Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Mads Søndergaard Jensen 03.06.2017 @ 09:00

Nye cykelbriller fra Canadiske Ryders med nye teknologier indenfor glas.

Introduktion

Feltet.dk har testet to forskellige cykelbriller fra mærket Ryders med ny teknologi inden for glas til sportsbriller.

 

Det canadiske firma der har eksisteret siden 80érne og er grundlagt af Brent Martin, den første Canadiske mester i mountainbike, laver udelukkende briller og linser til sport.

 

Lige fra Mountainbike til skiløb. Brillerne er måske ikke så udbredt i Danmark.

 

Vi har testet briller til to vidt forskellige priser.

Fakta Roam

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Vægt: 32 gram

Antidug linser, Rose/Purple

MLV-mirror, reflekterer overskydende lys væk fra glassene

NXT-linser, enestående optik i forhold til andre brilleglas på markedet

Varia fotokromiske linser, skifter farve i stedet for at blive mørkere eller lysere 

Brillestel: Sort/Rød 
Justerbar brillestel og næsepude ( den nederste del af stellet kan fjernes helt.)

Hydrofob lag der gør at brillerne afviser vand.

 

Vejl.Pris: 1600,-

 

 

Test

Det første man lægger mærke til ved denne brille er dens lidt sjove facon, dette skyldes at brillestellet følger den nedre kant på glasset og ikke den øvre. Dette gør at brillen skiller sig ud fra andre briller vi tidligere har testet. Grunden til at Ryders har valgt dette design, skyldes at brillen nemmere kan tilpasses alle slags hjelme, hvilket gør brillen meget universel.

 

Brillen er sort og rød med rødlige glas, hvilket er en god farvekombination.  


Brillestellet virker meget fleksibelt, selve brillestængerne kan også justeres som man vil have dem og det gør at brillen  følger hovedformen godt, hvilket betyder at brillen sidder godt til på hovedet.

 

Selve udsynet ved brillerne er sådan set ganske fint med de store glas, men udsynet bliver forstyrret af det meget markante brillestel, hvilket gør at man bliver lettere irriteret. Det smarte ved denne brille er at man kan klikke det nederste af brillestellet af og montere en næsepude direkte på brillen, dette gør udsynet en smule bedre dog synes denne tester at selve næsepuden generer udsynet.

 

Når det kommer til brilleglassene så er de ganske enkelt i toppen af brilleglas på markedet. De mange features denne brille har gør den virkelig innovativ.

 

De fotokromiske linser der tilpasser sig til lysforholdene er ganske enkelt perfekte til danske forhold hvor man ofte kan starte ud i solskin men ende med at køre i gråvejr. Her vil man tit tage brillerne af fordi de så bliver for mørke til at man kan se ordentlig, dette er ikke nødvendigt her.


Glassene fra Ryders er også antidug linser og belagt med hydrofob således de afviser vand. Disse to features fungerer også rigtig godt.

 

Cykelbriller der ikke dugger er ellers et sjældent syn.   

 

 

Konklusion

Ryders Roam er en god cykelbrille med nogle rigtige gode glas, de fotokromiske linser fungerer virkelig godt. Brillens udformning er smart da den er nem at få til at sidde ordentligt på hovedet, dog kan brillestellet stjæle en anelse af udsynet. Men dette kan løses ved at fjerne stellet på brillen, dette er en af de mange muligheder man får ved at købe Ryders Roam.


Brillen har hovedsageligt været testet på landevejen dog enkelte ture på crosscyklen hvor man skiftevis kører i mørke og lys her fungere brillen upåklageligt.

 

Prisen er 1600,- hvilket må siges at være en hel del for et par cykelbriller. Men vil man have fotokromiske linser plus en masse andre specifikationer, så koster det bare mere end almindelige cykelbriller.


Designet på en cykelbrille kan man altid diskutere, dette design var ikke lige i denne testers smag men kvaliteten og funktionaliteten kan man ikke sige noget til.

 

Ryders har lavet en god brille med nye teknologier der ikke er set før.

Fakta Seventh

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Vægt: 30 gram

Linser: Light/Grey, velopolar antidug. Mulighed for at få op til 40 forskellige slags linser. 

Brillestel: Sort

Justerbar næsepude og brillestænger

 

Vejl.Pris: 1000,-

 

 

Test

Den anden brille vi har testet er brillen Seventh. Dette er en ganske normal cykelbrille der første øjekast ikke ser ud af så meget. Selve brillestellet er sort med et strejf af hvidt og glassene er lysegrå, hvilket må siges at være meget standard.


Denne brille er lige så fleksibel som den første vi testede, hvilket gør at også  denne sidder godt til på hovedet.

 

Hvor den første brille havde et meget specielt udseende har denne brille mere neutral.

 

Glassene er på denne brille ikke så store men udsynet fejler bestemt ikke noget og med de specielle polariseret glas så ser man bare rigtig godt med denne brille. Glassene er altid en smagssag, vi modtog denne brille med de grå linser, men der er mulighed for at få et hav af andre slags til brillen.  Denne brille ligner ikke noget særligt men pasformen på hovedet og de gode glas gør virkelig at den overrasker positivt.

 

 

Konklusion

Ryders har lavet en solid brille der udmærker sig ved at have nogle rigtige gode linser og med rig mulighed for at vælge den linse man lige præcis synes passer til ens ønsker. Brillen skiller sig ikke ud hverken i farver eller på udseendet fronten. Dette er dog ikke negativt. Dette er en brille der har nogle super gode linser, sidder godt til på hovedet og hvor udseendet er ok og til en fornuftig pris på 1000 kr.

 

Den endelige konklusion efter at have testet  to briller fra Ryders, er at glassene er i super god kvalitet, virkelige top produkt på den på den front. Designmæssigt faldt ingen af brillerne i denne testers smag, men med den store kollektion af briller så vil der helt sikkert være briller og glas der passer til alle.

Sådan har vi testet

Brillerne er testet i maj måned i både solskin og regnvejr. Turene har været fra 1 time til 4 timer de er blevet testet både i skov og på landeveje.

 

Producent:

Ryders

Test: Knog PWR forlygte + Blinder mini lygtesæt
Nye lygter fra Australske Knog, et lyspunkt i den mørke vintertid. Med nye smarte funktioner.
Seks gode træningsbøger - slå til nu og spar 20%
Skal du i form til den kommende sæson? Så har Feltet.dk et par gode bøger til dig. 
Boganmeldelse: Cykelreparation
En meget fin, dog enkelte steder lidt overfladisk, gennemgang af de fleste vedligehold og reparationsopgaver på cykler. En god bog for folk, som før har haft værktøj i hånden.
Tour Down Under-spillet starter om 11 timer
​Managersæsonen starter tidligt i år på Feltet.dk. Du har nemlig nu mulighed for at sætte dit eget managerhold til Tour Down Under. Men du skal være hurtig, da spillet allerede starter tirsdag klokken 2.00!
Test: Pirelli Velo 4S dæk
Pirelli er vendt tilbage til cykelsporten og imponerer i test med et nyt allround dæk til landevejscyklen.
Test: Assos Skin Foil – Early Winter
Vi har haft fingrene i den langærmede ’3.4 Skinfoil Early Winter’ og kørt den igennem vintermøllen og masser af kolde timer på landevejen.
Test: PRO Bike Bag
God kvalitet, let at pakke og nem at transportere er kodeordene for tasken fra Shimano-brandet PRO.
Elmgreens liv på landevej og bane: Et liv med to hjul
Elmgreen fortæller lystigt om sine bogovervejelser til "Et liv med to hjul", der er en samling af hans 64 bedste anekdoter om bane- og landevejscykling.
Test: Assos milleJacket_evo7
En gennemtænkt vinterjakke som er kraftig og robust, men alsidig og gennemtænkt, så den fungerer hen over hele vinteren. Skal du kun eje én vinterjakke til det hele, så er her et godt bud.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

eller fornavet ikke er justeret korrekt (tilspænding af akslen), hvilket vil give nogle lydemht betydningen af vægt kontra aero, har jeg regnet grundigt på nogle tal, fra Tours vindtunneltests. I deres simuleringer bliver cyklen altid kørt gennem en 100km rute med 1000hm og ned på. Her viser det sig at 100g på cyklen betyder ca 1 sekund, mens 1 w betyder ca 6-7 sekunder. Med andre ord: slanker du din cykel et helt kg på sådan en 100kmtur, vil du spare 10 sekunder. Går du fra lavprofilhjul til 60mm (eller en aerohjelm, som giver ca samme effekt) sparer du 10w, altså godt og vel et minut. Trådstarter snakker om at mærke forskel. Det kan man desværre ikke rigtigt. "It never gets easier, you just get faster." Heldigvis vil du kunne måle forskellen :)For at afslutte historien.... det blev faktisk ved med at drille. Spørgsmålet herinde om sadelpinden passede var ikke så tosset. Hver gang den sank i var det jo under belastning og der var faktisk gnavet en hel del materiale væk. Efter anbefaling indkøbte jeg lidt 2-komponent epoxylim, en pensel og fint sandpapir og så fik jeg "malet" det manglende godstykkelse på og slebet til. Derefter monteret med grynet carbonpasta. Cyklen har netop kørt den tredje træningsaften uden problemer, hvoraf den første gik med at rykke sadlen op og ned, indtil højden var tilfredsstillende. Jeg både håber og forventer at det ikke kommer mere bøvl derfra.Et gammelt "husråd".... : når man kan presse neglen gennem fælgsiden/bremsefladen.... er det på tide at skifte fælg ! Var for en del år siden på tur i bjergene, hvor en af de andre deltagere fik bremset fælgen i stykker -som du beskriver- på en nedkørsel..... det gik heldigvis godt !

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

ThomasKristensen.com