Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Thomas Christiansen 09.09.2018 @ 07:30

Aldhu 3D+ er Rotors nyeste kranksæt i deres sortiment. Kranksættet er opbygget i moduler, der gør det nemmere at udforske teknologien bag ovale klinger og lege med forskellige indstillingsmuligheder.

 

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Fakta:

Producent: Rotor

Model: Aldhu 3D+

Kranklængde: 170 mm, 172.5 mm, 175 mm

Pris: 3.599 kroner med ovale klinger / 3.499 kroner med runde klinger

Sensor: ingen

Anbefalet brug: triatlon/landevej

 

Rotors nye Aldhu 3D+ kranksæt

 

Introduktion

Den spanske cykelrytter Carlos Sastre skrev i 2008 historie, da han på 17. etape af Le Tour de France indsatte et angreb i bunden af Alpe d’Huez med 13 km til mål. Udover at sætte samtlige konkurrenter og tage etapesejr sikrede Sastre også CSC-Saxo Bank den gule trøje.

 

Dette var ligeledes det spanske Rotor-mærkes største succes indtil da, eftersom den bjergglade spanier kørte med Rotor kranksæt. Aldhu, der er navnet på Rotors nyeste kranksæt, er en forkortelse for Alpe d’Huez og dermed en hyldest til netop denne sejr.

 

Inden for cykling arbejdes der hele tiden med at optimere - det gælder både cykel og rytter. Fx arbejdes på aerodynamiske forhold, optimering af kost og ernæring samt udvikling af rammer, hvor der er optimale forhold mellem stivhed og eftergivenhed.

 

Rotor tager en biomekanisk tilgang, og firmaets Q-rings har til formål at optimere pedaltråddet.

 

Kranksættet er opbygget i moduler bestående af pedalarme, aksel og klinger som ”one piece”

 

Test

Et produkt, som Aldhu 3D+, der efter sigende skulle optimere ens tråd, er derfor blevet testet på flad landevej og på bakker. Kranksættet kommer ikke med watt-måler, så derfor bliver den funktionelle test baseret på min køreoplevelse.

 

Mit første indtryk af Aldhu 3D+ er særdeles godt, da produktet skiller sig ud og kommer med nytænkende løsninger. Klingerne kommer i ét stykke, hvorfor der ikke er nogle bolte.

 

Det er ikke bare med til at give kranksættet et flot ydre, men også en lidt lavere vægt - den er på 599 g. Det er nemt at samle, da det er opbygget i enkelte moduler bestående af pedalarme, aksel og klinger.

 

Modulsystemet tillader også en finindstilling i vinkelforholdet mellem pedalarme og klingernes hældning på ned til en enkelt grad. Dette giver rytteren mulighed for at finde og indstille sit optimale tråd - et system som Rotor kalder for OCP (Optimal Chainring Position).

 

Aldhu 3D+ er lavet i aluminium, og i et lækkert mat look, der vil passe godt til de fleste cykler.

 

Montering og indstilling foregår uden besvær. Pedalarme, akslen og klingerne kan som sagt adskilles helt fra hinanden, og når man har afmonteret pedalarmene, kan man se de forskellige indstillingsmuligheder på tandhjulene.

 

Man trækker således klingerne af akslen og sætter dem på igen i den ønskede hældning, hvorefter pedalarmene igen spændes på. Det er nemt og hurtigt og giver lysten til at eksperimentere med forskellige indstillinger.

 

OCP-indstilling er nemt med Rotors nye opsætning af kranksætte   

 

Teknologien bag ovale klinger 

Rotor tager en biomekanisk tilgang til optimering af rytterens tråd, hvor der arbejdes med vægtstangsvirkningen. Det sker ved at variere pedalbelastningen gennem et tråd således, at dér, hvor vi kan producere mest kraft, simuleres et højere gear, og vi får et større output.

 

I pedalrotationens såkaldte ”dead spot” simulerer den ovale klinge et lavere gear, således at vi hurtigere kommer gennem denne fase. Så hvor en traditionel rund klinge har et jævnt modstandsniveau, vil en oval klinge altså variere heri.

 

Dette betyder en bedre udnyttelse og aktivering af benets muskler - bedre udnyttelse af quatriceps (den firehovedet knæstrækker) og øget aktivering at hamstrings (hasemuskler) og gluteus (ballemuskulaturen).                                                                                                     

 

De forskellige indstillingers betydning: Når man køber et Rotor-produkt, medfølger en set-up guide, der deles op i to. Første del omhandler adaptation til de ovale klinger og omhandler primært ovenstående beskrivelse af teknologien.

 

Anden del omhandler den unikke indstilling til den enkelte rytter, og her benytter Rotor sig af deres eget setup-system, som de kalder for OCP (Optimum Chainring Position).

 

OCP-nummeret kan enten øges eller gøres mindre, alt efter hvordan klinger og pedalarme er vinklet i forhold til hinanden. Dette har betydning for, om du rammer den store klinge-diameter for tidligt (stort OCP-nummer) eller for tidligt (lavt OCP-nummer).

 

Der findes flere tegn på, at OCP skal reduceres - fx hvis belastningen kommer for sent, hvis du har nemt ved at accelerere op i fart, men svært ved at holde topfarten, eller hvis du har brug for en lavere kadence. Ved modsatte symptomer skal OCP øges.

 

Min vurdering: Min første tur med Q-rings bød ikke på den store fænomenologiske forskel fra mine almindelige runde klinger. Jeg havde nok forventet en større forskel i trådet, men samtidig betyder det, tilvænningsprocessen foregår hurtigt, og at man ikke skal være bange for at give sig i kast med Rotors Q-rings eller kranksæt.

 

Køres der med watt-måler, vil man lettere kunne registrere og sammenligne forskelle, men som i mit tilfælde, må man have en tro på, at teknologien virker. Når man begynder at eksperimentere med forskellige indstillinger, vil man kunne mærke en lille forskel.

 

En optimal indstilling vil nok bedst kunne findes gennem et bikefit, men har man god erfaring med cykling, og har man mulighed for at registrere output (watt), vil man kunne sagtens selv være i stand til at arbejde med finindstillingen.

 

Der, hvor jeg oplevede den største forskel, var på bakkerne, hvor forskellen mellem lav OPC (lav kadence) og høj OCP (høj kadence) var mærkbar. Så om du er typen, der holder af et tungt tråd eller en høj kadence, får du altså med Aldhu 3D+ muligheden for at nemt at eksperimentere og optimere dit tråd endnu mere, end hvad runde klinger tillader.

 

Ovale klinger hjælper med at udligne svage punkter i pedaltrådet -rundeklinger til venstre og ovale klinger til højre

 

Konklusionen

Aldhu 3D+ et nytænkende produkt i kraft af deres modulære opbygning af kranksættet. At aksel, pedalarme og de sammenhængende klinger kan adskilles helt fra hinanden, giver mulighed for at udskifte eller opgradere dele enkeltvis og tillader nemt og hurtigt at ændre i OCP-opsætningen, samt god vedligeholdelse. Kranksættet kan købes med både ovale og runde klinger.

 

Aldhu 3D+ er kranksættet til den mere erfarne motionscykelrytter, hvor der gerne må eksperimenteres med forskellige indstillinger. Går man mere struktureret til værks med sin træning og ønskes rå data, vil et kranksæt med indbygget watt-måler anbefales.

 

Sådan har vi testet: Jeg har haft kranksættet til rådighed i en måneds tid, og det er blevet testet i forskelligt terræn. Aldhu 3D+ har været på korte og lange ture, kørt konkurrence med højt tempo, accelerationer og bakker. Der har været skiftet mellem OCP-indstillingerne.

 

Kort om mærket: Rotor er et er et spansk mærke, der mellem de to venner, Pablo Carrasco og Ignacio Estellés, startede med en vision om at optimere pedaltrådet og eliminere de såkaldte ”dead spots”. Siden 1994, hvor de to fik ideen til et mere naturligt tråd, er der sket meget, og i dag laver Rotor produkter til alle cykeltyper. Rotor har inkorporeret watt-målere i deres kranksæt, og i 2015 lancerede mærket geargruppen UNO. 

 

Cyklen er stillet til rådighed af: LuckyMachine

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Cykling i vulkansk ørkenlandskab
Blot 100 km fra den afrikanske nordvestkyst ude i Atlanterhavet finder man De kanariske Øer. Fuerteventura, der er en af de i alt 7 øer, byder gennemsnitligt på 320 årlige solskinsdage, og det er derfor oplagt, at øen har udviklet sig til et mekka for sportsinteresserede og aktive gæster.
Produktnyt: Scott Ransom 2019
Scott introducerer nu den helt nye Ransom. En "all mountain/enduro bike", der er bygget til fart. Med sine 170mm vandring er det samtidig en både alsidig og utrolig let mountainbike.
Produktnyt: Louison Bobet - Kør med 'panache'
Nyt fransk tøjmærke kommer til Danmark. Det er mærket Louison Bobet. Fransk elegance på cyklen og i alle andre sammenhænge.
Hvem bliver nomineret til årets klub?
Hvem bliver nomineret til årets klub 2018? De fire nominerede i kategorien bliver afsløret i aften. 
Specialized indbyder dig til to dages test af spritnyt udstyr
En af de absolut største spillere på cykeludstyrsmarkedet er giganten Specialized, og de inviterer alle danskere til udstyrsfest i Kolding.
Boganmeldelse: Lars Bak - Hjælperytteren
Seneste skud på stammen af cykelbøger udgivet i 2018 er “Lars Bak - Hjælperytteren”. Vi har læst bogen og kommer her med en anmeldelse af den.
Hvornår må du cykle over for rødt?
ALDRIG! Eller ... jo, der er faktisk tre situationer, hvor du som cyklist gerne må køre over for rødt i et lyskryds. Én, der har eksisteret i årevis, men måske ikke er så velkendt, en helt ny regel fra 2016 og så en noget mere sjælden type.
Udstyr: Det tester vi i september
Her på Feltet.dk tester vi cykeludstyr hele året rundt. Vi gør vores bedste for at bringe dig grundige tests og vurderinger af såvel nye trends som de allermest klassiske produkter.
Test af Rotor Aldhu 3D+
Aldhu 3D+ er Rotors nyeste kranksæt i deres sortiment. Kranksættet er opbygget i moduler, der gør det nemmere at udforske teknologien bag ovale klinger og lege med forskellige indstillingsmuligheder.  

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat