Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Morten Andersen 01.05.2017 @ 09:00

Shimano tager et skridt op i den absolutte superliga indenfor cykelsko med topmodellen RC9Y. Skoens konstruktion er intet mindre end fremragende og giver masser af stivhed og komfort til rytteren, som kan lide at køre race og kræver masser af power fra sine sko.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Fakta:

Farve: Gul (fluo), Blå, Hvid, Sort (Limited Edition)
Størrelser: 36-48 (Fås også i halve størrelser). RC9Y kommer desuden i en bred model til bredde fødder.
Vejl. pris: 2500,- kr.

 

Introduktion:

Shimano er mest kendt som verdens vel nok største producent af geargrupper.

 

Nu har japanerne så lanceret deres S-Phyre-kollektion, som skal være med til at udvide brandets kompetencer indenfor high-end beklædning udviklet med performance for øje.

 

Det mest markante fra kollektionen der endnu har ramt markedet er RC9Y-skoene, som er blevet til i samarbejde med en række professionelle ryttere. Et hurtigt kig på de professionelle felt afslører også, at slutproduktet er særdeles populært - altid en god indikation, når det kommer til sko, hvor langt fra alle hold har en fast sponsor og rytterne har større valgfrihed til at vælge selv.

 

Skoene sælges i Danmark eksklusivt i butikker som er autoriseret Shimano Service Center.

 

Test:

 

 

Imponerende opbygget sko

På mange måder er SC9Y-skoene en milepæl for Shimano med sine mange nye features og teknologisk løsninger.

 

Det skinner tydeligt igennem, når man for første gang står med skoen i hånden. Der er masser af bemærkelsesværdige detaljer, som gør, at man tydeligt mærker, at man her har med et innovativt topprodukt at gøre, hvor der ikke er gået på kompromis.

 

Først er der den lave vægt på ca. 250 gram for en størrelse 43. Det er absolut godkendt og tæt på vægtsuperligaen - også selv om der findes sko på markedet, som formår at barbere flere gram af. Shimano kunne givetvis være kommet længere ned i vægt, hvis de ønskede, men har formentligt vurderet, at det ville være et kompromis i forhold til materialer, konstruktioner og komfort.

 

Konstruktion

Hernæst er der selve konstruktionen, hvor sål og overdel nærmest smelter sammen i ét. (Dermed er skoen bogstaveligt talt helstøbt!)    

 

For at give yderligere stivhed og stabilitet, så er skoen tilført en ekstra yderskal, som omslutter den traditionelle sål og går op omkring hælen. Det giver masser vridningsstivhed, så skoen er stabil og ekstra modstandsdygtig i accelerationer og spurter.

 

RC9Y scorer 12/12 på Shimanos interne stivhedsskala og afslører derved til fulde, at den er lavet til at kunne overføre masser af power.

 

Overdelen er lavet i en kraftig mikrofibertype. Det er tydeligt, at Shimano har tænkt en del over ventilationen i skoen, for hele overdelen, med undtagelse af hælen, er forsynet med masser af små huller og perforeringer, som skal hjælpe med at komme af med overskydende varme. Tåstykket er desuden forsynet med et stykke mesh for udluftning.

 

’Tungen’ - altså den del som sidder hen over vristen på skoens inderside - er integreret i skoens opbygning, og er i den øverste del lavet blød og kraftig, så der er komfort, når skoen spændes.

 

Hælkappen er tæt og smal, så den slutter tæt om akillessenen og med kraftigt antislip i materialet, så er hælen virkelig et nøglepunkt på skoen sammen med den forstærkede ydersål i området.

 

I ydersålen er der regndræn i både forfod og hæl. Det understreger igen appellen til væddeløberen, som ikke har tid til at iføre sig skoovertræk, hvis vejret bliver dårligt, men stadig har brug for en sko, der kan komme af med vandet og ikke blive for tung.  

 

Endeligt så har Shimano til denne sæson udstyret topmodellen med en standard indersål med svangstøtte. Der medfølger to højder og udskiftning er let og hurtig.

 

Desuden kommer skoen med tilhørende sokker. Disse skulle efter sigende hjælpe køreoplevelsen på vej og forstærke skoens egenskaber.

 

 

På med skoen - første indtryk

Det er en fornøjelse at stikke fødderne i skoene den første gang.

 

Skoen er særdeles let at få på, hvor minimalistiske racersko ellers nogle gange kan være snævre at kæmpe sig ned i. Placeringen af det øverste BOA-spænde gør her forskellen:


I stedet for at være fæstnet direkte på selve skoen, så sidder det på en tværgående strop hen over det øverste af vristen. Dermed kan skoen åbnes helt op og det er muligt for alle fodbredder at komme let ind og ud af skoen.



Pasform

Opbygningen giver en tætsiddende sko, som sørger for et tæt og lækkert fit, men materialerne på indersiden nærmest krammer foden. Den samlede konstruktion fra sål til overdel giver en fornemmelse af, at foden nærmest omsvøbes.

 

De lækre materialer skinner igennem og man har med det samme en god fornemmelse.

 

Selv om Shimano efter eget udsagn har lavet en smal forfod, så oplever vi, at der er overraskende meget plads i forhold til mange andre sko. Det er bestemt ikke negativt, for det er ikke sådan at skoen ikke er godt afstemt. Hælen er tætsiddende og giver fantastisk support, mens forfoden giver lidt mere plads. Det føles fint og det er fedt, at man derved kan stramme skoen godt til uden at forfoden bliver - ja, beklemt. 

 

Et kritisk punkt - især når man lukker med BOA-spænder - er vristen, hvor der kan opstå ubehag, hvis ikke denne er god nok eller materialerne kan krølle.

 

Det har Shimano som sagt undgået ved at lave ’tungen’ som en integreret del af konstruktionen. Samtidig er den så rigid, at den ikke kan krølle, mens stykket omkring BOA-spændet er forstærket, så det føles komfortabelt at spænde til. Fed og anderledes opbygning, selv om metoden naturligvis ikke er helt ny.

 

BOA = saft og kraft

Valget af to BOA-spænder er på en gang konservativt og særdeles sigende om skoens intentioner. Selv om vi i de seneste sæsoner er blevet introduceret for innovative og nye løsninger, så ved man præcist, hvad man får med et BOA-spænde: Masser af saft og kraft, nem justering på farten og mulighed for at finjustere. For Shimano er det et sikkert valg. For rytteren står det klart, at dette er racervenligt og vil tiltale de fleste væddeløbere.

 

Placeringen mærker man også. For det øverste spænde sidder i en strop på tværs af vristen snarere end på selve skoen. Det gør, at når skoen strammes til, så er det ikke alene wires fra BOA-spændet som giver sleve spændingen, men det fordeles snarere hen over stroppens bløde stof og dermed øges komforten og eventuelt ubehag mindskes. Intentionen er tydelig og det giver en tydelig positiv forskel, når man har den på.

 

Ude på cyklen

Ude på cyklen bider man - ikke overraskende - mærke i den store stivhed. Skoen er solid som en klippe.

 

Det kommer til udtryk hen over hele sålen, når der trædes an, og kraftoverførslen er fantastisk.
Den forstærkede ydersål, som omslutter hælen, bidrager med stor vridningsstivhed, så skoen ikke flexer unødigt, når man rejser sig eller der er bevægelse i ankelleddet.

 

Med en ultrastiv sål kommer ofte små kompromisser i komfort. Men selv om skoen er stiv, så er den ikke ukomfortabel. Man skal ville - og tåle - en rigtig stiv sål, men komforten er i den høje ende i forhold til mange andre high-end racersko, vi har testet. Forstå os ret; det er ikke en sko for entusiasten, som bryder sig om at køre langt og roligt, men for dem som vil træde og have saft og kraft fra sin sko. Kører man ikke aggressivt og med et racer-mindset, så er der givetvis andre, mere behagelige løsninger derude, hvor man så til gengæld ikke får responsen og kraftoverførslen.

 

Skoen skal køres til og foden tilvænnes, men det er ikke unormalt med sko af denne slags og med de stivhedsgrader, som man arbejder med her.

 

 

Pasform

RC9Y er en virkelig stærk pakke, når det kommer til pasform.


Den unikke konstruktion giver en fornemmelse af at have foden omsluttet og det ændrer sig ikke i sadlen, hvor hælen holder foden fint fremme og på plads.

 

Netop området omkring hælen synes vi især er fremragende og en væsentlig opgradering fra Shimanos side. Den omslutter hælen og akillessenen perfekt og den forstærkede ydersål, som går højt op.

 

Indersålen giver fin komfort og er af en kvalitet som kan bære prisskiltet, uden at det er nogen åbenbaring.

 

Skoen udmærker sig også ved et godt afstemt BOA-system. Spænderne kender de fleste og de virker - uanset om man spænder til eller mikrojusterer på farten.

 

De wires som spænder skoen er godt placeret og fordeler trykket godt. Spænder man det nederste spænde meget, så krøller det stykke mesh, som sikrer udluftning en smule sammen, men det er en skønhedsplet på et eller fint system.

 

Placeringen af det øverste BOA-spænde er en lille genistreg, som fordeler trykket godt, selv hvis man hamrer Boa’en i bund. Således er der masser af komfort hen over vristen - selv i ’race mode’.

 

Slutteligt er det værd at bemærke, at skoene ventilerer fantastisk og er nærmest ’luftige’. Vi kan ikke vente med at prøve dem på en rigtig varm sommerdag.

 

Sokkerne - fungerer det?

Sokkerne som medfølger - og i øvrigt er en del af S-Phyre tøjkollektionen - var en af de ting, som vi så frem til at teste.

 

Hånden på hjertet, så er det svært at sige om sokkerne har nogen effekt på ens performance. Vi tilskriver i højere grad den positive oplevelse til en god sko.

 

Faktum er dog, at sokken er af ultrahøj kvalitet, så den har så absolut sin berettigelse, men vi kunne i vores test ikke mærke nogen performancemæssig forskel i forhold til konventionelle sokker.

 

  

Samlet konklusion

Der er en grund til, at man ser mange proffer vælge RC9Y-modellen fra Shimano. Japanerne har virkelig taget et skridt op i superligaen med dette produkt, hvis stærkeste side er den gennemførte konstruktion, som formår at være stiv som et bræt men samtidig komfortabel.

 

Hælopbygningen er genial og kombinerer på snedig vis stivhed og støtte, mens Shimano også rammer plet med BOA-spændet i den løstsiddende strop over vristen, som tillader rytteren at spænde op i race mode men stadig nyde turen.

 

Sådan har vi testet:

Skoene er testet på hen over vinteren og foråret på danske landeveje.

 

Stillet til rådighed af: Shimano Nordic

 

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Billedgalleri

WEEKENDTILBUD: Bliv medlem af fordelsklub
Bilv medlem af Danmarks største landbaseret fordelsklub. Bliv en del af et stort socialt fællesskab, hvor der er plads til alle. Lige fra nybegynderen til eliterytteren.
Produktfokus: Shimano XTR M9100-serien
Udvalgte medier fra hele verden var inviteret med til præsentation og prøvekørsel af den nye XTR-gruppe i Kranjska Gora, Slovenien. Motionsfeltet.dk var med på de snoede trails.
Test: ABUS Montrailer ACE MIPS
En fin hjelm til terrænkørsel med optimal sikkerhed og god pasform samt komfort.
Gadeløb i Aalborg indledes med Tour-foredrag
Det årlige gadeløb i Aalborg efter Tour de France får igen i år selskab af nogle af de danske profiler fra det franske løb, og i år varmes der op med et foredrag om eftermiddagen inden gadeløbet.
GOOD VIBES ONLY – På tur til Giro Rosa
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget der ligner…
Test: Summer Kits – FIBR X-Logo Kit
Danske FIBR har efterhånden bidt sig fast på det danske marked for high-end cykeltøj.
På hjul af Rynkeby til Paris - Jeg har ikke råd til at lade være!
For fjerde gang har Team Rynkeby-rytteren Torsten Brix sendt sin dagbog til Motionsfeltet. Dette års tur bød på et møde med statsministeren, perfekt cykelvejr, diarre og et voldsomt styrt.
Disse 10 bøger skal du eje under Touren
Juli måned er det oplagte tidspunkt for fordybelse i cykelsporten, når de lange etaper i Tour de France ruller hen over tv-skærmen. Her får du ti oplagte bud på cykelbøger, du kan læse de kommende uger.
Skagen har hele pakken
Med en unik natur, spændende museer og kilometervis af cykelruter er Skagen en oplagt weekenddestination for en ny og anderledes cykeloplevelse. Og indlogerer man sig på Ruths Hotel, venter ren forkælelse, når cyklen er sat i kælderen.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Takker ! Men der er en bemærkning: Attention: The new integrated BT-DN110 battery or the external battery mount (BM-DN100) is strictly required. Hvad mener de mon med det ? batteriholder: https://www.bike24.com/1.php?menu=1000%2C4%2C39;search=bt-dn110;content=8;product=178433 batteri: https://www.bike24.com/1.php?menu=1000%2C4%2C39;search=bt-dn110;content=8;product=164000 Er spændingen en anden end på 6770-batteriet eller hvad ? Naturligvis skal der strøm til, og dfly kobles jo bare in i sløjfen ved bagskifteren.Jeg vil umiddelbart sige at jeg bruger det fleste gear. Det jeg egentligt er mest i tvivl om er, hvorvidt det vil være mest hensigtsmæssigt bare "at" købe nye klinger, eller om det giver mere mening at skifte hele kranksættet. Og om det er muligt at skifte til andre kranksæt fra Shimano, eller om det skal være identisk til det jeg har nu. Jeg synes sørme det bare ligner lakskader, der er opstået fordi en sten har været med dækket rundt, og derved lavet en ridse i lakken. På de fleste carbonrammer er der et rimeligt lag lak udenpå den lim der holder carbonfibrene sammen, og det ser ud til at det er den lak der er blevet krattet af de tre steder på din ramme. Lige netop omkring kranken er carbonen stærk, og ihvertfald ikke papirtynd, så i dit sted ville jeg tage og lægge lak over revnerne der sikkert kun er kosmetiske. Jeg er rimelig sikker på, at hvis alle tog deres baghjul af raceren og kiggede efter, ville de fleste finde tilsvarende ridser på deres cykler. Når du skriver belastningsskader mener du vel, at stellet er revnet de pågældende steder, og det tror jeg ikke. Der er jeg ikke helt enig, men det jeg nu kommer med som "løsning" har jeg ikke selv prøvet. Jtek laver en dims man sætter på. http://www.jtekengineering.com/shiftmate/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat