Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Mads Søndergaard Jensen 13.05.2018 @ 06:50

Ny landevejssko fra Specialized der sætter nye standarder for stivhed og komfort og fås i flere flotte farver. ​

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Fakta:

Farve: Acid Lava/Acid Purple, Sort, Rocket Red/Candy Red, Hvid og Hyper Green/Acid Lava Limited Edition.

Størrelser: 36-49 (Fås også i halve størrelser).

Vægt: 244 gram (størrelse 43)

 

Vejledende udsalgspris: 2799,-



 

Introduktion

Specialized er utvivlsomt et af de førende og mest anerkendte mærker, når det kommer til cykler til alle formål. Lige siden starten i 1974 har de været blandt de førende på både mountainbike, cross og landevej.
 

Indenfor cykelsko har Specialized også i mange år været blandt de førende, når det gælder god komfort i skoene og høj performance. Specialized er ofte det skomærke de professionelle vælger, hvis ikke holdet har en skosponsor.
 

Den nye Sworks 7 landevejssko er allerede set på flere ryttere i feltet. Vi har haft mulighed for, at teste den nye Sworks 7 landevejssko i farverne Hyper Green/Acid Lava og vil her komme med vores bedømmelse af den nye sko.

 

Test

Sworks 7 skoen bliver leveret i en almindelig skoæske fra Specialized. Ved første kig på skoen ser den virkelig flot ud. De grønne, gule og orange farver passer godt til hinanden, og det giver skoen et hurtigt look. De flotte farver på skoen kan også matches på hjelmen, hvor man kan få en hjelm i de samme farver.
 

Umiddelbart er der ikke nogen radikal ændring på udseendet af Sworks 7 skoen i forhold til Sworks 6. Men det skinner tydeligt igennem, at her har man med en sko at gøre, der er det ypperste indenfor landevejssko.

Vægten er absolut også i den lette ende med sine 224 gram for en størrelse 43. Specialized har ikke forsøgt at gøre skoen markant lettere end forgængeren, men de har derimod arbejdet med sålen i skoen. Sålen er selvfølgelig kulfiber og er den hidtil stiveste sål, som de har lavet. Den scorer 15 ud af 15 på den skala, som Specialized selv måler i.

 

Konstruktion

Først og fremmest har Specialized arbejdet markant med sålen i skoen. Den såkaldte Powerline her har de, som tidligere nævnt, gjort stivere end på forgængeren. Dette har de gjort ved at tilføre mere kulfiber under skoen.
 

Overdelen på skoen er Dyneema, der er blandt verdens stærkeste fiber i stof og tidligere forbeholdt NASA. Dyneemaen gør, at overdelen er ultra tynd, men samtidig holder man strukturen i skoen. Det skulle også gøre skoen mere komfortabel at køre i, hvilket vi kommer ind på senere. 
 

Et af de få kritikpunkter, der var ved den tidligere model, var, at flere oplevede at skoen irriterede ved hælen. Det har Specialized tydeligvis arbejdet videre med og lavet en ny hælkonstruktion - den såkaldte Padlock.

Padlocken er blevet gjort en lille smule bredere. Specialized har også lavet lidt mere plads i snuden af skoen - uden at ændre på udseendet af skoen.  


Første tur

At stikke sine fødder i et par nye sko er altid en god oplevelse. Man skal dog løsne de to BOA-spænder en del før man kan komme i skoen, men når man har gjort det, så glider foden lige ned i skoen. Selve opbygningen af skoen gør, at foden sidder tæt i skoen uden dog at sidde for tæt.


Ved første pedaltråd kan man virkelig mærke, at skoen er stiv - endda meget stiv. Man mærker virkelig, at alt den kraft man ligger i pedalerne, kommer ud i rå power. Når man har en sko, der har så stiv en bund, så må man ofte gå på kompromis med komforten. Her gør specielt Dyneema overdelen, at skoen fortsat er yderst komfortabel, selv efter fem timer i skoen. En anden vigtig faktor er, at Specialized kan levere skoen med tre forskellige såler. Det såkaldte Body Geometry Fit, så der er virkelig mulighed for, at få fittet skoen så den lige præcis passer til den enkelte.
 

Efter den første tur oplevede denne tester en lille ømhed under foden. Det er dog ikke unormalt, at man ved så stiv en sko skal have lidt tilvænning. Men allerede på anden tur var det meget bedre - og tredje tur var ømheden helt væk.



 

BOA S3

Det første man lægger mærke til ved den nye Sworks 7 sko, er det markant ændrede BOA-spænde. Det nye BOA S3 er lavet i aluminium, så de virker mere solide end de tidligere BOA-spænder.

Spænderne er efter vores mening blevet gjort mere elegante og har fået en ekstrem flot finish. Selve BOA-systemet fungerer ved, at man drejer mod uret for at spænde skoen - og med uret for at løsne den.

Ved det nye system kan man virkelig finjustere spændingen af skoen, hvilket gør, at man kan få den til at passe helt præcist i forhold til ens fod.

Vores oplevelse med det nye BOA-spænde er kun gode. Vi synes, det fungerer godt med at spænde og løsne med en millimeter præcision. Vi oplevede ikke, at foden blev trykket og irriteret, når skoen blev spændt. Heller ikke, hvis vi spændte den meget ind, var der nogen gener. 


 

Konklusion
Specialized har længe været blandt de førende indenfor landevejssko. Med den nye Sworks 7 mister de ikke denne position lige foreløbig.

Specialized har lavet en sko, der fungerer godt på alle de testede parametre. Skoene er blandt de stiveste sko, som denne tester har testet, men samtidig er det en sko, der virkelig har god komfort.

Ligesom med Sworks 6 er Sworks 7 helt sikkert en sko, som man kommer til at se mange køre i. Det nye BOA-spænde er en lille genistreg fra Specializeds side, og det gør det nemt og simpelt og spænde skoen lige præcis, som man vil have den.
 

Prisen for skoen er i den nye dyre ende og har man i forvejen Sworks 6, så føler man måske ikke behov for at skifte den ud lige foreløbig. Vi har dog prøvet både Sworks 6 og Sworks 7. Vi kan godt mærke forskellen i komforten med Sworks 7, som den mest komfortable.

Vi anbefaler skoen til den race-orienterede cykelrytter, der vil have en stiv sko, men samtidig også med god komfort.


Sådan har vi testet:

Vi har testet produktet i det tidligere forår. Skoen er blevet testet med og uden skoovertræk. I temperaturer for 5-20 grader.  

Stillet til rådighed af:

Specialized

Motionsfeltet.dk's vurdering:

WEEKENDTILBUD: Bliv medlem af fordelsklub
Bilv medlem af Danmarks største landbaseret fordelsklub. Bliv en del af et stort socialt fællesskab, hvor der er plads til alle. Lige fra nybegynderen til eliterytteren.
Produktfokus: Shimano XTR M9100-serien
Udvalgte medier fra hele verden var inviteret med til præsentation og prøvekørsel af den nye XTR-gruppe i Kranjska Gora, Slovenien. Motionsfeltet.dk var med på de snoede trails.
Test: ABUS Montrailer ACE MIPS
En fin hjelm til terrænkørsel med optimal sikkerhed og god pasform samt komfort.
Gadeløb i Aalborg indledes med Tour-foredrag
Det årlige gadeløb i Aalborg efter Tour de France får igen i år selskab af nogle af de danske profiler fra det franske løb, og i år varmes der op med et foredrag om eftermiddagen inden gadeløbet.
GOOD VIBES ONLY – På tur til Giro Rosa
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget der ligner…
Test: Summer Kits – FIBR X-Logo Kit
Danske FIBR har efterhånden bidt sig fast på det danske marked for high-end cykeltøj.
På hjul af Rynkeby til Paris - Jeg har ikke råd til at lade være!
For fjerde gang har Team Rynkeby-rytteren Torsten Brix sendt sin dagbog til Motionsfeltet. Dette års tur bød på et møde med statsministeren, perfekt cykelvejr, diarre og et voldsomt styrt.
Disse 10 bøger skal du eje under Touren
Juli måned er det oplagte tidspunkt for fordybelse i cykelsporten, når de lange etaper i Tour de France ruller hen over tv-skærmen. Her får du ti oplagte bud på cykelbøger, du kan læse de kommende uger.
Skagen har hele pakken
Med en unik natur, spændende museer og kilometervis af cykelruter er Skagen en oplagt weekenddestination for en ny og anderledes cykeloplevelse. Og indlogerer man sig på Ruths Hotel, venter ren forkælelse, når cyklen er sat i kælderen.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Takker ! Men der er en bemærkning: Attention: The new integrated BT-DN110 battery or the external battery mount (BM-DN100) is strictly required. Hvad mener de mon med det ? batteriholder: https://www.bike24.com/1.php?menu=1000%2C4%2C39;search=bt-dn110;content=8;product=178433 batteri: https://www.bike24.com/1.php?menu=1000%2C4%2C39;search=bt-dn110;content=8;product=164000 Er spændingen en anden end på 6770-batteriet eller hvad ? Naturligvis skal der strøm til, og dfly kobles jo bare in i sløjfen ved bagskifteren.Jeg vil umiddelbart sige at jeg bruger det fleste gear. Det jeg egentligt er mest i tvivl om er, hvorvidt det vil være mest hensigtsmæssigt bare "at" købe nye klinger, eller om det giver mere mening at skifte hele kranksættet. Og om det er muligt at skifte til andre kranksæt fra Shimano, eller om det skal være identisk til det jeg har nu. Jeg synes sørme det bare ligner lakskader, der er opstået fordi en sten har været med dækket rundt, og derved lavet en ridse i lakken. På de fleste carbonrammer er der et rimeligt lag lak udenpå den lim der holder carbonfibrene sammen, og det ser ud til at det er den lak der er blevet krattet af de tre steder på din ramme. Lige netop omkring kranken er carbonen stærk, og ihvertfald ikke papirtynd, så i dit sted ville jeg tage og lægge lak over revnerne der sikkert kun er kosmetiske. Jeg er rimelig sikker på, at hvis alle tog deres baghjul af raceren og kiggede efter, ville de fleste finde tilsvarende ridser på deres cykler. Når du skriver belastningsskader mener du vel, at stellet er revnet de pågældende steder, og det tror jeg ikke. Der er jeg ikke helt enig, men det jeg nu kommer med som "løsning" har jeg ikke selv prøvet. Jtek laver en dims man sætter på. http://www.jtekengineering.com/shiftmate/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat