Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Mads Søndergaard Jensen 17.01.2018 @ 14:00

Nye lygter fra Australske Knog, et lyspunkt i den mørke vintertid. Med nye smarte funktioner.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Fakta:

 

Knog PWR Rider

Producent: Knog 

Seks pre-programmerede lysindstillinger  

Op til 450 lumen, kraftig lysstråle kombineret med kraftige dioder
Powerbank - mulighed for at oplade blandt andet smartphone
Mulighed for selv at indstille lygten via en App ( er ikke udkommet endnu)

Vejledende pris: 599,-

 

Blinder mini Dot lygtesæt

Producent: Knog

Vandafvisende
Oplades direkte via USB, uden kabel
Kraftige silikone holdere
Forskellige LED-formationer

Vejledende pris: 499,- 

 


Introduktion

Knog er fra Australien og er kendt for smarte produkter og smarte løsninger indenfor forskelligt udstyr til cyklen.

 

Firmaet blev lanceret i 2003 af en række designere med hovedkvarter i Melbourne. Knog udvikler produkter til cyklister der ikke bare er sikre, men også designmæssigt på højt plan. Knog skriver selv at deres produkter er Geeky Gorgeus, Geeky= fordi teknologien ikke er noget tidligere set på markedet. Gorgeus= fordi udseendet ikke tidligere er set.

 

Vi har på Feltet.dk haft mulighed for at teste to produkter fra Knog: Knog PWR forlygte og Blinder Mini lygtesæt

 

Test

Inden vi modtog produkterne fra Knog, var vi virkelig spændte på, hvad det var vi fik. Dette er første gang vi her på Feltet.dk, får lejlighed til at teste de spændende produkter fra Down Under.


Endelig kom dagen hvor vi modtog produkterne og førstehåndsindtrykket skuffer ikke. Knog PWR forlygten ser meget elegant og stilren ud. Selve lygten vejer 117 gram, hvilket ikke virker til at være meget, men når man tager den op virker den solid, uden dog at virke klodset på nogen måder. På selve lygten er der to knapper. Foran, under glasset, er tænd og sluk knappen som  holdes inde for at tænde lygten og igen for at slukke den. De seks indstillinger for lyset, styres også ved at trykke på den knap.


Bagerst på lygten er der en lille rød knap, der holdes inde samtidig med, at man tager det bagerste af lygten af. Herfra lades lygten op og det er også her, man tilslutter den enhed der skal lades op i powerbanken. Powerbank i en cykellygte er ikke noget vi tidligere har stiftet bekendtskab med, men det er en smart løsning og det fungerer godt. Selve lygten monteres med et gummibånd, der skrues på lygten med en umbracoskrue - også relativt simpelt.

 

 

Første testtur og lygten skal monteres på styret. Her kommer der lidt vanskeligheder, da gummibåndet er meget stramt og kræver gode fingerkræfter. Plusset er dog, at når det er så stramt, så sidder det virkelig godt rundt om styret og selv på bumlede grusveje bliver lygten siddende, hvor den er monteret.

 

PWR lygten lyser med maks 450 lumen og her kan den holde strøm i omkring 2 timer. Hvis man kører på mørke landeveje om vinteren, er det nok og denne tester oplevede ikke, at lyskeglen ikke var god nok. Sågar var 190 lumen nok nogen steder.

 

Et stort plus ved denne lygte er, at den ikke har nogen ledning, hvilket man efterhånden ser mange køre rundt med om vinteren - ikke det pæneste syn efter denne testers mening.

 

Denne tester brugte mest de to første indstillinger i lygten og således ikke de andre blinke funktioner, men dette er nok et spørgsmål om smag.  

 

Knog PWR blev testet sammen med Blinder Mini. De små lygter ser ikke ud af ret meget, når man først ser dem. Men når de først lyser, kan man se dem. Her overrasker Blinder Mini denne tester. Baglygten er synlig fra 600 meter og forlygten er synlig fra 800 meter og lyser henholdsvis 11 og 20 lumen. Lygterne har fem forskellige funktioner og kan holde op til 12 timer, alt efter hvilken funktion man benytter sig af.

 

Det virkelig smarte ved disse lygter er, at de oplades direkte i USB-porten,  man skal således ikke have noget kabel (som man ofte ikke kan finde, når man skal bruge det). Lygterne er nemme at montere, de monteres med et elastikbånd og er således nemme at tage af og på og skifte fra cykel til cykel. 

 

Konklusion

Lygterne fra Australske Knog overrasker virkelig positivt. Forlygten PWR overrasker ved at være en lygte, der lyser godt og tilmed har et flot design. Derudover er PWR lygten, powerbank, hvor man kan oplade  Smartphone eller Garmin undervejs. Dette er virkelig en god og smart løsning.

 

Blinder Mini holder sig ikke tilbage for den store lygte. De små lygter lyser kraftigt, er nemme at montere og har den smarte detalje, at de kan lades op direkte i computeren uden kabel, hvilket er et stort plus.

 

Prisen på lygterne er 399,- for PWR og 470,- for Blinder Mini sættet. 399,- er efter vores mening en rigtig god pris til en lygte, der klarer sig så godt på alle parametre.

 

Blinder Mini sættet får man to små lygter til under 500 kroner. Det vil måske for nogen være lige i overkanten, men for den stilbevidste cykelrytter, der vil have noget smart og et godt lys, vil dette være det rette valg. Når lygterne er så nemme at montere og tage af cyklen igen, vil de sagtens kunne bruges i en familie, hvor flere cykler i skole eller til og fra arbejde.

 
Vi kan således varmt anbefale lygterne fra Knog.  


Sådan har vi testet

Produkterne er blevet testet i både tørvejr og regn. På landeveje og grusveje efter mørkets frembrud i tre uger. 

Stillet til rådighed af

Shimano

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Billedgalleri

Produktnyt: Ny Specialized Turbo Levo
Den nye elcykel fra Specialized, Turbo Levo, er blevet fuldstændigt redesignet, hvilket markerer en helt ny standard for E-MTB. Stellet ligner den nye mountabike Stumpjumper, hvilket har gjort den nye Levo både lettere og stivere, samt gjort cyklen sjovere og mere alsidig. 
Den værdifulde cykelbagage fra idrætsefterskolen i Ikast
Et år på ISI Idrætsefterskole blev den perfekt startrampe for Jesper Vinkels videre liv med både cykling og videregående studier.
Løbsberetning: Hærvejsløbet 2018
Gennem mit medlemsskab af Team Motionsfeltet.dk har jeg fået muligheden for, at køre 110 kilometer i Hærvejsløbet.
Cykling i vulkansk ørkenlandskab
Blot 100 km fra den afrikanske nordvestkyst ude i Atlanterhavet finder man De kanariske Øer. Fuerteventura, der er en af de i alt 7 øer, byder gennemsnitligt på 320 årlige solskinsdage, og det er derfor oplagt, at øen har udviklet sig til et mekka for sportsinteresserede og aktive gæster.
Produktnyt: Scott Ransom 2019
Scott introducerer nu den helt nye Ransom. En "all mountain/enduro bike", der er bygget til fart. Med sine 170mm vandring er det samtidig en både alsidig og utrolig let mountainbike.
Produktnyt: Louison Bobet - Kør med 'panache'
Nyt fransk tøjmærke kommer til Danmark. Det er mærket Louison Bobet. Fransk elegance på cyklen og i alle andre sammenhænge.
Hvem bliver nomineret til årets klub?
Hvem bliver nomineret til årets klub 2018? De fire nominerede i kategorien bliver afsløret i aften. 
Specialized indbyder dig til to dages test af spritnyt udstyr
En af de absolut største spillere på cykeludstyrsmarkedet er giganten Specialized, og de inviterer alle danskere til udstyrsfest i Kolding.
Boganmeldelse: Lars Bak - Hjælperytteren
Seneste skud på stammen af cykelbøger udgivet i 2018 er “Lars Bak - Hjælperytteren”. Vi har læst bogen og kommer her med en anmeldelse af den.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Hjælp har købt en trek tricykel med SRAM gear system, har i forvejen en racer med Shimano 105 hvor jeg har købt en wattmåler til , spørsmålet er kan jeg hvis jeg køber et nyt Shimano kranksæt og sætter det på trien kan jeg så bruge min watt måler sammen med SRAM gruppen. Det korte svar er, ja der er meget stor forskel på tri-cykler og landevejscykler. Men , og det er et stort men, så kommer det an på hvilke distancer du skal dyrke, long distance (halv og hel ironman), er muligt at køre på en landevejscykel, men det vil klart være en fordel med dedikeret tri cykel. På kortere distancer er det typisk tilladt at sidde på hjul og tri-cykler ikke tilladt. Så det kommer an på hvad dit mål er. Hvis det “bare” er at gennemføre en ironman, så er en billig eller brugt tri-cykel en god løsning, en god tid på de lange distancer, så skal man nok lidt op i budget, eks. Canyon speedmax, specialized shiv, felt iaxx, cervelo P2. Er det kortere distancer, så er det knap så vigtigt, men jo mere aero, jo mere energi sparet (hvis det er i DK), men en alm racer med clip-on bars og en “midt-i-mellem” position vil være helt fin. Jeg har dog udtrykt min mening om pågældende cykel i en anden tråd. Cykelexperten har et par tilbud på en racer med tri-styr som sikkert er ganske fin, mener der er to modeller, begge til omkring 10k. Hvis det er kortere distancer og budgettet ikke er til det store, ville jeg kigge på entry-level modeller fra nogle af de store mærker - trek, specialized, cube, scott, giant - med en tiagra gruppe på. Tiagra, er modsat hvad mange herinde mener, en ganske udmærket gruppe - skifter fint og holder næsten evigt, hvis bare man skifter kablerne Det fornemmede jeg godt, jeg er knap så hårdfør, så hellere en ny handske fra tid til anden :blush:Står og skal købe en ny MTB og kan se Rabe-bike har den jeg gerne vil have til en god pris, vil bare høre om nogen her har erfaring med dem?

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat