Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Morten Andersen 01.07.2017 @ 09:00

Er et speed suit for alle? Trenden og udviklingen siger ja, og nu har Shimano bekræftet med en gennemtænkt og veludført dragt, hvor aerodynamik og komfort sagtens kan gå hånd i hånd.

Fakta

Feltet.dk’s vurdering: 5
Farve: Fluo gul/sort
Størrelser: S-XXL
Vejl. Pris: Kr. 2999,-

 

Introduktion

Selv om Shimano mest af alt er kendt som verdens største producent af geargrupper, så har det japanske firma masser af andre strenge at spille på også.

 

Senest har Shimano lanceret deres S-Phyre-kollektion, som er en kompromisløs række af sko og tøjprodukter som alle skal præsterere på allerhøjeste niveau. Helt bogstavligt faktisk, da Lotto-Jumbo mandskabet kører med tøjet fra kollektionen, mens et utal af ryttere bærer S-Phyre RC9-skoen som vi allerede har testet.

 

Denne gang har vi fået fingrene i det spændende Racing Speed Suit fra kollektionen.

 

Test

Heldragter til cykling hed tidligere fantomdragter - et ordvalg som altid primært har knyttet sig til disciplinerne hvor rytteren kæmper mod uret.
 

I dag, hvor tidens trend fordrer alt der er aerodynamisk fordelagtigt, har det perspektiv ændret sig. Således er det nu ikke et særsyn at se ryttere i heldragter til samlede starter også.

 

Flere producenter laver sågar dragter i to versioner - en ultratæt model til tidskørsler og en tæt, men dog mere behagelig en af slagsen til linjeløb.

 

Shimano har med deres S-Phyre-kollektion introduceret deres Racing Speed Suit, som er seneste skud på stammen, når det kommer til kombinationen af bibshorts og jersey i én samlet kombination.

 

 

Kan bruges af alle

I tråd med ovenstående så markedsfører Shimano deres speed suit som noget alle kan have glæde af og dermed ikke kun som et produkt til folk der skal i kamp mod uret.

 

Der er der en række grunde til:

 

Når over- og underdel sættes sammen, så giver det ifølge Shimano fordele for både komfort og performance.

På komfortdelen skulle det give et bedre fit og færre sømme, mens præstationsfordelene tæller lavere vægt og naturligvis bedre aerodynamik.

 

 

Godt førstehåndsindtryk

Racing Speed Suit kommer i en flot indpakning og er præsenteret som et topprodukt bør.

 

Vi har modtaget den to-farvede model, hvor overdelen er fluo gul, mens underdelen er sort. Dragten fås også i helt sort med blå detaljer.

 

I hånden føles kvaliteten lækker. Overdelen er tynd og meget strækbar, hvilket tydeligt fordrer god aerodynamik. Stoffet er en smule stift og blankt i overfladen, hvilket skaber en strømlinet overflade uden buler og folder.

 

Hele frontstykket er holdt i et stykke stof, således at forsiden og overdel af ærmerne ingen syninger har og selve trøjedelen er lidt utraditionelt ’svejset’ sammen midt på ryggen - vertiakalt langs rygsøjlen. Det giver et ultrastrømlinet forside, så vinden let glider af og gemmer syningerne og dermed ujævnhederne godt af vejen.

 

Det er således tydeligt, at konstruktionen er gennemtænkt og vi synes også, at den er veludført.

 

Selve shortsdelen er markant anderledes i sit udtryk.

 

De benene laver mindre drag end overkroppen, så har Shimano her benyttet en lidt tykkere og væsentlig mere blød stofkvalitet. Det giver et kæmpe nøk opad på komfortskalaen og er virkelig lækkert.

 

Afslutningen på benene er udstyret med en semi-bred elastik med silikone inderside, for at give en god og tæt lukning - helt i tråd med de aerodynamiske undertoner - og fantastisk komfort.

 

Desuden er der små perforeringer i bunden af shorstene for øget ventilation.

 

Også på underdelen er det tydeligt, at Shimano har eksperimenteret med konstruktionen. Samlingen - eller syningen om man vil - sidder nemlig foran på låret, hvor den traditionelt set eller befinder sig på siden. Vi gætter på, at det er for at kunne samle stykket så let som muligt og med så få syninger som overhovedet muligt.

 

Endeligt er det også værd at bemærke, at Racing Speed Suit’et er udstyret med tre traditionelle lommer på lænden, hvilket altså helt tydeligt illustrerer, at det er et produkt, som er tiltænkt ’almindeligt’ brug snarere end som et snævert produkt forbeholdt dem, som konkurrerer mod uret. 

 

 

Fantomdragt til de fleste

Dragten kan være en smule tricky at få på, men sådan skal det være med heldragter - ellers sidder de simpelthen ikke tæt nok, og så forsvinder hele ideen faktisk.Det er let at hoppe i shortsene, men overdelen skal lirkes lidt på plads, én arm ad gangen, og så går det faktisk okay.

 

Pasformen er absolut ultratæt, men det er bestemt et speed suit som kan bruges af mange kropstyper, selv om vi nok anbefaler, at man er forholdsvis slank, hvis man skal opnå god komfort.

 

Over- og underdel er syet sammen på ryggen, hvilket gør, at trækker man op i overdelen foran, så kan man faktisk blotte maven.

 

Rent fin konstruktion synes vi, for i praksis ser man det aldrig - den overbøjede position gør, at det hele slutter tæt, men til gengæld giver det noget fleksibilitet for rytteren, når denne bevæger sig samt drejer overkroppen. Så er der ikke et stramt stukke stof hen over maven som trækker imod. En gennemtænkt og veludført detalje som virkelig trækker op på funktionalitetsskalaen.

 

 

Suverænt kompromis mellem komfort og aerodynamik

Selv om pasformen er tæt, så er den faktisk ret behagelig.

 

Især shortsene imponerer os meget. Stoffet er ultrablødt og i en kvalitet, som man sjældent ser. Der er fyldt masser af stretch i materialet, så det sætter sig tæt om benet hele vejen ned uden at stramme.

 

Enderne er som skrevet lavet af et semibredt elastikbånd. Det fordeler trykket godt og er veludført, men vi kunne godt savne at det sad en lille smule strammere faktisk.

 

Overdelen sidder overordentligt godt til og efterlader intet vinden kan få fat i. Især hen over skuldre og på ærmerne er det udtalt og her an man mærke forskel i forhold til en mere almindelig jersey.

 

Ærmerne er, som aerodynamikken foreskriver, lange og går næsten til albuerne. Vi kan godt lide både fornemmelse og look - et design som er meget tidssvarende.

 

Ærmerne er ret tætte og har man lidt overarme, så skal man berede sig på at køredem lidt til. Det samme gælder den i øvrigt fremragende elastikkant, som er helt flad for optimal performance, og som lukker helt til. Den er bedst til cykelrytterarme, mens folk med lidt større af slagsen vil finde, at de lige skal have et par ture, før de er tilpasset.

 

 

Konklusion

Er speed suits for alle? Får man fat i Racing Speed Suit’et fra Shimano, så ja, så mener vi faktisk at det kan have sin berretigelse.

Komforten er på niveau med nogle af de bedste, konkurrerende mærker på markedet for cykeltøj, mens den tætte pasform vil tiltale alle dem, som kører race og er på jagt efter et strømlinet og aerodynamisk look.

 

Med tre lommer bagpå, så kan du sagtens have både slanger, dækjern og aller andre fornødenheder med alligevel.

 

Dragten kan også anbefales til dem som gør sig på cykelbanen eller yderkanterne i crosssæsonen, hvor man stadig kan køre med som minimum korte ben.

 

Sådan har vi testet:
Vi har testet i det danske forår og sommer udelukkende på landevejen.

 

Stillet til rådighed af: Shimano Danmark (S-Phyre-tøjet forhandles i Danmark eksklusivt af Heino Cykler)

Test: Knog PWR forlygte + Blinder mini lygtesæt
Nye lygter fra Australske Knog, et lyspunkt i den mørke vintertid. Med nye smarte funktioner.
Seks gode træningsbøger - slå til nu og spar 20%
Skal du i form til den kommende sæson? Så har Feltet.dk et par gode bøger til dig. 
Boganmeldelse: Cykelreparation
En meget fin, dog enkelte steder lidt overfladisk, gennemgang af de fleste vedligehold og reparationsopgaver på cykler. En god bog for folk, som før har haft værktøj i hånden.
Tour Down Under-spillet starter om 11 timer
​Managersæsonen starter tidligt i år på Feltet.dk. Du har nemlig nu mulighed for at sætte dit eget managerhold til Tour Down Under. Men du skal være hurtig, da spillet allerede starter tirsdag klokken 2.00!
Test: Pirelli Velo 4S dæk
Pirelli er vendt tilbage til cykelsporten og imponerer i test med et nyt allround dæk til landevejscyklen.
Test: Assos Skin Foil – Early Winter
Vi har haft fingrene i den langærmede ’3.4 Skinfoil Early Winter’ og kørt den igennem vintermøllen og masser af kolde timer på landevejen.
Test: PRO Bike Bag
God kvalitet, let at pakke og nem at transportere er kodeordene for tasken fra Shimano-brandet PRO.
Elmgreens liv på landevej og bane: Et liv med to hjul
Elmgreen fortæller lystigt om sine bogovervejelser til "Et liv med to hjul", der er en samling af hans 64 bedste anekdoter om bane- og landevejscykling.
Test: Assos milleJacket_evo7
En gennemtænkt vinterjakke som er kraftig og robust, men alsidig og gennemtænkt, så den fungerer hen over hele vinteren. Skal du kun eje én vinterjakke til det hele, så er her et godt bud.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

eller fornavet ikke er justeret korrekt (tilspænding af akslen), hvilket vil give nogle lydemht betydningen af vægt kontra aero, har jeg regnet grundigt på nogle tal, fra Tours vindtunneltests. I deres simuleringer bliver cyklen altid kørt gennem en 100km rute med 1000hm og ned på. Her viser det sig at 100g på cyklen betyder ca 1 sekund, mens 1 w betyder ca 6-7 sekunder. Med andre ord: slanker du din cykel et helt kg på sådan en 100kmtur, vil du spare 10 sekunder. Går du fra lavprofilhjul til 60mm (eller en aerohjelm, som giver ca samme effekt) sparer du 10w, altså godt og vel et minut. Trådstarter snakker om at mærke forskel. Det kan man desværre ikke rigtigt. "It never gets easier, you just get faster." Heldigvis vil du kunne måle forskellen :)For at afslutte historien.... det blev faktisk ved med at drille. Spørgsmålet herinde om sadelpinden passede var ikke så tosset. Hver gang den sank i var det jo under belastning og der var faktisk gnavet en hel del materiale væk. Efter anbefaling indkøbte jeg lidt 2-komponent epoxylim, en pensel og fint sandpapir og så fik jeg "malet" det manglende godstykkelse på og slebet til. Derefter monteret med grynet carbonpasta. Cyklen har netop kørt den tredje træningsaften uden problemer, hvoraf den første gik med at rykke sadlen op og ned, indtil højden var tilfredsstillende. Jeg både håber og forventer at det ikke kommer mere bøvl derfra.Et gammelt "husråd".... : når man kan presse neglen gennem fælgsiden/bremsefladen.... er det på tide at skifte fælg ! Var for en del år siden på tur i bjergene, hvor en af de andre deltagere fik bremset fælgen i stykker -som du beskriver- på en nedkørsel..... det gik heldigvis godt !

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

ThomasKristensen.com