Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Morten Andersen 01.05.2017 @ 09:00

Shimano tager et skridt op i den absolutte superliga indenfor cykelsko med topmodellen RC9Y. Skoens konstruktion er intet mindre end fremragende og giver masser af stivhed og komfort til rytteren, som kan lide at køre race og kræver masser af power fra sine sko.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Fakta:

Farve: Gul (fluo), Blå, Hvid, Sort (Limited Edition)
Størrelser: 36-48 (Fås også i halve størrelser). RC9Y kommer desuden i en bred model til bredde fødder.
Vejl. pris: 2500,- kr.

 

Introduktion:

Shimano er mest kendt som verdens vel nok største producent af geargrupper.

 

Nu har japanerne så lanceret deres S-Phyre-kollektion, som skal være med til at udvide brandets kompetencer indenfor high-end beklædning udviklet med performance for øje.

 

Det mest markante fra kollektionen der endnu har ramt markedet er RC9Y-skoene, som er blevet til i samarbejde med en række professionelle ryttere. Et hurtigt kig på de professionelle felt afslører også, at slutproduktet er særdeles populært - altid en god indikation, når det kommer til sko, hvor langt fra alle hold har en fast sponsor og rytterne har større valgfrihed til at vælge selv.

 

Skoene sælges i Danmark eksklusivt i butikker som er autoriseret Shimano Service Center.

 

Test:

 

 

Imponerende opbygget sko

På mange måder er SC9Y-skoene en milepæl for Shimano med sine mange nye features og teknologisk løsninger.

 

Det skinner tydeligt igennem, når man for første gang står med skoen i hånden. Der er masser af bemærkelsesværdige detaljer, som gør, at man tydeligt mærker, at man her har med et innovativt topprodukt at gøre, hvor der ikke er gået på kompromis.

 

Først er der den lave vægt på ca. 250 gram for en størrelse 43. Det er absolut godkendt og tæt på vægtsuperligaen - også selv om der findes sko på markedet, som formår at barbere flere gram af. Shimano kunne givetvis være kommet længere ned i vægt, hvis de ønskede, men har formentligt vurderet, at det ville være et kompromis i forhold til materialer, konstruktioner og komfort.

 

Konstruktion

Hernæst er der selve konstruktionen, hvor sål og overdel nærmest smelter sammen i ét. (Dermed er skoen bogstaveligt talt helstøbt!)    

 

For at give yderligere stivhed og stabilitet, så er skoen tilført en ekstra yderskal, som omslutter den traditionelle sål og går op omkring hælen. Det giver masser vridningsstivhed, så skoen er stabil og ekstra modstandsdygtig i accelerationer og spurter.

 

RC9Y scorer 12/12 på Shimanos interne stivhedsskala og afslører derved til fulde, at den er lavet til at kunne overføre masser af power.

 

Overdelen er lavet i en kraftig mikrofibertype. Det er tydeligt, at Shimano har tænkt en del over ventilationen i skoen, for hele overdelen, med undtagelse af hælen, er forsynet med masser af små huller og perforeringer, som skal hjælpe med at komme af med overskydende varme. Tåstykket er desuden forsynet med et stykke mesh for udluftning.

 

’Tungen’ - altså den del som sidder hen over vristen på skoens inderside - er integreret i skoens opbygning, og er i den øverste del lavet blød og kraftig, så der er komfort, når skoen spændes.

 

Hælkappen er tæt og smal, så den slutter tæt om akillessenen og med kraftigt antislip i materialet, så er hælen virkelig et nøglepunkt på skoen sammen med den forstærkede ydersål i området.

 

I ydersålen er der regndræn i både forfod og hæl. Det understreger igen appellen til væddeløberen, som ikke har tid til at iføre sig skoovertræk, hvis vejret bliver dårligt, men stadig har brug for en sko, der kan komme af med vandet og ikke blive for tung.  

 

Endeligt så har Shimano til denne sæson udstyret topmodellen med en standard indersål med svangstøtte. Der medfølger to højder og udskiftning er let og hurtig.

 

Desuden kommer skoen med tilhørende sokker. Disse skulle efter sigende hjælpe køreoplevelsen på vej og forstærke skoens egenskaber.

 

 

På med skoen - første indtryk

Det er en fornøjelse at stikke fødderne i skoene den første gang.

 

Skoen er særdeles let at få på, hvor minimalistiske racersko ellers nogle gange kan være snævre at kæmpe sig ned i. Placeringen af det øverste BOA-spænde gør her forskellen:


I stedet for at være fæstnet direkte på selve skoen, så sidder det på en tværgående strop hen over det øverste af vristen. Dermed kan skoen åbnes helt op og det er muligt for alle fodbredder at komme let ind og ud af skoen.



Pasform

Opbygningen giver en tætsiddende sko, som sørger for et tæt og lækkert fit, men materialerne på indersiden nærmest krammer foden. Den samlede konstruktion fra sål til overdel giver en fornemmelse af, at foden nærmest omsvøbes.

 

De lækre materialer skinner igennem og man har med det samme en god fornemmelse.

 

Selv om Shimano efter eget udsagn har lavet en smal forfod, så oplever vi, at der er overraskende meget plads i forhold til mange andre sko. Det er bestemt ikke negativt, for det er ikke sådan at skoen ikke er godt afstemt. Hælen er tætsiddende og giver fantastisk support, mens forfoden giver lidt mere plads. Det føles fint og det er fedt, at man derved kan stramme skoen godt til uden at forfoden bliver - ja, beklemt. 

 

Et kritisk punkt - især når man lukker med BOA-spænder - er vristen, hvor der kan opstå ubehag, hvis ikke denne er god nok eller materialerne kan krølle.

 

Det har Shimano som sagt undgået ved at lave ’tungen’ som en integreret del af konstruktionen. Samtidig er den så rigid, at den ikke kan krølle, mens stykket omkring BOA-spændet er forstærket, så det føles komfortabelt at spænde til. Fed og anderledes opbygning, selv om metoden naturligvis ikke er helt ny.

 

BOA = saft og kraft

Valget af to BOA-spænder er på en gang konservativt og særdeles sigende om skoens intentioner. Selv om vi i de seneste sæsoner er blevet introduceret for innovative og nye løsninger, så ved man præcist, hvad man får med et BOA-spænde: Masser af saft og kraft, nem justering på farten og mulighed for at finjustere. For Shimano er det et sikkert valg. For rytteren står det klart, at dette er racervenligt og vil tiltale de fleste væddeløbere.

 

Placeringen mærker man også. For det øverste spænde sidder i en strop på tværs af vristen snarere end på selve skoen. Det gør, at når skoen strammes til, så er det ikke alene wires fra BOA-spændet som giver sleve spændingen, men det fordeles snarere hen over stroppens bløde stof og dermed øges komforten og eventuelt ubehag mindskes. Intentionen er tydelig og det giver en tydelig positiv forskel, når man har den på.

 

Ude på cyklen

Ude på cyklen bider man - ikke overraskende - mærke i den store stivhed. Skoen er solid som en klippe.

 

Det kommer til udtryk hen over hele sålen, når der trædes an, og kraftoverførslen er fantastisk.
Den forstærkede ydersål, som omslutter hælen, bidrager med stor vridningsstivhed, så skoen ikke flexer unødigt, når man rejser sig eller der er bevægelse i ankelleddet.

 

Med en ultrastiv sål kommer ofte små kompromisser i komfort. Men selv om skoen er stiv, så er den ikke ukomfortabel. Man skal ville - og tåle - en rigtig stiv sål, men komforten er i den høje ende i forhold til mange andre high-end racersko, vi har testet. Forstå os ret; det er ikke en sko for entusiasten, som bryder sig om at køre langt og roligt, men for dem som vil træde og have saft og kraft fra sin sko. Kører man ikke aggressivt og med et racer-mindset, så er der givetvis andre, mere behagelige løsninger derude, hvor man så til gengæld ikke får responsen og kraftoverførslen.

 

Skoen skal køres til og foden tilvænnes, men det er ikke unormalt med sko af denne slags og med de stivhedsgrader, som man arbejder med her.

 

 

Pasform

RC9Y er en virkelig stærk pakke, når det kommer til pasform.


Den unikke konstruktion giver en fornemmelse af at have foden omsluttet og det ændrer sig ikke i sadlen, hvor hælen holder foden fint fremme og på plads.

 

Netop området omkring hælen synes vi især er fremragende og en væsentlig opgradering fra Shimanos side. Den omslutter hælen og akillessenen perfekt og den forstærkede ydersål, som går højt op.

 

Indersålen giver fin komfort og er af en kvalitet som kan bære prisskiltet, uden at det er nogen åbenbaring.

 

Skoen udmærker sig også ved et godt afstemt BOA-system. Spænderne kender de fleste og de virker - uanset om man spænder til eller mikrojusterer på farten.

 

De wires som spænder skoen er godt placeret og fordeler trykket godt. Spænder man det nederste spænde meget, så krøller det stykke mesh, som sikrer udluftning en smule sammen, men det er en skønhedsplet på et eller fint system.

 

Placeringen af det øverste BOA-spænde er en lille genistreg, som fordeler trykket godt, selv hvis man hamrer Boa’en i bund. Således er der masser af komfort hen over vristen - selv i ’race mode’.

 

Slutteligt er det værd at bemærke, at skoene ventilerer fantastisk og er nærmest ’luftige’. Vi kan ikke vente med at prøve dem på en rigtig varm sommerdag.

 

Sokkerne - fungerer det?

Sokkerne som medfølger - og i øvrigt er en del af S-Phyre tøjkollektionen - var en af de ting, som vi så frem til at teste.

 

Hånden på hjertet, så er det svært at sige om sokkerne har nogen effekt på ens performance. Vi tilskriver i højere grad den positive oplevelse til en god sko.

 

Faktum er dog, at sokken er af ultrahøj kvalitet, så den har så absolut sin berettigelse, men vi kunne i vores test ikke mærke nogen performancemæssig forskel i forhold til konventionelle sokker.

 

  

Samlet konklusion

Der er en grund til, at man ser mange proffer vælge RC9Y-modellen fra Shimano. Japanerne har virkelig taget et skridt op i superligaen med dette produkt, hvis stærkeste side er den gennemførte konstruktion, som formår at være stiv som et bræt men samtidig komfortabel.

 

Hælopbygningen er genial og kombinerer på snedig vis stivhed og støtte, mens Shimano også rammer plet med BOA-spændet i den løstsiddende strop over vristen, som tillader rytteren at spænde op i race mode men stadig nyde turen.

 

Sådan har vi testet:

Skoene er testet på hen over vinteren og foråret på danske landeveje.

 

Stillet til rådighed af: Shimano Nordic

 

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Billedgalleri

Test: Knog PWR forlygte + Blinder mini lygtesæt
Nye lygter fra Australske Knog, et lyspunkt i den mørke vintertid. Med nye smarte funktioner.
Seks gode træningsbøger - slå til nu og spar 20%
Skal du i form til den kommende sæson? Så har Feltet.dk et par gode bøger til dig. 
Boganmeldelse: Cykelreparation
En meget fin, dog enkelte steder lidt overfladisk, gennemgang af de fleste vedligehold og reparationsopgaver på cykler. En god bog for folk, som før har haft værktøj i hånden.
Tour Down Under-spillet starter om 11 timer
​Managersæsonen starter tidligt i år på Feltet.dk. Du har nemlig nu mulighed for at sætte dit eget managerhold til Tour Down Under. Men du skal være hurtig, da spillet allerede starter tirsdag klokken 2.00!
Test: Pirelli Velo 4S dæk
Pirelli er vendt tilbage til cykelsporten og imponerer i test med et nyt allround dæk til landevejscyklen.
Test: Assos Skin Foil – Early Winter
Vi har haft fingrene i den langærmede ’3.4 Skinfoil Early Winter’ og kørt den igennem vintermøllen og masser af kolde timer på landevejen.
Test: PRO Bike Bag
God kvalitet, let at pakke og nem at transportere er kodeordene for tasken fra Shimano-brandet PRO.
Elmgreens liv på landevej og bane: Et liv med to hjul
Elmgreen fortæller lystigt om sine bogovervejelser til "Et liv med to hjul", der er en samling af hans 64 bedste anekdoter om bane- og landevejscykling.
Test: Assos milleJacket_evo7
En gennemtænkt vinterjakke som er kraftig og robust, men alsidig og gennemtænkt, så den fungerer hen over hele vinteren. Skal du kun eje én vinterjakke til det hele, så er her et godt bud.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

eller fornavet ikke er justeret korrekt (tilspænding af akslen), hvilket vil give nogle lydemht betydningen af vægt kontra aero, har jeg regnet grundigt på nogle tal, fra Tours vindtunneltests. I deres simuleringer bliver cyklen altid kørt gennem en 100km rute med 1000hm og ned på. Her viser det sig at 100g på cyklen betyder ca 1 sekund, mens 1 w betyder ca 6-7 sekunder. Med andre ord: slanker du din cykel et helt kg på sådan en 100kmtur, vil du spare 10 sekunder. Går du fra lavprofilhjul til 60mm (eller en aerohjelm, som giver ca samme effekt) sparer du 10w, altså godt og vel et minut. Trådstarter snakker om at mærke forskel. Det kan man desværre ikke rigtigt. "It never gets easier, you just get faster." Heldigvis vil du kunne måle forskellen :)For at afslutte historien.... det blev faktisk ved med at drille. Spørgsmålet herinde om sadelpinden passede var ikke så tosset. Hver gang den sank i var det jo under belastning og der var faktisk gnavet en hel del materiale væk. Efter anbefaling indkøbte jeg lidt 2-komponent epoxylim, en pensel og fint sandpapir og så fik jeg "malet" det manglende godstykkelse på og slebet til. Derefter monteret med grynet carbonpasta. Cyklen har netop kørt den tredje træningsaften uden problemer, hvoraf den første gik med at rykke sadlen op og ned, indtil højden var tilfredsstillende. Jeg både håber og forventer at det ikke kommer mere bøvl derfra.Et gammelt "husråd".... : når man kan presse neglen gennem fælgsiden/bremsefladen.... er det på tide at skifte fælg ! Var for en del år siden på tur i bjergene, hvor en af de andre deltagere fik bremset fælgen i stykker -som du beskriver- på en nedkørsel..... det gik heldigvis godt !

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

ThomasKristensen.com