Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Morten Andersen 14.07.2018 @ 08:00

Introduktion:

Rapha har gået blandt de forreste på markedet for veldesignet cykeltøj med en klar livsstilsappel.

 

Grundlagt i England, har Rapha allerede et globalt brand og er senest begyndt at åbne klubhuse overalt i verden, som fungerer som butik, café og hjemsted for alle aktiviteter i mærkets regi.

Pro Team Midweight Jersey

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Farve: Grey Blue
Størrelser: XS-XXL
Vejl. pris: 1350,-

 

 

Test:                             

Raphas serie af jerseys i Pro Team-kollektionen kommer i flere varianter optimeret til forskellige køreforhold.

 

Midweight-modellen her er lidt tykkere i stoffet end de øvrige og appellerer således til allround brug og de dage, hvor det ikke er allervarmest.

 

I hånden bemærker man først og fremmest materialekvaliteten, som er blød og lækker. Der er gods i stoffet, som i øvrigt går igen på hele trøjen, så ledes at det er den samme kvalitet hele vejen rundt.

 

Pasformen er optimeret til race i Pro Team-serien, så man får en trøje, som sidder tæt og skåret. Dog er fittet på ingen måde ekstremt og de fleste vil kunne finde sig til rette i den.

 

Der er fint med plads i ærmerne, som alligevel sidder til grundet masser af stretch i stoffet. Det betyder, at Rapha ikke behøver at lave en stram afslutning med elastik, men at ærmet sætter sig tæt om armen og naturligt lukker tæt i enden uden at stramme.

 

Det gør i vores optik trøjen her mere tilgængelig for flere kropstyper, da trøjer med racecut ellers ofte kan stramme her.

 

Den fine stofkvalitet gør også, at selv om trøjen sidder stramt, så holder den sin facon og bliver ikke strakt tynd. Derved bibeholdes egenskaberne i stoffet og det ser slet og ret og pænere ud.

 

Trøjen er skåret således, at den er længere bagpå og derved passer allerbedst ude på cyklen i foroverbøjet tilstand, snarere end oprejst.

 

Igen optimeret til en lidt mere aggressiv kørestilling, men ikke noget vi finder ekstremt.

 

De tre lommer bagpå har en kraftig, øvre elastikkant, som er med til at trække trøjen sammen og bibeholde sin pasform, når lommerne fyldes op. Lommerne har en fin standardstørrelse, så de kan dække de fleste behov. Yderligere er der en lynlåslomme til værdigenstande.

 

Dog er den i vore soptik lige lille nok til for alvor at være et behageligt opholdssted for de fleste telefoner.

 

Af andre detaljer kan nævnes kraven, som er afstivet, så den forbliver på plads og samtidig skåret, så den sidder ret lavt.

Pro Team Bibshorts II

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Farve: Sort / Sort

Størrelser: XS-XXL
Vejl. pris: Kr. 1900,-

 

Test

Raphas populære Pro Team bibs er en teknisk sag, hvor Rapha har bibeholdt de klassiske æstetik, som de er kendt for.

 

Vi har testet den helt sorte kombination, hvor shortsenes kendetegn, den markante Rapha-skrift ved buksernes afslutning, er holdt i sort også. Det giver i vores optik et fedt og diskret look, og så er helt sorte shorts jo også noget af det mest klassiske man kan støve op i cyklingens verden.

 

Bukserne kommer i to længer – regular eller long. Vi har testet regular-modellen, som stadig er forholdsvis lang, og derved tro mod sit performance-ophav, som fordrer lange ærmer og bukseben. Vil man køre looket helt ud – eller er man slank og høj – så kan man vælge modellen med lidt længere ben.

 

 

En af grundene til, at disse shorts synes, at være en favorit hos mange er, at materialekvaliteten simpelthen er rigtig god. Først og fremmest er selve stoffet ultralækkert: Blødt, tykt og med et stræk, som får dem til at sidde behageligt til.

 

Dernæst er de andre materialer også i top – lige fra elastikker til det mesh som selerne er lavet af.


Kvaliteten er både med til at give produktet performancemæssige fordele, men i høj grad også noget som spiller ind på dets levetid.

 

Vi er især vilde med, at stretch’et fordeler sig sublimt hen over hele låret, så man får en tæt følelse uden punkter der strammer.

 

Afslutningerne er meget brede og lavet i en tynd elastikkvalitet med indvendig silikone. Det sørger for en tæt lukning, hvor strækket er fordelt godt, så man igen undgår afklemninger.

 

 

Endeligt er der mesh-selerne, som er ultraelastiske. Det gør, at de ikke strammer over skuldrene og hjælper med et godt fit.

 

Raphas indlæg adskiller sig i materialekvaliteten en smule, da overfladen er mere stofagtig end mange andre brands, hvor det nærmest føles som en slags skumgummi. Det giver et behageligt møde med huden, men ikke noget som for alvor gør en stor forskel.

 

Dog er selve indlægget rigtig godt. Der er masser af support at hente uden at det bliver for stort eller bøvlet.

Pro Team Insulated Gilet

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Farve: Dark Green

Størrelser: XS-XXL
Vejl. pris: Kr. 1350,-

 

 

Test:

Pro Team-kollektionen indeholder en række vindveste, så hver især er optimeret til forskellige forhold og behov.

 

Som en nyskabelse denne sæson, har Rapha lanceret deres Insulated-vindvest, som er lidt kraftigere i kvaliteten og ikke kun skabt til at tage sig af vind og vandsprøjt, men også forsyne rytteren med lidt mere isolering og varme på kolde morgener især på denne årstid.

 

Isoleringen kommer fra et materiale kaldet Polartec Alpha®. Det er et nyt, isolerende materiale som giver varme, som var der brugt dun, men med en række fordele oven i hatten. Materialet er iøvrigt oprindeligt udviklet til de amerikanske specialstyrker.

 

For det første er materialet åndbart og fylder mindre end dun. Hernæst er det hurtigtørrende, så man ikke bygger fugt op i vesten, hvis man kører hårdt og sveder meget.

 

Fronten er desuden behandlet med et vandskyende lag, så man ikke bliver våd fra sprøjt fra vejen.

 

I hånden er vesten en lidt anderledes størrelse. Fronten føles foret, da man tydeligt kan mærke isoleringen fra Polartec. Samtidig er ryggen lavet i åndbart mesh, så der er stor forskel på kraftigheden.


Forsidens overflade er blank og tæt, så den kan modstå vinden og vand.

 

Isoleringen fra Polartec ses tydeligt på indersiden, hvor den bedst kan beskrives som en blanding mellem uld og strik.

 

Pasformen er rigtig god. Der er masser af elasticitet hen over ryggen, så vesten kan arbejde med kroppen, når man bevæger sig. Selv om den sidder udpræget til, så er der mulighed for masser af bevægelse i den.

 

Rapha har fyldt masser af elastik rundt i kanten ved armåbningerne, så den lukker til og holder kropsvarmen inde. Endelig sørger en høj krave for, at halsen også forbliver beskyttet.

 

I brug er vesten et fedt produkt, hvis man gerne vil holde varmen og samtidig have en performanceorienteret pasform. Isolering holder en dejlig varm på kolde morgener og vil faktisk passe rigtig godt til de fleste sæsoner.

 

Den er for varm til deciderede sommerdage, men er god at have på, hvis man skal køre mange timer og starter ud tidligt.

 

Vesten pakker, trods den puffede isolering, fint sammen, så man let kan have den i en lomme.

 

Selve vesten har selv lommer også, hvilket gør den til et produkt, som man kan køre i en hel dag. Det kan vi lide. Tilmed er der en isoleret lomme til værdier.

 

Som en sidste feature, kan lynlåsen i front åbnes fra begge sider, således at man kan åben op for fronten og dermed lade kroppen ånde, uden at skulle tage vesten af, eller lyne den helt op, så den blafrer uhæmmet ud til begge sider.

 

En fin feature, når man skal køre intervaller på i kold vind eller på eksempelvis stigningerne sydpå på en træningslejr.

Konklusion

Raphas Pro Team-serie er absolut helt oppe blandt det lækrest, man kan støve op på markedet.

 

Materialerne er i top både funktionelt og i forhold til pasform. Kan man lide tøj, der er racefit uden at være ekstremt, så synes vi, at Rapha rammer den rigtig godt.

 

Den nye Insulated vindvest er et spændende bekendtskab, hvis man er på jagt efter en lidt varmere vest, hvor den bestemt er blandt de bedste, når det kommer til at ramme kombinationen af varme, komfort og evnen til at kunne pakkes i en lomme.

 

Stillet til rådighed af: Rapha

 

Læs vores optakt og få oversigten over indholdet i denne stortest.

Er du klar på et udfordrende og udviklende lederjob?
Er din interesse for cykelsporten stærk, din viden og dit indblik stort og din lyst til at formidle om, hvad der rører sig, endnu større? Er du organisatorisk stærk og klar til at stå i spidsen for en af Danmarks yngste nyhedsredaktioner? Så er du måske Feltet.dks nye chefredaktør!
Merckx’ hemmelige perle
Kun 20 kilometer øst for Salzburg ligger en lille uopdaget perle, Fuschlsee, der inviterer til cykling i de smukkest tænkelige omgivelser.
Gadeløb i Aalborg indledes med Tour-foredrag
Det årlige gadeløb i Aalborg efter Tour de France får igen i år selskab af nogle af de danske profiler fra det franske løb, og i år varmes der op med et foredrag om eftermiddagen inden gadeløbet.
Cykelweekend på Lolland-Falster – gode ruter og gastronomi i særklasse
De fleste forbinder Lolland-Falster med Knuthenborg Safaripark, Mick Øgendahl og masser af sukkerroer, men området har meget mere at byde på. Et hurtigt tjek afslører, at det også er her, man finder Danmarks bedste badestrand, Danmarks bedste hotel og en stor produktion af prisbelønnede fødevarer. Med 600 kilometer kystlinje lokker øerne med et utal af forskellige cykelmuligheder, så Motionsfeltet har lavet et weekend-cykeltjek på de to sydhavsøer
Forudbestil Lars Bak nye bog - og spar 15%
På mandag udkommer Hjælperytteren med Lars Bak som hovedperson.
Carlos Sastre Classic og Cykelstafetten aflyses
Grundet et for lavt deltagerantal har arrangørerne efter samråd med sponsorer og Rebild Kommune valgt, at aflyse Carlos Sastre Classic og Cykelstafetten Spar Nord den 2. september i Rebild.
Vejen til Maratona – Amazing Assos
Har du nogensinde leget med tanken om at køre en af de stores Gran Fondo-løb i udlandet? Så er vores artikelserie her - ’Vejen til Maratona’ måske noget for dig.
Vi træner i arbejdstiden - ’Specialized Lunch Ride’
Motion er vigtigt, det kan der vist ikke være den store tvivl om! Men hvordan finder man lige tiden til det i en travl hver dag? Det er en udfordring for mange.
En fascinerende tidsrejse med stålramme og tåclips
Vintagecykling er populært som aldrig før. Hvor det i begyndelsen var store cykelnationer som Italien, Frankrig og Belgien, der stod for vintagearrangementer, har trenden nu bredt sig over det meste af Europa. Lige syd for grænsen - i Ludwigslust nær Schwerin - afvikler man hvert år et af Tysklands største cykelevents, Velo Classico.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

> Alder og vægt er ikke i sig selv en hindring for at køre hurtigt opad. Min cykelmakker er +40 år og +80 kg men ligger alligevel i top 10 på Strava på nogle af de mere kendte stigninger i Nordsjælland (han opdagede 20 år for sent han faktisk havde talent for at cykle). Helt enig. Og som en rytter i den lette ende (63 kg.) kan jeg tilføje at korte eksplosive stigninger absolut ikke er min kop the. Det er ikke nok at være let. Man skal også være i stand til at "rekruttere" en masse "hurtige" muskelfibre og det kan lidt mere kompakte ryttere typisk bedre end de helt lette. Når det er sagt, så er overflødig vægt selvsagt ikke nogen fordel op ad. Og det lyder også som om du kan genere power. Umiddelbart lyder det enten til at din VO2Max for lav - måske fordi du ikke træner nok intervaller (eller bakkekørsel) eller også at din astma bliver udløst under anstrengelse. > Hvis Fulgsang skal generere sponsoromtale udenfor Danmark burde han nok satse på etaper fremfor et top 10-15 i klassementet. Men i år var udgangspunktet så top 5, og så kan man jo ikke klandre Astana at gå efter det. Men hedder den top 15 for Fuglsang og Astana ville jeg gå efter etapesejre. Enig. Men nu var sammenligningen jo overfor jo mellem tour top 10 vs. Dauphiné / Schweiz rundt. Og selvfølgelig i enig i at hvis/når niveauet ikke er til til top 5(eller top 10 hvor man er i reel konkurrence om top 5) så er etaper mere værd. Har ikke KOL, men fik for få år siden konstateret mild astma. Uden astmamedicin er min lungekapacitet kun 80%. Med astmamedicin nærmer den sig dog 90%. Jeg tager dog sjældent medicin, da jeg ikke bryder mig om bivirkningerne (høj puls, til tider trykken i hovedet). Desuden generer astmaen mig jo ikke rigtigt i det daglige. Det er mest, når jeg skal cykle opad stejle bakker, at jeg godt kan mærke, at jeg mangler lidt luft. Når man kun har 80% lungekapacitet, så ryger man allerede i det røde felt efter 500 meter opad en stejl stigning. Men jeg er god til at bide det i mig og kæmpe mig op over de fleste bakker, selvom når jeg når toppen, så kan jeg næsten ikke få luft. jeg bilder mig desuden ind, at det kun kan blive bedre af at jeg presser mig selv lidt engang imellem. Og jeg synes også, det går lidt bedre nu end for 3-4 år siden. Og det tilskriver jeg, at jeg stædigt holder fast i at cykle i snit ca. 20 km. hver dag. ÅRET RUNDT.Installer programmet på din pc. Åben det, så beder den om at du tilslutter på et tidspunkt. Og så er det vel egentlig bare at følge hvad den nu siger. Det kræver muligvis lidt klikken rundt i programmet at finde det du leder efter - det er ikke super intuitivt, men heller ikke svært at bruge. Du kan ikke rigtigt fucke noget op

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat