man stadig kan køre stærkt i.

 

Bukserne sidder faktisk fremragende over hele linjen, lige fra støtten fra det kraftige stof i lænden til en behagelig tilslutning om benene. Det er en af de slags bukser, som man glemmer, at man har på efter et stykke tid, fordi pasform og materialer bare fungerer, hvilket er et stort kvalitetsstempel.

 

Benene afsluttes effektivt med en bred elastikkant, som holder det hele på plads. Indersiden er lavet med en masse silikone, så de ikke glider nogen steder. Bontrager kalder det for ’Pinchless’ og der er da heller ikke nogen problemer med den slags – det sidder fint og behageligt.

 

Indlægget er ret tyndt, men skummet har masser af densitet, så man får fint med støtte og komfort til alle slags ture.

 

Sidste ting som kan fremhæves, er selerne, hvor fronten er helt flad, så selerne ikke står tydeligt frem under den tynde trøje, men bagsiden er lavet i luftig mesh, så man kan svede af.

Circuit Windshell Vest

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Farve: Fluo Yellow
Størrelser: XS-XXL
Vejledende udsalgspris: 529,- kroner

 

 

Test

Vindvesten i Circuit-serien egner sig, som trøjen, ganske godt til sommerbrug.

 

Den er tynd og let, så den stort set intet vejer eller fylder, så den nemt smutter i en baglomme.

 

Overfladen har fået en DWR-behandling, så den er lidt mere robust imod vind og vand, så stofkvaliteten er en anelse ru, som den altid er, hvis disse egenskaber skal fremelskes.

 

 Således egner den sig godt, som et produkt man tager med sig, når vejret kan skifte eller hvis man vil have en let gardering mod små byger på dage der ikke er deciderede kolde.

 

Den er også godt på sydens nedkørsler i sommermånederne på varme dage.

 

Pasformen er rigtig afslappet – faktisk så meget, at man nok bør gå en størrelse ned, hvis man skal have et fit, der passer til motionscykling.

 

Vi har testet en medium på 75 kilo fordelt på 183 centimeter og den giver for meget plads foran på maven og brystet efter vores smag og det samme gælder under armene og i livet. En small havde været mere rigtig her.

 

Som en sidste bemærkning er det værd at nævne at materialekvaliteten er rigtig lækker. Stoffet er blødt og tæt, præcist, som man ønsker i en vindvest og så er det robust, så holdbarheden må formodes at være i top.

 

Endeligt er der farven – det er faktisk ret fedt at kunne hive et så synligt produkt op ad lommen, hvis man kører hen under aftenen, og derved med ét øge sin synlighed betragteligt.

Konklusion

Circuit-serien er en lækker produktlinje, hvor især den lette jersey, som imponerer med sin åndbarhed og de klassiske og lækre bibshorts imponerer. Det er no nonsense produkter uden alt for mange fancy detaljer, til dem som vil have noget, som bare fungerer til en mere end fair pris.

 

Vesten er også fin, men pasformen er for afslappet til landevejscykling efter vores mening, hvis man ikke går en størrelse ned. Ellers rummer den fine kvaliteter og en enorm lethed.

  

Stillet til rådighed af: Trek Danmark

 

Læs vores optakt og få oversigten over indholdet i denne stortest.

Er du klar på et udfordrende og udviklende lederjob?
Er din interesse for cykelsporten stærk, din viden og dit indblik stort og din lyst til at formidle om, hvad der rører sig, endnu større? Er du organisatorisk stærk og klar til at stå i spidsen for en af Danmarks yngste nyhedsredaktioner? Så er du måske Feltet.dks nye chefredaktør!
Merckx’ hemmelige perle
Kun 20 kilometer øst for Salzburg ligger en lille uopdaget perle, Fuschlsee, der inviterer til cykling i de smukkest tænkelige omgivelser.
Gadeløb i Aalborg indledes med Tour-foredrag
Det årlige gadeløb i Aalborg efter Tour de France får igen i år selskab af nogle af de danske profiler fra det franske løb, og i år varmes der op med et foredrag om eftermiddagen inden gadeløbet.
Cykelweekend på Lolland-Falster – gode ruter og gastronomi i særklasse
De fleste forbinder Lolland-Falster med Knuthenborg Safaripark, Mick Øgendahl og masser af sukkerroer, men området har meget mere at byde på. Et hurtigt tjek afslører, at det også er her, man finder Danmarks bedste badestrand, Danmarks bedste hotel og en stor produktion af prisbelønnede fødevarer. Med 600 kilometer kystlinje lokker øerne med et utal af forskellige cykelmuligheder, så Motionsfeltet har lavet et weekend-cykeltjek på de to sydhavsøer
Forudbestil Lars Bak nye bog - og spar 15%
På mandag udkommer Hjælperytteren med Lars Bak som hovedperson.
Carlos Sastre Classic og Cykelstafetten aflyses
Grundet et for lavt deltagerantal har arrangørerne efter samråd med sponsorer og Rebild Kommune valgt, at aflyse Carlos Sastre Classic og Cykelstafetten Spar Nord den 2. september i Rebild.
Vejen til Maratona – Amazing Assos
Har du nogensinde leget med tanken om at køre en af de stores Gran Fondo-løb i udlandet? Så er vores artikelserie her - ’Vejen til Maratona’ måske noget for dig.
Vi træner i arbejdstiden - ’Specialized Lunch Ride’
Motion er vigtigt, det kan der vist ikke være den store tvivl om! Men hvordan finder man lige tiden til det i en travl hver dag? Det er en udfordring for mange.
En fascinerende tidsrejse med stålramme og tåclips
Vintagecykling er populært som aldrig før. Hvor det i begyndelsen var store cykelnationer som Italien, Frankrig og Belgien, der stod for vintagearrangementer, har trenden nu bredt sig over det meste af Europa. Lige syd for grænsen - i Ludwigslust nær Schwerin - afvikler man hvert år et af Tysklands største cykelevents, Velo Classico.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

> Alder og vægt er ikke i sig selv en hindring for at køre hurtigt opad. Min cykelmakker er +40 år og +80 kg men ligger alligevel i top 10 på Strava på nogle af de mere kendte stigninger i Nordsjælland (han opdagede 20 år for sent han faktisk havde talent for at cykle). Helt enig. Og som en rytter i den lette ende (63 kg.) kan jeg tilføje at korte eksplosive stigninger absolut ikke er min kop the. Det er ikke nok at være let. Man skal også være i stand til at "rekruttere" en masse "hurtige" muskelfibre og det kan lidt mere kompakte ryttere typisk bedre end de helt lette. Når det er sagt, så er overflødig vægt selvsagt ikke nogen fordel op ad. Og det lyder også som om du kan genere power. Umiddelbart lyder det enten til at din VO2Max for lav - måske fordi du ikke træner nok intervaller (eller bakkekørsel) eller også at din astma bliver udløst under anstrengelse. > Hvis Fulgsang skal generere sponsoromtale udenfor Danmark burde han nok satse på etaper fremfor et top 10-15 i klassementet. Men i år var udgangspunktet så top 5, og så kan man jo ikke klandre Astana at gå efter det. Men hedder den top 15 for Fuglsang og Astana ville jeg gå efter etapesejre. Enig. Men nu var sammenligningen jo overfor jo mellem tour top 10 vs. Dauphiné / Schweiz rundt. Og selvfølgelig i enig i at hvis/når niveauet ikke er til til top 5(eller top 10 hvor man er i reel konkurrence om top 5) så er etaper mere værd. Har ikke KOL, men fik for få år siden konstateret mild astma. Uden astmamedicin er min lungekapacitet kun 80%. Med astmamedicin nærmer den sig dog 90%. Jeg tager dog sjældent medicin, da jeg ikke bryder mig om bivirkningerne (høj puls, til tider trykken i hovedet). Desuden generer astmaen mig jo ikke rigtigt i det daglige. Det er mest, når jeg skal cykle opad stejle bakker, at jeg godt kan mærke, at jeg mangler lidt luft. Når man kun har 80% lungekapacitet, så ryger man allerede i det røde felt efter 500 meter opad en stejl stigning. Men jeg er god til at bide det i mig og kæmpe mig op over de fleste bakker, selvom når jeg når toppen, så kan jeg næsten ikke få luft. jeg bilder mig desuden ind, at det kun kan blive bedre af at jeg presser mig selv lidt engang imellem. Og jeg synes også, det går lidt bedre nu end for 3-4 år siden. Og det tilskriver jeg, at jeg stædigt holder fast i at cykle i snit ca. 20 km. hver dag. ÅRET RUNDT.Installer programmet på din pc. Åben det, så beder den om at du tilslutter på et tidspunkt. Og så er det vel egentlig bare at følge hvad den nu siger. Det kræver muligvis lidt klikken rundt i programmet at finde det du leder efter - det er ikke super intuitivt, men heller ikke svært at bruge. Du kan ikke rigtigt fucke noget op

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat