Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Mads Søndergaard Jensen 11.05.2018 @ 19:30

Ny hjelm fra Specialized scorer topkarakter både på komfort, kvalitet og imponerer i test. Kort sagt en hjelm der har hele pakken.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Fakta

Farver: Sort, Acid Lava/Acid Purple, hvid og Hyper green/Acid Lava Limited Edition

Størrelse: Small, Medium og Large

Vægt: 233 gram vejet i en størrelse small

Vejledende udsalgspris: 1.999,-


Introduktion

Specialized er utvivlsomt et af de førende og mest anerkendte mærker, når det kommer til cykler til alle formål. Lige siden starten i 1974 har de været blandt de førende på både mountainbike, cross og landevej.

 

Specialized var et af de første mærker, der kom på markedet med en aerodynamisk hjelm i 2013, den såkaldte Evade. Siden da har udviklingen i cykelsporten kun gået en retning og det er mere aerodynamik - uanset om det er i tøjet, cyklerne eller hjelmene.


2018 blev så året, hvor Specialized lancerede deres nye Evade II hjelm. Hjelmen, som ifølge Specialized selv, er lige så hurtig som deres enkeltstartshjelm og lige så komfortabel og kølende som Prevail. Kort sagt Evade II er toppen af poppen. 

 

Vi vil her komme med vores mening om hjelmen - specielt set ud fra: Komfort, kvalitet og detaljer. 

 

Test:

Der er fire features, som vi vil fremhæve ved hjelmen:
 

Patented aramid-reinforced skeleton provides internal EPS support

En patenteret teknologi fra Specialized, hvor et indbygget Aramid skelet giver hjelmen styrker og samtidig muliggør en meget let konstruktion.

 

Energy Optimized Multi-Density EPS construction

Hjelmen er sammensat af EPS materialer med forskellig tæthed (multi-density), for at kontrollere og absorbere stød fra styrt endnu bedre.

 

Ultra-light Mindset HairPort II Micro-Dial Fit System

Det mundrette navn dækker over Specialized roste bespændingsystem, som er særligt minimalistisk i sin opbygning.

 

Gutter Action Brow Pad Design

Puderne i fronten af hjelmen sidder fast på bespædningssystemet, snarere end den indvendige side af hjelmen. Det betyder, at der er plads, inden man rammer selve hjelmen med panden, så man bedre kan spænde til med komforten i behold. Samtidig minimerer det sveddannelsen og derved chancen for, at det drypper ned og generer i øjnene.

 

Første indtryk

Lad det være sagt med det samme. Da Specialized kontaktede os og spurgte, om vi ville teste deres nye hjelm, var det med en hvis begejstring. Vi har tidligere testet forgængeren Evade I, så vi var spændte på hvilke ændringer, der var ved den nye. Udover at den eftersigende er blevet seks sekunder hurtigere end forgængeren. Målingen er lavet ved en 40 kilometers enkeltstart. 

 

Evade II kommer i en almindelige papkasse, hvor der i kassen medfølger ekstra puder til at sætte i hjelmen. En manual over, hvordan man bruger det magnetiske spænde og en lille stofpose til at bære hjelmen i, når man er på farten.

 

Når man pakker hjelmen ud af kassen, bliver man mødt af et flot syn. Den hjelm, vi har fået til test, er i farverne pink/sort. Ikke de mest traditionelle farver til en hjelm, men flotte farver, der helt sikkert også er mere trafiksikker, end en almindelig hvid eller sort, som man blandt andet også kan få hjelmen i.



 

Hjelmen fra Specialized ligner umiddelbart forgængeren designmæssigt. Men kigger man nærmere på den, er den mere rund i formerne. Efter vores mening har den et flottere design end den tidligere version. Den er ikke nær så klodset og den føles lækker, når man har den i hånden.

 

Komfort

Evade II er utrolig komfortabel at have på. Når man tager hjelmen på, sidder den bare perfekt på hovedet. Og ikke mindst sidder den også perfekt på hovedet, selv efter 3-5 timer på cyklen, så man ikke får en "Alexander Kristoff hjelmføring".


Selvom hjelmenn er aerodynamisk, er det også vigtigt, at den sidder godt på hovedet. Den sidder som nævnt stort set perfekt. Selvom den ikke gør, så er der ved justeringsmulighederne rig mulighed for at få den justeret. Man vil på et drejespænde, der sidder bag på hjelmen, lave de fleste justeringer.

 

Det er ikke muligt at trække inderskellettet ud. Følelsen af, at hjelmen ikke sidder til på hovedet, har man dog ikke. Eftersom man kan justere den så meget ind, som man kan. Selv når man spænder den meget ind, føler man ikke, at den generer nogen steder på hovedet.

 

Cooling system

Specialized har ved den nye Evade, ligesom ved forgængeren, indbygget 4th dimension coolingsystem. Systemet betyder, at der er flere udluftningskanlaer, men man går ikke på kompromis med aerodynamikken, og det giver dermed det bedste i ventilation og samtidig god aerodynamik.

 

Vi har testet hjelmen i det tidlige forår, men det har dog ikke været meget forårsvejr over det, nærmere vintervejr. Derfor er mange ture også blevet kørt med hue under hjelmen, og det har således ikke været muligt i tilstrækkelig grad at teste kølingssystemet.

 

Derfor har vi allieret os med Thomas Bundgaard, som indehaver af Velofit og for nyligt hjemvendt fra etapeløbet Absa Cape Epic i Sydafrika. Bundgaard endte på 11. plads sammen med makkeren Benjamin Justesen. Thomas Bundgaard kørte med blandt andet Evade II-hjelmen i varmen i Sydafrika, og derfor har vi spurgt om hans mening.  


“Den gør det super godt også i 40 graders varme. Hjelmen har bedre udluftning end forgængeren. Flere dage kørte jeg med Evade-hjelmen fremfor Prevail. Specielt på de etaper, hvor der var knap så mange højdemeter valgte vi Evade-hjelmen. Den nye Evade er super godt valg til at køre med i Danmark, men ved rigtig varm bjergkørsel vil jeg stadig vælge Prevail," lød vurderingen fra Thomas Bundgaard. 

  

En ny feature ved Evade II hjelmen er det nye spændesystem. Her er man gået væk fra det klassiske spændesystem, som man kender fra andre hjelme og gået over til et magnetisk system.

 

Dette er efter vores mening en smart detalje, og det gør det utrolig nemt at spænde hjelmen. Det kan faktisk gøres med en hånd, hvis man har den rigtige teknik.

 

En lille ulempe er, at man ikke kan justere på stropperne i siden, men under hagen, hvor længden kan tilpasses. I denne test vi lavede, sad stropperne helt perfekt, og det var således ikke nødvendigt at tilpasse dem.

 

Kvalitet

Specialized er generelt kendt for, at holde højt niveau, når det gælder deres produkter. Dette er også tilfældet ved den nye Evade-hjelm. Når man ser på hjelmen oser den af kvalitet. Yderskallen virker solid, og det er ikke meget inderskum. Man kan se på hjelmen, der er dækket af den flotte yderskal.

 

Det magnetiske spændesystem er virkelig en genistreg fra Specialized og gør, at denne hjelm oser af kvalitet og omtanke. Drejespænden bag på hjelmen virker også ret solid og er nem at betjene, selvom den er forholdsvis lille. 

Konklusion

Specialized siger selv, at de har lavet den ultimative hjelm. Det kan vi ikke være uenige i. Den sætter i hvert fald en ekstrem høj standard, hvilket prisen også afspejler.

 

Hjelmen fungerer virkelig godt på alle de parametre, som vi har testet. Udseendemæssigt har de, efter vores mening, gjort den flottere og mere æstetisk end forgængeren. Komforten i hjelmen er tæt på den bedste, som vi har oplevet. Og i særklasse den bedste komfort i en aerohjelm, som denne tester har prøvet.

 

Det nye magnetiske spændesystem fungerer virkelig godt og er en klar forbedring af det gamle system.

Prisen på hjelmen er selvfølgelig oppe i den dyre ende, men er man ude efter kvalitet, må man ofte også betale mere for det. En hjelm til 1999 kroner er meget for nogen, men for konkurrencerytteren eller den kvalitetsbevidste motionist er denne hjelm bare helt speciel - og én man bare må eje.  


Sådan har vi testet

Hjelmen er blevet testet i det danske forårsvejr ved temperaturer fra 2-15 grader. Hjelmen er blevet testet på ture af op til fem timers varighed. 


Stillet til rådighed af

Specialized

Motionsfeltet.dk's vurdering:

GOOD VIBES ONLY – LOUISON BOBET – Good looking and great feeling
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…
CykelSportMessen - alle gode gange 11
Over 50 udstillere står klar, når Roskilde Kongrescenter åbner op for den 11. udgave af CykelSportMessen, og Feltet.dk og Motionsfeltet.dk er som så ofte før til stede på messen.
Test: Canyon Grail
Grail er Canyons nyeste skud på stammen, når det kommer til terræncykler. Kategorien, som tidligere var domineret af cross-disciplinen, er nu blevet kraftigt udvidet med den kategori, som populært hedder ’Gravel’.
Rydhave Slots Efterskole: Hvis du mener det alvorligt
Det er ikke kun for sjov, når Rydhave Slots Efterskole tilbyder cykelsport som en af disciplinerne på interesseområderne.
Produktnyt: Cannondale Habit 2019
Udviklingen af de forskellige segmenter af mountainbikes er i konstant udvikling. Også hos Cannondale som inviterede os til Tyrkland for at se nærmere på deres seneste kreation. Vi tog derfor en tur til Freibur for at se nærmere på, og ikke mindst prøvekøre, den nye Cannondale Habit 2019.
Boganmeldelse: Lars Bak - Hjælperytteren
Seneste skud på stammen af cykelbøger udgivet i 2018 er “Lars Bak - Hjælperytteren”. Vi har læst bogen og kommer her med en anmeldelse af den.
Test: Bibshorts og langærmet jersey fra Louison Bobet
Det franske brand Louison Bobet er nu tilgængeligt på det danske marked med produkter, som holder en høj produktkvalitet og hylder fortidens afdæmpede æstetik.
Produktnyt: BKOOL klar med direct mount
BKOOL har i flere år arbejdet på at komme med en ny hometrainer med det såkaldte "direct mount"-system. Det er nu på vej. 
Test: Bontrager Ballista cykelsko
Ultrakomfortabel racersko i høj kvalitet i minimalistisk design og med alternativ placering af BOA-spændet.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Kommer lidt an på hvor ofte man gør det. På mine primære cykler er det aldrig nødvendigt at afmontere noget for at gøre dem rene (de bliver jo vasket jævnligt), men på min (og min kones) pendlercykler, som kun bliver ordentligt rengjort 1 gang om året, er det nødvendigt. Der piller jeg også kassetten af og giver den en tur i ultralydsrenseren. Kan bekræfte at man ikke kan ændre sit indlæg efter en anden bruger har svaret/reply på dit indlæg. Jeg er så åbenlyst en af de yngre i denne tråd da jeg blot er en årgang 73 ;-) 2018 sæsonen blev rigtig god for mig - i modsætning til 2017 sæsonen der blev spoleret af rygproblemer. I sidste ende hjalp styrketræning mig meget mere end et nærmest uendeligt antal behandlinger hos fysioterapeut. Så hvor jeg sidste år endte under 5000 km. ender jeg i år omkring 10.000 km. En del af det skyldes dog også at jeg nu pendler dagligt til arbejde (2 x 11 km.). Det er faktisk overraskende hvor meget de daglige pendlerture betyder for min form. Selvom jeg ikke havde trænet ret meget udover pendlingen, så var formen faktisk ret god da jeg var på Gran Canaria sidste vinter. Årets højdepunkt var helt sikkert 6 dage i de franske alper - med en tur ned og op af Alpe d'Huez den dag hvor turfeltet sluttede på toppen som zenit. Kæft, et kaos :-) Men det vigtigste i 2018 har nok været at der er styr på ryggen og at jeg nu er i god grundform hele året rundt via pendling. Meget præcist udtrykt, der er ikke den store forskel på gravel, ligt-touring, adventure og cross. og jeg er sikker på din Genesis, som andre cykler i den kategori vil gøre jobbet, virkelig en dejlig cykel:relaxed: Kona'en har også været et overkill til det jeg har brugt den til indtil nu, ville bare gerne prøve at få tur-cyklingen ind under huden inden jeg går på pension så jeg kan køre Europa tynd til den tid (hvis ikke regeringen sørger for at man er døden nær når man omsider kan stoppe før den tid kommer:grin:). Den er ikke særlig hurtig, men fandens komfortabel, behagelig at køre på og virkelig stabil pakket op.

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat