Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Morten Andersen 08.01.2018 @ 13:00

God kvalitet, let at pakke og nem at transportere er kodeordene for tasken fra Shimano-brandet PRO.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Introduktion:

De fleste cykelryttere har deres cykel endog særdeles kær og derfor kan det ind imellem være nærmest nervepirrende, når cyklen skal transporteres rundt til løb, træningslejre eller ferier. Alt efter transportformen så kan det let koste især kosmetiske skader, men i værste fald deciderede mekaniske problemer.

 

En af de muligheder man kan benytte sig af, er en cykeltaske, hvor der er plads til alle cykeldelene og hvor designet og funktionaliteten er gearet til at beskytte og gøre det så let og belejligt som muligt, at flytte rundt på sin to-hjulede ven.

 

Vi har set nærmere på en taske fra PRO, som er Shimanos undermærke, når det kommer til komponenter i alskens afskygninger - lige fra styr, frempinde, sadler og altså cykeltasker.

 

Farve: Sort

Vejl. udsalgspris: Kr. 1.049

 

 

Test:

Generelt kan man groft inddele cykeltasker og -kufferter i to lejre - med visse forbehold.


Først og fremmest er der kufferter med hårde sider, de såkaldte hard cases, som tilbyder fuld beskyttelse mod slag og andet, men til gengæld ofte kræver at cyklen skilles mere eller mindre ad.

 

Hernæst er der taskerne med bløde sider - sjovt nok kaldet soft cases.


Disse giver ofte en lidt mindre grad af beskyttelse, men til gengæld er de lette og mere fleksible, hvorfor man ofte kan nøjes med kun at skulle pille hjulene af sin cykel, når den skal pakkes ned.

 

Endeligt kan man skille imellem tasker og kufferter, som har et indbygget stativ, hvor cyklen kan fastspændes via quick-releases på samme måde, som man fastgør sine hjul i rammen og tasker hvor rammen ligger løst.

 

 

PRO Bike Bag hører til i kategorien for de bløde tasker uden indbygget skelet til at fastgøre cyklen.

 

Det betyder først og fremmest, at tasken er let og minimalistisk og derved indbyder til brug, når det skal være let og hurtigt at gøre cyklen klar til transport på ture, hvor man har nogenlunde kontrol over, hvordan tasken - og derved ramme og hjul - håndteres undervejs.

 

Fin plads og god kvalitet

Selve tasken er rigtig lækker. Ydersiden er holdt i kraftige materialer med en blank overflade, så tasken kan holde til noget. Således er den vandafvisende og modstandsdygtig overfor væsker, smuds og andet. Bliver den beskidt, så er den nem at tørre af og holde pæn og i god stand.

 

Bunden er gjort ekstra kraftig og er udstyret med seks plastikpaneler, så tasken bliver så holdbar som muligt, selv om den i sin levetid formentlig kommer til at stifte bekendtskab med en række uvenlige underlag.

 

 

Indersiden er også klogt opbygget.


I begge sider er der indbygget to store rum, hvori for- og baghjul passer. De bliver mødt af en uldet og tyk stofkvalitet, som isolerer en smule og sørger for at der er lidt absorbering udadtil.

 

Disse to rum kan lukkes med to knapper, så man har selve taskens midte til rådighed til sin ramme. Her har materialet igen en mere blank overfladestruktur, så man kan gøre rent hvis en eventuelt beskidt ramme har efterladt spor.

 

Vi har primært kigget på tasken ud fra perspektivet om at transportere en landevejscykel.


Her finder vi, at tasken er fint rummeligt og let at pakke. Ramme og hjul skilles fornuftigt fra hinanden, så man undgår ridser.

Alle materialerne er tip-top og tasken er klart i den høje ende af sin slags, så vi taler kvalitet.

 

PRO Bike Bag er uden hjul og er derfor forsynet med to håndtag, hvori man kan bære cyklen. Taksen er desuden forsynet med en skulderrem, som gør det let at smide tasken over skulderen og bære den langs den ene side af kroppen.

 

 

Beskyttelse

Soft cases beskytter mindre end hard cases - det er der vist ingen tvivl om. Det gør sig også gældende her, hvor PRO Bike Bag som nævnt gør sig bedst under forhold, hvor man selv har enten indflydelse på eller kontrol over, hvordan tasken håndteres undervejs.

 

Vælger man at flyve med den, så kan lufthavnspersonalets hårdhændede behandling godt være for meget, men til gengæld er det en glimrende løsning, til stort set alt andet.

 

PRO Bike Bag er fremragende, når bilen skal pakkes eller især hvis man skal rejse med offentlig transport, hvor man får det noget nær ideelle kompromis mellem beskyttelse og pakbarhed. Så behøver man ikke kigge ondt på sine medrejsende, hvis de er faretruende tæt på at ridse ens cykel, mens man heller ikke behøver at tage imod deres sure blikke, fordi man fylder alt for meget med en overdimensioneret cykelkuffert.

 

Konklusion:

En taske i lækker kvalitet, som gør det til en fornøjelse at transportere cyklen mere eller mindre lokalt. Tasken er nem at bære, så man let kan navigere og derved tillade sig at tage den med, hvor man deler rejseplads med andre også.

 

Stillet til rådighed af: Shimano Nordic Danmark

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Er du klar på et udfordrende og udviklende lederjob?
Er din interesse for cykelsporten stærk, din viden og dit indblik stort og din lyst til at formidle om, hvad der rører sig, endnu større? Er du organisatorisk stærk og klar til at stå i spidsen for en af Danmarks yngste nyhedsredaktioner? Så er du måske Feltet.dks nye chefredaktør!
Merckx’ hemmelige perle
Kun 20 kilometer øst for Salzburg ligger en lille uopdaget perle, Fuschlsee, der inviterer til cykling i de smukkest tænkelige omgivelser.
Gadeløb i Aalborg indledes med Tour-foredrag
Det årlige gadeløb i Aalborg efter Tour de France får igen i år selskab af nogle af de danske profiler fra det franske løb, og i år varmes der op med et foredrag om eftermiddagen inden gadeløbet.
Cykelweekend på Lolland-Falster – gode ruter og gastronomi i særklasse
De fleste forbinder Lolland-Falster med Knuthenborg Safaripark, Mick Øgendahl og masser af sukkerroer, men området har meget mere at byde på. Et hurtigt tjek afslører, at det også er her, man finder Danmarks bedste badestrand, Danmarks bedste hotel og en stor produktion af prisbelønnede fødevarer. Med 600 kilometer kystlinje lokker øerne med et utal af forskellige cykelmuligheder, så Motionsfeltet har lavet et weekend-cykeltjek på de to sydhavsøer
Forudbestil Lars Bak nye bog - og spar 15%
På mandag udkommer Hjælperytteren med Lars Bak som hovedperson.
Carlos Sastre Classic og Cykelstafetten aflyses
Grundet et for lavt deltagerantal har arrangørerne efter samråd med sponsorer og Rebild Kommune valgt, at aflyse Carlos Sastre Classic og Cykelstafetten Spar Nord den 2. september i Rebild.
Vejen til Maratona – Amazing Assos
Har du nogensinde leget med tanken om at køre en af de stores Gran Fondo-løb i udlandet? Så er vores artikelserie her - ’Vejen til Maratona’ måske noget for dig.
Vi træner i arbejdstiden - ’Specialized Lunch Ride’
Motion er vigtigt, det kan der vist ikke være den store tvivl om! Men hvordan finder man lige tiden til det i en travl hver dag? Det er en udfordring for mange.
En fascinerende tidsrejse med stålramme og tåclips
Vintagecykling er populært som aldrig før. Hvor det i begyndelsen var store cykelnationer som Italien, Frankrig og Belgien, der stod for vintagearrangementer, har trenden nu bredt sig over det meste af Europa. Lige syd for grænsen - i Ludwigslust nær Schwerin - afvikler man hvert år et af Tysklands største cykelevents, Velo Classico.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

> Alder og vægt er ikke i sig selv en hindring for at køre hurtigt opad. Min cykelmakker er +40 år og +80 kg men ligger alligevel i top 10 på Strava på nogle af de mere kendte stigninger i Nordsjælland (han opdagede 20 år for sent han faktisk havde talent for at cykle). Helt enig. Og som en rytter i den lette ende (63 kg.) kan jeg tilføje at korte eksplosive stigninger absolut ikke er min kop the. Det er ikke nok at være let. Man skal også være i stand til at "rekruttere" en masse "hurtige" muskelfibre og det kan lidt mere kompakte ryttere typisk bedre end de helt lette. Når det er sagt, så er overflødig vægt selvsagt ikke nogen fordel op ad. Og det lyder også som om du kan genere power. Umiddelbart lyder det enten til at din VO2Max for lav - måske fordi du ikke træner nok intervaller (eller bakkekørsel) eller også at din astma bliver udløst under anstrengelse. > Hvis Fulgsang skal generere sponsoromtale udenfor Danmark burde han nok satse på etaper fremfor et top 10-15 i klassementet. Men i år var udgangspunktet så top 5, og så kan man jo ikke klandre Astana at gå efter det. Men hedder den top 15 for Fuglsang og Astana ville jeg gå efter etapesejre. Enig. Men nu var sammenligningen jo overfor jo mellem tour top 10 vs. Dauphiné / Schweiz rundt. Og selvfølgelig i enig i at hvis/når niveauet ikke er til til top 5(eller top 10 hvor man er i reel konkurrence om top 5) så er etaper mere værd. Har ikke KOL, men fik for få år siden konstateret mild astma. Uden astmamedicin er min lungekapacitet kun 80%. Med astmamedicin nærmer den sig dog 90%. Jeg tager dog sjældent medicin, da jeg ikke bryder mig om bivirkningerne (høj puls, til tider trykken i hovedet). Desuden generer astmaen mig jo ikke rigtigt i det daglige. Det er mest, når jeg skal cykle opad stejle bakker, at jeg godt kan mærke, at jeg mangler lidt luft. Når man kun har 80% lungekapacitet, så ryger man allerede i det røde felt efter 500 meter opad en stejl stigning. Men jeg er god til at bide det i mig og kæmpe mig op over de fleste bakker, selvom når jeg når toppen, så kan jeg næsten ikke få luft. jeg bilder mig desuden ind, at det kun kan blive bedre af at jeg presser mig selv lidt engang imellem. Og jeg synes også, det går lidt bedre nu end for 3-4 år siden. Og det tilskriver jeg, at jeg stædigt holder fast i at cykle i snit ca. 20 km. hver dag. ÅRET RUNDT.Installer programmet på din pc. Åben det, så beder den om at du tilslutter på et tidspunkt. Og så er det vel egentlig bare at følge hvad den nu siger. Det kræver muligvis lidt klikken rundt i programmet at finde det du leder efter - det er ikke super intuitivt, men heller ikke svært at bruge. Du kan ikke rigtigt fucke noget op

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat