Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Morten Andersen 15.11.2017 @ 08:00

Verdensklassekomfort giver cykelglæden vinger i de kolde måneder, mens Assos manifesterer sig som nogle af de bedste i branchen, når der skal kreeres underdele til ryttere.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Introduktion

Efterårets kolde fremmarch markerer altid en skillevej for alle cykelryttere, når der skal geares op til en tur på rammen. Det lette tøj skiftes ud med det kraftige og enhver tur er lig med grundige overvejelser, så man ikke ender halvforfrossen i sadlen.

 

Et af spørgsmålene er ofte: ’ To tight or not to tight’? Altså - skal man anskaffe sig et par langbenede cykeltights til vinteren eller skal man sværge til modellen hvor kraftige bibshorts kombineres med ditto løse ben?

 

Overvejelserne går som oftest på to ting: Komfort og varme.


For mens lange vintertights giver masser af varme, så er der stadig en del, der sværger til bibshorts og løse ben-modellen, da de mener, at det giver mere komfort.

 

I diskussionen om komforten ligger også, hvorvidt der skal være indlæg i eventuelle bibtights eller om det er bedre med en model uden pude, så man kan benytte et par af sine yndlingsshorts under.

 

Vi har prøvekørt et par tights fra Assos, som blandt mange er kendt som komfortens mestre, for at se om schweizerne kan lykkedes med at kombinere både varmen og komforten, som er med til at gøre vinterens kvælende kuldetag i vores elskede sport nogenlunde udholdeligt.


Farve: Sort
Størrelser: XS-XL, XLG, TIR
Vejl. pris: Kr 1699.,-

 

 

Test:

LL. milleTights_s7 er den langbenede bror til T. Mille-shortsene fra selvsamme brand, som vi tidligere i år testede med stor begejstring.

 

Som det er tilfældet med shortsene, så er disse tights Assos’ bud på et ’no-nonsense’ produkt, som kan klare hverdagens strabadser hen over de kolde måneder. En arbejdshest af et produkt, som er designet til at klare selv de allerkoldeste forhold og holde rytteren varm og tør.

 

 

Gennemtænkt opbygning

Kernen i produktet er en ny stofsammensætning, RX Heavy. Den kan tage fra overfor kulde og blæst, mens overfladen har fået en vandafvisende behandling, så den kan holde rytteren tør længere. I de kolde dele af sæsonen er det vitalt, da man ofte kører på lånt tid, når først stoffet er gennemblødt og kulden for alvor finder vej igennem det våde stof.

 

På dage hvor man udsættes for vandsprøjt, kan det således betyde en del for træningsudbyttet, at man kan holde den kørende bare 30-45 minutter længere, fordi stoffet kan holde vandet ude.

 

RX Heavy er tilmed lagt dobbelt på de mest kritiske steder - lår, knæ og hofte for optimal beskyttelse.

 

Pasformen er anatomisk, hvilket bemærkes på to måder. Bukserne har således et ret afslappet fit omkring lår- og hofteregionen, mens knæ og underben er udsat for lidt mere elastik. Det giver en pasform som snævrer sig ind, jo længere sydpå vi kommer.

 

Det er positivt, fordi at det giver samme fornemmelse, som når man kører i shorts og har underbenene fri. Det føles let og behageligt, men det kraftige stof på især lår og knæ giver masser af varme, der hvor den kolde vind rammer allermest brutalt. Der er så meget polstring der hvor RX Heavy-stoffet ligger dobbelt, at det føles helt rigtigt, at bukserne her er mere afslappede i fittet, da det eller let kunne give en kvælende fornemmelse.

 

 

Konstruktionen forstærkes yderligere af, at netop underben og bagsiden af knæet er lavet i RX Light - ja, du gættede rigtigt; en lettere udgave af Assos foretrukne materiale til dette produkt.

 

Assos har desuden fjernet den ellers traditionelle fodstrop i bunden af bukserne. Den er erstattet af en lidt tættere lukning omkring underben og ankel. Det fungerer fremragende, hvis du spørger os, og der er rigeligt med fasthed i stoffet, til at underbenene ikke stikker af mod nord, men bliver på plads.

 

Opbygningen, som med tydelighed demonstrerer Assos store know-how, afsluttes med et par minimalistiske seler i ren elastik, som bidrager til at holde det hele på plads på yderst komfortabel vis. Selerne er helt flade, så de ikke fylder, når man eventuelt skal køre i flere lag overtøj.

 

 

Komfort i verdensklasse

Indeni stopper herlighederne ingenlunde. Mille-indlægget er det samme, som vi roste i vores test af shorts-versionen. Det benytter sig af Assos’ ’Golden Gate’-teknologi, hvor det kun er fastgjort til shortsene foran og bagpå, mens siderne er uden syninger. Derved ’svæver’ puden frit og arbejder med rytterens bevægelser, snarere end imod.

 

Selv om indlægget ikke er blandt de kraftigste, så leverer det drømmekomfort og vi må igen konstatere, at Assos’ ry som nogle af den bedste til at lave indlæg ikke kommer ud af ingenting.

 

Komforten og pasformen er generelt uovertruffen faktisk. Heavy RX-materialet er blødt og lunt på indersiden med en opkradset og blød finish, som føles god mod huden og giver masser af varme.

 

Assos kalder selv fittet for ’comfortFit’ og det er netop overskriften på vores samlede oplevelse.


Varme og bløde i hofte- og lårregionen, mens underbenene sidder en anelse tættere. Ultrabløde og kraftige om lårene, men underben og knæ bevæger sig mere frit og behageligt - netop der hvor der er størst bevægelse og friktion mellem stof og hud.

 

 

Konklusion

Det er svært at finde huller i osten med Assos’ LL. milleTights_s7.


Selv hvis man graver dybt, er det svært at sætte fingeren på noget - også når man sætter Assos under lup og vurderer dem som markedsledende - med tilsvarende høje forventninger til følge - så er der nærmest intet at komme efter. 

 

Kvalitet, pasform og materialer er sublime og komforten ofrer på ingen måde ydeevnen eller omvendt.

 

Nuvel, selv om det er de billigste i kollektionen hos Assos, så er prisen ikke lav, men har man råd, så vil man ikke fortryde et sekund, når man sidder flere timer i kulden. Og passer man på sine ting, så er kvaliteten god nok til masser af sæsoner med vind, regn og kulde.

 

Hvis spørgsmålet tidligere var: ’To tight or not to tight’ så man svaret i dette tilfælde være i rungende favør for de langbenede. Du får varmen og tilmed komfort tilsvarende et par rigtig gode bibshorts.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Vejen til Maratona – Amazing Assos
Har du nogensinde leget med tanken om at køre en af de stores Gran Fondo-løb i udlandet? Så er vores artikelserie her - ’Vejen til Maratona’ måske noget for dig.
Vi træner i arbejdstiden - ’Specialized Lunch Ride’
Motion er vigtigt, det kan der vist ikke være den store tvivl om! Men hvordan finder man lige tiden til det i en travl hver dag? Det er en udfordring for mange.
En fascinerende tidsrejse med stålramme og tåclips
Vintagecykling er populært som aldrig før. Hvor det i begyndelsen var store cykelnationer som Italien, Frankrig og Belgien, der stod for vintagearrangementer, har trenden nu bredt sig over det meste af Europa. Lige syd for grænsen - i Ludwigslust nær Schwerin - afvikler man hvert år et af Tysklands største cykelevents, Velo Classico.
Er du klar på en helt ny udfordring?
Et helt nyt managerspil ser dagens lys på Feltet.dk - Efterårsspillet 2018, hvor alle efterårssklassikere og store etapeløb er med.
Strava kan gøre dig til træningsjunkie
Rigtig mange motionister bruger GPS-trackingapps, Facebook-fora eller lignende samlingssteder til at motivere sig selv til at træne mere - ofte med succes.
Læs om fire års cykelpolitik på Motionsfeltet
Motionsfeltet.dk gik i luften for over fire år siden, og det er blevet til en del artikler siden.
En Tour de France-vinder vender hjem
Carlos Sastre deltager igen i Cykelstafetten Spar Nord og Carlos Sastre Classic den 2. September i Rebild - og alle har muligheden for at møde ham.
Produktnyt: ABUS MonTrailer
MonTrailer, den nye offroad-hjelm fra ABUS, øger sikkerheden i offroad-terræn og placerer sig i førerfeltet blandt mountainbike-hjelme på det danske marked. Hjelmen er konstrueret med et utal af teknologier for øje, men går samtidig ikke på kompromis med en brugervenlig komfort.
Test: Garmin Fenix 5x Plus Sapphire
Garmin Fenix 5X Plus Sapphire er et ur, der sætter nye standarder for sportsure, med blandt trådløs betaling og forbedret kortfunktion.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Det er faktisk endnu bedre end de "frihedslån" der blev tilbud i en anden tråd :-) Kan ikke lige finde det i et tour-blad. Men jeg mener at læse at et firma fik tilladelse til at benytte produkter på World Touren uden at det endnu var i offentlig handel, fordi de kunne starte en produktion op, hvis markedet efterspurgte det. Det er jo en metode at kunne teste beta-udgaver som måske aldrig rammer markedet.Kan så ikke få øje på hvorfor du spørger mig om det. Jeg har skrevet, flere gange, at man må lade de konkrete omstændigheder være afgørende for om man vil reklamere eller ej. I den forbindelse kan man opfinde alle mulige teoretisk omstændigheder der måske, måske ikke, berettiger til at et dæk fejler senere, men der er ikke noget i det Casual har skrevet der giver mig anledning til at tro det. Derfor mener jeg stadig, at man er i sin gode ret til at reklamere over det omtalte dæk. Hvis du tror Casual har undladt, at beskrive omstændighederne sandfærdigt så må du om det, men det gider jeg egentlig ikke diskutere. Du sikkert indvende, at der "må" være sket noget med dækket tidligere siden det pludselig gik i stykker, men så vi over i cirkulære argumenter som ikke fører nogen vegne. Jeg vil også indvende, at selvom et cykeldæk evt har en (lokal) skade fra en kantsten eller et hul i vejen, så må skaden ikke kunne brede sig eksplosivt så der kommer en lang flænge i dækket. Det har jeg heller aldrig oplevet ske med et bildæk. De punkterer og det er det. Det må jeg nok sige, undskyld da. Men jeg synes nu egentlig at din forskning skulle have givet dig svaret. Ad 2 Omkring deres status, så - som somsar skriver - beror det simpelthen på en vurdering fra UCI af hodlets generelle setup, i særdeleshed den økonomiske side. Det kunne du have lsæt dig til på UCI's hjemmeside. Ad 3 (2) Og jo, selv om det er Type1-diabetikere på holdet, så er det min overbevisning at de meget ofte - af den almindelige tilskuer - slås i hartkorn med Type-2-folket og netop derfor bliver deres budskab ekstra stærkt og incitamentet fra arrangørside til at invitere, større. Og holdets ledelse skal da herfra have en thumbs up for deres evne til at overtale arrangørerne. Ad 4 WUT? Jeg har da vist ikke antydet at der foregår noget ulovligt, det må bero på en misforståelse. Ad 5 Ring eller skriv til Jesper Worre og Henrik Jess Jensen for en opdatering på udviklingstrategien for PDR. Men alt i alt; kan du ikke bare nyde at nogen - med en stor pengetank bagved som muliggør det - kører for en værdig sag?

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat