Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Morten Andersen 01.11.2017 @ 08:00

En fremragende crossmaskine som også gør sig glimrende på grus og således giver sin rytter masser af alsidighed og værdi for pengene.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Indledning

Giant er verdens største producent af carboncykler og alment anerkendt, som del af verdens absolut førende producenter.

 

Med cykler i alle kategorier er Giant repræsenteret forrest i feltet i stort set alle discipliner og kan således findes på podiet hen over alle sæsonen årstider.


Sådan er det også i den nypopulære cross-kategori, hvor nogle af verdens bedste ryttere kører eller har kørt på Giants maskiner.

 

Giant crosscykler hedder TCX og øverst i produkthierakiet, finder man Advanced Pro-udgaverne. Vi har testet Pro 2-udgaven, som hersker lige under den absolutte topmodel, Pro 1.


Farve: Sort, orange og blå
Vejl. Pris: Kr. 22.000,-

 

Test

 

 

Skabt til cross

TCX Advanced Pro 2 er bygget op af Giants Advanced Composite Technology, hvor mærkets egne højkvalitets carbonfibre leverer masser af stivhed i kombination med lav vægt for at opnå den notoriske kombination, der giver en god cykel. 

 

Rammen har en løbsegnet geometri, det der af mange vil betegnes som race-geometri, så det første som for alvor kan bemærkes om cyklen er, at den placerer sig i gruppen af ’rigtige’ crosscykler.

 

’Rigitg’ skal ingenlunde tolkes som om, at der findes forkerte kategorier, men blot for at forstå, at cyklen befinder sig i det traditionelle cross-segment, i en tid hvor det populære Gravel-fænomen vinder frem.

 

TCX-rammen har således masser af plads til både brede dæk og mudder på samme tid, så der kan ræses under alle forhold. Cyklens forreste trekant, rummet mellem overrør, saddelrør og skrårør, har ligeledes geometri, så rammen problemfrit kan smides over skulderen, når crossruternes både naturlige og indlagte forhindringer, gør det umuligt at blive på cyklen.

 

 

Køreegenskaber

Ude i terrænet gør Giants carbon-setup et fremragende stykke arbejde. I terrændisciplinerne især, er en stiv ramme ikke nok. Her kræves en ramme, som også kan tage fra og beskytte rytteren mod et udfordrende underlag.

 

Her gør TCX Advanced Pro 2-rammen et fremragende stykke arbejde og rammer en flot balance mellem at omsætte ens kræfter effektivt i rammen, samtidig med at køreoplevelsen er behagelig og tilgivende.

 

 

 

Rammen er let og adræt og der er masser af respons, når wattene leveres i pedalerne. Kranken er stiv giver god stabilitet - selv hvis der skal spurtes mod stregen.

 

Men faktisk er det en meget velafrundet pakke, som Giant her leverer. Cyklen er god i alt terræn og vil tilfredsstille langt de fleste crossryttere og langt de fleste niveauer.

 

Selv om vi tidligere formelt placerede cyklen i den traditionelle cross-kategori, så viser det sig i test, at rammens egenskaber faktisk strækker sig langt herudover.

 

TCX’en fungerer faktisk også aldeles fremragende på mindre udfordrende underlag og gør det fortrinligt som ’gravel’-cykel, hvor man stadig bevæger sig væk fra landevejens asfalt, men i højere grad holder sig til underlag af grus og lignende. Her holdes typisk mere jævn og højere fart end på udfordrende og tekniske skovstykker, og det mester TCX’en til stor fornøjelse og med største selvfølgelighed.

 

En velafbalanceret og afrundet pakke.

 

 

Trygge sving

Et vigtigt element i en terræncykel er styreegenskaberne, så man som rytter kan stole på cyklen i tekniske passager og især sving. Her er TCX’en skarp og giver masser af flow i både opkørt terræn og sving, såvel som når der skal svinges på underlag med bump på.


Cyklen har generelt en udpræget evne til at køre derhen, hvor den skal under alle forhold uden at den skal forceres. Den flyder let, og det er helt sikkert en af dens helt store forcer. 

 

 

Fin pakke

Cyklen er udstyret med SRAM’s Rival-gruppe, som leverer et stabilt og pålideligt gearskifte, som kan levere godkendt performance til en ramme af denne kaliber.

 

I tråd med den herskende trend er Rival-gruppen sat op med kun en enkelt klinge, så forskifteren er blevet overflødig. Med en bredspektret 11-32 kassette bagpå, har man fint med udveksling til langt de fleste udfordringer og minimerer risikoen for kædetab - eller kædeproblemer generelt - når en mudret kæde ikke skal flyttes op og ned mellem de to klinger. Giant har desuden tilføjet en ’Chain Catcher’ for at levere yderligere sikkerhed. Endeligt er der en del mindre at vedligeholde i en sport som er notorisk hård ved udstyret.

 

De hydrauliske bremser giver som ventet masser at stopkraft i alle forhold på de 140 millimeter skiver og lader ikke noget tilbage at ønske. Skiverne er flankeret af en 12 millimeter thru aksel, som gør hjulskift til en leg og hjælper væsentligt, når rotorerne skal passes nøjagtigt ind i bremsen igen.

 

Udstyrspakken afrundes med Giants egne PX-2-hjul, som kører fint, men reelt set er det eneste som kan opgraderes, hvis man er på jagt efter at skabe en kompromisløs racemaskine.   

 

 

Konklusion

Giant TCX Advanced Pro 2 er en fremragende cykel. Punktum.

 

Selv om den ikke hører til i den billige ende, så er vi ikke bange for at påstå, at den giver masser af værdi for pengene: Pakken er ikke blot klar til race, den giver en alsidig cykel, som æder krævende crossruter til morgenmad og leverer et behageligt ridt, hvis grusvejene skal udforskes på lange ture.

 

Giants carbon-kompetencer kommer for alvor til sin ret i en cykel, som vil passe de fleste og som kan bruges af racere såvel som ryttere, som blot vil have en ultraalsidig terræncykel. Samtidig er udstyrspakken så fin, at ingen opgraderinger vil være nødvendige for langt de fleste.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Vejen til Maratona – Amazing Assos
Har du nogensinde leget med tanken om at køre en af de stores Gran Fondo-løb i udlandet? Så er vores artikelserie her - ’Vejen til Maratona’ måske noget for dig.
Vi træner i arbejdstiden - ’Specialized Lunch Ride’
Motion er vigtigt, det kan der vist ikke være den store tvivl om! Men hvordan finder man lige tiden til det i en travl hver dag? Det er en udfordring for mange.
En fascinerende tidsrejse med stålramme og tåclips
Vintagecykling er populært som aldrig før. Hvor det i begyndelsen var store cykelnationer som Italien, Frankrig og Belgien, der stod for vintagearrangementer, har trenden nu bredt sig over det meste af Europa. Lige syd for grænsen - i Ludwigslust nær Schwerin - afvikler man hvert år et af Tysklands største cykelevents, Velo Classico.
Er du klar på en helt ny udfordring?
Et helt nyt managerspil ser dagens lys på Feltet.dk - Efterårsspillet 2018, hvor alle efterårssklassikere og store etapeløb er med.
Strava kan gøre dig til træningsjunkie
Rigtig mange motionister bruger GPS-trackingapps, Facebook-fora eller lignende samlingssteder til at motivere sig selv til at træne mere - ofte med succes.
Læs om fire års cykelpolitik på Motionsfeltet
Motionsfeltet.dk gik i luften for over fire år siden, og det er blevet til en del artikler siden.
En Tour de France-vinder vender hjem
Carlos Sastre deltager igen i Cykelstafetten Spar Nord og Carlos Sastre Classic den 2. September i Rebild - og alle har muligheden for at møde ham.
Produktnyt: ABUS MonTrailer
MonTrailer, den nye offroad-hjelm fra ABUS, øger sikkerheden i offroad-terræn og placerer sig i førerfeltet blandt mountainbike-hjelme på det danske marked. Hjelmen er konstrueret med et utal af teknologier for øje, men går samtidig ikke på kompromis med en brugervenlig komfort.
Test: Garmin Fenix 5x Plus Sapphire
Garmin Fenix 5X Plus Sapphire er et ur, der sætter nye standarder for sportsure, med blandt trådløs betaling og forbedret kortfunktion.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Det er faktisk endnu bedre end de "frihedslån" der blev tilbud i en anden tråd :-) Kan ikke lige finde det i et tour-blad. Men jeg mener at læse at et firma fik tilladelse til at benytte produkter på World Touren uden at det endnu var i offentlig handel, fordi de kunne starte en produktion op, hvis markedet efterspurgte det. Det er jo en metode at kunne teste beta-udgaver som måske aldrig rammer markedet.Kan så ikke få øje på hvorfor du spørger mig om det. Jeg har skrevet, flere gange, at man må lade de konkrete omstændigheder være afgørende for om man vil reklamere eller ej. I den forbindelse kan man opfinde alle mulige teoretisk omstændigheder der måske, måske ikke, berettiger til at et dæk fejler senere, men der er ikke noget i det Casual har skrevet der giver mig anledning til at tro det. Derfor mener jeg stadig, at man er i sin gode ret til at reklamere over det omtalte dæk. Hvis du tror Casual har undladt, at beskrive omstændighederne sandfærdigt så må du om det, men det gider jeg egentlig ikke diskutere. Du sikkert indvende, at der "må" være sket noget med dækket tidligere siden det pludselig gik i stykker, men så vi over i cirkulære argumenter som ikke fører nogen vegne. Jeg vil også indvende, at selvom et cykeldæk evt har en (lokal) skade fra en kantsten eller et hul i vejen, så må skaden ikke kunne brede sig eksplosivt så der kommer en lang flænge i dækket. Det har jeg heller aldrig oplevet ske med et bildæk. De punkterer og det er det. Det må jeg nok sige, undskyld da. Men jeg synes nu egentlig at din forskning skulle have givet dig svaret. Ad 2 Omkring deres status, så - som somsar skriver - beror det simpelthen på en vurdering fra UCI af hodlets generelle setup, i særdeleshed den økonomiske side. Det kunne du have lsæt dig til på UCI's hjemmeside. Ad 3 (2) Og jo, selv om det er Type1-diabetikere på holdet, så er det min overbevisning at de meget ofte - af den almindelige tilskuer - slås i hartkorn med Type-2-folket og netop derfor bliver deres budskab ekstra stærkt og incitamentet fra arrangørside til at invitere, større. Og holdets ledelse skal da herfra have en thumbs up for deres evne til at overtale arrangørerne. Ad 4 WUT? Jeg har da vist ikke antydet at der foregår noget ulovligt, det må bero på en misforståelse. Ad 5 Ring eller skriv til Jesper Worre og Henrik Jess Jensen for en opdatering på udviklingstrategien for PDR. Men alt i alt; kan du ikke bare nyde at nogen - med en stor pengetank bagved som muliggør det - kører for en værdig sag?

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat