Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Morten Andersen 04.09.2018 @ 10:00

En feinschmecker-drøm som leverer alt det, man forventer af en topcykel, hvis budgettet er uden loft.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Introduktion:

Når man snakker om de mest eksklusive brands i cyklingens verden, så har Lightweight længe været blandt kandidaterne til en af de øverste pladser i hierarkiet.

 

Meget få produkter kan få tungen til at hænge på en cykel-affencionado som et sæt hjul fra tyskerne og få opgraderinger til din cykel kan formå at få ligeså meget opmærksomhed fra ligesindede cykelfreaks.

 

Men Lightweight laver også andre produkter. Blandt andet en high-end (surprise!) carbonramme, som i denne sæson tilmed er opgraderet med en version til skivebremser i tillæg til den eksisterende model med fælgbremser.

 

Navnet er ’Urgestalt’, som bedst lader sig oversætte som en oprindelse eller en ’første version af noget.

 

Fakta:

Farve: Sort / hvid
Pris:
Urgestalt Disc rammkit: Kr. 27.999,-
Meilenstein Clincher Disc: Kr. 34.300,-

(Urgetalt-rammen sælges ikke som hel cykel, men skal specialbygges).

 

Test

Urgestalt Disc er anden generation af rammen, som første gang så dagens lys i 2013.

 

Ingeniørerne havde tre primære mål for øje i udviklingen af den nye generation: Kraftoverførsel, (retnings)stabilitet og maksimal stivhed. Det var med disse tre for øje, at den nye generation blev udviklet på ny.

 

Resultatet er således en ramme, som Lightweight selv siger selv, er den bedste og mest alsidige, de nogensinde har bygget.

 

 

Traditionel opbygning

Selve rammen er traditionelt opbygget med runde rørformer og en meget klassisk geometri. De tyske ingeniører og designere har øjensynligt skabt rammen med stor respekt for de klassiske dyder indenfor rammebyggeri og altså uden at skele til de aerodynamiske og vovede vinkler og former, som ellers præger en stor del af markedet i dag.

 

Det giver cyklen et klassisk og ikke mindst tidløst udtryk. Det går man helt sikket ikke galt i byen med!


Selve brandet Lightweight drejer allerede en del hoveder, så det klæder absolut rammen, at den ikke larmer for meget, men i stedet er underspillet og stilren - det synes vi matcher brand og ramme perfekt.

 

Den sorte, blanke lakering forstærker blot indtrykket:

 

En ramme som prøver at gå stille med dørene, men som bemærkes let og hurtigt af kendere.

 

 

Mest til race

Når man ser på de tre kriterier, som Urgestalt er bygget for at tilfredsstille, så står det klart for de fleste, at rammen er ret raceorienteret.

 

Og intentionerne viser sig at opnåede, for man får en ramme, hvor man bedst finder sig til rette, hvis man kan lide at sidde forholdsvist aggressivt på cyklen. Geometrien er i afdelingen for race og befinder sig et stykke fra Endurance-afdelingen, hvilket man skal være opmærksom på, hvis man pøsner på at få fingrene i Urgestalt.

 

Det falder dog helt naturligt, at hvis man er på jagt efter en ramme med de egenskaber, som man får her, så er man på jagt efter fart mere end eventyr.

 

Dog er geometrien på ingen måde ekstrem og adskiller sig ikke fra andre rammer, som er lavet til at give den gas på landevejen.

Det er let at finde sig til rette på rammen og hvis man er fan af de klassiske dyder indenfor traditionel cykelgeometri, så vil mam elske Urgestalt.

 

 

Stiv - men ikke led

Lightweight er ikke et brand man ser hver dag og slet ikke ét man får lejlighed til at opleve på egen krop, så det var absolut med en vis spænding, at vi drog på togt på Urgestalt-rammen.

 

Tyskernes know-how - og ret kompromisløse ry - taget i betragtning, så gik en stor del af spændingen på, hvordan det var lykkedes Lightweight at dimensionere rammens egenskaber og i hvor høj grad det kunne lykkes at forene den forventede, høje stivhed og den nødvendige komfort.

 

Ude på landevejen står det hurtigt klart, at rammen er meget stiv og at dens race-ophav ikke sådan lader sig fornægte.

 

Urgestalt er repsonsiv og reagerer let og hurtigt på ethvert antrit fra pedalerne. Rammen er let at træde op i fart og man har en udpræget følelse af, at meget få watt går tabt, når de vrænges ud af benene og omsættes til et større tal på cykelcomputerens fartmåler.

 

Vi er ret imponerede af krankboksens stivhed, som danner grobund for en harmonisk fordeling af de kræfter, som skal omsættes i rammens carbonfibre. Der er ingen slinger i valsen, selv når der spurtes, og distributionen fra krankboksen er i topklasse.

 

Generelt får man en fornemmelse af en robust cykel, som trods dens lave vægt, kan tøjle de kræfter man måtte smide efter den. I det danske, rullende terræn er det en af cyklens helt store forcer, når det kommer til køreegenskaber. Den æder simpelthen små bakker i en mundfuld, når man træder den an og responsen og følelsen af at ens kræfter omsættes hypereffektivt til fart er ret vanedannende.

 

Man får slet og ret lyst til at fyre den af på alle små bakker og så man skal altså passe lidt på, for man kan godt blilve lidt upopulær hos sine træningskammerater på den måde!

 

Som sagt var det i høj grad sammenspillet, vi var nysgerrige på og her vinder Urgestalt faktisk en masse point.

 

For selv om den er stiv og responsiv, så er den faktisk helt igennem komfortabel at køre på.

 


Race-geometrien fordrer naturligvis, at man ikke kan sidde helt konservativt på rammen, men som sagt er den på ingen måde ekstrem, så langt de fleste der cykler og har deres konkurrencegen intakt, vil alligevel sidde sådan på enhver cykel.

 

Rammen opleves som enormt retningsstabil og rolig, når man cruiser derudad. Rammen er rigeligt tilgivende overfor dårlig asfalt og ujævne underlag, til at man ikke kører rundt og føler at man får tæsk.

 

Selv om cyklens bageste trekant (også) er rigelig stiv til at håndtere masser af watt, så spiller den tilsyneladende en væsentlig rolle i cyklens fine komfort. Saddelstræberne er således forholdsvis spinkle for at øge komforten. Det er med til at skabe en god køreoplevelse.

 

Styreegenskaberne adskiller sig ikke væsentligt fra cyklens overordnede formål og ydeevne. Styringen er direkte og præcis - og derved er det en cykel, som kræver en lille smule tilvænning og egner sig bedst til en rytter med lidt erfaring. Når det er sagt, så matcher det natruligvis blot cyklens overordnede og erklærede formål om at være effektiv og hurtig.

 

Legendariske hjul i ny version

Cyklen var udstyret med Lightweights berømte Meilenstein-hjul, som er blevet opgraderet med en version til skivebremser.

 

Meilenstein-hjulsættet er nærmest ikonisk og den nye version har adopteret de fleste af de samme teknologier.

 

Mest bemærkelsesværdigt er det, at hele hjulet er lavet i carbon - jep, alt fra fælg til nav!

 

Det giver et let hjul, men også en helt fantastisk stivhed. Og hjulene skuffer da bestemt heller ikke. Den acceleration, man kan hive ud af dem, er intet mindre end imponerende og de matcher resten af pakken perfekt, så man får føler det, som en mindre bombeprøvesprængning, hver gang man beslutter sig for at fyre den af.

 

Hjulene er fantastiske på små bakker og giver en fed fordel, hvis man kører i terræn, hvor man ofte skal accelerere ud af sving.

 

Fælgene benytter Lightweights klassiske V-form, hvor mange andre producenter er begyndt at lave mere runde profiler i stedet. Hvor V-profilen er meget effektiv og areodynamisk, når vinden kommer lige på, så giver dne runde profil lidt bedre egenskaber under flere forhold.

 

I praksis er det svært at vurdere, om tiden er ved at løbe fra V-profilen, for Meilenstein føles enormt hurtigt og vi har ikke oplevet nogle problemer i vinden eller haft indtryk af et hjul, som en specielt sensitivt overfor sidevind og lignende.

 

Alt i alt et fantastisk hjul med en fantastisk konstruktion som er hurtigt på alle fronter.

 

 

Konklusion

Urgestalt-rammen er en sand fornøjelse at køre. Den er stiv som et bræt og reagerer på alle tråd i pedalerne, som effektivt bliver omsat til fart. Samtidig er den både stabil og komfortabel, så den faktisk dækker en lang række kriterier til racere såvel som motionister.

 

Krydret med de fantastiske Meilenstein-hjul har man en absolut drømmecykel til alt terræn og som kan konkurrere med den bedste cykler til både bjergene og i mere fladt terræn.

 

Bevares, cyklen bevæger sig også i de allerøverste luftlag prismæssigt, så tingene skal spille 100 %.


Prisskiltet snævrer selvsagt målgruppen ind, men de interesserede får en drøm af en køremaskine og en ramme - eller samlet pakke - som gør dem til en eksklusiv klub. Der er ikke mange Lightweight ude på vejene og for nogle har det i sig selv en værdi. Den slags er aldrig billigt. 

 

Stillet til rådighed af: Lucky Machine

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Cykling i vulkansk ørkenlandskab
Blot 100 km fra den afrikanske nordvestkyst ude i Atlanterhavet finder man De kanariske Øer. Fuerteventura, der er en af de i alt 7 øer, byder gennemsnitligt på 320 årlige solskinsdage, og det er derfor oplagt, at øen har udviklet sig til et mekka for sportsinteresserede og aktive gæster.
Produktnyt: Scott Ransom 2019
Scott introducerer nu den helt nye Ransom. En "all mountain/enduro bike", der er bygget til fart. Med sine 170mm vandring er det samtidig en både alsidig og utrolig let mountainbike.
Produktnyt: Louison Bobet - Kør med 'panache'
Nyt fransk tøjmærke kommer til Danmark. Det er mærket Louison Bobet. Fransk elegance på cyklen og i alle andre sammenhænge.
Hvem bliver nomineret til årets klub?
Hvem bliver nomineret til årets klub 2018? De fire nominerede i kategorien bliver afsløret i aften. 
Specialized indbyder dig til to dages test af spritnyt udstyr
En af de absolut største spillere på cykeludstyrsmarkedet er giganten Specialized, og de inviterer alle danskere til udstyrsfest i Kolding.
Boganmeldelse: Lars Bak - Hjælperytteren
Seneste skud på stammen af cykelbøger udgivet i 2018 er “Lars Bak - Hjælperytteren”. Vi har læst bogen og kommer her med en anmeldelse af den.
Hvornår må du cykle over for rødt?
ALDRIG! Eller ... jo, der er faktisk tre situationer, hvor du som cyklist gerne må køre over for rødt i et lyskryds. Én, der har eksisteret i årevis, men måske ikke er så velkendt, en helt ny regel fra 2016 og så en noget mere sjælden type.
Udstyr: Det tester vi i september
Her på Feltet.dk tester vi cykeludstyr hele året rundt. Vi gør vores bedste for at bringe dig grundige tests og vurderinger af såvel nye trends som de allermest klassiske produkter.
Test af Rotor Aldhu 3D+
Aldhu 3D+ er Rotors nyeste kranksæt i deres sortiment. Kranksættet er opbygget i moduler, der gør det nemmere at udforske teknologien bag ovale klinger og lege med forskellige indstillingsmuligheder.  

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat