Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Adam Aisen 14.03.2017 @ 15:00

Kærlighed ved første blik, ved første tråd, første sprint - eller måske bare kærlighed. Topmodellen i Specialized terrænsko-kataloget lader ikke meget tilbage at håbe på; skoen leverer - ikke overraskende - varen med kontant stivhed, lav vægt og godkendt komfort. Bum! Men skoen er ikke skabt med alle ryttertyper for øje, så tænk dig om inden køb.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Fakta:

Farver: fås i rød/sort, hvid/sort, orange/sort, sort/sort
Størrelser: 38-49
Opgivet vægt: 540 gram (str. 42)
Vejl. pris: 2.899,- kr.

Se flere specifikationer her.


Introduktion:
Specialized har i sit brede MTB-skoprogram fire modeller, som er beregnet cross country (XC) og anden terræncykling som cykelcross. S-Works 6 XC, som er den model, vi her har testet, er topmodellen.

Den ligger derfor også i den dyre ende - vejl. udsalgspris ligger tæt på de tre tusind kroner, men naturligvis kan skoen findes billigere rundt om. Til den pris forventer man ikke underligt en sko, som er let, har en stiv sål, et lukkesystem i den bedste kategori, en i hvert fald fornuftig komfort - og ikke mindst smart og lækkert udseende.

Med sine 508 gram for begge sko i egen vejning (str. 40, ifølge Specialized selv ligger vægten på 540 gr. i str. 42) er vægten særdeles lav. Og med 13 i deres ’stivheds-index’ er fact carbonsålen - den stiveste, det amerikanske mærke præsterer - samt et lukkesystem, der primært består af to selvstændige boa-spænder, er de vel nok væsentlige nyskabelser fra forgængeren, S-Works XC, fornuftigt nok videreført.

Forventningerne til test af denne sko - det skal nævnes, at denne tester ikke har prøvet de tidligere topmodeller fra Specialized - var store.

 


Test:
Så hvordan gør den sig derude i terrænet? Lad det være sagt først som sidst - den hverken skuffer eller overrasker. Og det på godt og ondt.

Fræk, hurtig og elegant ser den unægtelig ud. Og let er den, hvilket mærkes - over alt faktisk. Når man tager den i hånden, får den på, og når man sidder på cyklen. At lukkesystemet gør denne tester rigtig glad, skal med det samme fremhæves. De to selvstændige boaspænder yder større hjælp til at finde og justere den optimale, individuelle bespænding, end man finder på andre lukkesystemer, denne tester har prøvet.

Modsat vil den nederste del i lukkesystemet, velcrobåndet, nok dele vandet en smule. Nogle vil ikke synes, det pynter, og om det gør en forskel, vil ligeledes være til diskussion. Undertegnede havde vitterlig ikke den store gavn af velcroen, muligvis fordi skoen blev oplevet til den lidt store side for sin størrelse. Denne tredje spænde trækker måske ikke ned, men er dog til debat.

I den helt anden ende gjorde lukkesystemet - i hvert fald i kold vejr - det ikke altid nemt at komme hurtigt ud af skoen efter endt kørsel. Igen ikke kritik af skoens performance, men dog noget, som kan tages med i betragtning. Der er en pris at betale ved (næsten) al optimering.

Nuvel, var forventningen en sko, som til såvel mountainbiking som cyklecross gav uovertruffen kraftoverførsel, sad godt til og føltes let på foden, var fleksibel nok til, at løb i den ikke var hverken besværligt eller generende - viste S-Works 6 XC sig fuldstændig overlegen. Med andre ord en konkurrencesko i den absolutte topklasse. Intet mindre.

Tager vi skoens komfort med i ligningen, bliver sagen straks en smule mere kompleks. Ikke nødvendigvis i negativ forstand, men skoen er ikke den slags, som man stikker foden ned i, for med det samme at føle den omsluttet af bløde og støttende puder. Den er ikke ukomfortabel - tænk på, at den er lavet med konkurrenceryttere for øje, som også skal kunne træde hårdt til i op til og sommetider mere end en god håndfuld timer. Men det mærkes, at al overflødig vægt er skrabet af den. (Foruden at vægten naturligvis er optimeret andre steder, bl.a. ved brug af titanium.)

Denne tester oplevede på de første ture det akkurat samme som på de sidste - at skoen ikke føltes sønderligt behagelig, snarere lidt hård og stiv, at komme ned i. For så, når man var kommet i gang på cyklen og var varm, at have en gedigen, komfortabel fornemmelse - samt dette uimodståelige, effektive tråd.

Om den ’skrabede’ sko, med sin følgende lave vægt, af samme grund har kastet lidt af sin holdbarhed og levetid af sig, kan man muligvis forvente. Denne test varede dog ikke længe nok til at afgøre den sag. Foreløbigt holder de stand.

Da skoen er blevet testet i vintermåneder og på adskillige ture også med skoovertræk, kan der ligeledes ikke siges noget brugbart om skoens åndbarhed ved sommertemperaturer.

Konklusion:
Specialized S-Works 6 XC, topmodellen i Specialized terrænsko-kataloget, lader ikke meget tilbage at håbe på; skoen leverer - ikke overraskende - varen med kontant stivhed, lav vægt og absolut godkendt komfort. Her er skoen, du virkelig føler, du kan køre hurtigt i, og som hjælper dig til det. I time efter time. En topsko!

Med til de afsluttende bemærkninger skal det, at skoen ikke er skabt med alle ryttertyper for øje. Er man ikke den konkurrenceorienterede rytter - men foretrækker en blød, polstret fornemmelse i selve skoen, nok fleks i sålen til at gøre en lang dag i terrænet til en rar oplevelse og en sko med garanteret lang levetid - så tænk dig om. Der er andre og bedre sko for dig ’derude’.

Sådan har vi testet:
Det har (desværre) ikke været muligt at teste skoen i hverken forårs- eller sommertemperaturer. Faktisk har det næppe været over 10 grader på en eneste testtur, men typisk mellem -5 og +5 grader. Hvilket naturligvis kan have påvirket komfortfølelsen. Der er i skoen blevet både trænet og kørt konkurrence i cykel cross samt - naturligvis - kørt ture på mountainbikespor nord for København.

 

Stillet til rådighed af: Specialized Nordic

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Billedgalleri

Vejen til Maratona – Amazing Assos
Har du nogensinde leget med tanken om at køre en af de stores Gran Fondo-løb i udlandet? Så er vores artikelserie her - ’Vejen til Maratona’ måske noget for dig.
Vi træner i arbejdstiden - ’Specialized Lunch Ride’
Motion er vigtigt, det kan der vist ikke være den store tvivl om! Men hvordan finder man lige tiden til det i en travl hver dag? Det er en udfordring for mange.
En fascinerende tidsrejse med stålramme og tåclips
Vintagecykling er populært som aldrig før. Hvor det i begyndelsen var store cykelnationer som Italien, Frankrig og Belgien, der stod for vintagearrangementer, har trenden nu bredt sig over det meste af Europa. Lige syd for grænsen - i Ludwigslust nær Schwerin - afvikler man hvert år et af Tysklands største cykelevents, Velo Classico.
Er du klar på en helt ny udfordring?
Et helt nyt managerspil ser dagens lys på Feltet.dk - Efterårsspillet 2018, hvor alle efterårssklassikere og store etapeløb er med.
Strava kan gøre dig til træningsjunkie
Rigtig mange motionister bruger GPS-trackingapps, Facebook-fora eller lignende samlingssteder til at motivere sig selv til at træne mere - ofte med succes.
Læs om fire års cykelpolitik på Motionsfeltet
Motionsfeltet.dk gik i luften for over fire år siden, og det er blevet til en del artikler siden.
En Tour de France-vinder vender hjem
Carlos Sastre deltager igen i Cykelstafetten Spar Nord og Carlos Sastre Classic den 2. September i Rebild - og alle har muligheden for at møde ham.
Produktnyt: ABUS MonTrailer
MonTrailer, den nye offroad-hjelm fra ABUS, øger sikkerheden i offroad-terræn og placerer sig i førerfeltet blandt mountainbike-hjelme på det danske marked. Hjelmen er konstrueret med et utal af teknologier for øje, men går samtidig ikke på kompromis med en brugervenlig komfort.
Test: Garmin Fenix 5x Plus Sapphire
Garmin Fenix 5X Plus Sapphire er et ur, der sætter nye standarder for sportsure, med blandt trådløs betaling og forbedret kortfunktion.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Det er faktisk endnu bedre end de "frihedslån" der blev tilbud i en anden tråd :-) Kan ikke lige finde det i et tour-blad. Men jeg mener at læse at et firma fik tilladelse til at benytte produkter på World Touren uden at det endnu var i offentlig handel, fordi de kunne starte en produktion op, hvis markedet efterspurgte det. Det er jo en metode at kunne teste beta-udgaver som måske aldrig rammer markedet.Kan så ikke få øje på hvorfor du spørger mig om det. Jeg har skrevet, flere gange, at man må lade de konkrete omstændigheder være afgørende for om man vil reklamere eller ej. I den forbindelse kan man opfinde alle mulige teoretisk omstændigheder der måske, måske ikke, berettiger til at et dæk fejler senere, men der er ikke noget i det Casual har skrevet der giver mig anledning til at tro det. Derfor mener jeg stadig, at man er i sin gode ret til at reklamere over det omtalte dæk. Hvis du tror Casual har undladt, at beskrive omstændighederne sandfærdigt så må du om det, men det gider jeg egentlig ikke diskutere. Du sikkert indvende, at der "må" være sket noget med dækket tidligere siden det pludselig gik i stykker, men så vi over i cirkulære argumenter som ikke fører nogen vegne. Jeg vil også indvende, at selvom et cykeldæk evt har en (lokal) skade fra en kantsten eller et hul i vejen, så må skaden ikke kunne brede sig eksplosivt så der kommer en lang flænge i dækket. Det har jeg heller aldrig oplevet ske med et bildæk. De punkterer og det er det. Det må jeg nok sige, undskyld da. Men jeg synes nu egentlig at din forskning skulle have givet dig svaret. Ad 2 Omkring deres status, så - som somsar skriver - beror det simpelthen på en vurdering fra UCI af hodlets generelle setup, i særdeleshed den økonomiske side. Det kunne du have lsæt dig til på UCI's hjemmeside. Ad 3 (2) Og jo, selv om det er Type1-diabetikere på holdet, så er det min overbevisning at de meget ofte - af den almindelige tilskuer - slås i hartkorn med Type-2-folket og netop derfor bliver deres budskab ekstra stærkt og incitamentet fra arrangørside til at invitere, større. Og holdets ledelse skal da herfra have en thumbs up for deres evne til at overtale arrangørerne. Ad 4 WUT? Jeg har da vist ikke antydet at der foregår noget ulovligt, det må bero på en misforståelse. Ad 5 Ring eller skriv til Jesper Worre og Henrik Jess Jensen for en opdatering på udviklingstrategien for PDR. Men alt i alt; kan du ikke bare nyde at nogen - med en stor pengetank bagved som muliggør det - kører for en værdig sag?

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat