Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Mads Søndergaard Jensen 10.02.2018 @ 19:00

Ny aluminum crosscykel fra Rose Bikes, et multitool til grus, mudder og asfalt, der gør det godt på alle parametre.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Fakta

Producent: Rose Bikes

Fås i størrelserne: 49, 52, 54, 56, 58, 60, 62 og 64 cm.

Fås i farverne: Poppy orange/ Iron-grey black, matt-black/Shinny-black/grey

Vægt uden pedaler: 9 kilo

 

Vejl.Pris: 12.118,- 

 

Fakta om cyklen

Ramme: Aluminium Ultralight, ca. 1390 gram.

Forgaffel: High Performance full carbon

Geargruppe: Sram Apex 1

Kranksæt: Sram Apex 42 t.

Bremser: Sram Apex hydraulisk

Hjulsæt: Mavic Crossride FTS-X 29

Dæk: Fordæk, Schwalbe X-One Evo Bite 33 C. Bagdæk, Schawalbe X-One Allround Evo 33 C

Saddelpind: Ritchey 2B, WTD

Frempind: Ritchey 4 Axis WTD

Styr: Ritchey Comp road streem 2.


Introduktion

Rose Bikes har vi på Feltet.dk stiftet bekendtskab med flere gange - både på landevejen men også i mountainbike- og crossregi har vi testet cykler fra tyskerne.


Denne gang har vi fået en crosscykel til test. Cyklen er Rose Bikes´ bud på en allround crosscykel produceret i aluminium.

 

De speciallavede cykler er de seneste år skyllet ind over landet og alle anerkendte cykelmærker har efterhånden én eller flere crosscykler i sortimentet. Blandt cykelmotionister er der også flere og flere, der anskaffer sig disse cykler til vinterens strabadser.

 

Feltet.dk har testet denne cykel under forskellige forhold, lige fra terræn og til lange ture på landevejen.   

 


 

Test

Crosscyklen fra Rose Bikes ankommer som vanligt i en stor papkasse, faktisk rigtig stor papkasse. At Rose Bikes transporterer deres cykler i så store kasser, gør at de er lynhurtige at samle. Faktisk var det kun styret der skulle drejes på plads og pedaler der skulle monteres, så var vi klar, til at komme ud på første tur.

 

Cyklen fra Rose Bikes kommer i en rigtig flot orange farve der kun afbrydes af sort og grå striber på overrøret og i Rose Bikes logo på skrårøret.

 

De “kække” farver på crosscykler har efterhånden også været moden et par sæsoner. Den orange farve er ikke bare flot, men gør også, at man er mere synlig når man kører i trafikken.

 

Tilbage til første testtur. Cyklen er blevet klargjort af chefen og står klar til at køre. Første tur bliver på en god blanding af MTB-spor og større stier. Cyklen reagerer fint i svingene på sporet, dog kræver det lidt teknik og kendskab til sporet. Derimod på de større stier, kommer denne cykel virkelig til sin ret. I modsætning til de to andre jeg kører med, der kører MTB, så kommer denne cykel hurtig op i fart. Den nye geometri gør, at man sidder mere aggressivt på cyklen, hvilket kræver lidt tilvænning. Denne tester havde dog ikke nogen ømhed efter den første tur.

 

På crosscyklen fra Rose Bikes er der monteret dæk fra Schwalbe, helt præcist X-One Bite på fordækket og X-One Allround på bagdækket - begge 33 millimeter. At der ikke sidder det samme slags dæk for og bag, er ikke nogen overraskelse. Fordækket er et decideret mudderdæk og på de ture, der er blevet kørt i mudder, har der heller ikke været nogen problemer med styringen af cyklen.

 

Bagdækket er Schwalbes bedste bud på et allround dæk og gør det udmærket under de fleste forhold.  Dog ville et mudderdæk bagpå være at foretrække, hvis man kører decideret mudderløb. Til træning er opsætningen dog fint nok. Er vi så punkteret på dækket? Det korte svar er JA, på første tur. Men det vurderer denne tester, som et forkert dæktryk og indtil videre er det kun blevet til én punktering selvom cyklen er blevet kørt på 2-3 gange om ugen, under forskellige vejrforhold i december og januar måned. 

 

Cyklen er også blevet testet på deciderede landevejsture. Det er bestemt ikke her, at specielt dækkene har sin force. Monterer man landevejsdæk på cyklen, kan man dog sagtens bruge den til at køre på landevejen. Vi har dog nydt, at køre på grusveje og det er blevet til ture på 70 kilometer med skovstier, grusveje og lidt landevej.

 

Rose Pro Cross er tilgængelig med Sram Apex, Sram Force og Shimano 105. Vi har testet cyklen med Sram Apex 1*11 som er Srams bud på en entry-level geargruppe. Den forreste klinge er 42T og bagerst på cassetten er der en 36ér. Denne opsætning fungerer godt, når man kører i terrænet. Bremserne på denne model fås med både mekaniske og hydrauliske. Vi har testet med hydrauliske og dette er bare en god og sikker måde at bremse på.

 

Til slut har vi testet cyklen under decideret cykelcross træning. Det vil sige, vi har testet den i af- og påstigning og vi har løbet på trapper med den og over forhindringer. Her må konklusionen være, at den fint egner sig til at køre crossløb. Men er man den erfarne crossrytter, vil man nok gå efter noget i carbon, der er en lille smule lettere. Som almindelig motionist, der måske kører et par motionsløb og ellers bare bruger cyklen til træning, er dette et rigtig godt bud på en fornuftig cykel til pengene. 


Konklusion

Sidste vinter testede vi Rose Bikes bud på en carbon vintercykel. Denne vinter har vi testet deres nye aluminiumscykel. Konklusionen er, at vi ikke mærker ret meget forskel på de to cykler udover vægten. Det er klart, at der vil være en forskel på vægten, når den ene er  carbon og den anden er aluminum.

 

Cyklen styrer godt under alle forhold og er måske tæt på at være den ideelle vintercykel.

 

Geargruppen fra Sram fungerer også godt og et klinge systemet er, efter vores mening, et rigtig fedt setup, både i løb og til træning.

 

Vi anbefaler denne cykel til alle, der vil prøve en anden slags træning om vinteren end spinning, MTB eller hometrainer. Her får man en cykel, der både kan køre i terrænet og på landevejen, til en pris hvor langt de fleste kan være med.         

Sådan har vi testet

Vi har testet produktet i december og januar måned. Cyklen er blevet testet i alt slags vejr og forskellige slags underlag.


Kort om mærket

Rose Bikes startede i 1907 i byen Bocholt som en lille cykelbutik. I dag er det en af Tysklands største cykelproducenter, hvor alle cykler bygges efter kunden specifikationer.

Stillet til rådighed af

Rose Bikes

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Om en uge starter årets store cykeldyst! Er du klar?
Få håneretten i Feltet.dks store cykelspil, som kører fra februar til oktober. Spillet starter den 24. februar.
Kun 10 dage til Feltet.dk Tour starter!
Nu er der kun 10 dage til årets cykelspil starter. Sæt dit managerhold i Feltet.dk og vind nogle af de flotte præmier og dyst imod familien, venner og bekendte. 
Test: Dynamic Cycling Fit - find den rigtige saddel med Giant
​Giant har udviklet et hurtigt og smart system til at matche rytteren med den rigtige saddel. Vi har testet systemet på egen krop.
Se præmier for mere end 60.000 kroner til årets cykeldyst!
Feltet.dks helårlige spil, Feltet.dk Tour, har åbnet for tilmelding, hvorefter du kan sætte dit managerhold frem til den 24. februar 2018, hvor endagsløbet Omloop Het Nieuwsblad og Classic de l'Ardeche køres. Når spillet er startet, så er det ikke muligt at ændre på sit hold. Du skal vælge 25 ryttere til denne cykelsæson. 
Test: Rose Pro Cross Apex 1
Ny aluminum crosscykel fra Rose Bikes, et multitool til grus, mudder og asfalt, der gør det godt på alle parametre.
Produktnyt: S-Works 7 sko
Specialized lancerer i dag en ny sko, som bliver den 7. generation af S-Works skoen. 
Produktnyt: S-Works Evade hjelm
Specialized har i dag lanceret en helt ny hjelm, som kaldes S-Works Evade. 
Vis bisserne til MTB Bissen MTB i Svendborg
Bissen et MTB løb på fed og varieret rute i Svendborg, rå rammer, smukke omgivelser, byens stejle gader og skovens fede spor. Altsammen med til at give et varieret og afvekslende super flow i sporet.
For nørder: Lasse Norman vandt uden forskifter
Lasse Norman Hansen vandt i nat årets første danske UCI-sejr på landevejen, da han spurtede sig til sejren på 1. etape af Herald Sun Tour, og cyklen havde et anderledes setup. Lad os nørde lidt!

Instagram #motionsfeltet

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

ThomasKristensen.com