Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Laurits Thorning Jakobsen 09.04.2018 @ 07:40

Canyon har lavet en rigtig fin cykel til prisen. Rigtig fine køreegenskaber og et fantastisk hjulsæt fra Reynolds.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

FAKTA

Producent: Canyon

Fås i størrelse XS, S, M, L, XL, XXL

Farve: Black Stealth

Vægt: 7,5 kg uden pedaler og flaskeholdere (størrelse medium)

 

Vejl. pris: Kr. 20.995,-

 

Fakta om cyklen

Ramme: Canyon AL SLX

Gaffel: Canyon One four SLX (carbon)

Gear gruppe: Shimano Ultegra 8000 11-speed

Kassette: Ultegra 11-28

Klinger: 52-36

Styr/frempind: Canyon AL

Sadelpind: Canyon S13 VCLS carbon

Sadel: Fizik Antares R5

Hjulsæt: Reynolds Strike SLG Carbon tubeless ready

Vægt på hjul: 1635 gram

Dæk: Continental Gradprix 4000S ll 25mm



 

Introduktion:

Trods Canyons status som internetbaseret, har cyklerne de senere år været meget synlige på det danske marked. De ses mange steder og er snart ikke til at undgå på diverse cykelmesser omkring i landet. Og med deres indtræden, for snart nogle år siden, på World Touren, kan man ikke længere undgå at lægge mærke til cyklerne som både russiske Katusha og spanske Movistar kører rundt på.

 

Canyon har haft held med at positionere sig som et godt ”value for money” brand, der samtidigt ser lækkert ud. Canyon er ligesom mange af de andre store brands gået igang med at relancere rammer lavet af aluminium. Vi har fået mulighed for at teste den nye AL SLX ramme.


Test:

Det første man ser, når man åbner kassen (som er en stor kraftig papkasse), er at cyklen er utrolig godt pakket ind. Intet er overladt til tilfældighederne. Fragtmanden skal virkelig gøre sig umage, hvis han skal lave en skade på rammen. Cyklen er samtidig så godt samlet, at det tager længere tid at fjerne beskyttelsen, end det tager at samle cyklen. Gearene er indstillet og bremserne justeret, så cyklen var klar til brug 20 mininutter efter den kom ind af døren. I kassen lå yderligere værktøj, mulepose + instruktionsbog, ligesom der lå en fin shampoo fra Alpecin.

 

Den mat sorte alu ramme og de helt sorte fælge, gav flashback til sidst i 90’erne hvor danske Principia, var en af datidens top rammer. Den gang kostede en top ramme fra Principia ca 16.000 kroner - næsten det samme som hele Canyon cyklen koster i dag.

 

Rammen vejer kun 1170 gram i størrelse M. Her får man samtidig den sidste nye Ultegra 8000 serie overalt på cyklen. Et super valg til en cykel i denne prisklasse, ligesom der sidder et af de bedste carbon hjulsæt fra Reynolds på cyklen.

 

Trods cyklen er lavet af aluminium, dog med carbon forgaffel, er den utrolig behagelig at køre på. Om det er rammen der gør det, eller de store 25 mm brede carbonhjul med 25 mm dæk, kan jeg ikke sige, da jeg kørte hele testen som cyklen var monteret op ved start. Men en yderst behagelig oplevelse.

 

Køreegenskaberne var lidt anderledes end jeg var vant til, men skyldtes primært, at frempinden kun var 110 mm lang på testcyklen. Jeg kører normalt selv med 130/140 mm. Her er det dog muligt, at kontakte Canyons Support og få ændret frempindslængden, hvis du vil købe cyklen. Det koster ikke ekstra.

 

Da jeg først havde vænnet mig til den korte frempind, var køreegenskaber helt i top. Den nye geargruppe fra Shimano, er utrolig let kørt. Når man kommer fra en lidt brugt geargruppe, er det forbavsende hvor lille et tryk der skal til for at skifte gear.

 

Sadlen er meget neutral - gav ikke nogen problemer, selvom jeg normalt kører med en helt anderledes type. Cyklen er utrolig let kørt og de store 62 mm Strike SLG fra Reynolds gav ikke problemer i sidevind. De var ligeledes tilpas stive ved antrit og op ad bakke. På trods af størrelsen, både 25 mm bredde og 62 mm dybe, er hjulsættet faktisk relativ lette - de vejer kun 1635 gram i clincher og samtidig klar til tubeless.

 

I forhold til tubeless, som hjulene er klare til, kunne man måske have leveret cyklen med tubeless dæk. Hvis man kører med alm clincher dæk, (i dette tilfælde Continental 4000 S ll) er det absolut ikke en fordel at hjulene er til tubeless, hvis man punkterer.

 

Jeg testede cyklen primært i februar måned, da det var utrolig koldt i DK. Her var det ikke nemt at få dækkene af fælgen, men i særdeleshed heller ikke let at få dem på igen. Der er dog en teknik, hvor man klemmer dem sammen på midten, så der bliver mindre omkreds. Dette er dog ikke så nemt i 5 graders frost med kolde fingre. Da det endelig lykkedes med hjælp fra mine træningsmakkere, var det umuligt at pumpe dækket så højt op at dækkene sprang ud på plads. Så det bumpede en del resten af vejen hjem.

 

Selvom jeg kørte testen i primært februar måned og dermed i regn, sne og slud, så fik jeg kun en punktering på hver af Continental dækkene.

 

Testen foregik over 5 uger og knap 1500 kilometer.

 

Konklusion:

Cyklen er efter min mening et utrolig godt køb. Man får en ramme, som er fuldt på højde med top alu rammerne fra dengang cykelverden satsede på aluminium. Ligeledes får man en absolut top gear gruppe fra Shimano, rigtig fint styr, frempind og sadelpind fra Canyon, ligesom man får et af de bedste carbon hjulsæt man kan få. For kun 21.000 kroner. er man virkelig godt med. Jo man kan få lettere cykler, men ikke meget lettere, når man skal køre med et høj profil hjulsæt til clincher, der samtidig gør cyklen aerodynamisk og idel til danske forhold.

 

Cyklen er for den prisbevidste bruger, der ønsker en rigtig god cykel til en fornuftig pris. Fås uden Carbon hjulene, men med Mavic Cosmic Elite UST til 13.699,- kroner.

 

Jeg har svært ved at se, at man kan gøre et bedre køb til prisen, så den får karakteren 6 ud af 6. Dog stadig med de små ting som er nævnt i testen.




Kort om mærket

Historien om det tyske mærke Canyon er tæt på den klassiske historie om firmaet, der er startet op i forældrenes garage. For Canyons vedkommende startede firmaet i 1978, dog i faderen Toni Arnolds trailer. Mens sønnen, Roman Arnold, cyklede cykelløb solgte faderen i ventetiden reservedele fra den medbragte trailer. I 1984 rykkede salget hjem i garagen, og i 1994 bliver Roman tilbudt en container med ”no-name” cykler, som ved en fejl ikke er blevet aftaget - det bliver startskuddet til det, vi i dag kender som Canyon.

 

Producenten har i dag egne ingeniører, designere samt eget produktionsapparat og testlaboratorium, og mærket er kendt for både sine landevejs- og sine terræncykler, ikke mindst via sine sponsorater af teams som Movistar og Katusha og før det Lotto-holdet.


Stillet til rådighed af: Canyon Danmark

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Vejen til Maratona – Amazing Assos
Har du nogensinde leget med tanken om at køre en af de stores Gran Fondo-løb i udlandet? Så er vores artikelserie her - ’Vejen til Maratona’ måske noget for dig.
Vi træner i arbejdstiden - ’Specialized Lunch Ride’
Motion er vigtigt, det kan der vist ikke være den store tvivl om! Men hvordan finder man lige tiden til det i en travl hver dag? Det er en udfordring for mange.
En fascinerende tidsrejse med stålramme og tåclips
Vintagecykling er populært som aldrig før. Hvor det i begyndelsen var store cykelnationer som Italien, Frankrig og Belgien, der stod for vintagearrangementer, har trenden nu bredt sig over det meste af Europa. Lige syd for grænsen - i Ludwigslust nær Schwerin - afvikler man hvert år et af Tysklands største cykelevents, Velo Classico.
Er du klar på en helt ny udfordring?
Et helt nyt managerspil ser dagens lys på Feltet.dk - Efterårsspillet 2018, hvor alle efterårssklassikere og store etapeløb er med.
Strava kan gøre dig til træningsjunkie
Rigtig mange motionister bruger GPS-trackingapps, Facebook-fora eller lignende samlingssteder til at motivere sig selv til at træne mere - ofte med succes.
Læs om fire års cykelpolitik på Motionsfeltet
Motionsfeltet.dk gik i luften for over fire år siden, og det er blevet til en del artikler siden.
En Tour de France-vinder vender hjem
Carlos Sastre deltager igen i Cykelstafetten Spar Nord og Carlos Sastre Classic den 2. September i Rebild - og alle har muligheden for at møde ham.
Produktnyt: ABUS MonTrailer
MonTrailer, den nye offroad-hjelm fra ABUS, øger sikkerheden i offroad-terræn og placerer sig i førerfeltet blandt mountainbike-hjelme på det danske marked. Hjelmen er konstrueret med et utal af teknologier for øje, men går samtidig ikke på kompromis med en brugervenlig komfort.
Test: Garmin Fenix 5x Plus Sapphire
Garmin Fenix 5X Plus Sapphire er et ur, der sætter nye standarder for sportsure, med blandt trådløs betaling og forbedret kortfunktion.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Det er faktisk endnu bedre end de "frihedslån" der blev tilbud i en anden tråd :-) Kan ikke lige finde det i et tour-blad. Men jeg mener at læse at et firma fik tilladelse til at benytte produkter på World Touren uden at det endnu var i offentlig handel, fordi de kunne starte en produktion op, hvis markedet efterspurgte det. Det er jo en metode at kunne teste beta-udgaver som måske aldrig rammer markedet.Kan så ikke få øje på hvorfor du spørger mig om det. Jeg har skrevet, flere gange, at man må lade de konkrete omstændigheder være afgørende for om man vil reklamere eller ej. I den forbindelse kan man opfinde alle mulige teoretisk omstændigheder der måske, måske ikke, berettiger til at et dæk fejler senere, men der er ikke noget i det Casual har skrevet der giver mig anledning til at tro det. Derfor mener jeg stadig, at man er i sin gode ret til at reklamere over det omtalte dæk. Hvis du tror Casual har undladt, at beskrive omstændighederne sandfærdigt så må du om det, men det gider jeg egentlig ikke diskutere. Du sikkert indvende, at der "må" være sket noget med dækket tidligere siden det pludselig gik i stykker, men så vi over i cirkulære argumenter som ikke fører nogen vegne. Jeg vil også indvende, at selvom et cykeldæk evt har en (lokal) skade fra en kantsten eller et hul i vejen, så må skaden ikke kunne brede sig eksplosivt så der kommer en lang flænge i dækket. Det har jeg heller aldrig oplevet ske med et bildæk. De punkterer og det er det. Det må jeg nok sige, undskyld da. Men jeg synes nu egentlig at din forskning skulle have givet dig svaret. Ad 2 Omkring deres status, så - som somsar skriver - beror det simpelthen på en vurdering fra UCI af hodlets generelle setup, i særdeleshed den økonomiske side. Det kunne du have lsæt dig til på UCI's hjemmeside. Ad 3 (2) Og jo, selv om det er Type1-diabetikere på holdet, så er det min overbevisning at de meget ofte - af den almindelige tilskuer - slås i hartkorn med Type-2-folket og netop derfor bliver deres budskab ekstra stærkt og incitamentet fra arrangørside til at invitere, større. Og holdets ledelse skal da herfra have en thumbs up for deres evne til at overtale arrangørerne. Ad 4 WUT? Jeg har da vist ikke antydet at der foregår noget ulovligt, det må bero på en misforståelse. Ad 5 Ring eller skriv til Jesper Worre og Henrik Jess Jensen for en opdatering på udviklingstrategien for PDR. Men alt i alt; kan du ikke bare nyde at nogen - med en stor pengetank bagved som muliggør det - kører for en værdig sag?

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat