03.02.2017 @ 11:00

Rose har med deres Xeon CDX Cross sammensat en rigtig lækker cykel, der lykkes med det meste. Der udmærker sig på de fleste parametre og er skarp til prisen.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Fakta

Producent: Rose Bikes

Fås i størrelserne: 51, 54, 57, 59 og 62 cm

Fås i farverne: Shiny black/red grey og shiny grey/green white

Vægt uden pedaler: 7,75 kilo

 

Vejl. Pris: 18.750,-

 

Fakta om cyklen
Ramme: High modulus Aerospace Carbon

Forgaffel: High performance full carbon Disc  
Geargruppe: Sram Force1

Kranksæt: Sram Force1 42z

Bremser: Sram Force 160 mm/160 mm

Hjulsæt: DT Swiss R 23 Spline Disc front: 15/100, rear: 12/142 mm tru axle

Dæk: Schwalbe Racing Ralph Evo PSC 33 c

Saddelpind: Rose RC - 170 flex Carbon 350 mm

Saddel: Ergon SMC- 40 Sport gel

Frempind: Ritchey WSC C220

Styr: Ritchey WSC Evo Curve

 


Introduktion

Rose Bikes har vi på Feltet.dk stiftet bekendtskab med flere gange - både på landevejen men også i mountainbike- og crossregi har vi testet cykler fra tyskerne. 

 

Denne gang har vi fået en crosscykel til test. Cyklen er Rose Bikes’ første crosscykel i carbon.  De speciallavede cykler er de seneste år skyllet ind over landet og et hvert anerkendt cykelmærke har efterhånden én eller flere crosscykler i sortimentet. Blandt cykelmotionister er der også flere og flere der anskaffer sig disse cykler til vinterens strabadser.

 

Feltet.dk har testet denne cykel under forskellige forhold lige fra terrænet til lange ture på landevejen.    

 

Test

Som tidligere nævnt har vi før testet cykler fra Rose Bikes og som altid kommer cyklen i en stor papkasse. Denne gang var papkassen dog større end normalt, hvilket skyldes, at stort set hele cyklen var samlet og til at tage op ad kassen. Dette gjorde, at det var nemt at få cyklen gjort køreklar: På med pedalerne og drej styret - så er man klar.
 

Cyklen er flot med sin røde, sorte og grå lakering. Den har desuden indvendig kabelføring, som det efterhånden er tilfældet ved alle nyere cykler og det giver bare et rigtig flot finish.


Moden ved crosscykler er ellers at det skal være nogle ”kække” farver, men det gør absolut ikke noget at udseendet er lidt mere konservativt her. Er man en cykelromantikker, så vil man nok foretrække udvendige kabler, men er det ikke noget, der har hører fortiden til?
 

Efter den første tur var denne tester solgt. Cyklen fungerer rigtig godt i terrænet og gør sig bedst på de større spor og stier. Her kan man også mærke, når man giver den gas, at den er god til at komme op i fart. Dette skyldes helt klart, at det er en forholdsvis let cykel og så det fine aluminiums hjulsæt fra DT Swiss, selv om det vejer omkring 1600 gram. Hjulene giver en rigtig god komfort samtidig med, at accelerationsevnen er god.

 

Når cyklen er oppe i fart er manøvreevnen også god, og man føler sig sikker, når man kaster den rundt i svingene.

Dækkene er fra Schwalbe og er deres kendte Racing Ralp Evo i 33 mm. Et rigtig fint allround dæk til cykelcross. Dækket er blevet testet ved forskellige dæktryk og forskellige underlag og er endnu ikke punkteret, hvilket må siges at være godkendt.

 

Som sagt er cyklen blevet testet godt og grundigt i terrænet. Men vi har også testet den på landevejsture på optil 3 timer og her udmærker den sig ved at være komfortabel.
Selv efter 3 timer var der ikke ømheder af nogen art.

 

 

Vi har testet den med de dæk der sidder der på, 33 mm crossdæk, men sætter man 28 mm eller 25 mm dæk på, så har man faktisk også en ganske udmærket landevejsracer.


Fordelen ved at have crossdækkene på er, at man har mulighed for at køre steder man ikke gør på raceren, det kan være igennem skoven eller grusstier, det havde denne tester stor glæde ved og det gør vintertræningen en hel del sjovere.

 

Cyklen er udstyret med SRAM Force, hvilket er en rigtig fin gruppe, specielt til om vinteren, hvor sand, grus og salt kan være hård ved materiellet.
Geargruppen er en fornøjelse at køre med og denne tester har ikke været udsat for, at der skulle nogen form for justering til.

 

Denne cykel var sat op med SRAM Force 1x11, hvilket vil sige, at der kun var 1 klinge (42 t) foran og 11-32 bagpå. Det fungerer godt og man kan altid sætte en 36’er bagpå, hvis man mangler gear ude i terrænet.

 

De hydrauliske skivebremser fra SRAM fungerer også upåklageligt og giver rigelig bremseevne til alle typer nedbremsninger.

 

Afslutningsvis er cyklen naturligvis også blevet testet i sit helt rette element; som decideret crosscykel i træning til løb. Alle crossere ved, at det betyder af- og påstigning. Her er den også nem at få på skulderen, og den er nem at løfte ved de forskellige forhindringer. Desværre havde denne tester ikke mulighed for at teste den i et crossløb, men her ville den højst sandsynligt gøre det glimrende alle sine herligheder taget i betragtning.

 

Konklusion
Rose Bikes Xeon CDX Cross er en rigtig lækker cykel. Det er klart en af de fedeste cykler, denne tester har testet. Cyklen gør det godt i alle slags underlag.


Cyklen henvender sig til den seriøse crossrytter, der dyster hver weekend, men er også et fabelagtigt alternativ til den almindelige motionist, der gerne vil have en super vintercykel, der kan bruges både i terrænet og på landevejen.

 

Cyklen koster 18.750 kr. hvilket efter denne testers mening henvender sig til mange, når man tager værdien af den samlede pakke i betragtning.


Udstyret kan man op eller nedgradere alt efter hvad man har behov for.


Alt i alt er konklusionen, at den sure vintertræning vil være lidt sjovere på denne cykel.    

Sådan har vi testet

Cyklen er testet i december og januar måned. Cyklen er testet i alt slags vejr og forskellige slags underlag.

Kort om mærket

Rose Bikes startede i 1907 i byen Bocholt som en lille cykelbutik. I dag er det en af Tysklands største cykelproducenter, hvor alle cykler bygges efter kunden specifikationer.

 

Stillet til rådighed af

Rose Bikes

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Billedgalleri

Test: Ekoi Gara MIPS Air
EKOI Gara MIPS Air er en let, velventileret og komfortabel hjelm.
Hør dansk MTB-stjerne sætte ord på triumf
Simon Andreassen tog i går en af karrierens største sejre, da han vandt mountainbike World-Cuppen i Araxá i Brasilien. Efter sejren var han overvældet, men prøvede at sætte ord på triumfen.
Se Simon Andreassen vinde stor World Cup-sejr
Simon Andreassen vandt anden afdeling af World Cuppen - se hele den dramatiske sidste omgang.
Simon Andreassen vinder i World Cuppen
Danske Simon Andreassen vandt sensationelt anden afdeling af World Cuppen.
Vi vil lave Danmarks bedste cykelmagasin - hjælp os!
Nu inviterer vi dig til at være med til at præge, hvilken retning Motionsfeltet.dk's nye digitale cykelmagasin skal have.
Skovbrand hærger kendt stigning
Senest i marts satte en 18-årige dansker ny rekord på Coll de Rates.
Andreassen åbner World Cuppen med top 10-placering
I weekenden blev der i Brasilien taget hul på årets World Cup-sæson.
Amstel-fadæse: Se supersprinter juble for tidligt
Lorena Wiebes begik en enorm fejl, da hun jublede for tidligt i spurten i Amstel Gold Race. Det gjorde, at Marianne Vos kunne spurte forbi hende på stregen i en forkortet udgave af løbet.
Følg Amstel Gold Race på Feltet.dk's app
Følg Mattias Skjelmose, Andreas Kron, Alexander Kamp og Mathieu van der Poel i Amstel Gold Race.

Instagram #motionsfeltet

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk   •   Cookieindstillinger

Andet