Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Thomas Christiansen 15.05.2018 @ 11:55

MAAP’s overgangssæt, med langærmet jersey og bib-shorts, har alle muligheder, for at få fat i et ungt publikum, der vægter design lige så meget som funktion. Og så har MAAP en garantiordning, der differentierer sig.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Vejledende udsalgspris:

Circuit Team Bib 2.0-shorts 1370,-

Cirquit Winter LS-jersey 1250,-

 

På det danske marked for cykelbeklædning er australske MAAP, et af de sidste nye skud på stammen. Da MAAP endnu er relativt ukendt herhjemme, vil det derfor være naturligt, at starte denne test, med en kort præsentation.

 

Om MAAP
Australske MAAP er blot fire år gammelt, og firmaet er baseret i Melbourne. MAAP profilerer sig på high end-cykelbeklædning, og på kort tid har man markeret sig globalt, blandt andet på grund af det anderledes design, og fordi al produktion foregår i Italien og Australien.

 

Inspireret af surfer- og skatermiljøet

Den ene af MAAP’s grundlæggere, Jarrad Smith, var i en årrække engageret i Melbournes cykelmiljø - både som aktiv og som træner. Han fik gennem årene, oparbejdet masser af viden om cykeltøjs funktionalitet. Men high-end cykeltøj skal ikke ”bare” være funktionelt, det skal også se godt ud, så Smith tog kontakt til designeren Oliver Cousins, der kunne bidrage med 13 års erfaring fra tøjbranchen.

 

Sammen opstillede Smith og Cousins en række parametre, der skulle differentiere MAAP fra de traditionelle brands inden for cykelbeklædning.

 

Man ville gerne skabe et brand, der - ud over at henvende sig til cykelryttere - også var et livsstilsbrand, og et af de banebrydende tiltag var, at man lod sig inspirere af Australiens surfer- og skatermiljø.

 

Allerede fra dag ét var firmaets kollektioner derfor præget af pang-farver, skinnede stoffer og anderledes design. Avancerede testmetoder som vindtunnelforsøg blev også taget i brug, og man har alle årene vægtet, det rigtige stofvalg højt.

 

Det kan konstateres, at missionen lykkedes. MAAP blev introduceret i 2014, og på mindre end fire år er man ekspanderet langt ud over Australiens grænser, og firmaets produkter fås nu i både Europa og USA.

 

Og det går så godt, at MAAP ud over kerneopgaven - produktion og salg af cykelbeklædning - også arrangerer en række cykelevents i forskellige europæiske storbyer henover sommeren.

 

Nu er MAAP som nævnt kommet til Danmark, og Feltet.dk har testet et let sæt, bestående af et par Circuit Team Bib 2.0-shorts samt en langærmet Cirquit Winter LS-jersey.

 

 

God pasform i foroverbøjet stilling

Både jersey og bukser sidder tæt og lægger op til race. Cirquit Team-shortsene er designet stilrent i en marineblå farve med reflekser og MAAP’s logo på begge bukseben.

 

Man har anvendt italiensk 4-way-stretch, som gør, at bukserne sidder tæt, samtidig med at de både er behagelige at have på og fleksible at bevæge sig i. Puden er placeret sådan, at effekten er størst i foroverbøjet racerstilling, og her virker den efter hensigten - også efter flere timer i sadlen.

 

Cirquit Winter-jerseyen har samme basisegenskaber som bukserne, idet den sidder tæt, men er fleksibel at bevæge sig i. Ærmerne er lange, men trøjen har så megen lethed over sig, at den fint lever op til jersey-betegnelsen.

 

Jerseyens lethed betyder dog også, at der er grænser for, hvor megen vind, den kan holde ude. Yderstoffet er både vind- og vandafvisende, men kun til en vis grænse, så en vest i baglommen vil være en god ide på kølige dage. Der er tre lommer bagpå. De er lette at komme til, og der er god plads, men alle er åbne. Personligt foretrækker jeg, når mindst én af lommerne kan lynes, men det er ikke tilfældet her.

 

Farvedesignet er et miks af samme mørkeblå farve, som også anvendes på bukserne, samt gule og røde partier.

 

At jerseyen betegnes som et vinterprodukt er dog misvisende - i hvert fald efter danske forhold. En typisk australsk vinter, der som bekendt topper i juli/august, byder på meget varmere klima end en europæisk vinter, og Cirquit Winter LS-jerseyen er bestemt ikke til dansk vinterbrug.

 

Den er dog yderst velegnet til den europæiske overgangsperiode. Måske burde MAAP overveje en justering af deres produktnavne?

 

Flot garantiordning

Min personlige erfaring med cykeltøj siger, at man skal være varsom med forskellige producenters størrelsesguides. Flere italienske mærker er så små i størrelserne, at jeg ofte skal gå et eller to numre op, før det passer. Men der er fin overensstemmelse mellem MAAP’s mål og de mål, man bruger i sit hverdagstøj.

 

Selv er jeg 181 centimeter høj og bruger normalt størrelse 30 i jeans og M i skjorte. Det svarer fint til størrelse M i MAAP’s kollektion, der tilbyder størrelser i XS, S, M, L og XL.

 

MAAP har endnu ikke fysiske salgssteder i Danmark. Det optimale er naturligvis, at prøve det tøj, man skal købe, så det vil altid forbundet med en vis usikkerhed at bestille over nettet.

 

Men regn som udgangspunkt med, at størrelsen passer, og hav i baghovedet, at MAAP’s garantiordning indebærer, at tøj kan ombyttes (eller man kan få pengene tilbage) de første 60 dage efter køb. Via MAAP’s udvidede garantiordning tilbydes kunden endda 40 % i rabat på nyt tøj, hvis det ”gamle” tøj ødelægges i forbindelse med styrt.

 

 

Grundig finish

At tøjet er fremstillet i Italien - og ikke på en fabrik i Østeuropa - løfter kvaliteten på flere områder. Den sidste finish er medtænkt i syningerne og ved afslutningen på ærmer og ben. MAAP’s konstruktører har ligeledes været omhyggelige i deres stofvalg, og tøjets aerodynamiske egenskaber er som nævnt testet i vindtunnel.

 

Alt andet lige vil det naturligvis være dyrere, at fremstille tøj i Vesteuropa frem for længere østpå, men de ekstra penge er efter min mening givet godt ud, også selv om MAAP’s produkter ligger i den højere ende rent prismæssigt.

 

Opsigtsvækkende design

Om man kan lide pang-farver og kulørt design eller ej er en smagssag. Men visse af MAAP’s produkter skiller sig visuelt meget ud. Gå eventuelt ind på MAAP’s hjemmeside og tjek kollektionerne ud! Intet af tøjet er skabt til, at man kan ”snige sig langs panelerne”. Men det er også her - altså i designet - at MAAP for alvor differentierer sig, og det vil helt sikkert appellere til en målgruppe.

 

Holder faconen og farverne

I testperioden har jeg kørt over 1.000 kilometer i MAAP-tøjet, og det er vasket otte-ti gange. Selv efter sidste vask fremstår farverne med samme ”friskhed”, som de havde fra start. Tøjets elasticitet og form er ligeledes den samme, som den var i starten af testen.

 

Konklusion

Først og fremmest er MAAP et frisk pust på markedet for cykeltøj, hvor en del producenter i mange år har kørt på det ensfarvede og diskrete look.

 

MAAP’s mest spraglede kollektioner vil sikkert dele vandene, men det sæt, Feltet.dk har testet, er relativt afdæmpet i designet og fremtræder flot. Det funktionelle er medtænkt, og pasformen på det testede sæt lægger mere op til race end til mange timers hyggekørsel i oprejst stilling.

 

Min endelige konklusion bliver, at MAAP med overgangssættet vil finde sin største målgruppe blandt det yngre publikum, som både ønsker nyt og anderledes design, men uden at man går på kompromis med funktionaliteten. 

 

Stillet til rådighed af:

MAAP

 

               

Motionsfeltet.dk's vurdering:

WEEKENDTILBUD: Bliv medlem af fordelsklub
Bilv medlem af Danmarks største landbaseret fordelsklub. Bliv en del af et stort socialt fællesskab, hvor der er plads til alle. Lige fra nybegynderen til eliterytteren.
Produktfokus: Shimano XTR M9100-serien
Udvalgte medier fra hele verden var inviteret med til præsentation og prøvekørsel af den nye XTR-gruppe i Kranjska Gora, Slovenien. Motionsfeltet.dk var med på de snoede trails.
Test: ABUS Montrailer ACE MIPS
En fin hjelm til terrænkørsel med optimal sikkerhed og god pasform samt komfort.
Gadeløb i Aalborg indledes med Tour-foredrag
Det årlige gadeløb i Aalborg efter Tour de France får igen i år selskab af nogle af de danske profiler fra det franske løb, og i år varmes der op med et foredrag om eftermiddagen inden gadeløbet.
GOOD VIBES ONLY – På tur til Giro Rosa
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget der ligner…
Test: Summer Kits – FIBR X-Logo Kit
Danske FIBR har efterhånden bidt sig fast på det danske marked for high-end cykeltøj.
På hjul af Rynkeby til Paris - Jeg har ikke råd til at lade være!
For fjerde gang har Team Rynkeby-rytteren Torsten Brix sendt sin dagbog til Motionsfeltet. Dette års tur bød på et møde med statsministeren, perfekt cykelvejr, diarre og et voldsomt styrt.
Disse 10 bøger skal du eje under Touren
Juli måned er det oplagte tidspunkt for fordybelse i cykelsporten, når de lange etaper i Tour de France ruller hen over tv-skærmen. Her får du ti oplagte bud på cykelbøger, du kan læse de kommende uger.
Skagen har hele pakken
Med en unik natur, spændende museer og kilometervis af cykelruter er Skagen en oplagt weekenddestination for en ny og anderledes cykeloplevelse. Og indlogerer man sig på Ruths Hotel, venter ren forkælelse, når cyklen er sat i kælderen.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Takker ! Men der er en bemærkning: Attention: The new integrated BT-DN110 battery or the external battery mount (BM-DN100) is strictly required. Hvad mener de mon med det ? batteriholder: https://www.bike24.com/1.php?menu=1000%2C4%2C39;search=bt-dn110;content=8;product=178433 batteri: https://www.bike24.com/1.php?menu=1000%2C4%2C39;search=bt-dn110;content=8;product=164000 Er spændingen en anden end på 6770-batteriet eller hvad ? Naturligvis skal der strøm til, og dfly kobles jo bare in i sløjfen ved bagskifteren.Jeg vil umiddelbart sige at jeg bruger det fleste gear. Det jeg egentligt er mest i tvivl om er, hvorvidt det vil være mest hensigtsmæssigt bare "at" købe nye klinger, eller om det giver mere mening at skifte hele kranksættet. Og om det er muligt at skifte til andre kranksæt fra Shimano, eller om det skal være identisk til det jeg har nu. Jeg synes sørme det bare ligner lakskader, der er opstået fordi en sten har været med dækket rundt, og derved lavet en ridse i lakken. På de fleste carbonrammer er der et rimeligt lag lak udenpå den lim der holder carbonfibrene sammen, og det ser ud til at det er den lak der er blevet krattet af de tre steder på din ramme. Lige netop omkring kranken er carbonen stærk, og ihvertfald ikke papirtynd, så i dit sted ville jeg tage og lægge lak over revnerne der sikkert kun er kosmetiske. Jeg er rimelig sikker på, at hvis alle tog deres baghjul af raceren og kiggede efter, ville de fleste finde tilsvarende ridser på deres cykler. Når du skriver belastningsskader mener du vel, at stellet er revnet de pågældende steder, og det tror jeg ikke. Der er jeg ikke helt enig, men det jeg nu kommer med som "løsning" har jeg ikke selv prøvet. Jtek laver en dims man sætter på. http://www.jtekengineering.com/shiftmate/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat