Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Morten Andersen 21.09.2018 @ 19:00

Pythons nye topramme er en aggressiv fætter, som opildner til angrebslysten kørsel og som giver kriller i maven på ryttere med hang til væddeløb og hurtige accelerationer.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Introduktion:
Python Pro er en af de få danske leverandører af high-end rammer til især landevejen. Firmaet har til huse i Vordingborg og den lille størrelse til trods, så har de om nogen bidt sig fast på den danske kontinentalscene, hvor Pythons rammer igennem mange år har lagt carbon til store og små triumfer på nogle af de mest toneangivende, danske hold.


Firmaets nye Stealth-ramme er Pythons til dato mest ambitiøse projekt om at skabe en fuldblodsracer, som har alle de rette egenskaber til at begå sig på professionelt niveau i alt slags terræn. 


Test
Farve: Sort
Størrelse: XS-L
Pris: 39.990,- kroner

Cyklen kan bygges fra kr. 25.990,- og fås som samlesæt uden hjul fra kr. 18.990,-

 

Sidste sæson lancerede Python deres første aeroracer, som meget belejligt blev navngivet Aero1. Det var på mange måder en milepæl for Python, som for første gang for alvor tog skridtet væk fra de helt klassiske rammegeometrier. Målet var en cykel til fladt terræn med fokus på masser af topfart.


For mange - os inklusiv - markerede Aero1 en oprykning til superligaen for cykelproducenter til Python, da den både repræsenterede en moderne tilgang til rammebygning, en flot detaljegrad og meget fine køreegenskaber, hvilket vi også konstaterede i test.


Men landevejscykling er ikke kun topfart og evnen til at holde høj fart over lang tid. Væddeløb især er også fyldt med masser af temposkift og evnen til at accelerere er en afgørende faktor. Det er her, at udviklingen af Stealth-rammen tog sin start.


Python var således på jagt efter at kunne supplere især konti-rytterne fra BHS-Bornholm med en cykel, som var aerodynamisk såvel som adræt og kontant. Altså en mere allround racercykel udviklet til væddeløb.

 


En moderne racercykel


Resultatet er Stealth.


Har man fulgt udviklingen af rammer i de seneste sæsoner, så er Stealth-rammens design eller geometri ikke nogen større overraskelse. Den følger de trends som for alvor er i markedet. 


Kedeligt? Absolut ikke, for rammen er veludført og iøjnefaldende på den gode måde. Der hvor man drages af formerne og linjerne og ikke af vilde farver eller outrerede detaljer.


Rammen er nutidig uden at være banebrydende eller kontroversiel. En rammegeometri, som vi tror på bliver normen mere og mere og som om nogle sæsoner vil være det nye normal.


Stealth bærer dog stadig på en betydelig aerodynamisk arv og deler flere af sine gener med Aero1.


Blandt de mest karakteristiske detaljer er de dråbeformede rørprofiler, som nu ikke længere er forbeholdt rendyrkede, aerodynamiske rammer.


Ligeledes hæfter saddelstræberne lavt på saddelrøret for at give bagenden stivhed og forbedre aerodynamikken. Igen en feature, som tidligere var forbeholdt landevejens tidsmaskiner, men som nu er på vej til at gøre sig gældende over en bred kam.


Selvsamme saddelrør er buet, så det smyger sig omkring baghjulets buede kontur. Igen en aerodynamisk overvejelse.


I forhold til Aero1 er det hele blot mere underspillet og en anelse mere traditionelt, således at cyklen fremstår mere allround.

 

 

Køreegenskaber
Med baggrunden for rammens tilbliven in mente er det ikke overraskende at hoppe på rammen og mærke en responsiv og kontant maskine.


Rammen er stiv, som man forventer af en topcykel. Responsen er kontant og det er let at træde cyklen an og op i fart. Kræfterne fordeler sig fint og der er fin balance, og derved tryghed, når man fyrer den af.


Det kritiske område omkring krankboksen er der ikke en finger at sætte på og det tager fint imod de 1100 watt, som vi var i stand til at trykke ud af benene på de lokale småbakker, og omsætter wattene elegant til fart.


Det er for alvor cyklens store force og den gør en meget fin figur, hvis man er på jagt efter en cykel til at slå huller til konkurrenterne med.

 

Eller hvis man bare vil gøre cykelkammeraterne godt gale i skralden, når man accelererer ud af svingene på træningsturene.


Der er også en fin balance i rammen, som er let at håndtere. Styringen er rolig og præcis og man føler sig generelt godt tilpas fra første pedaltråd. Den er let at have med at gøre og er til den rolige side.


Nogle foretrækker racerrammer som er meget aggressive i håndteringen. Her er Stealth lidt mere tilbageholden og hvis man er vant til det andet, så vil man måske savne lidt hidsighed i svingene.


Vi synes, at trygheden og den udmærkede balance giver en ramme, som kan races, men som også kan bruges af mere uerfarne ryttere.


Vi har testet modellen med skivebremser i denne omgang. Oplevelsen er, at Python har dimensioneret rammen fint til skiverne og at den øgede bremsekraft fordelen sig fint i rammen og ikke forstyrrer hverken balancen eller køreegenskaberne.


Skiverne leverer selvsagt masser af bremseevne, hvilket vi synes, passer rigtig godt til cyklens øvrige egenskaber og desuden komplimenterer en cykel, som øjensynligt er lavet mest til dem , som gerne vil køre aggressivt.


Testcyklen er monteret med Rebel-hjul, som også kontinentalrytterne kører med. De føles skarpe og hurtige, og med en god allround-performance, så de tager ved, når der skal accelereres, men også holder farten godt på lige tonserstykker.

 

 

Står ikke tilbage for de store
På detaljesiden står Python heller ikke tilbage for de store producenter og Stealth markerer endnu et skridt i den rigtige retning.


For der er masser af detaljer, som er veludførte og omvendt ikke mange detaljer, som man rigtig kan sætte en finger på.


Den matte lakering er den mest gennemgåede, men brydes af blanke og ’glossy’ områder. Det er faktisk ikke kun for syns skyld, for områder der har fået denne kærlige behandling, er nemlig dem, hvor cyklen samler mest snavs op. Og de ’glossy’ overflader er nemmere at holde rene end de blanke. Smart!


Derudover er spændet til saddelrøret gemt af vejen i overrøret, hvilket er med til at fremme den flotte finish.


På testcyklen var der monteret det tilhørende Stealth S1 styr, som kan huse junction-boksen fra Shimano indeni. Så slipper man for den udvendige boks under frempinden og stikket til laderen sidder i den ene bar-end. Rigtig fed detalje!


Styr-/frempindsløsningen var i starten den eneste æstetiske detalje ved cyklen, som vi var lidt i tvivl om. Frempinden er ligesom bøjet og har en rund form, der hvor den komme rop fra rammen, hvilket øjet lige skal vænne sig til. Men efter lidt tid, synes vi faktisk, at det passer helt fint til cyklen.


En anden visuel detalje er omkring sadelrøret, der hvor det buer og giver plads til baghjulet. Der er nemlig lidt mere clearance end man tidligere har set. Igen en detalje, som nogle måske vil bemærke negativt, men som har sin naturlige forklaring. Python har nemlig ønsket at give plads til store dækstørrelse, som jo uomtvisteligt er kommet for at blive. Ingen tvivl om, at meget af udviklingen på dæksiden vil fordre de bredere dæk, så i vores øjne et ganske naturligt valg fra Python, som absolut kan forsvares.

 

 

Konklusion
Har Python så nået deres mål med Stealth? I høj grad. 


For cyklen er kontant, hurtigt og aggressiv på et meget højt niveau. Den excellerer især med sit antrit og dens største force er de kraftige accelerationer. Styring og håndtering er forholdsvis neutral og derved får man en cykel som kan køres af langt de fleste og sine egenskaber til trods, ikke kun er for profferne. 


Alt i alt en virkelig god pakke til det danske terræn for dem, som er på jagt efter en ’rigtigø racercykel, hvor der er fokus på performance snarere end komfort.

 

Stillet til rådighed af: Python Pro

 

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Se verdensmester Valverdes nye cykel og udstyr
Man er ikke i tvivl om, at det er verdensmesteren, der kører rundt på denne cykel.
Elcykler stormer - ny klub og UCI arrangerer VM
Elcykler boomer på verdensplan, men indtil videre er salget ikke eksploderet i Danmark, men det stiger dog hvert år. Men producenterne og grossisterne i Danmark forventer, at de næste to år slå elcykler for alvor igennem i Danmark også. 
CykelSportMesse i Aarhus med gratis adgang
Efter 10 års succes i Roskilde, gør CykelSportMessen nu sit indtog i Aarhus. Messen slår dørene op lørdag den 26. og søndag den 27. oktober - og der er gratis adgang.
Mecklenburg Vorpommern åbner op for spændende cykelmuligheder
Mecklenburg Vorpommern er på mange måder en uopdaget perle for cyklister. Som delstat i det gamle Østtyskland har området ligget i mølpose adskillige år, og man er nu i fuld gang med at modernisere, så alt kommer op på vestligt niveau.
Job: Bjarne Egedesø A/S søger Servicetekniker/Intern sælger
Egedesø søger en ny medarbejder, og det kunne måske være dig? Se nedenstående stillingsopslag.
Test: Roeckl Ibros cykelhandsker
Roeckl er specialister i cykelhandsker og ses jævnligt på flere topatleter - tidligere har blandt andet vores egen Lasse Norman Hansen brugt handskerne flittigt under hans banetriumfer.
Smukke panoramaudsigter og udfordrende nedkørsler
Hohe Salve i Kitzbüheler Alpen er stedet, hvor du finder et stort net af brede grusstier velegnede til gravel-bikes eller hardtail-mountainbikes samt tekniske og udfordrende nedkørsler, der er perfekte til brede dæk og fuldt affjedrede trial-bikes.
Produktnyt: Garmin lancerer samarbejde med Spotify
Spotify kan nu integreres med alle kompatible Garmin musikure, så brugerne kan lytte til offline-playlister direkte fra håndleddet.
Tør du prøve kræfter med den ultimative styrkeprøve?
Styrkeprøven i Norge er verdens længste og ældste årlige cykelløb på landevej. Det er en fantastisk udfordring for motionisten, der gerne vil prøve sig selv af.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat