Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Adam Aisen 27.02.2018 @ 09:00

Et spændende bekendtskab og en oplagt sko for de flere og flere ryttere, der holder af at tage cyklen med på ’eventyr’. Man går ikke galt i byen med XC5-skoen, hvis man er til cykling, som snarere rimer på livsstil, oplevelser og ’ud-i-naturen’ end på konkurrence.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Fakta

Vejl. pris: 1.199,-

Vægt ca. 300 gram (str. 42)

Farve: Fås i Grå/orange og sort/orange
Lukning: Snørebånd
Materiale overdel: Syntetisk læder
Materiale underdel: Carbon med forstærket mellemsål og gummi fra Michelin

 

Introduktion

Den øgede interesse for dels cykelcross, dels gravel-cykling har været en tydelig inspiration til Shimanos seneste nyskabelse inden for terræncykelsko - modellen XC5.


Modellen er dermed ’lillebror’ til XC7 og XC9, hvoraf sidstnævnte er topmodellen i Shimanos program.

Shimano bekender da også kulør ved ikke at placere XC5 i kategorien ”XC-Racing”, men i stedet under overskriften ”Multi-Surface”. Her har vi at gøre med en sko til alsidig brug.

Med sin snørebåndslukning og sit markant anderledes design end Shimanos øvrige terrænsko gør Shimano det kun endnu tydeligere, at man har opfundet en ny kategori. En sko, der går på tværs af cross country mountainbiking, cykelcross og altså kørsel på eventyr på tværs af grusstier, anlagte spor, asfalt osv. - hvad der i dag omtales ’gravel’.

XC5 er i øvrigt magen til damemodellen XC500W, som dog kommer i sin egen farvekombination.

 



Test

Vi modtog skoen i den grå/orange version. Den er frisk og fræk i sit udtryk, men dog stilren og spiller godt ind i den trend, som for tiden gennemsyrer cykeltøjstilen.

Som allerede nævnt ligner skoen ikke umiddelbart Shimanos øvrige XC-sko. Det skyldes naturligvis primært snørebåndene, men også det syntetiske læders nubrede overflade.

Underdelen af Michelin-gummi er derimod magen til den, man finder på XC7-modellen, om end mellemsålen af carbon har en mindre høj stivhedsgrad.

Skoen føles meget let, og kvaliteten er der bestemt intet at udsætte på. Med foden i skoen fornemmes straks den bløde, fleksible overdel. Måske er det årsagen til, at pasformen også synes en ganske lille smule bredere end eksempelvis XC9-topmodellen.

Det er dog næppe det alene - skoen er trods alt snarere målrettet ’livsstils’-rytteren end den fuldt ud konkurrenceorienterede atlet. Der er gjort mere plads til komfort i skoen, til at gå i den - og mon ikke også til kraftigere sokker. Også indersålen, der føles ergonomisk, bidrager til god komfort.

 



Lad det være sagt først som sidst: Det krævede denne tester en smule tilvænning at køre med XC5-skoen. Den lidt bredere pasform, den lidt blødere carbonsål, snørebåndene - det gav alt sammen en noget anderledes fornemmelse end de stivere og mere tætsiddende terræn- og landevejssko, de fleste af os vel nok er vant til.

Men lad så også det næste være sagt straks efter og uden forbehold: Da tilvænningsperioden var overstået, da det stod klart, at disse sko næppe skal anvendes i cross country eller cykel cross-konkurrencer med masser af kontante accelerationer og langvarige tryk i pedalerne, men i så mange andre sammenhænge - ja, så sad et stort smil klistret fast i ansigtet.

Vi har at gøre med en lækker sko, i usædvanlig god kvalitet, som er særdeles alsidig og praktisk i brug. Hvad enten vi har at gøre med lange ture i både terrænet og på landevejen, eller vi taler om pendlercykling.

 



Carbonsålen giver stabilitet og kraftoverførsel i trådet, så længe der ikke presses for hårdt i pedalerne, men gør også, sammen med den kraftige gummi, at det nemt lader sig gøre gå i skoen. Her hjælper også den fleksibilitet, man mærker i skoens ender og ikke mindst det ganske bløde hælparti.

Og så er der selvfølgelig snørebåndene - også disse bidrager til fleksibiliteten og komforten. Men om man er og bliver tilhænger af snørebånd på cykelsko, det afhænger sandsynligvis meget af den enkelte. Denne tester er generelt ikke den store fan, primært fordi det opleves som besværligt.

Men det skal gives snørebåndslukningen, at det giver brugeren fortrinlig mulighed for at stramme til på den måde, der passer den enkelte bedst.

Tanken er dog nærliggende: Her er snørebånd muligvis valgt ud fra et designmæssigt ønske. Det giver skoen et mere cool, hverdagsagtigt udtryk, der passer skoen og ryttertypen godt.

Afslutningsvis skal det med, at skoen ventilerer bedre end forventet. Da skoen primært er blevet testet henover efteråret og vinteren og er indgået i rotation med andre sko, har det overrasket denne tester, hvor koldt der  - uden skoovertræk - blev om fødderne i XC5. Det lover godt for brugen af disse sko henover forår og sommer.

 


Konklusion

Shimanos XC5-terrænsko - den kom på markedet i 2017 - er både et spændende bekendtskab og en oplagt sko at vælge for de flere og flere ryttere, der holder af at tage cyklen med på ’eventyr’ ud i naturen. Ikke på de anlagte MTB-spor, ikke på landevejen, ikke på cross-ruterne - men på cykelture, der bevæger sig lidt hen over det hele.

Cykelture, der typisk indeholder en masse grusveje eller måske bare stier på jord, græs eller mere sandet underlag. Ture, der måske foregår steder, hvor der egentlig ikke skulle cykles, fx langs gamle jernbanespor. Den slags cykling, der kaldes gravel, og som snarere rimer på livsstil, oplevelser og ’ud-i-naturen’ end på konkurrence.

Den slags ture, der af mange (fortsat) foretages på crosscyklen, men hvortil der er dukket en særlig slags cykel op - og nu (naturligvis) også cykelsko. Er man til den slags, går man på ingen måde galt i byen med et par af Shimanos XC5.

 

Sådan har vi testet

Shimanos XC5 er blevet testet i efteråret og vinteren. Testturene har været fra halve timer og til ture på ca. tre timers varighed. Skoen er blevet benyttet på både landevejsture, på grusveje og på cross cyklen i ’crossterræn’.


Stillet til rådighed af

Shimano Nordic Danmark

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Er du klar på et udfordrende og udviklende lederjob?
Er din interesse for cykelsporten stærk, din viden og dit indblik stort og din lyst til at formidle om, hvad der rører sig, endnu større? Er du organisatorisk stærk og klar til at stå i spidsen for en af Danmarks yngste nyhedsredaktioner? Så er du måske Feltet.dks nye chefredaktør!
Merckx’ hemmelige perle
Kun 20 kilometer øst for Salzburg ligger en lille uopdaget perle, Fuschlsee, der inviterer til cykling i de smukkest tænkelige omgivelser.
Gadeløb i Aalborg indledes med Tour-foredrag
Det årlige gadeløb i Aalborg efter Tour de France får igen i år selskab af nogle af de danske profiler fra det franske løb, og i år varmes der op med et foredrag om eftermiddagen inden gadeløbet.
Cykelweekend på Lolland-Falster – gode ruter og gastronomi i særklasse
De fleste forbinder Lolland-Falster med Knuthenborg Safaripark, Mick Øgendahl og masser af sukkerroer, men området har meget mere at byde på. Et hurtigt tjek afslører, at det også er her, man finder Danmarks bedste badestrand, Danmarks bedste hotel og en stor produktion af prisbelønnede fødevarer. Med 600 kilometer kystlinje lokker øerne med et utal af forskellige cykelmuligheder, så Motionsfeltet har lavet et weekend-cykeltjek på de to sydhavsøer
Forudbestil Lars Bak nye bog - og spar 15%
På mandag udkommer Hjælperytteren med Lars Bak som hovedperson.
Carlos Sastre Classic og Cykelstafetten aflyses
Grundet et for lavt deltagerantal har arrangørerne efter samråd med sponsorer og Rebild Kommune valgt, at aflyse Carlos Sastre Classic og Cykelstafetten Spar Nord den 2. september i Rebild.
Vejen til Maratona – Amazing Assos
Har du nogensinde leget med tanken om at køre en af de stores Gran Fondo-løb i udlandet? Så er vores artikelserie her - ’Vejen til Maratona’ måske noget for dig.
Vi træner i arbejdstiden - ’Specialized Lunch Ride’
Motion er vigtigt, det kan der vist ikke være den store tvivl om! Men hvordan finder man lige tiden til det i en travl hver dag? Det er en udfordring for mange.
En fascinerende tidsrejse med stålramme og tåclips
Vintagecykling er populært som aldrig før. Hvor det i begyndelsen var store cykelnationer som Italien, Frankrig og Belgien, der stod for vintagearrangementer, har trenden nu bredt sig over det meste af Europa. Lige syd for grænsen - i Ludwigslust nær Schwerin - afvikler man hvert år et af Tysklands største cykelevents, Velo Classico.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

> Alder og vægt er ikke i sig selv en hindring for at køre hurtigt opad. Min cykelmakker er +40 år og +80 kg men ligger alligevel i top 10 på Strava på nogle af de mere kendte stigninger i Nordsjælland (han opdagede 20 år for sent han faktisk havde talent for at cykle). Helt enig. Og som en rytter i den lette ende (63 kg.) kan jeg tilføje at korte eksplosive stigninger absolut ikke er min kop the. Det er ikke nok at være let. Man skal også være i stand til at "rekruttere" en masse "hurtige" muskelfibre og det kan lidt mere kompakte ryttere typisk bedre end de helt lette. Når det er sagt, så er overflødig vægt selvsagt ikke nogen fordel op ad. Og det lyder også som om du kan genere power. Umiddelbart lyder det enten til at din VO2Max for lav - måske fordi du ikke træner nok intervaller (eller bakkekørsel) eller også at din astma bliver udløst under anstrengelse. > Hvis Fulgsang skal generere sponsoromtale udenfor Danmark burde han nok satse på etaper fremfor et top 10-15 i klassementet. Men i år var udgangspunktet så top 5, og så kan man jo ikke klandre Astana at gå efter det. Men hedder den top 15 for Fuglsang og Astana ville jeg gå efter etapesejre. Enig. Men nu var sammenligningen jo overfor jo mellem tour top 10 vs. Dauphiné / Schweiz rundt. Og selvfølgelig i enig i at hvis/når niveauet ikke er til til top 5(eller top 10 hvor man er i reel konkurrence om top 5) så er etaper mere værd. Har ikke KOL, men fik for få år siden konstateret mild astma. Uden astmamedicin er min lungekapacitet kun 80%. Med astmamedicin nærmer den sig dog 90%. Jeg tager dog sjældent medicin, da jeg ikke bryder mig om bivirkningerne (høj puls, til tider trykken i hovedet). Desuden generer astmaen mig jo ikke rigtigt i det daglige. Det er mest, når jeg skal cykle opad stejle bakker, at jeg godt kan mærke, at jeg mangler lidt luft. Når man kun har 80% lungekapacitet, så ryger man allerede i det røde felt efter 500 meter opad en stejl stigning. Men jeg er god til at bide det i mig og kæmpe mig op over de fleste bakker, selvom når jeg når toppen, så kan jeg næsten ikke få luft. jeg bilder mig desuden ind, at det kun kan blive bedre af at jeg presser mig selv lidt engang imellem. Og jeg synes også, det går lidt bedre nu end for 3-4 år siden. Og det tilskriver jeg, at jeg stædigt holder fast i at cykle i snit ca. 20 km. hver dag. ÅRET RUNDT.Installer programmet på din pc. Åben det, så beder den om at du tilslutter på et tidspunkt. Og så er det vel egentlig bare at følge hvad den nu siger. Det kræver muligvis lidt klikken rundt i programmet at finde det du leder efter - det er ikke super intuitivt, men heller ikke svært at bruge. Du kan ikke rigtigt fucke noget op

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat