Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Morten Andersen 11.08.2017 @ 19:00

Raceorienteret, men stadig tilgængelig. Stiv og hurtig, men ikke ukomfortabel. Og så er Xeon-modellen blandt pionererne, når det kommer til skivebremser på en aeroramme.

Introduktion:

Tyske Rose er en af spillerne på det voksende marked for producenter, som springer forhandlerleddet over og handler direkte med kunden. Rose har således show-room i Danmark, mens al handel foregår online.

 

Her har tyskerne specialiseret sig i at tilbyde kunderne maksimal fleksibilitet, når en cykel skal bygges og man er således ikke bundet til et fast modelprogram, hvor en bestemt ramme kun kan erhverves med et fast sæt komponenter. På Roses hjemmeside kan rammerne sættes op med udstyr fra alle kategorier, så man ender med en cykel matchende ens specifikke behov og pengepung.

Farve: Shiny UD-carbon/Red-Grey
Størrelser: Fås i 51, 54, 57, 59 og 62 cm.
Vejl. pris: Kr. 26.588,-

 

Test

 

Smertefri bestilling og levering

Som de fleste andre producenter er Rose i denne sæson hoppet med på skivebremsebølgen og en stor del af deres program fås med konventionelle fælgbremser såvel som de omdiskuterede aluminiumsrotorer, som alle synes at have en mening om.

 

Men før vi begynder at tale mere om cyklens opsætning og køregenskaber, så lad os kort dvæle ved bestilling og levering, da cyklen som sagt kommer direkte fra Rose, sat op af deres mekanikere og altså uden mulighed for at mekanikeren i butikken har haft lejlighed til at gå den igennem.

 

Først bestillingen: Normalt bestiller kunden sin cykel online, hvor man kan udstyre den valgte ramme, som man ønsker. Er man i tvivl om noget eller ønsker hjælp, så kan man rådføre sig med den danske afdeling af Rose, som kan hjælpe i butikken eller via mail eller telefon.

 

Da cyklen er stillet til rådighed af Rose bestilte vi ikke online, men via en mailkorrespondance, men når dagen er omme, er det langt hen ad vejen samme proces. Nemt og enkelt.

 

Ved levering udmærker Rose sig positivt, i forhold til de øvrige gange vi har modtaget en cykel direkte med fragt. Cyklen leveres nemlig i en kæmpe papkasse, hvilket har den fordel, at Rose kan levere en stort set fuldt samlet cykel.

 

Ved modtagelse var det således blot at hive cyklen ud af kassen, montere forhjul, dreje frempinden og efterspænde. Hele processen tager under 10 minutter, hvis man er vant til at lave de allermest basale justeringer på en racelcykel og vi tøver ikke med at konkludere, at selv hvis det er ens første racercykel, så er man køreklar på under en halv time, hvis man finder et par Youtube-videoer, som kan guide én sammen med manualen.

 

 

Aerocykel med skiver

Som nævnt er vores testracer sat op med skiver. Rammen er fra Xeon-familien, som design- og performancemæssigt er Roses bud på en aerocykel. En trend som vinder frem overalt og som for blot få år siden ville have efterladt de fleste cykelkendere med en rynke på næsen og et skeptisk blik.

 

Virker det så? Ja, er det korte svar. Men lad os først se lidt nærmere på cykel og opsætning.

 

Først og fremmest springer geometrien i øjnene og efterlader et ret markant visuelt udtryk.


Bagenden er konstrueret med lave saddelstræbere som hæfter lavt på saddelrøret. En knstruktionsmåde man tidligere kun så på rendyrkede tidsmaskiner til kampen mod uret, men som synes at være en af de helt store designtrends i disse sæsoner.

 

Saddelrøret er bøjet om baghjulets kontur, hvilket forstærker det aerodynamiske fokus.

 

Rørformerne kan bedst karakterieseres som ’semi-aero’, med dråbeformede profiler som ikke er ekstreme, men snarere vidner om en cykel, som skal væres alsidig snarere end kompromisløst aerodynamisk.

 

Overrøret er helt fladt hvilket også synes at være den fremherskende trend, når ingeniørerne går i laboratoriet for at skabe design som kan snyde vinden.

 

Endlig er der de to kristiske punkter; krankboks samt overrør. Krankboksen er kraftig, uden at være iøjnefaldende, mens det kraftige kronrør skal fremelske manøvrebarhed.

 

 

Hang til race

Hvordan fungerer det markante setup så i praksis?

 

Geometrien og et kronrør er som sådan ikke ultralavt, men dog lavt nok til at det sætter krav til rytterens position, og giver en cykel, som er meget mere race end endurance.

 

Det er helt klart, at Xeon-modellen er lavet til rytteren som foretrækker en aggressiv position hvor performance og fart er prioriteterne. Helt klart en cykel til rytteren som er på jagt efter en racer snarere end en cruiser.    

 

Disse egenskaber går efter vores mening igen i rammens egenskaber og de køregenskaber, som er fremelsket via geometri og rammeopbygning. Det kendetegnes allermest ved en stiv bagende, hvor de lave saddelstræbere både i konstruktion og kraftighed giver masser af stivhed, ligesom at kædestræberne bidrager til samme sag.

 

Det giver en rolig og stabil fornemmelse, selv når der for alvor trædes an. Bagenden er stiv og omsætter mange watt på en tillidsvækkende måde. 

 

Faktisk synes vi, at cyklen udpræget er sjovest at køre, når den får noget kraft at arbejde med. Den er sjov og let at træde op i fart og man stoler blidt på den, når der hugges sprintintervaller igennem pedalerne.

 

Cyklens forende er også stabil, hvor en godt afstemt forgaffel og kronrør er med til at give fornemmelsen af sikker styring og velvillige, men rolige styregenskaber. Cyklen håndterer sving og kurver i høj som lav fart og virker hele vejen rundt som en godt afbalaceret cykel.

 

Disse styregenskaber gør det helt klart til et oplagt valg for cykelryttere, som vil have en hurtig cykel lavet til raceorienteret kørsel, men som ikke er klar til at hoppe på en rendyrket og helt kompromisløs fartmaskine, som stiller større krav til håndteringen.

 

 

Fornem finish

Rose lykkes også med en detaljerne. Især det integrerede spænde til saddelpinden, som er placeret bag på overrøret er elegant udført og er med til at skabe et rent look som emmer af fart.

 

Den invendige kabelføring er diskret og veludført, som man kan forvente af en cykel i denne prisklasse.

 

Endeligt er det værd at nævne at det testede setup er udstyret med Roses egne carbon-clinchers. Et fint allround hjulsæt med en perfekt fælghøjde til danske forhold. De har samme temperament som rammen - hurtige og  fartglade uden den kompromisløshed, som kan gøre en cykel utilgængelig for masserne.

 

 

Skivebremser til aero

Som nævnt tidligere ville de fleste nok have rynket på næsen af en aerocykel med skivebremser for blot få sæsoner siden. Men i praksis fungerer det nu fint. Skivebremserne giver, som de fleste ved, rigeligt med bremsekraft og vil især i bjerge og under våde forhold slå sin gamle fætter - følgbremsene - med fornuftig margin.

 

Der er vist ingen tvivl om, at skivebremser er fremtiden og skal man ud og investere i en ny cykel, så er det klart værd at overveje, da man må formode, at en stor del af nyudviklingen vil ske i skivernes retning. Til danske forhold er følgbremser rigeligt for langt de fleste, men det står også klart at selv en performanceorienteret cykel med betragtelige aero-egenskaber fungerer upåklageligt og giver masser af fart for pengene, når man har prøvekørt Xeon CWX-modellen.

 

Konklusion

En fed pakke til rytteren som er på jagt efter en carbon-hingst mere til race eller cruise, men stadig med egenskaber så de fleste ryttere kan være med.

 

Xeon CWX er fornuftig hurtig i optrækket uden at være i Superligaen og udmærker sig via en tilpas stiv ramme som er velafrundet og afbalanceret.

 

Aero-looket til trods er det en alsidig størrelse som vi uden tøven også vil tage med en tur i bjergene, hvor den både kan klatre og klare hurtige nedkørsler.

 

En rigtigt fornuftigt bud på en performer til rytteren som stadig er budgettet bevidst.  
 

Sådan har vi testet:

Cyklen er testet under de fleste forhold i Danmark i foråret og sommeren.

 

Stillet til rådighed af: Rose Bikes Danmark

DGI Hærvejsløbet åbner tilmeldingen med to nyheder
Når tilmeldingen til næste års DGI Hærvejsløbet åbner tirsdag 24 oktober klokken 10, vil det være med to nyheder til deltagerne. Den ene er, at der bliver en 70 km landevejsrute fra Nr. Snede, mens den største nyhed er, at der kommer en 125 km landevejsrute fra Aalborg i nord til Viborg.
Uebler lancerer utrolig fiks cykelholder
Skal cyklen med på ferie, træning eller Motionsløb? Så prøv Ueblers lette og sikre cykelholder i21.
Løbsberetning fra Hærvejsløbet 165 km på MTB
Team Motionsfeltet.dk havde John Myrup til start i Hærvejsløbet 2017, og han har forfattet en løbsberetning, hvor han fortæller om sin oplevelse.
Test: EKOI Perso Evo 6
Fransk finesse i både udførsel og funktion giver et par briller, som er tilgængelige i pris og giver masser af kvalitet og design for pengene.
[VIDEO] Kom helt tæt på Redbull Rævejagt
I weekenden blev Red Bull rævejagt afviklet i Rebild Bakker. Det var en mudret og våd omgang, hvor Sebastian Fini sejrede. 
Se kategorierne og stem til Danish Bike Award
Danmarks bedste cykelryttere, -event og -klub skal kåres ved årets Danish Bike Award - og der skal findes nyt medlem til Hall of Frame med mere.
Ny trend: Dropper Post - hvad er det?
Dropper post har i de sidste mange år været utroligt populært på downhill- og enduro-cykler, men er i stigende grad også begyndt at bevæge sig over på full suspension trail-cykler.
Produktnyt: Specialized Tarmac SL6
Specialized har lavet en ny opgradering af deres Tarmac ramme. Vi har kigget nærmere på den!
Fini sejrede i Red Bull Rævejagt
Spørger du den almene dansker, var vejrguderne ikke med de 450 mountainbikers til Red Bull Rævejagt i Rebild Bakker. Spørger du deltagerne, kunne det nok ikke have været mere perfekt. Med mudder fra top til tå, da de krydsede målstregen, blev årets mest intense mountainbikeløb gennemført med manér. 

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Tusind tak for jeres svar. Her til morgen var jeg faktisk ude på en kortere tur - til Farum og tilbage igen ad Hillerødmotorvejen/Frederiksborgvej. Kun 34 km, men det var godt lige at komme ud og mærke benene. De har stået stille alt for længe pga. hjernerystelse. og Meget værdifulde oplysninger, som jeg slet ikke var klar over. Vil helt sikkert bruge begge tjenester til at finde nye ruter. Spørgsmålet er så, om det er muligt at få ruterne ned på et format, som man kan køre efter - altså lidt a la gps-vejvisninger, fx i Google Maps? Tidligere kunne man i Google Maps på computeren oprette en rute, gemme linket til den og åbne den i Google Maps på telefonen - men det kan man åbenbart ikke mere. Andre forslag? Dit link fører ikke til en rute men tilsyneladende til en profil på en Henrik K. Jeg arbejder på Langelinie, så jeg har tidligere taget O2 fra Vanløse, drejet af på Borgmester Christiansens Gade og ud på Amager, hvor jeg har taget den hele vejen syd- og østover for til sidst at ramme Christianshavn og Indre By, før jeg vendte næsen mod Langelinie. Men jeg vil da helt klart overveje Vestvolden næste gang!De fleste tankstationer har vand,børster og spande.... faktisk tror jeg det var Q8 , der på et tidspunkt havde regulære cykelvask pladser på "udvalgte steder" ... Zwift & Bkool fungere på to forskellige måder. Zwift har nogle få faste ruter, mens Bkool nærmest har et uendeligt antal ruter. Zwifts ruter er kun 3D, altså animeret, mens Bkool har både 3D, video og bare kort. Jeg lavede lige en søgning i Bkool efter video sessions med en god længde og ingen bjerge: https://ibb.co/dTB7Am 470 sessions ud af over 2,5 mio. Grunden til at der er så hulens mange sessions i Bkool er at bl.a. folk kan uploade video, men mest fordi Bkool kan linke direkte til Strava hvorved ens rute fra den virkelige verden, automatisk bliver overført til Bkool. Efter dette er sket, står der så nogle servere hos Bkool og tygger lidt på ruten, hvorefter den spytter en 3D version ud i den anden ende. En forholdsvis kompliceret process, hvor de også benytter satellit data de kan finde ud fra gps positioner. Zwift tilføjer lige så stille flere ruter til deres samling og indeholder nu også et par flade ruter. Generelt benytter jeg efterhånden kun Bkool til at køre Video session en gang imellem hvor man ikke har lyst til race, men egentlig bare nyde udsigten, eller at lære en rute at kende inden man skal prøve den i virkeligheden. Skal det være race og mere realisme, så er det Zwift. Her fungerer slipstrøm også bedre end i Bkool, og der skal som i den virkelige verden bruges flere kræfter på at køre solo. Ok, Bluetooth er jo egentlig bare en datatransport standard. Selve protokollen der benyttes ovenpå kan jo være proprietær, så Bkool App'en skal altså kende den måde "Kickr" snakker på. Ant+ derimod, er en decideret protokol til at sende/modtage træningsdata og det bør derfor virke med ANT+. Mon ikke bare du skal anskaffe en lightning/USB adaptor og plugge din dongle i?

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

ThomasKristensen.com