Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Thomas Rosenquist 31.10.2018 @ 15:00

Grail er Canyons nyeste skud på stammen, når det kommer til terræncykler. Kategorien, som tidligere var domineret af cross-disciplinen, er nu blevet kraftigt udvidet med den kategori, som populært hedder ’Gravel’.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Introduktion

Groft sagt kan man sige, at hvor rendyrkerede crosscykler er udprægede performanceorienterede og sat op til at køre race, så er Gravel-kategorien ofte lidt mere alsidig og geometrien en anelse mere konservativ, så den er komfortabel ved mere alsidig anvendelse.

 

I en måned har vi testet Canyons Grail cykel på de fleste typer underlag. Efteråret har dog ikke budt på særligt udfordrende underlag, så mudder har den ikke set meget af.

 

Vores fokus i testen har været at komme godt rundt om de elementer som Canyon selv fremhæver i deres omtale af cyklen: ”Grus. Landeveje. Nye veje. Eventyr.”

 

Fakta

Producent: Canyon

Mærke: Grail

Størrelse: 2XS(27,5”), XS(27,5”), S, M, L, XL og 2XL

Farve: Carbon Cobber, Grey Metallic. Grey Metallic eller Cobber Red til kvindemodellerne

Ramme: Canyon Grail CF SL 7.0,  TA 12x142 mm

Gaffel: Canyon One One Four SLX Disc (carbon), TA 12x100 mm

Gear gruppe: Shimano 105 11-speed

Kassette: 105 11-34

Klinger: 50-34

Styr/frempind: Canyon CP07 Cockpit CF

Sadelpind: Canyon SP43 VCLS carbon 

Sadel: Fizik Aliante R5

Hjulsæt: DT Swiss C1850 SPLINE DB, vægt på hjulsæt er 1850g

Bremser: Shimano 105 Disc

Vægt på hjul: 1635 gram

Dæk: Schwalbe G-One Bite

 

Vejledende udsalgspris: Kr. 17.299,-

 

Grail’en findes i otte forskellige udstyrsvarianter, hvoraf de to er særligt til kvinder.


Kvindemodellen er dog tæt på idendisk med herrecyklen - saddel og farve er eneste forskel.

 

Test

Canyon’s cykler handles kun over internettet. Det kan være lidt en udfordring, når man ikke er helt sikker på den rigtige størrelse og hvordan cyklen generelt passer en.

 

Canyon har dog et showroom i Randers hvor man kan prøve cyklen og få en ide om den rigtige størrelse. Canyon anbefaler dog, at man aftaler med Canyon i forvejen for at være sikker på de har størrelserne på lager.

 

Jeg var selv i tvivl om valg størrelse. Jeg er 186 centimeter høj og burde ifølge Canyons størrelsesvejledning bruge en størrelse large. Privat har jeg en Inflite i størrelse large, men jeg har været lidt i tvivl om, hvorvidt den var for stor til mig.

 

Jeg bad derfor om en størrelse medium til denne test, men efter at have kørt på den må jeg bøje mig og tilslutte mig at de retningsangivelser Canyon har på deres internetside.

 

Jeg har nu siddet rigtig godt på en medium, men ville nok godt have lidt længere reach for at det skulle være helt perfekt. Så hvis jeg havde fulgt retningsangivelsen fra Canyon, havde det faktisk været lige i skabet.

 

Så mit råd er efterfølgende, at man i sin vurdering af størrelsen skal overveje hvor aggressivt man vil køre. Næste gang jeg skal købe en decideret crosscykel vil jeg nok vælge medium, mens Grail’en helt sikkert skal være en large. Crosseren kører jeg også ræs på, men Grail’en må godt være lidt mindre aggressiv og komfortabel til de lange ture.  

 

 

Modtagelse og udpakning.

Canyon kan det der med at sende cykler. Cyklen bliver leveret næsten helt samlet. Du skal blot montere styr, pedaler og forhjul, så er du klar.

 

Jeg fik hurtigt taget cykel og dele ud af kassen, men vil dog anbefale at man lige bruger to minutter på at se Canyons video om, hvordan tager cyklen ud af kassen og samler cyklen. Canyon har tænkt over det og man får et par fine fif med i videoen.

 

Et lille forbedringspunkt kunne være at Canyon får lavet manualer, som er specifikke til den cykel man har købt. Manualen som medfølger, er en standardmanual som dækker cyklerne bredt. Det giver lige det ekstra at få en manual, som passer til den cykelmodel man har købt. Et link til en online kvikguide kunne også være brugbart.

 

Der følger værktøj med, så den kan samles, uden at du skal lede efter dine egne nøgler i værktøjskassen. Heriblandt en momentnøgle, så du kan sikre, at du ikke spænder boltene for hårdt.

 

Som en ekstra lille detalje er der også beskyttelsesklistermærker, til der hvor du vil montere de forskellige tasker, hvis du vil bruge Grail’en til længere eventyrture.

 

 

Styret

Inden jeg rullende den første tur måtte jeg også lige se lidt nærmere på styret. Der har allerede været en del diskussion om Canyons seneste innovation. Styret deler vandene i en konservativ sport. Jeg syntes ikke det er kønt, men spørgsmålet er også om det virker efter hensigten.

 

Hvis det handler om komfort, så fungerer styret helt fint. Man har godt greb både på toprøret og nede i bukkene og jeg er stor fan af Canyons styrtape. Det virker både når det er vådt og tørt.

 

Generelt sidder man lidt højere, end hvis du kørte på en racer- eller crosscykel - hvilket der dog også er meningen på en gravelcykel. Her må der godt være lidt komfort.


Hvad der dog ikke spiller er, at Canyon har sat beslag til cykelcomputer nederst under styret.


Det dur ikke hvis man er på langtur med kører med en styrtaske, og også gerne vil have lidt information undervejs - for eksempel at få vist den rute man har planlagt hjemmefra. Så fin ide, men jeg syntes de tyske ingeniører burde have lavet lidt mere praktisk test, for at få de sidste detaljer på plads.

 

 

Oppakning / Eventyr

Canyon viser på deres hjemmeside, hvordan man kan køre med fuld oppakning. Med styr-, ramme- og saddelpindstaske, har Canyon også tænkt lidt længere end dagseventyret.


Cyklen skal også kunne bruges på ture med én eller flere overnatninger. Nu har jeg dog ikke prøvet at tage den på en overnatningstur, men jeg syntes den mangler lidt, for at kunne kalde sig en rigtig adventurecykel. 

 

Der er kun beslag til to flaskeholdere, der begge er placeret indenfor i rammen. Hvis man kører med en rammetaske, kan det være svært at få plads til flasker. Andre gravel-/adventure cykler har gjort cyklerne klar til, at man kan montere flaskeholder på ydersiden af skrårøret og nogle også med beslag på hver side af forgaflen. Her mangler Canyon måske lidt.

 

Jeg syntes, at cyklen er utrolig flot med overrøret der går lige over i frempinden, men det betyder, at du ikke kan montere en lille overrørstaske, og en food pouch sidder rigtig dårligt. Begge er tasker, som er praktiske på langtur, med plads til lidt ekstra energi, drikke, telefon med mere.

 

Overrørstasken kan du kan selvfølgelig også montere modsat - det vil sige på overrør og saddelpind, men det er ikke lige så nemt at fange energibaren her i fuld fart.

 

 

Gear / Bremser

Cyklen er monteret med en komplet 105-serie fra Shimano. 105-serien giver ind imellem lidt rynken på næsen hos folk, men det har vist sig at være helt malplaceret.


Vi har kørt cirka 800 kilometer på cyklen, mest i tørt vejr her i det tidlige efterår, men serien har fungeret 100 procent pålideligt.

 

Vi har en enkelt gang justeret lidt på kabelspændingen på bagskifteren, men det er helt forventeligt, at det skal gøres, efter man har kørt lidt på en ny cykel.

 

Hjul

Hjulene fra DW-Swiss er bygget til at kunne tåle næsten alt, hvad man kan finde på at udsætte dem for. Det betyder også, at de er lidt i den tunge ende og det kan godt mærkes i accelerationerne.

 

Saddelklemme

En enkel løsning med en skrue på bagsiden af saddelrøret og en lille gummi dut til at forhindre at umbraco skruen bliver mudret til. Canyon har her lavet en løsning som ser godt ud og som fungerer. Sådan skal det bare laves!

 

Kørsel i skov

Med standardopsætningen befinder Grail’en helt klart bedst i skoven. På min første tur var jeg lidt konservativ og kørte cirka 50 kilometer på store skovstier. Det er en gennemført fornøjelse af suse på de store stier.

 

Dejlig komfort, men samtidig også fornemmelsen af den energi jeg smed i pedalerne, gik til fremdrift og ikke forsvandt ud i ingenting. 40 millimeter dækkene gør helt sikkert også sit til at tage de værste ujævnheder. Jeg fandt også, at jeg brugte bremsen mindre og mindre inden svingene. Cyklen sikrer en utrolig balance og man bliver nærmest ført rundt i svingene. Og retningsskift er en fest.

 

Efter det første positive stævnemøde, inviterede jeg Grail’en med ud på lidt mere sjov og udfordringer. Ture på flere af de mange velpræparerede mountainbike-stier i Rude skov og Hareskoven. Her handlede det om singletrack, små hop, krydret med lidt rockgarden.

 

Grail’en er ikke en mountainbike, men den kan bestemt godt lide at lege med dem. Jeg har været i stand til at give ligeså meget gas på nedkørsler og stigninger som på min mountainbike.

 

Det hvor mountainbiken giver lidt fordel, er i hoppene. Jeg har især været imponeret over den balance, der er i Grail’en, når man giver los nedad.

 

På stier som er ujævne, mærker man virkelig cyklens overskud. Den bevarer en utrolig god kontakt med underlaget, og du sidder ikke og danser helt vildt på sadlen, når man træder til på sådanne stykker.

 

 

Kørsel på landevej

Landevejskørslen har mest været til og fra arbejde. Sammenlignet med min racer, har det været en langt mere behagelig tur at køre på de knapt så vedligeholdte cykelstier i og omkring København. Alle bump, huller, kantsten og andre ujævnheder som man møder på turen, var ikke længere noget som man mærkede i arme, ryg og skuldre.

 

En stor del af æren ligger de 40 millimeter brede dæk fra Schwalbe. Dækkene kaldet ’G-One Bite’ er udviklet i samarbejde mellem Canyon og Schwalbe. De praler af lav rullemodstand og et godt vejgreb.

 

Jeg syntes bestemt, at de fungerer rigtig godt i skoven, men jeg genkender ikke lige den lave rullemodstand på landevejen. På mine ture til og fra arbejde blev jeg pludselig overhalet af andre cykellister.

 

Noget som jeg normal ellers ikke bruger. Kunne også se, at min gennemsnitsfart blev lavere og pulsen højere, når jeg kørte frem og tilbage fra arbejde sammenlignet med min racer. Men det er selvfølgelig god træning.

 

De brede dæk giver mere komfort. Men hvis jeg skulle bruge den fast som pendlercykel, ville jeg nok montere lidt mindre dæk på 30 - 35 millimeter. Eller vælge luksusmodellen og have 2 hjulsæt. Ét til landevejen og ét til skoven.

 

 

Andet

En lidt skjult hemmelighed er, at der rent faktisk også kan monteres skærme på Grail’en. Der er gjort klar med beslag både for og bag. Canyon gør ikke så meget ud af det i beskrivelsen af cyklen på deres hjemmeside - måske fordi Canyons skærme endnu ikke helt er klar til salg.

 

Jeg har dog læst, at andre har prøvet at montere andre mærkers skærme og det fungerer fint. Det er dog ikke blevet afprøvet i denne test.

 

Konklusion

Hvis man skulle lave et vildt tankeeksperiment og forestille sig, at man kun skulle have en cykel, så ville en gravelcykel være et godt bud. Jeg syntes, at Canyon’s Grail faktisk er et godt bud.

 

Den har været et spændende bekendtskab i skoven. Balancen i sving, samt på nedkørsler og opkørsler er helt i top. Komfortmæssigt så har det været en fornøjelse af køre på den. Ikke en eneste gang har jeg haft vrøvl med lænden, som jeg ellers har tendens til ved hårde ture.

 

På landevejen kan man godt mærke, at det er en Gravel-cykel og den er lidt mere doven end raceren. Det er dog ret forventeligt, da vi jo trods alt har med en Gravel-cykel at gøre. Man skal arbejde lidt mere for at holde den samme fart som på raceren. Egenskaberne kan dog forbedres med et mere dedikeret dækvalg til landevejen.

 

Jeg syntes, at Grail’en mangler lidt i forhold til at være en cykel, som jeg vil tage på langtur på med oppakning. Der mangler lige at få finjusteret nogle detaljer, før at det spiller helt på langturen.

 

Sådan er cyklen testet

Cyklen er blevet testet i efteråret. Både på landevej og i skoven på både store og små stier. Flere steder er der blevet kørt på mountainbike-spor (blå rute i Rude Skov, det røde spor i Hareskoven og Skagens mountainbike-spor). Der er blevet kørt langtur (160 kilometer) og kortere ture og intervaller. Brugt som pendlercykel i samme periode.

 

Det har været småt med mudder i skoven i denne periode, så ikke så meget input om hvordan cyklen fungerer på mudret underlag.

 

Kort om mærket

Canyon er tysk og startede i 1978. Det er dog især de sidste 5-8 år mærket har fået fart på. Både med mange nye innovative løsninger, et godt forhold mellem pris/kvalitet, samt masser af beviser for at mærket bestemt kan levere på højeste niveau med elite ryttere som kører på Canyon cykler i både MTB, Cross og landevej.

 

Canyon har i dag egne ingeniører, designere samt eget produktionsapparat og testlaboratorium, og mærket er kendt for både sine landevejs- og sine terræncykler, ikke mindst via sine sponsorater af teams som Movistar og Katusha.

 

Stillet til rådighed af: Canyon Danmark

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Produktnyt: ASSOS S9 bibshorts
Cykelryttere er besat af detaljer. Små ting, som kan få os til at køre hurtigere og blive bedre. Vi overbeviser os selv uge efter uge, at en ny måde at optimere en detaljer på, vil få os til at flyve forbi kammeraterne på næste træningstur.
Test: Giant Revolt Advanced 1 Gravelbike
Giant Revolt Advanced 1 er et rigtigt godt bud på en cykel til gravel-kørsel og ture på landevejen. Cyklen udmærker sig ved en god komfort til en pris hvor de fleste kan være med.
Test: PRO Gravel bags og styr
PRO Bikegear, som er en del af Shimano, er kommet med en serie af tasker til Gravel / Adventure brug, samt to nye gravel styr.
Produktnyt: Lazer Bullet 2.0 - aerohjelmen er genopfundet
Lazer har lanceret en ny hjelm, som hedder Bullet 2.0. Hjelmen giver et bud på, hvordan man løser det gamle dilemma med ventilation kontra aerodynamik.
VM i cross med fuld fart på vej mod opløbet
Med kun 17 dage til VM i cyklecross, så er Bogense ved at være klar til at tage imod verdenseliten. Der er lagt op til to spændende cykeldage. 
Test: Assos Mille GT Ultraz vinterjakke
En vinterjakke som er minimalistisk i sin opbygning, men alligevel er proppet med teknologi og kvalitet, så man trygt og sikkert kan køre ud i alle vinterforhold. Langt fra den billigste på markedet, men i vores optik investeringen værd.
Cykelrejser: Hvor går turen til i 2019?
Vinmarker i Appenninerne, alpetoppe i Østrig, cykeludlejning på Mallorca eller smørrebrød i Danmark.
Test: Canyon Spectral ON 7.0
Canyons nye serie af E-mtb'er er landet, og de er helt bestemt kommet for at blive. Canyon har formået at bygge en elcykel med køreegenskaber som en almindelig mountainbike. Cyklen bidrager med 250 ekstra watt, hvilket gør hverdagens cykeltur lidt mere spændende. 
Løbsberetning: Granfondo La Fausto Coppi 2018
Her i starten af et nyt år, er det tid til tænke tilbage på et fantastisk cykel år. Ingen cykelmotionist kan beklage sig over vejret sidste år, hvor vi nåede op på 71 sommerdage.

Instagram #motionsfeltet

Nyt cykelprojekt ser dagens lys
Bike4Kids er et nyt dansk cykelprojekt, der cykler til fordel for børn med alvorlige sygdomme og arrangeres i samarbejde med SMILfonden.
Test: Pearl Izumi vinterjakke og vintertights
Pearl Izumi’s bud på et godt all-round vintersæt leverer høj kvalitet, funktionel pasform og ikke mindst god varme på de kolde vinterdage.
GOOD VIBES ONLY – Balancen mellem cykelliv og hverdagshamsterhjul
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…  
Se masser af video i Feltet.dks videosektion
Du kan fremover finde masser af videoreaktioner og sammendrag fra verdens største cykelløb. 
Se ruten til DM i cykle cross 2019
Den 13. januar afvikles de danske mesterskaber i cykle cross i Odense. Se ruten til mesterskabet her.
DCU: DM i e-cykling i 2020 er ikke urealistisk
Den virtuelle verden indenfor cykelsporten er eksploderet i disse år, og flere og flere er begyndt at cykle indendørs.
Kombinér cykeldrømme med skoleophold
Det pibler frem med talenter på den danske cykelscene. Sejre i både Grand Tours, forårsklassikere, OL, VM og EM vidner om den enorme kvalitet, de danske ryttere besidder. Har du eller en du kender drømme om at opnå det samme, eller er det lysten til socialt samvær i et læringspræget miljø, der trækker i dig, så kunne et efterskole- eller højskoleophold måske være noget for dig.  
Glædelig jul fra Feltet.dk / Motionsfeltet.dk
Feltet.dk ønsker alle en rigtig glædelig jul!
Aalborg MTB Marathon 2019 giver garanti for gåsehud
27. april 2019 er datoen, hvor det traditionsrige Aalborg MTB Marathon holder sit indtog i Aalborg - og byen fyldes med 3000 MTB-ryttere til en oplevelse, der sætter sig på nethinden.  
Cykelhotel midt mellem Italiens berømteste Alpetoppe
I norditalienske Bormio kan man inden for få kilometer få tre af Alpernes mest eftertragtede stigninger på cykel-cv’et, og hver sommer strømmer tusindvis af cykelturister til byen for at prøve kræfter med områdets bjerge. Midt i det hele ligger et populært cykelhotel, der forkæler gæsterne med solid mad og god vin
Adventskalender - De bedste cykelbøger til julegaven
Hver søndag i advent vil Feltet.dk have et super tilbud fra enten vores webshop eller en ekstern partner.
Tour Transalp starter i VM-byen Innsbruck
Den østrigske VM-by Innsbruck bliver startby for den 17. udgave af Tour Transalp, som for første gang tillader ryttere at stille til start alene.
Boganmeldelse: Lars Bak - Hjælperytteren
Seneste skud på stammen af cykelbøger udgivet i 2018 er “Lars Bak - Hjælperytteren”. Vi har læst bogen og kommer her med en anmeldelse af den.
Boganmeldelse: Cykeltræning af Claus Hechmann
Bogen Cykeltræning er det seneste skud på stammen, af bøger der hjælper én med at komme i bedre form. Vi har læst bogen og kommer her med vores anmeldelse af den.
Produktnyt: Pirelli lancerer dæk designet specifikt til det danske vintervejr
Pirelli begyndte deres tilbagetog til cykelsporten for lidt over et år siden, og nu har den italienske dækfabrikant lanceret et dæk, der er specifikt designet til det danske vintervejr.

Seneste indlæg i debatten

Flere af de bedste MTB-ryttere og danske mestre i cyklecross har fravalgt VM i cyklecross, trods verdensmesterskabet afvikles i Danmark. Det har mødt kritik af rytterne, men MTB-landstræneren, Mads Bødker, forsvarer beslutningen. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/mtb-landstraener_forsvarer_rytterne_bliver_noedt_til_prioritere/De hurtigeste ligger på omkring 35min! Hvem der bare vejede 59kg, haha! Jeg selv ligger på 1time 8min med mine 84kg, sat I dag under Norseman løbet, jeg prøver om ikke jeg kan forbedre det i morgen under Tour de Zwift.En meget nervøs dag med konstant risiko for sidevind endte på dramatisk vis med en deklassering af Caleb Ewan og ikke mindst et grimt styrt for Patrick Bevin, der måske nok gennemførte etapen, men fortsat er en tvivlsom starter søndag. Uheldet kunne ikke komme på et værre tidspunkt lige inden det helt afgørende slag på kongeetapen til Willunga Hill, hvor Richie Porte drømmer om at vinde for 6. gang i træk, og hvor vinderen af årets første WorldTour-løb på spektakulær vis skal kåres. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/optakt_6_etape_af_tour_down_under_2019/I disse dage køres Tour Down Under, som vi dækker intenst. Hver dag skriver vores ekspert, Emil Axelgaard, optakter til etaperne, og som led heri analyserer han den foregående dags begivenheder. Vi bringer her hans analyse af 5. etape. Læs artiklen her https://www.feltet.dk/nyheder/tour_down_under-analyse_blev_presset_for_stort_for_the_pocket_rocket/

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Produktnyt: ASSOS S9 bibshorts
Cykelryttere er besat af detaljer. Små ting, som kan få os til at køre hurtigere og blive bedre. Vi overbeviser os selv uge efter uge, at en ny måde at optimere en detaljer på, vil få os til at flyve forbi kammeraterne på næste træningstur.
Test: Giant Revolt Advanced 1 Gravelbike
Giant Revolt Advanced 1 er et rigtigt godt bud på en cykel til gravel-kørsel og ture på landevejen. Cyklen udmærker sig ved en god komfort til en pris hvor de fleste kan være med.
Test: PRO Gravel bags og styr
PRO Bikegear, som er en del af Shimano, er kommet med en serie af tasker til Gravel / Adventure brug, samt to nye gravel styr.
Produktnyt: Lazer Bullet 2.0 - aerohjelmen er genopfundet
Lazer har lanceret en ny hjelm, som hedder Bullet 2.0. Hjelmen giver et bud på, hvordan man løser det gamle dilemma med ventilation kontra aerodynamik.
VM i cross med fuld fart på vej mod opløbet
Med kun 17 dage til VM i cyklecross, så er Bogense ved at være klar til at tage imod verdenseliten. Der er lagt op til to spændende cykeldage. 
Test: Assos Mille GT Ultraz vinterjakke
En vinterjakke som er minimalistisk i sin opbygning, men alligevel er proppet med teknologi og kvalitet, så man trygt og sikkert kan køre ud i alle vinterforhold. Langt fra den billigste på markedet, men i vores optik investeringen værd.
Cykelrejser: Hvor går turen til i 2019?
Vinmarker i Appenninerne, alpetoppe i Østrig, cykeludlejning på Mallorca eller smørrebrød i Danmark.
Test: Canyon Spectral ON 7.0
Canyons nye serie af E-mtb'er er landet, og de er helt bestemt kommet for at blive. Canyon har formået at bygge en elcykel med køreegenskaber som en almindelig mountainbike. Cyklen bidrager med 250 ekstra watt, hvilket gør hverdagens cykeltur lidt mere spændende. 
Løbsberetning: Granfondo La Fausto Coppi 2018
Her i starten af et nyt år, er det tid til tænke tilbage på et fantastisk cykel år. Ingen cykelmotionist kan beklage sig over vejret sidste år, hvor vi nåede op på 71 sommerdage.

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat