Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Adam Aisen 14.03.2017 @ 15:00

Kærlighed ved første blik, ved første tråd, første sprint - eller måske bare kærlighed. Topmodellen i Specialized terrænsko-kataloget lader ikke meget tilbage at håbe på; skoen leverer - ikke overraskende - varen med kontant stivhed, lav vægt og godkendt komfort. Bum! Men skoen er ikke skabt med alle ryttertyper for øje, så tænk dig om inden køb.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Fakta:

Farver: fås i rød/sort, hvid/sort, orange/sort, sort/sort
Størrelser: 38-49
Opgivet vægt: 540 gram (str. 42)
Vejl. pris: 2.899,- kr.

Se flere specifikationer her.


Introduktion:
Specialized har i sit brede MTB-skoprogram fire modeller, som er beregnet cross country (XC) og anden terræncykling som cykelcross. S-Works 6 XC, som er den model, vi her har testet, er topmodellen.

Den ligger derfor også i den dyre ende - vejl. udsalgspris ligger tæt på de tre tusind kroner, men naturligvis kan skoen findes billigere rundt om. Til den pris forventer man ikke underligt en sko, som er let, har en stiv sål, et lukkesystem i den bedste kategori, en i hvert fald fornuftig komfort - og ikke mindst smart og lækkert udseende.

Med sine 508 gram for begge sko i egen vejning (str. 40, ifølge Specialized selv ligger vægten på 540 gr. i str. 42) er vægten særdeles lav. Og med 13 i deres ’stivheds-index’ er fact carbonsålen - den stiveste, det amerikanske mærke præsterer - samt et lukkesystem, der primært består af to selvstændige boa-spænder, er de vel nok væsentlige nyskabelser fra forgængeren, S-Works XC, fornuftigt nok videreført.

Forventningerne til test af denne sko - det skal nævnes, at denne tester ikke har prøvet de tidligere topmodeller fra Specialized - var store.

 


Test:
Så hvordan gør den sig derude i terrænet? Lad det være sagt først som sidst - den hverken skuffer eller overrasker. Og det på godt og ondt.

Fræk, hurtig og elegant ser den unægtelig ud. Og let er den, hvilket mærkes - over alt faktisk. Når man tager den i hånden, får den på, og når man sidder på cyklen. At lukkesystemet gør denne tester rigtig glad, skal med det samme fremhæves. De to selvstændige boaspænder yder større hjælp til at finde og justere den optimale, individuelle bespænding, end man finder på andre lukkesystemer, denne tester har prøvet.

Modsat vil den nederste del i lukkesystemet, velcrobåndet, nok dele vandet en smule. Nogle vil ikke synes, det pynter, og om det gør en forskel, vil ligeledes være til diskussion. Undertegnede havde vitterlig ikke den store gavn af velcroen, muligvis fordi skoen blev oplevet til den lidt store side for sin størrelse. Denne tredje spænde trækker måske ikke ned, men er dog til debat.

I den helt anden ende gjorde lukkesystemet - i hvert fald i kold vejr - det ikke altid nemt at komme hurtigt ud af skoen efter endt kørsel. Igen ikke kritik af skoens performance, men dog noget, som kan tages med i betragtning. Der er en pris at betale ved (næsten) al optimering.

Nuvel, var forventningen en sko, som til såvel mountainbiking som cyklecross gav uovertruffen kraftoverførsel, sad godt til og føltes let på foden, var fleksibel nok til, at løb i den ikke var hverken besværligt eller generende - viste S-Works 6 XC sig fuldstændig overlegen. Med andre ord en konkurrencesko i den absolutte topklasse. Intet mindre.

Tager vi skoens komfort med i ligningen, bliver sagen straks en smule mere kompleks. Ikke nødvendigvis i negativ forstand, men skoen er ikke den slags, som man stikker foden ned i, for med det samme at føle den omsluttet af bløde og støttende puder. Den er ikke ukomfortabel - tænk på, at den er lavet med konkurrenceryttere for øje, som også skal kunne træde hårdt til i op til og sommetider mere end en god håndfuld timer. Men det mærkes, at al overflødig vægt er skrabet af den. (Foruden at vægten naturligvis er optimeret andre steder, bl.a. ved brug af titanium.)

Denne tester oplevede på de første ture det akkurat samme som på de sidste - at skoen ikke føltes sønderligt behagelig, snarere lidt hård og stiv, at komme ned i. For så, når man var kommet i gang på cyklen og var varm, at have en gedigen, komfortabel fornemmelse - samt dette uimodståelige, effektive tråd.

Om den ’skrabede’ sko, med sin følgende lave vægt, af samme grund har kastet lidt af sin holdbarhed og levetid af sig, kan man muligvis forvente. Denne test varede dog ikke længe nok til at afgøre den sag. Foreløbigt holder de stand.

Da skoen er blevet testet i vintermåneder og på adskillige ture også med skoovertræk, kan der ligeledes ikke siges noget brugbart om skoens åndbarhed ved sommertemperaturer.

Konklusion:
Specialized S-Works 6 XC, topmodellen i Specialized terrænsko-kataloget, lader ikke meget tilbage at håbe på; skoen leverer - ikke overraskende - varen med kontant stivhed, lav vægt og absolut godkendt komfort. Her er skoen, du virkelig føler, du kan køre hurtigt i, og som hjælper dig til det. I time efter time. En topsko!

Med til de afsluttende bemærkninger skal det, at skoen ikke er skabt med alle ryttertyper for øje. Er man ikke den konkurrenceorienterede rytter - men foretrækker en blød, polstret fornemmelse i selve skoen, nok fleks i sålen til at gøre en lang dag i terrænet til en rar oplevelse og en sko med garanteret lang levetid - så tænk dig om. Der er andre og bedre sko for dig ’derude’.

Sådan har vi testet:
Det har (desværre) ikke været muligt at teste skoen i hverken forårs- eller sommertemperaturer. Faktisk har det næppe været over 10 grader på en eneste testtur, men typisk mellem -5 og +5 grader. Hvilket naturligvis kan have påvirket komfortfølelsen. Der er i skoen blevet både trænet og kørt konkurrence i cykel cross samt - naturligvis - kørt ture på mountainbikespor nord for København.

 

Stillet til rådighed af: Specialized Nordic

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Billedgalleri

DGI Hærvejsløbet åbner tilmeldingen med to nyheder
Når tilmeldingen til næste års DGI Hærvejsløbet åbner tirsdag 24 oktober klokken 10, vil det være med to nyheder til deltagerne. Den ene er, at der bliver en 70 km landevejsrute fra Nr. Snede, mens den største nyhed er, at der kommer en 125 km landevejsrute fra Aalborg i nord til Viborg.
Uebler lancerer utrolig fiks cykelholder
Skal cyklen med på ferie, træning eller Motionsløb? Så prøv Ueblers lette og sikre cykelholder i21.
Løbsberetning fra Hærvejsløbet 165 km på MTB
Team Motionsfeltet.dk havde John Myrup til start i Hærvejsløbet 2017, og han har forfattet en løbsberetning, hvor han fortæller om sin oplevelse.
Test: EKOI Perso Evo 6
Fransk finesse i både udførsel og funktion giver et par briller, som er tilgængelige i pris og giver masser af kvalitet og design for pengene.
[VIDEO] Kom helt tæt på Redbull Rævejagt
I weekenden blev Red Bull rævejagt afviklet i Rebild Bakker. Det var en mudret og våd omgang, hvor Sebastian Fini sejrede. 
Se kategorierne og stem til Danish Bike Award
Danmarks bedste cykelryttere, -event og -klub skal kåres ved årets Danish Bike Award - og der skal findes nyt medlem til Hall of Frame med mere.
Ny trend: Dropper Post - hvad er det?
Dropper post har i de sidste mange år været utroligt populært på downhill- og enduro-cykler, men er i stigende grad også begyndt at bevæge sig over på full suspension trail-cykler.
Produktnyt: Specialized Tarmac SL6
Specialized har lavet en ny opgradering af deres Tarmac ramme. Vi har kigget nærmere på den!
Fini sejrede i Red Bull Rævejagt
Spørger du den almene dansker, var vejrguderne ikke med de 450 mountainbikers til Red Bull Rævejagt i Rebild Bakker. Spørger du deltagerne, kunne det nok ikke have været mere perfekt. Med mudder fra top til tå, da de krydsede målstregen, blev årets mest intense mountainbikeløb gennemført med manér. 

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Tusind tak for jeres svar. Her til morgen var jeg faktisk ude på en kortere tur - til Farum og tilbage igen ad Hillerødmotorvejen/Frederiksborgvej. Kun 34 km, men det var godt lige at komme ud og mærke benene. De har stået stille alt for længe pga. hjernerystelse. og Meget værdifulde oplysninger, som jeg slet ikke var klar over. Vil helt sikkert bruge begge tjenester til at finde nye ruter. Spørgsmålet er så, om det er muligt at få ruterne ned på et format, som man kan køre efter - altså lidt a la gps-vejvisninger, fx i Google Maps? Tidligere kunne man i Google Maps på computeren oprette en rute, gemme linket til den og åbne den i Google Maps på telefonen - men det kan man åbenbart ikke mere. Andre forslag? Dit link fører ikke til en rute men tilsyneladende til en profil på en Henrik K. Jeg arbejder på Langelinie, så jeg har tidligere taget O2 fra Vanløse, drejet af på Borgmester Christiansens Gade og ud på Amager, hvor jeg har taget den hele vejen syd- og østover for til sidst at ramme Christianshavn og Indre By, før jeg vendte næsen mod Langelinie. Men jeg vil da helt klart overveje Vestvolden næste gang!De fleste tankstationer har vand,børster og spande.... faktisk tror jeg det var Q8 , der på et tidspunkt havde regulære cykelvask pladser på "udvalgte steder" ... Zwift & Bkool fungere på to forskellige måder. Zwift har nogle få faste ruter, mens Bkool nærmest har et uendeligt antal ruter. Zwifts ruter er kun 3D, altså animeret, mens Bkool har både 3D, video og bare kort. Jeg lavede lige en søgning i Bkool efter video sessions med en god længde og ingen bjerge: https://ibb.co/dTB7Am 470 sessions ud af over 2,5 mio. Grunden til at der er så hulens mange sessions i Bkool er at bl.a. folk kan uploade video, men mest fordi Bkool kan linke direkte til Strava hvorved ens rute fra den virkelige verden, automatisk bliver overført til Bkool. Efter dette er sket, står der så nogle servere hos Bkool og tygger lidt på ruten, hvorefter den spytter en 3D version ud i den anden ende. En forholdsvis kompliceret process, hvor de også benytter satellit data de kan finde ud fra gps positioner. Zwift tilføjer lige så stille flere ruter til deres samling og indeholder nu også et par flade ruter. Generelt benytter jeg efterhånden kun Bkool til at køre Video session en gang imellem hvor man ikke har lyst til race, men egentlig bare nyde udsigten, eller at lære en rute at kende inden man skal prøve den i virkeligheden. Skal det være race og mere realisme, så er det Zwift. Her fungerer slipstrøm også bedre end i Bkool, og der skal som i den virkelige verden bruges flere kræfter på at køre solo. Ok, Bluetooth er jo egentlig bare en datatransport standard. Selve protokollen der benyttes ovenpå kan jo være proprietær, så Bkool App'en skal altså kende den måde "Kickr" snakker på. Ant+ derimod, er en decideret protokol til at sende/modtage træningsdata og det bør derfor virke med ANT+. Mon ikke bare du skal anskaffe en lightning/USB adaptor og plugge din dongle i?

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

ThomasKristensen.com