Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Mads Søndergaard Jensen 13.05.2018 @ 06:50

Ny landevejssko fra Specialized der sætter nye standarder for stivhed og komfort og fås i flere flotte farver. ​

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Fakta:

Farve: Acid Lava/Acid Purple, Sort, Rocket Red/Candy Red, Hvid og Hyper Green/Acid Lava Limited Edition.

Størrelser: 36-49 (Fås også i halve størrelser).

Vægt: 244 gram (størrelse 43)

 

Vejledende udsalgspris: 2799,-



 

Introduktion

Specialized er utvivlsomt et af de førende og mest anerkendte mærker, når det kommer til cykler til alle formål. Lige siden starten i 1974 har de været blandt de førende på både mountainbike, cross og landevej.
 

Indenfor cykelsko har Specialized også i mange år været blandt de førende, når det gælder god komfort i skoene og høj performance. Specialized er ofte det skomærke de professionelle vælger, hvis ikke holdet har en skosponsor.
 

Den nye Sworks 7 landevejssko er allerede set på flere ryttere i feltet. Vi har haft mulighed for, at teste den nye Sworks 7 landevejssko i farverne Hyper Green/Acid Lava og vil her komme med vores bedømmelse af den nye sko.

 

Test

Sworks 7 skoen bliver leveret i en almindelig skoæske fra Specialized. Ved første kig på skoen ser den virkelig flot ud. De grønne, gule og orange farver passer godt til hinanden, og det giver skoen et hurtigt look. De flotte farver på skoen kan også matches på hjelmen, hvor man kan få en hjelm i de samme farver.
 

Umiddelbart er der ikke nogen radikal ændring på udseendet af Sworks 7 skoen i forhold til Sworks 6. Men det skinner tydeligt igennem, at her har man med en sko at gøre, der er det ypperste indenfor landevejssko.

Vægten er absolut også i den lette ende med sine 224 gram for en størrelse 43. Specialized har ikke forsøgt at gøre skoen markant lettere end forgængeren, men de har derimod arbejdet med sålen i skoen. Sålen er selvfølgelig kulfiber og er den hidtil stiveste sål, som de har lavet. Den scorer 15 ud af 15 på den skala, som Specialized selv måler i.

 

Konstruktion

Først og fremmest har Specialized arbejdet markant med sålen i skoen. Den såkaldte Powerline her har de, som tidligere nævnt, gjort stivere end på forgængeren. Dette har de gjort ved at tilføre mere kulfiber under skoen.
 

Overdelen på skoen er Dyneema, der er blandt verdens stærkeste fiber i stof og tidligere forbeholdt NASA. Dyneemaen gør, at overdelen er ultra tynd, men samtidig holder man strukturen i skoen. Det skulle også gøre skoen mere komfortabel at køre i, hvilket vi kommer ind på senere. 
 

Et af de få kritikpunkter, der var ved den tidligere model, var, at flere oplevede at skoen irriterede ved hælen. Det har Specialized tydeligvis arbejdet videre med og lavet en ny hælkonstruktion - den såkaldte Padlock.

Padlocken er blevet gjort en lille smule bredere. Specialized har også lavet lidt mere plads i snuden af skoen - uden at ændre på udseendet af skoen.  


Første tur

At stikke sine fødder i et par nye sko er altid en god oplevelse. Man skal dog løsne de to BOA-spænder en del før man kan komme i skoen, men når man har gjort det, så glider foden lige ned i skoen. Selve opbygningen af skoen gør, at foden sidder tæt i skoen uden dog at sidde for tæt.


Ved første pedaltråd kan man virkelig mærke, at skoen er stiv - endda meget stiv. Man mærker virkelig, at alt den kraft man ligger i pedalerne, kommer ud i rå power. Når man har en sko, der har så stiv en bund, så må man ofte gå på kompromis med komforten. Her gør specielt Dyneema overdelen, at skoen fortsat er yderst komfortabel, selv efter fem timer i skoen. En anden vigtig faktor er, at Specialized kan levere skoen med tre forskellige såler. Det såkaldte Body Geometry Fit, så der er virkelig mulighed for, at få fittet skoen så den lige præcis passer til den enkelte.
 

Efter den første tur oplevede denne tester en lille ømhed under foden. Det er dog ikke unormalt, at man ved så stiv en sko skal have lidt tilvænning. Men allerede på anden tur var det meget bedre - og tredje tur var ømheden helt væk.



 

BOA S3

Det første man lægger mærke til ved den nye Sworks 7 sko, er det markant ændrede BOA-spænde. Det nye BOA S3 er lavet i aluminium, så de virker mere solide end de tidligere BOA-spænder.

Spænderne er efter vores mening blevet gjort mere elegante og har fået en ekstrem flot finish. Selve BOA-systemet fungerer ved, at man drejer mod uret for at spænde skoen - og med uret for at løsne den.

Ved det nye system kan man virkelig finjustere spændingen af skoen, hvilket gør, at man kan få den til at passe helt præcist i forhold til ens fod.

Vores oplevelse med det nye BOA-spænde er kun gode. Vi synes, det fungerer godt med at spænde og løsne med en millimeter præcision. Vi oplevede ikke, at foden blev trykket og irriteret, når skoen blev spændt. Heller ikke, hvis vi spændte den meget ind, var der nogen gener. 


 

Konklusion
Specialized har længe været blandt de førende indenfor landevejssko. Med den nye Sworks 7 mister de ikke denne position lige foreløbig.

Specialized har lavet en sko, der fungerer godt på alle de testede parametre. Skoene er blandt de stiveste sko, som denne tester har testet, men samtidig er det en sko, der virkelig har god komfort.

Ligesom med Sworks 6 er Sworks 7 helt sikkert en sko, som man kommer til at se mange køre i. Det nye BOA-spænde er en lille genistreg fra Specializeds side, og det gør det nemt og simpelt og spænde skoen lige præcis, som man vil have den.
 

Prisen for skoen er i den nye dyre ende og har man i forvejen Sworks 6, så føler man måske ikke behov for at skifte den ud lige foreløbig. Vi har dog prøvet både Sworks 6 og Sworks 7. Vi kan godt mærke forskellen i komforten med Sworks 7, som den mest komfortable.

Vi anbefaler skoen til den race-orienterede cykelrytter, der vil have en stiv sko, men samtidig også med god komfort.


Sådan har vi testet:

Vi har testet produktet i det tidligere forår. Skoen er blevet testet med og uden skoovertræk. I temperaturer for 5-20 grader.  

Stillet til rådighed af:

Specialized

Motionsfeltet.dk's vurdering:

GOOD VIBES ONLY – LOUISON BOBET – Good looking and great feeling
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…
CykelSportMessen - alle gode gange 11
Over 50 udstillere står klar, når Roskilde Kongrescenter åbner op for den 11. udgave af CykelSportMessen, og Feltet.dk og Motionsfeltet.dk er som så ofte før til stede på messen.
Test: Canyon Grail
Grail er Canyons nyeste skud på stammen, når det kommer til terræncykler. Kategorien, som tidligere var domineret af cross-disciplinen, er nu blevet kraftigt udvidet med den kategori, som populært hedder ’Gravel’.
Rydhave Slots Efterskole: Hvis du mener det alvorligt
Det er ikke kun for sjov, når Rydhave Slots Efterskole tilbyder cykelsport som en af disciplinerne på interesseområderne.
Produktnyt: Cannondale Habit 2019
Udviklingen af de forskellige segmenter af mountainbikes er i konstant udvikling. Også hos Cannondale som inviterede os til Tyrkland for at se nærmere på deres seneste kreation. Vi tog derfor en tur til Freibur for at se nærmere på, og ikke mindst prøvekøre, den nye Cannondale Habit 2019.
Boganmeldelse: Lars Bak - Hjælperytteren
Seneste skud på stammen af cykelbøger udgivet i 2018 er “Lars Bak - Hjælperytteren”. Vi har læst bogen og kommer her med en anmeldelse af den.
Test: Bibshorts og langærmet jersey fra Louison Bobet
Det franske brand Louison Bobet er nu tilgængeligt på det danske marked med produkter, som holder en høj produktkvalitet og hylder fortidens afdæmpede æstetik.
Produktnyt: BKOOL klar med direct mount
BKOOL har i flere år arbejdet på at komme med en ny hometrainer med det såkaldte "direct mount"-system. Det er nu på vej. 
Test: Bontrager Ballista cykelsko
Ultrakomfortabel racersko i høj kvalitet i minimalistisk design og med alternativ placering af BOA-spændet.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Kommer lidt an på hvor ofte man gør det. På mine primære cykler er det aldrig nødvendigt at afmontere noget for at gøre dem rene (de bliver jo vasket jævnligt), men på min (og min kones) pendlercykler, som kun bliver ordentligt rengjort 1 gang om året, er det nødvendigt. Der piller jeg også kassetten af og giver den en tur i ultralydsrenseren. Kan bekræfte at man ikke kan ændre sit indlæg efter en anden bruger har svaret/reply på dit indlæg. Jeg er så åbenlyst en af de yngre i denne tråd da jeg blot er en årgang 73 ;-) 2018 sæsonen blev rigtig god for mig - i modsætning til 2017 sæsonen der blev spoleret af rygproblemer. I sidste ende hjalp styrketræning mig meget mere end et nærmest uendeligt antal behandlinger hos fysioterapeut. Så hvor jeg sidste år endte under 5000 km. ender jeg i år omkring 10.000 km. En del af det skyldes dog også at jeg nu pendler dagligt til arbejde (2 x 11 km.). Det er faktisk overraskende hvor meget de daglige pendlerture betyder for min form. Selvom jeg ikke havde trænet ret meget udover pendlingen, så var formen faktisk ret god da jeg var på Gran Canaria sidste vinter. Årets højdepunkt var helt sikkert 6 dage i de franske alper - med en tur ned og op af Alpe d'Huez den dag hvor turfeltet sluttede på toppen som zenit. Kæft, et kaos :-) Men det vigtigste i 2018 har nok været at der er styr på ryggen og at jeg nu er i god grundform hele året rundt via pendling. Meget præcist udtrykt, der er ikke den store forskel på gravel, ligt-touring, adventure og cross. og jeg er sikker på din Genesis, som andre cykler i den kategori vil gøre jobbet, virkelig en dejlig cykel:relaxed: Kona'en har også været et overkill til det jeg har brugt den til indtil nu, ville bare gerne prøve at få tur-cyklingen ind under huden inden jeg går på pension så jeg kan køre Europa tynd til den tid (hvis ikke regeringen sørger for at man er døden nær når man omsider kan stoppe før den tid kommer:grin:). Den er ikke særlig hurtig, men fandens komfortabel, behagelig at køre på og virkelig stabil pakket op.

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat