Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Morten Andersen 31.07.2018 @ 20:00

Italienske ALÉ er en af de helt store spillere på markedet og har i årevis produceret med respekt for de stolte, italienske traditioner for skrædderhåndværk og lækre materialer.

På disse breddegrader er de kendt som en værdsat leverandør af teamtøj, når det skal være rigtig lækkert.

 

Men ALÉ har også en spændende kollektion, som vi har haft fingrene i.

R-EV1 Rumbles Jersey

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Farve: Fluo, Orange, Sort
Størrelser: XS-XXL
Vejledende udsalgspris: 999,- kroner

 

Test

Som et af de mest traditionsrige og hæderkronede produktionshuse, når vi snakker italiensk cykeltøj, så viser ALÉ virkelig deres know-how og kunnen med denne trøje.

 

For det første er trøjen virkelig let og luftig. Materialerne føles lette og vejer meget lidt, så man får en trøje som gør sig rigtig godt til sommerkørsel.

 

Tager man trøjen på, så breder der sig straks et smil fra øre til øre, hvis man er til trøjer med tæt pasform og et fit, der passer til race.

 

For materialerne sætter sig nemlig tæt om hele kroppen, hvor det især man fremhæves, at den sidder fremragende hen over brystet, slutter helt tæt under armene og hen over maven.

 

Alt sammen med en god konstruktion og et velafstemt snit kombineret med masser af stretch i stoffet. Det er virkelig en af den slags oplevelser, hvor man trækker i trøjen og med det sammen ved, at det bare er helt rigtigt.


Det er en kunst at skabe en helt tætsiddende trøje, som alligevel er behagelig og som bevæger sig med kroppen. Det er lykkes til fulde her!

 

Ærmerne er lange og moderne og har fint med plads og stretch til at rumme arme, som er lidt større end eliterytternes. Afslutningen er en bred elastikkant, som sidder godt til og holder det hele på plads. Men ikke strammere end at den kan køres til.

 

Stoffet er en ret klassisk lycrakvalitet, som dog har en helt finmasket net af mikroperforeringer for at øge åndbarheden, hvilket er kærkomment i sommervarmen, hvor trøjen ånder rigtig fint.

 

Materialerne er helt klart i topklasse lette, bløde og af den slags der strækker godt uden at miste farve eller funktion.

 

Detaljerne er også gode. Lige fra den lave krave, som er god i sommerheden og tre velafstemte lommer bagpå, hvor den ene har tilføjet en ekstra lynlåslomme til værdier.

 

ALÉ har slet og ret bare styr på sagerne her – der er reelt ikke en finger at sætte på noget!

R-EV1 Master Bibshorts

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Farve: Sort, Fluo, Orange

 

Størrelser: XS-XL
Vejledende udsalgspris: 1299,- kroner

 

 

Test

ALÉ har videreudviklet på deres tidligere meget velansete model PRR 2.0, hvilket er blevet til R-EV1-shortsene.

 

ALÉ holder kadencen fra den tilhørende jersey og leverer et topprodukt, som tikker alle boksene, når facit skal gøres op.

 

Først og fremmest er pasformen eminent! Shortsene sidder fantastisk over hele linjen. Fokus er helt klart på en aerodynamisk silhuet og passer altså først og fremmest dem, som er på jagt efter et par hurtige og tætsiddende shorts.

 

Både hen over lænd og mave og rundt om lårene sidder de godt til, men der er ikke skyggen af ubehag at spore nogle steder og tværtimod får man fornemmelsen af et produkt, som bare tilpasser sig helt naturligt til ens krop.

 

Performance-orienterede short kan have en tendens til at være en smule snævre ’i højden’, så man føler sig trukket sammen, når man står op, men her er det som om, at ALÉ er lykkes med at lave snittet mere menneskeligt og skabt et produkt som igen bare tilpasser sig på stedet.

 

Benene er lukket af et par særdeles brede elastikstykker, som er skåret ergonomisk, således at de er lidt længere på ydersiden af låret og lidt kortere på indersiden. Det brede stykke betyder, at ALÉ effektivt har kunnet dosere kompressionen, så man får en tæt lukning, som ikke strammer eller er restriktiv på noget måde.

 

Det brede stykke finder vi også, bidrager til at shortsene bevæger sig fantastisk med låret i bevægelse, så man bibeholder den gode pasform efter mange timer i sadlen.

 

Selerne er fremstillet som et tyndt elastikbånd, hvilket giver god struktur på overkroppen og holder stykket omkring mave og lænd oppe og på plads og dermed hele buksen, men som også passer under en tætsiddende trøje uden at ødelægge look eller funktion.

 

En af fordelene ved de store, traditionsrige produktionshuse som ALÉ er den konstante udvikling af indlæg, som foregår. Også på den front er shortsene her opdateret og det er med en velafbalanceret pude, som er tynd nok til at holde det performance-mæssige udtryk og samtidig har masser af densitet, så den giver komfort på lange dage.

 

Sidste bemærkning skal falde omkring materialerne, som er rigtig lækre. Især panelet omkring siddestykket er blødt og smidigt foruden at være slidstærkt.

Capitano Windstop vindvest

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Farve: Sort, Fluo
Størrelser: XS-XL
Vejledende udsalgspris: 699,- kroner

 

 

Test

Vesten her er klassisk opbygget med en solid forside, som kan tåle noget, mens bagsiden sørger for, at rytteren kan ånde under det ekstra lag, selv om intensiteten er høj.

 

Forsiden er lavet i et halvkraftigt materiale med en grov overflade, der er tæt nok, til at holde kulde, vind og vand ude. Kvaliteten er høj og bibeholder son struktur og funktion, selv hvis man strækker det.

 

Der er en smule stretch i, som gør, at vesten sætter sig godt hen over brystet og skuldrene.

 

Elastikken i åbningerne til armene holder vesten tæt i armhulen, så ingen kold luft slipper ind og bidrager i øvrigt positivt til pasformen.

 

Bagsiden lavet i mesh, som både ånder godt og som også er godt til at holde rytteren tør, ved at fjerne sveden, når intensiteten er høj.

 

Her er der masser af elasticitet, hvilket ALÉ har brugt klogt til at bidrage til den tætte pasform. Vesten sidder nemlig tæt hen over ryggen og det trækker ligesom vesten sammen og gør, at intet kan fanges i vinden. Til gengæld strækker det let ved den mindste bevægelse, så man bevæger sig frit og pasformen bibeholdes.

 

Det er godt afstemt og fungerer rigtig godt med så elastisk et stof, når forsiden er lidt mere kraftig.

 

Vesten er en virkelig god allround vest, som kan tåle noget vind, men ånder fint. Den er kraftig nok til at være på hele dagen i dårligt vejr, men kan med lidt snilde sagtens pakkes sammen til at fylde minimalt.

 

En ægte klassiker i enhver garderobe – her får man virkelig mange gode funktioner for sine sparepenge.

Konklusion

ALÉ leverer her et virkelig kvalitetssæt, hvor alt bare fungerer som det skal. Man får alt, hvad man forventer af et topbrand: Kvalitet, pasform og fine detaljer.

 

Især trøjen imponerer os og det er i sig selv imponerende at den formår at stikke positivt ud, for både short og vest er fra allerøverste hylde hos cykeltøjsskrædderen.

 

Stilen er udpræget italiensk med flamboyante farver, som ikke går ubemærket hen, så hvis du vil have et kvalitetskit, som stikker ud fra mængden, så er ALÉ noget for dig.

  

Stillet til rådighed af: Bikers Best / Bjarne Egedesø

 

Læs vores optakt og få oversigten over indholdet i denne stortest.

 

Er du klar på et udfordrende og udviklende lederjob?
Er din interesse for cykelsporten stærk, din viden og dit indblik stort og din lyst til at formidle om, hvad der rører sig, endnu større? Er du organisatorisk stærk og klar til at stå i spidsen for en af Danmarks yngste nyhedsredaktioner? Så er du måske Feltet.dks nye chefredaktør!
Merckx’ hemmelige perle
Kun 20 kilometer øst for Salzburg ligger en lille uopdaget perle, Fuschlsee, der inviterer til cykling i de smukkest tænkelige omgivelser.
Gadeløb i Aalborg indledes med Tour-foredrag
Det årlige gadeløb i Aalborg efter Tour de France får igen i år selskab af nogle af de danske profiler fra det franske løb, og i år varmes der op med et foredrag om eftermiddagen inden gadeløbet.
Cykelweekend på Lolland-Falster – gode ruter og gastronomi i særklasse
De fleste forbinder Lolland-Falster med Knuthenborg Safaripark, Mick Øgendahl og masser af sukkerroer, men området har meget mere at byde på. Et hurtigt tjek afslører, at det også er her, man finder Danmarks bedste badestrand, Danmarks bedste hotel og en stor produktion af prisbelønnede fødevarer. Med 600 kilometer kystlinje lokker øerne med et utal af forskellige cykelmuligheder, så Motionsfeltet har lavet et weekend-cykeltjek på de to sydhavsøer
Forudbestil Lars Bak nye bog - og spar 15%
På mandag udkommer Hjælperytteren med Lars Bak som hovedperson.
Carlos Sastre Classic og Cykelstafetten aflyses
Grundet et for lavt deltagerantal har arrangørerne efter samråd med sponsorer og Rebild Kommune valgt, at aflyse Carlos Sastre Classic og Cykelstafetten Spar Nord den 2. september i Rebild.
Vejen til Maratona – Amazing Assos
Har du nogensinde leget med tanken om at køre en af de stores Gran Fondo-løb i udlandet? Så er vores artikelserie her - ’Vejen til Maratona’ måske noget for dig.
Vi træner i arbejdstiden - ’Specialized Lunch Ride’
Motion er vigtigt, det kan der vist ikke være den store tvivl om! Men hvordan finder man lige tiden til det i en travl hver dag? Det er en udfordring for mange.
En fascinerende tidsrejse med stålramme og tåclips
Vintagecykling er populært som aldrig før. Hvor det i begyndelsen var store cykelnationer som Italien, Frankrig og Belgien, der stod for vintagearrangementer, har trenden nu bredt sig over det meste af Europa. Lige syd for grænsen - i Ludwigslust nær Schwerin - afvikler man hvert år et af Tysklands største cykelevents, Velo Classico.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

> Alder og vægt er ikke i sig selv en hindring for at køre hurtigt opad. Min cykelmakker er +40 år og +80 kg men ligger alligevel i top 10 på Strava på nogle af de mere kendte stigninger i Nordsjælland (han opdagede 20 år for sent han faktisk havde talent for at cykle). Helt enig. Og som en rytter i den lette ende (63 kg.) kan jeg tilføje at korte eksplosive stigninger absolut ikke er min kop the. Det er ikke nok at være let. Man skal også være i stand til at "rekruttere" en masse "hurtige" muskelfibre og det kan lidt mere kompakte ryttere typisk bedre end de helt lette. Når det er sagt, så er overflødig vægt selvsagt ikke nogen fordel op ad. Og det lyder også som om du kan genere power. Umiddelbart lyder det enten til at din VO2Max for lav - måske fordi du ikke træner nok intervaller (eller bakkekørsel) eller også at din astma bliver udløst under anstrengelse. > Hvis Fulgsang skal generere sponsoromtale udenfor Danmark burde han nok satse på etaper fremfor et top 10-15 i klassementet. Men i år var udgangspunktet så top 5, og så kan man jo ikke klandre Astana at gå efter det. Men hedder den top 15 for Fuglsang og Astana ville jeg gå efter etapesejre. Enig. Men nu var sammenligningen jo overfor jo mellem tour top 10 vs. Dauphiné / Schweiz rundt. Og selvfølgelig i enig i at hvis/når niveauet ikke er til til top 5(eller top 10 hvor man er i reel konkurrence om top 5) så er etaper mere værd. Har ikke KOL, men fik for få år siden konstateret mild astma. Uden astmamedicin er min lungekapacitet kun 80%. Med astmamedicin nærmer den sig dog 90%. Jeg tager dog sjældent medicin, da jeg ikke bryder mig om bivirkningerne (høj puls, til tider trykken i hovedet). Desuden generer astmaen mig jo ikke rigtigt i det daglige. Det er mest, når jeg skal cykle opad stejle bakker, at jeg godt kan mærke, at jeg mangler lidt luft. Når man kun har 80% lungekapacitet, så ryger man allerede i det røde felt efter 500 meter opad en stejl stigning. Men jeg er god til at bide det i mig og kæmpe mig op over de fleste bakker, selvom når jeg når toppen, så kan jeg næsten ikke få luft. jeg bilder mig desuden ind, at det kun kan blive bedre af at jeg presser mig selv lidt engang imellem. Og jeg synes også, det går lidt bedre nu end for 3-4 år siden. Og det tilskriver jeg, at jeg stædigt holder fast i at cykle i snit ca. 20 km. hver dag. ÅRET RUNDT.Installer programmet på din pc. Åben det, så beder den om at du tilslutter på et tidspunkt. Og så er det vel egentlig bare at følge hvad den nu siger. Det kræver muligvis lidt klikken rundt i programmet at finde det du leder efter - det er ikke super intuitivt, men heller ikke svært at bruge. Du kan ikke rigtigt fucke noget op

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat