Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Morten Andersen 11.08.2017 @ 19:00

Raceorienteret, men stadig tilgængelig. Stiv og hurtig, men ikke ukomfortabel. Og så er Xeon-modellen blandt pionererne, når det kommer til skivebremser på en aeroramme.

Introduktion:

Tyske Rose er en af spillerne på det voksende marked for producenter, som springer forhandlerleddet over og handler direkte med kunden. Rose har således show-room i Danmark, mens al handel foregår online.

 

Her har tyskerne specialiseret sig i at tilbyde kunderne maksimal fleksibilitet, når en cykel skal bygges og man er således ikke bundet til et fast modelprogram, hvor en bestemt ramme kun kan erhverves med et fast sæt komponenter. På Roses hjemmeside kan rammerne sættes op med udstyr fra alle kategorier, så man ender med en cykel matchende ens specifikke behov og pengepung.

Farve: Shiny UD-carbon/Red-Grey
Størrelser: Fås i 51, 54, 57, 59 og 62 cm.
Vejl. pris: Kr. 26.588,-

 

Test

 

Smertefri bestilling og levering

Som de fleste andre producenter er Rose i denne sæson hoppet med på skivebremsebølgen og en stor del af deres program fås med konventionelle fælgbremser såvel som de omdiskuterede aluminiumsrotorer, som alle synes at have en mening om.

 

Men før vi begynder at tale mere om cyklens opsætning og køregenskaber, så lad os kort dvæle ved bestilling og levering, da cyklen som sagt kommer direkte fra Rose, sat op af deres mekanikere og altså uden mulighed for at mekanikeren i butikken har haft lejlighed til at gå den igennem.

 

Først bestillingen: Normalt bestiller kunden sin cykel online, hvor man kan udstyre den valgte ramme, som man ønsker. Er man i tvivl om noget eller ønsker hjælp, så kan man rådføre sig med den danske afdeling af Rose, som kan hjælpe i butikken eller via mail eller telefon.

 

Da cyklen er stillet til rådighed af Rose bestilte vi ikke online, men via en mailkorrespondance, men når dagen er omme, er det langt hen ad vejen samme proces. Nemt og enkelt.

 

Ved levering udmærker Rose sig positivt, i forhold til de øvrige gange vi har modtaget en cykel direkte med fragt. Cyklen leveres nemlig i en kæmpe papkasse, hvilket har den fordel, at Rose kan levere en stort set fuldt samlet cykel.

 

Ved modtagelse var det således blot at hive cyklen ud af kassen, montere forhjul, dreje frempinden og efterspænde. Hele processen tager under 10 minutter, hvis man er vant til at lave de allermest basale justeringer på en racelcykel og vi tøver ikke med at konkludere, at selv hvis det er ens første racercykel, så er man køreklar på under en halv time, hvis man finder et par Youtube-videoer, som kan guide én sammen med manualen.

 

 

Aerocykel med skiver

Som nævnt er vores testracer sat op med skiver. Rammen er fra Xeon-familien, som design- og performancemæssigt er Roses bud på en aerocykel. En trend som vinder frem overalt og som for blot få år siden ville have efterladt de fleste cykelkendere med en rynke på næsen og et skeptisk blik.

 

Virker det så? Ja, er det korte svar. Men lad os først se lidt nærmere på cykel og opsætning.

 

Først og fremmest springer geometrien i øjnene og efterlader et ret markant visuelt udtryk.


Bagenden er konstrueret med lave saddelstræbere som hæfter lavt på saddelrøret. En knstruktionsmåde man tidligere kun så på rendyrkede tidsmaskiner til kampen mod uret, men som synes at være en af de helt store designtrends i disse sæsoner.

 

Saddelrøret er bøjet om baghjulets kontur, hvilket forstærker det aerodynamiske fokus.

 

Rørformerne kan bedst karakterieseres som ’semi-aero’, med dråbeformede profiler som ikke er ekstreme, men snarere vidner om en cykel, som skal væres alsidig snarere end kompromisløst aerodynamisk.

 

Overrøret er helt fladt hvilket også synes at være den fremherskende trend, når ingeniørerne går i laboratoriet for at skabe design som kan snyde vinden.

 

Endlig er der de to kristiske punkter; krankboks samt overrør. Krankboksen er kraftig, uden at være iøjnefaldende, mens det kraftige kronrør skal fremelske manøvrebarhed.

 

 

Hang til race

Hvordan fungerer det markante setup så i praksis?

 

Geometrien og et kronrør er som sådan ikke ultralavt, men dog lavt nok til at det sætter krav til rytterens position, og giver en cykel, som er meget mere race end endurance.

 

Det er helt klart, at Xeon-modellen er lavet til rytteren som foretrækker en aggressiv position hvor performance og fart er prioriteterne. Helt klart en cykel til rytteren som er på jagt efter en racer snarere end en cruiser.    

 

Disse egenskaber går efter vores mening igen i rammens egenskaber og de køregenskaber, som er fremelsket via geometri og rammeopbygning. Det kendetegnes allermest ved en stiv bagende, hvor de lave saddelstræbere både i konstruktion og kraftighed giver masser af stivhed, ligesom at kædestræberne bidrager til samme sag.

 

Det giver en rolig og stabil fornemmelse, selv når der for alvor trædes an. Bagenden er stiv og omsætter mange watt på en tillidsvækkende måde. 

 

Faktisk synes vi, at cyklen udpræget er sjovest at køre, når den får noget kraft at arbejde med. Den er sjov og let at træde op i fart og man stoler blidt på den, når der hugges sprintintervaller igennem pedalerne.

 

Cyklens forende er også stabil, hvor en godt afstemt forgaffel og kronrør er med til at give fornemmelsen af sikker styring og velvillige, men rolige styregenskaber. Cyklen håndterer sving og kurver i høj som lav fart og virker hele vejen rundt som en godt afbalaceret cykel.

 

Disse styregenskaber gør det helt klart til et oplagt valg for cykelryttere, som vil have en hurtig cykel lavet til raceorienteret kørsel, men som ikke er klar til at hoppe på en rendyrket og helt kompromisløs fartmaskine, som stiller større krav til håndteringen.

 

 

Fornem finish

Rose lykkes også med en detaljerne. Især det integrerede spænde til saddelpinden, som er placeret bag på overrøret er elegant udført og er med til at skabe et rent look som emmer af fart.

 

Den invendige kabelføring er diskret og veludført, som man kan forvente af en cykel i denne prisklasse.

 

Endeligt er det værd at nævne at det testede setup er udstyret med Roses egne carbon-clinchers. Et fint allround hjulsæt med en perfekt fælghøjde til danske forhold. De har samme temperament som rammen - hurtige og  fartglade uden den kompromisløshed, som kan gøre en cykel utilgængelig for masserne.

 

 

Skivebremser til aero

Som nævnt tidligere ville de fleste nok have rynket på næsen af en aerocykel med skivebremser for blot få sæsoner siden. Men i praksis fungerer det nu fint. Skivebremserne giver, som de fleste ved, rigeligt med bremsekraft og vil især i bjerge og under våde forhold slå sin gamle fætter - følgbremsene - med fornuftig margin.

 

Der er vist ingen tvivl om, at skivebremser er fremtiden og skal man ud og investere i en ny cykel, så er det klart værd at overveje, da man må formode, at en stor del af nyudviklingen vil ske i skivernes retning. Til danske forhold er følgbremser rigeligt for langt de fleste, men det står også klart at selv en performanceorienteret cykel med betragtelige aero-egenskaber fungerer upåklageligt og giver masser af fart for pengene, når man har prøvekørt Xeon CWX-modellen.

 

Konklusion

En fed pakke til rytteren som er på jagt efter en carbon-hingst mere til race eller cruise, men stadig med egenskaber så de fleste ryttere kan være med.

 

Xeon CWX er fornuftig hurtig i optrækket uden at være i Superligaen og udmærker sig via en tilpas stiv ramme som er velafrundet og afbalanceret.

 

Aero-looket til trods er det en alsidig størrelse som vi uden tøven også vil tage med en tur i bjergene, hvor den både kan klatre og klare hurtige nedkørsler.

 

En rigtigt fornuftigt bud på en performer til rytteren som stadig er budgettet bevidst.  
 

Sådan har vi testet:

Cyklen er testet under de fleste forhold i Danmark i foråret og sommeren.

 

Stillet til rådighed af: Rose Bikes Danmark

SIDSTE CHANCE: Deltag i Danmarks største cykelspil - vind cykel til 14.990 kr!
Lørdag starter årets største cykelmanagerspil. Der er præmier til de 75 bedste, hvor vinderen af spillet vinder en lækker racercykel til 14.990 kroner. Vælg dine 25 ryttere og dyst imod familie, venner og bekendte i årets største cykelløb. Du udvælger dit hold engang for alle.
I morgen starter årets store cykeldyst! Er du klar?
Få håneretten i Feltet.dks store cykelspil, som kører fra februar til oktober. Spillet starter den 24. februar.
Skandinaviens største cykelmesse kommer til Århus
Nordic Bike Shows A/S er firmaet bag Copenhagen Bike Show, der siden 2015 har arrangeret Skandinaviens største cykelmesse i København med mere end 100 udstillere fra ind- og udland, og over 15.000 besøgende.
Et rigtigt cykelløb: Udfordrende Gran Fondo - SPAR 30% nu!
Gran Fondo er det tætteste amatørryttere kommer på de professionelles løb, og nu er der mulighed for at følge i Mads Pedersens spor, når Gran Fondo Denmark inviterer til endnu en fantastisk cykelevent i Grindsted - og årets rute fører blandt andet rytterne over en række af de klassiske stigninger fra PostNord Danmark Rundt.
Kun 10 dage til Feltet.dk Tour starter!
Nu er der kun 10 dage til årets cykelspil starter. Sæt dit managerhold i Feltet.dk og vind nogle af de flotte præmier og dyst imod familien, venner og bekendte. 
Test: Dynamic Cycling Fit - find den rigtige saddel med Giant
​Giant har udviklet et hurtigt og smart system til at matche rytteren med den rigtige saddel. Vi har testet systemet på egen krop.
Se præmier for mere end 60.000 kroner til årets cykeldyst!
Feltet.dks helårlige spil, Feltet.dk Tour, har åbnet for tilmelding, hvorefter du kan sætte dit managerhold frem til den 24. februar 2018, hvor endagsløbet Omloop Het Nieuwsblad og Classic de l'Ardeche køres. Når spillet er startet, så er det ikke muligt at ændre på sit hold. Du skal vælge 25 ryttere til denne cykelsæson. 
Test: Rose Pro Cross Apex 1
Ny aluminum crosscykel fra Rose Bikes, et multitool til grus, mudder og asfalt, der gør det godt på alle parametre.
Produktnyt: S-Works 7 sko
Specialized lancerer i dag en ny sko, som bliver den 7. generation af S-Works skoen. 

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

nu har jeg så tidligere i tråden beskrevet hvordan man kan smøre palerne uden at skille det ad og få direkte adgang til palerne. Gøres dette fx i oktober og januar, vil de fleste næppe opdage problemer. Problemet er nok oftest en blanding af fedt, vand og snavs som får palerne til at sætte sig i en klæg masse. Af og til kan friktionsvarme hjælpe i frostvejr. At banke baghjulet i asfalten hjælper sjældent. Jeg har så selv de sidste vintre kørt med et Shimano RS10 baghjul uden problemer. Men jeg cykler så kun i godt vejr efterhånden og når ikke 5.000 km fra januar til marts længere.Der er helt sikkert også gode ruter der, bl.a. omkring Hersted Høje. ;) Hvad er forskellen fra de SH5,1 der nævnes, til SH56 https://www.cykelgear.dk/tilbehor/klamper/klamper-shimano-spd?sogeord=&nr=19 Jeg er forvirret fordi der netop på SH56 står "multi-release" og "velegnet til touring og bykørsel", mens der til SH51 angives "... til dig, der gerne vil sidde godt fastspændt med skoene, og samtidig kun vil have mulighed for én-vejs release." https://www.cykelpartner.dk/klamper-shimano-spd-i-saet-sm-sh51-single-release_Y42498201.htmlJeg skulle forklare kammeraterne princippet i gruppetilmeldingen, men kløjs noget i det fordi jeg slet ikke kan finde noget om det på løbets hjemmeside eller hos tilmeldingsadministratoren Sporti.dk Og så var det meget nemmere at spørge her i forum, fremfor at skrive til Grejsdalen eller Sporti Min startantagelse er: Ved gruppetilmelding skal en person først lige oprette en gruppe, og derefter kan kammeraterne løbende tilmelde sig via gruppen over en længere tid. Fra mine tidligere deltagelser mener jeg, det er noget med at man ved gruppetilmelding så er garanteret at starte samtidig alle gruppen. Men også at man til gengæld ikke nødvendigvis kommer til at starte "svarende til tilmeldingstidspunktet"; starttidspunktet får man først tildelt senere (hvornår og efter hvilket princip?). EDIT: eller måske ER man lige netop via gruppetilmeldingen favoriseret med et sådant tidligt starttidspunkt svarende til den først tilmeldtes starttid? !! RE-EDIT: jeg ser lige nu, som indlogget i klubbens faktiske gruppetilmelding, at man under sit valg af distance skal vælge ønsket starttidspunkt i en liste, hvor der ud for hver tid står hvor mange pladser der er tilbage. Ergo er der ikke nogen garanti for samme starttidspunkt alle i gruppen. INGENENDEPÅDET-EDIT: Der kan i starttidslisten stå "kl. 10:12 TDC Erhverv (75 ledige pladser)" - det gætter jeg på fremkommer når den første fra gruppen har meldt sig, og må velsagtens også betyde at den tid er reserveret?/foreslået til den gruppe, men da alle kan tilmelde sig, mon så ikke pladsen til TDC Erhverv skrumper tilsvarende. En lille besynderlighed, hvis det passer: man kan tilsyneladende ikke komme ind i gruppetilmeldingen andet end hvis man har det invitations-link gruppe-opretteren har sendt til én. Hvis man blot går direkte ind på Sporti.dk ender man i en helt individuel tilmelding, der fx ikke viser de tidspunkts-gruppenavne jeg nævnte. Jeg tror egentlig alle fra min egen klub foreløbig på den måde er endt som helt individuelle tilmeldinger. Engang var der forresten også noget med at man kunne ændre en tilmeldts navn, hvis han er blevet forhindret og giver pladsen til en anden (det er muligt man vil kunne se det efter at have tilmeldt sig). Er det noget i den retning?

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

ThomasKristensen.com