Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Morten Andersen 15.11.2017 @ 08:00

Verdensklassekomfort giver cykelglæden vinger i de kolde måneder, mens Assos manifesterer sig som nogle af de bedste i branchen, når der skal kreeres underdele til ryttere.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Introduktion

Efterårets kolde fremmarch markerer altid en skillevej for alle cykelryttere, når der skal geares op til en tur på rammen. Det lette tøj skiftes ud med det kraftige og enhver tur er lig med grundige overvejelser, så man ikke ender halvforfrossen i sadlen.

 

Et af spørgsmålene er ofte: ’ To tight or not to tight’? Altså - skal man anskaffe sig et par langbenede cykeltights til vinteren eller skal man sværge til modellen hvor kraftige bibshorts kombineres med ditto løse ben?

 

Overvejelserne går som oftest på to ting: Komfort og varme.


For mens lange vintertights giver masser af varme, så er der stadig en del, der sværger til bibshorts og løse ben-modellen, da de mener, at det giver mere komfort.

 

I diskussionen om komforten ligger også, hvorvidt der skal være indlæg i eventuelle bibtights eller om det er bedre med en model uden pude, så man kan benytte et par af sine yndlingsshorts under.

 

Vi har prøvekørt et par tights fra Assos, som blandt mange er kendt som komfortens mestre, for at se om schweizerne kan lykkedes med at kombinere både varmen og komforten, som er med til at gøre vinterens kvælende kuldetag i vores elskede sport nogenlunde udholdeligt.


Farve: Sort
Størrelser: XS-XL, XLG, TIR
Vejl. pris: Kr 1699.,-

 

 

Test:

LL. milleTights_s7 er den langbenede bror til T. Mille-shortsene fra selvsamme brand, som vi tidligere i år testede med stor begejstring.

 

Som det er tilfældet med shortsene, så er disse tights Assos’ bud på et ’no-nonsense’ produkt, som kan klare hverdagens strabadser hen over de kolde måneder. En arbejdshest af et produkt, som er designet til at klare selv de allerkoldeste forhold og holde rytteren varm og tør.

 

 

Gennemtænkt opbygning

Kernen i produktet er en ny stofsammensætning, RX Heavy. Den kan tage fra overfor kulde og blæst, mens overfladen har fået en vandafvisende behandling, så den kan holde rytteren tør længere. I de kolde dele af sæsonen er det vitalt, da man ofte kører på lånt tid, når først stoffet er gennemblødt og kulden for alvor finder vej igennem det våde stof.

 

På dage hvor man udsættes for vandsprøjt, kan det således betyde en del for træningsudbyttet, at man kan holde den kørende bare 30-45 minutter længere, fordi stoffet kan holde vandet ude.

 

RX Heavy er tilmed lagt dobbelt på de mest kritiske steder - lår, knæ og hofte for optimal beskyttelse.

 

Pasformen er anatomisk, hvilket bemærkes på to måder. Bukserne har således et ret afslappet fit omkring lår- og hofteregionen, mens knæ og underben er udsat for lidt mere elastik. Det giver en pasform som snævrer sig ind, jo længere sydpå vi kommer.

 

Det er positivt, fordi at det giver samme fornemmelse, som når man kører i shorts og har underbenene fri. Det føles let og behageligt, men det kraftige stof på især lår og knæ giver masser af varme, der hvor den kolde vind rammer allermest brutalt. Der er så meget polstring der hvor RX Heavy-stoffet ligger dobbelt, at det føles helt rigtigt, at bukserne her er mere afslappede i fittet, da det eller let kunne give en kvælende fornemmelse.

 

 

Konstruktionen forstærkes yderligere af, at netop underben og bagsiden af knæet er lavet i RX Light - ja, du gættede rigtigt; en lettere udgave af Assos foretrukne materiale til dette produkt.

 

Assos har desuden fjernet den ellers traditionelle fodstrop i bunden af bukserne. Den er erstattet af en lidt tættere lukning omkring underben og ankel. Det fungerer fremragende, hvis du spørger os, og der er rigeligt med fasthed i stoffet, til at underbenene ikke stikker af mod nord, men bliver på plads.

 

Opbygningen, som med tydelighed demonstrerer Assos store know-how, afsluttes med et par minimalistiske seler i ren elastik, som bidrager til at holde det hele på plads på yderst komfortabel vis. Selerne er helt flade, så de ikke fylder, når man eventuelt skal køre i flere lag overtøj.

 

 

Komfort i verdensklasse

Indeni stopper herlighederne ingenlunde. Mille-indlægget er det samme, som vi roste i vores test af shorts-versionen. Det benytter sig af Assos’ ’Golden Gate’-teknologi, hvor det kun er fastgjort til shortsene foran og bagpå, mens siderne er uden syninger. Derved ’svæver’ puden frit og arbejder med rytterens bevægelser, snarere end imod.

 

Selv om indlægget ikke er blandt de kraftigste, så leverer det drømmekomfort og vi må igen konstatere, at Assos’ ry som nogle af den bedste til at lave indlæg ikke kommer ud af ingenting.

 

Komforten og pasformen er generelt uovertruffen faktisk. Heavy RX-materialet er blødt og lunt på indersiden med en opkradset og blød finish, som føles god mod huden og giver masser af varme.

 

Assos kalder selv fittet for ’comfortFit’ og det er netop overskriften på vores samlede oplevelse.


Varme og bløde i hofte- og lårregionen, mens underbenene sidder en anelse tættere. Ultrabløde og kraftige om lårene, men underben og knæ bevæger sig mere frit og behageligt - netop der hvor der er størst bevægelse og friktion mellem stof og hud.

 

 

Konklusion

Det er svært at finde huller i osten med Assos’ LL. milleTights_s7.


Selv hvis man graver dybt, er det svært at sætte fingeren på noget - også når man sætter Assos under lup og vurderer dem som markedsledende - med tilsvarende høje forventninger til følge - så er der nærmest intet at komme efter. 

 

Kvalitet, pasform og materialer er sublime og komforten ofrer på ingen måde ydeevnen eller omvendt.

 

Nuvel, selv om det er de billigste i kollektionen hos Assos, så er prisen ikke lav, men har man råd, så vil man ikke fortryde et sekund, når man sidder flere timer i kulden. Og passer man på sine ting, så er kvaliteten god nok til masser af sæsoner med vind, regn og kulde.

 

Hvis spørgsmålet tidligere var: ’To tight or not to tight’ så man svaret i dette tilfælde være i rungende favør for de langbenede. Du får varmen og tilmed komfort tilsvarende et par rigtig gode bibshorts.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

SIDSTE CHANCE: Deltag i Danmarks største cykelspil - vind cykel til 14.990 kr!
Lørdag starter årets største cykelmanagerspil. Der er præmier til de 75 bedste, hvor vinderen af spillet vinder en lækker racercykel til 14.990 kroner. Vælg dine 25 ryttere og dyst imod familie, venner og bekendte i årets største cykelløb. Du udvælger dit hold engang for alle.
I morgen starter årets store cykeldyst! Er du klar?
Få håneretten i Feltet.dks store cykelspil, som kører fra februar til oktober. Spillet starter den 24. februar.
Skandinaviens største cykelmesse kommer til Århus
Nordic Bike Shows A/S er firmaet bag Copenhagen Bike Show, der siden 2015 har arrangeret Skandinaviens største cykelmesse i København med mere end 100 udstillere fra ind- og udland, og over 15.000 besøgende.
Et rigtigt cykelløb: Udfordrende Gran Fondo - SPAR 30% nu!
Gran Fondo er det tætteste amatørryttere kommer på de professionelles løb, og nu er der mulighed for at følge i Mads Pedersens spor, når Gran Fondo Denmark inviterer til endnu en fantastisk cykelevent i Grindsted - og årets rute fører blandt andet rytterne over en række af de klassiske stigninger fra PostNord Danmark Rundt.
Kun 10 dage til Feltet.dk Tour starter!
Nu er der kun 10 dage til årets cykelspil starter. Sæt dit managerhold i Feltet.dk og vind nogle af de flotte præmier og dyst imod familien, venner og bekendte. 
Test: Dynamic Cycling Fit - find den rigtige saddel med Giant
​Giant har udviklet et hurtigt og smart system til at matche rytteren med den rigtige saddel. Vi har testet systemet på egen krop.
Se præmier for mere end 60.000 kroner til årets cykeldyst!
Feltet.dks helårlige spil, Feltet.dk Tour, har åbnet for tilmelding, hvorefter du kan sætte dit managerhold frem til den 24. februar 2018, hvor endagsløbet Omloop Het Nieuwsblad og Classic de l'Ardeche køres. Når spillet er startet, så er det ikke muligt at ændre på sit hold. Du skal vælge 25 ryttere til denne cykelsæson. 
Test: Rose Pro Cross Apex 1
Ny aluminum crosscykel fra Rose Bikes, et multitool til grus, mudder og asfalt, der gør det godt på alle parametre.
Produktnyt: S-Works 7 sko
Specialized lancerer i dag en ny sko, som bliver den 7. generation af S-Works skoen. 

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

nu har jeg så tidligere i tråden beskrevet hvordan man kan smøre palerne uden at skille det ad og få direkte adgang til palerne. Gøres dette fx i oktober og januar, vil de fleste næppe opdage problemer. Problemet er nok oftest en blanding af fedt, vand og snavs som får palerne til at sætte sig i en klæg masse. Af og til kan friktionsvarme hjælpe i frostvejr. At banke baghjulet i asfalten hjælper sjældent. Jeg har så selv de sidste vintre kørt med et Shimano RS10 baghjul uden problemer. Men jeg cykler så kun i godt vejr efterhånden og når ikke 5.000 km fra januar til marts længere.Der er helt sikkert også gode ruter der, bl.a. omkring Hersted Høje. ;) Hvad er forskellen fra de SH5,1 der nævnes, til SH56 https://www.cykelgear.dk/tilbehor/klamper/klamper-shimano-spd?sogeord=&nr=19 Jeg er forvirret fordi der netop på SH56 står "multi-release" og "velegnet til touring og bykørsel", mens der til SH51 angives "... til dig, der gerne vil sidde godt fastspændt med skoene, og samtidig kun vil have mulighed for én-vejs release." https://www.cykelpartner.dk/klamper-shimano-spd-i-saet-sm-sh51-single-release_Y42498201.htmlJeg skulle forklare kammeraterne princippet i gruppetilmeldingen, men kløjs noget i det fordi jeg slet ikke kan finde noget om det på løbets hjemmeside eller hos tilmeldingsadministratoren Sporti.dk Og så var det meget nemmere at spørge her i forum, fremfor at skrive til Grejsdalen eller Sporti Min startantagelse er: Ved gruppetilmelding skal en person først lige oprette en gruppe, og derefter kan kammeraterne løbende tilmelde sig via gruppen over en længere tid. Fra mine tidligere deltagelser mener jeg, det er noget med at man ved gruppetilmelding så er garanteret at starte samtidig alle gruppen. Men også at man til gengæld ikke nødvendigvis kommer til at starte "svarende til tilmeldingstidspunktet"; starttidspunktet får man først tildelt senere (hvornår og efter hvilket princip?). EDIT: eller måske ER man lige netop via gruppetilmeldingen favoriseret med et sådant tidligt starttidspunkt svarende til den først tilmeldtes starttid? !! RE-EDIT: jeg ser lige nu, som indlogget i klubbens faktiske gruppetilmelding, at man under sit valg af distance skal vælge ønsket starttidspunkt i en liste, hvor der ud for hver tid står hvor mange pladser der er tilbage. Ergo er der ikke nogen garanti for samme starttidspunkt alle i gruppen. INGENENDEPÅDET-EDIT: Der kan i starttidslisten stå "kl. 10:12 TDC Erhverv (75 ledige pladser)" - det gætter jeg på fremkommer når den første fra gruppen har meldt sig, og må velsagtens også betyde at den tid er reserveret?/foreslået til den gruppe, men da alle kan tilmelde sig, mon så ikke pladsen til TDC Erhverv skrumper tilsvarende. En lille besynderlighed, hvis det passer: man kan tilsyneladende ikke komme ind i gruppetilmeldingen andet end hvis man har det invitations-link gruppe-opretteren har sendt til én. Hvis man blot går direkte ind på Sporti.dk ender man i en helt individuel tilmelding, der fx ikke viser de tidspunkts-gruppenavne jeg nævnte. Jeg tror egentlig alle fra min egen klub foreløbig på den måde er endt som helt individuelle tilmeldinger. Engang var der forresten også noget med at man kunne ændre en tilmeldts navn, hvis han er blevet forhindret og giver pladsen til en anden (det er muligt man vil kunne se det efter at have tilmeldt sig). Er det noget i den retning?

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

ThomasKristensen.com