Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Morten Andersen 12.01.2018 @ 19:00

Vi har haft fingrene i den langærmede ’3.4 Skinfoil Early Winter’ og kørt den igennem vintermøllen og masser af kolde timer på landevejen.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Introduktion

Schweiziske Assos har en efterhånden lang og stolt tradition for at udvikle teknisk cykeltøj.


En af grundstenene i deres filosofi er deres ’Layering system’ hvor de respektive lag nok er forskellige, men alligevel udviklet til at komplimentere hinanden og derved optimere produkterne samlede performance.

 

Mest af alt betyder det, at man kan kombinere sin yderdel med et baselayer, som derved kan forstærke specifikke egenskaber. Derved kan eksempelvis en jakke opnå en meget større alsidighed, da den performer forskelligt alt efter egenskaberne i det inderste lag som benyttes.

Derfor har Assos’ udvalg af baselayers et bestemt formål og benyttelsesområde baseret på årstid og derved ultimativt de vejrmæssige forhold.

 

Fakta:

Farve: Sort/hvid
Størrelser: 0, I, II, III
Vejl. pris:  Kr. 759,-

 

 

Test

Early Winter basislaget er det næst kraftigste af slagsen i Assos’ kollektion og derved gearet til gedigen vinterkørsel under de fleste forhold årstiden kan byde på.

 

Det er sammensat af polypropylene tilsat elastan - altså en teknisk løsning uden uld.


Garnet som er brugt i trøjen har Assos valgt ud fra dets evne til at fjerne sved og fugt fra kroppen, så rytteren kan holdes tør, hvilket er essentielt, når luften er kold.

 

Ude i virkeligheden er det netop havd man får med Assos’ baselayer.


Vi har primært testet produktet under Assos’ egen Mille Evo_7-jakke, som vi også har haft til test.


Early Winter-trøjen er et baselayer, som i sig selv ikke er decideret varmt. Derfor er de første fem minutter ofte lidt kølige, men så snart der kommer kropsvarme i, så er det tydeligt, at trøjen er i sit element og vågner op til dåd.

 

Her holder den fint på det varme luftlag, som opstår mellem hud og stof, så man kører rundt med en fornuftig lun fornemmelse, men ikke overraskende er trøjens største force nok, at den giver fremragende fugtkontrol, hvis man går til den på cyklen.

 

Er man typen, som kører sine vinterture med masser af intensitet for at undgå at være ude i kulden i flere timer, så har man her en ven for livet. Det samme gælder for ture med masser af intervaller, hvor intensiteten er skiftende. Her indstiller denne Skinfoil-model sig fremragende og håndterer overgang fra masser af varme og sved til mere rolig intensitet fremragende.

 

 

Pasform

Et af Assos’ idealer når det drejer sig om baselayers, er at de skal laves uden syninger, der kan genere, når produktet sidder så tæt, med det inderste lag gør. Altså ingenting der kan irritere under vinterjakken, hvilket man hurtigt sætter pris på.

 

Assos kalder deres fit for ’non-restrictive’, hvilket skal dække over, at et baselayer altid skal sidde tæt, men omvendt heller ikke må hindre rytterens bevægelser eller stramme de forkerte steder.

 

Det er lykkes her og man får et tætsiddende lag, som følger kroppens bevægelser behageligt. Det er let at få af og på og man undgår det ultratætte fit, som mange ikke bryder sig om, eller som slet og ret ikke passer alle kropsformer og -størrelser.

 

På oversiden af venstre ærme har Assos indvævet deres karakteristiske mønster, hvilket ser godt ud, men efterlader en række snore på ærmets inderside, som man godt kan bakse lidt med, når trøjen skal på.


Det har ikke noget at sige i forhold til performance, men er et mindre irritationsmoment til tider.

 

 

Høj materialekvalitet

De trofaste Assos-fans hylder ofte producenten for sin høje materialekvalitet og vi må give dem ret.


Det er iøjnefaldende så fine materialer, som denne model er skabt af. Stoffet har den rette ’konsistens’, så man får den lækkerhedsfornemmelse og den kraftighed i stoffet, som man gerne vil have, når man skal ud i koldt vejr.

 

Det strækker i alle retninger uden at blotte sig nogen steder, så man har den samme beskyttelse hele tiden, selv om man bevæger sig. Det er virkelig imponerende håndværk.

 

Konklusion

I vores optik er et godt baselayer essentielt for gode oplevelser på vintercyklen. Måske endda noget af det allervigtigste. Det skal både holde dig varm og tør, hvilket kan være en udfordring.

 

Assos’ tekniske tilgang og deres materialeudvikling skinner igennem med dette produkt, som kan netop dette og som aktivt arbejder med kroppen og forholdene, for at holde rytteren tempereret.

 

Krydret med en pasform, som er så fin, at man nærmest glemmer, at man har det på, så har vi at gøre med et produkt fra øverste hylde, som er perfekt til rytteren, som kører i den danske vinter - og sene efterår og tidlige forår for den sags skyld. Man skal måske benytte et ekstra lag, hvis temperaturen er under frysepunktet, men ellers er det rigeligt med Early Winter Skinfoil under jakken.

 

759,- kr. er en investering, som er godt givet ud, og behandler man det efter kunstens regler, så holder ens investering let i mange sæsoner.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Er du klar på et udfordrende og udviklende lederjob?
Er din interesse for cykelsporten stærk, din viden og dit indblik stort og din lyst til at formidle om, hvad der rører sig, endnu større? Er du organisatorisk stærk og klar til at stå i spidsen for en af Danmarks yngste nyhedsredaktioner? Så er du måske Feltet.dks nye chefredaktør!
Merckx’ hemmelige perle
Kun 20 kilometer øst for Salzburg ligger en lille uopdaget perle, Fuschlsee, der inviterer til cykling i de smukkest tænkelige omgivelser.
Gadeløb i Aalborg indledes med Tour-foredrag
Det årlige gadeløb i Aalborg efter Tour de France får igen i år selskab af nogle af de danske profiler fra det franske løb, og i år varmes der op med et foredrag om eftermiddagen inden gadeløbet.
Cykelweekend på Lolland-Falster – gode ruter og gastronomi i særklasse
De fleste forbinder Lolland-Falster med Knuthenborg Safaripark, Mick Øgendahl og masser af sukkerroer, men området har meget mere at byde på. Et hurtigt tjek afslører, at det også er her, man finder Danmarks bedste badestrand, Danmarks bedste hotel og en stor produktion af prisbelønnede fødevarer. Med 600 kilometer kystlinje lokker øerne med et utal af forskellige cykelmuligheder, så Motionsfeltet har lavet et weekend-cykeltjek på de to sydhavsøer
Forudbestil Lars Bak nye bog - og spar 15%
På mandag udkommer Hjælperytteren med Lars Bak som hovedperson.
Carlos Sastre Classic og Cykelstafetten aflyses
Grundet et for lavt deltagerantal har arrangørerne efter samråd med sponsorer og Rebild Kommune valgt, at aflyse Carlos Sastre Classic og Cykelstafetten Spar Nord den 2. september i Rebild.
Vejen til Maratona – Amazing Assos
Har du nogensinde leget med tanken om at køre en af de stores Gran Fondo-løb i udlandet? Så er vores artikelserie her - ’Vejen til Maratona’ måske noget for dig.
Vi træner i arbejdstiden - ’Specialized Lunch Ride’
Motion er vigtigt, det kan der vist ikke være den store tvivl om! Men hvordan finder man lige tiden til det i en travl hver dag? Det er en udfordring for mange.
En fascinerende tidsrejse med stålramme og tåclips
Vintagecykling er populært som aldrig før. Hvor det i begyndelsen var store cykelnationer som Italien, Frankrig og Belgien, der stod for vintagearrangementer, har trenden nu bredt sig over det meste af Europa. Lige syd for grænsen - i Ludwigslust nær Schwerin - afvikler man hvert år et af Tysklands største cykelevents, Velo Classico.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

> Alder og vægt er ikke i sig selv en hindring for at køre hurtigt opad. Min cykelmakker er +40 år og +80 kg men ligger alligevel i top 10 på Strava på nogle af de mere kendte stigninger i Nordsjælland (han opdagede 20 år for sent han faktisk havde talent for at cykle). Helt enig. Og som en rytter i den lette ende (63 kg.) kan jeg tilføje at korte eksplosive stigninger absolut ikke er min kop the. Det er ikke nok at være let. Man skal også være i stand til at "rekruttere" en masse "hurtige" muskelfibre og det kan lidt mere kompakte ryttere typisk bedre end de helt lette. Når det er sagt, så er overflødig vægt selvsagt ikke nogen fordel op ad. Og det lyder også som om du kan genere power. Umiddelbart lyder det enten til at din VO2Max for lav - måske fordi du ikke træner nok intervaller (eller bakkekørsel) eller også at din astma bliver udløst under anstrengelse. > Hvis Fulgsang skal generere sponsoromtale udenfor Danmark burde han nok satse på etaper fremfor et top 10-15 i klassementet. Men i år var udgangspunktet så top 5, og så kan man jo ikke klandre Astana at gå efter det. Men hedder den top 15 for Fuglsang og Astana ville jeg gå efter etapesejre. Enig. Men nu var sammenligningen jo overfor jo mellem tour top 10 vs. Dauphiné / Schweiz rundt. Og selvfølgelig i enig i at hvis/når niveauet ikke er til til top 5(eller top 10 hvor man er i reel konkurrence om top 5) så er etaper mere værd. Har ikke KOL, men fik for få år siden konstateret mild astma. Uden astmamedicin er min lungekapacitet kun 80%. Med astmamedicin nærmer den sig dog 90%. Jeg tager dog sjældent medicin, da jeg ikke bryder mig om bivirkningerne (høj puls, til tider trykken i hovedet). Desuden generer astmaen mig jo ikke rigtigt i det daglige. Det er mest, når jeg skal cykle opad stejle bakker, at jeg godt kan mærke, at jeg mangler lidt luft. Når man kun har 80% lungekapacitet, så ryger man allerede i det røde felt efter 500 meter opad en stejl stigning. Men jeg er god til at bide det i mig og kæmpe mig op over de fleste bakker, selvom når jeg når toppen, så kan jeg næsten ikke få luft. jeg bilder mig desuden ind, at det kun kan blive bedre af at jeg presser mig selv lidt engang imellem. Og jeg synes også, det går lidt bedre nu end for 3-4 år siden. Og det tilskriver jeg, at jeg stædigt holder fast i at cykle i snit ca. 20 km. hver dag. ÅRET RUNDT.Installer programmet på din pc. Åben det, så beder den om at du tilslutter på et tidspunkt. Og så er det vel egentlig bare at følge hvad den nu siger. Det kræver muligvis lidt klikken rundt i programmet at finde det du leder efter - det er ikke super intuitivt, men heller ikke svært at bruge. Du kan ikke rigtigt fucke noget op

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat