Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Jeppe Stig Haugaard Nielsen 19.07.2018 @ 09:35

En fin hjelm til terrænkørsel med optimal sikkerhed og god pasform samt komfort.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Indledning

Tyske ABUS er blandt andet kendt for deres kvalitetslåse, men firmaet byder også på en spændende kollektion af hjelme til ethvert formål.

 

Vi har testet en tophjelm til terrændiscliplinerne.

 

Fakta:

ABUS Montrailer ACE MIPS
Farver: Fås i Velvet Black, Polar White, Smaragd Green og Midnight Blue
Størrelser: M (55-58 cm) og L (58-61 cm)
Vejledende udsalgspris: Kr. 1499,-

 

 

Test
Denne hjelm med ekstra store ventilationskanaler er topmodellen i det store udvalg fra ABUS, og udover god ventilation er den med MIPS, der er et svensk udviklet system, der markedsføres som en ekstra sikkerhed mod rotationsskader.

 

Det vil altså sige, at vi har at gøre med en hjelm, der giver optimal sikkerhed til disciplinerne Trail, Enduro og XC, og anmeldelsen kunne jo så godt slutte her med en super karakter, da vi vel kun kører med hjelm for sikkerhedens skyld?

 

Pasform

Der er dog også både komfort og æstetik inde i billedet, når man vælger hjelm, så derfor også lidt om disse elementer.

 

Pasformen er virkelig god, og jeg har fået et par venner til at prøve også, og det tyder på, at den passer de fleste hoveder perfekt.

 

Der er tilpas med polstring, som virker både holdbar og sat godt fast, og virkelige gode stropper, der nemt justeres til den rette størrelse.

 

Endelig er den magnetiske hagespænde simpel og effektiv - godt tænkt og udført.

 

Der er et stort visir med mørkt glas, som giver perfekt udsyn på solrige dage og som også skåner øjnene for de fleste flyvende insekter. Der følger også et beslag til lygte eller kamera med; vi har ikke haft lejlighed til at teste det i denne omgang, men det er en fin reservedel, der sikrer at lygte eller kamera bliver på plads.

 

Eneste minus i forhold til komfort er den ganske høje vægt. Testhjelmen vejer 442 gram i størrelse large, og det er noget mere end mine andre hjelme. Det betyder, at jeg ikke sådan lige glemmer, at jeg har en hjelm på hovedet. Til gengæld har den høje vægt givet mig en fornemmelse af sikkerhed, da vægten jo skyldes at der ”er mere gods” i ABUS-hjelmen.

 

 

Æstetik

Det er en hjelm med et lidt særligt udseende, da ventilationskanalerne ikke er ret synlige fra siden, og derfor kan den minde om kompakte hjelme til for eksempel motorcykel.

 

Den er sej, flot og veldesignet, men er også en ganske stor hjelm, der både er bred og med meget materiale. Det ser ikke pænt ud til alle hoveder og med mit lidt smalle ansigt, bliver det ikke en hjelm jeg tager på til fest. Efter min mening er visiret også med til at gøre hjelmen større at se på, og efter et par ture tog jeg visiret af og kørte med briller i stedet.

 

 

Konklusion

ABUS Montrailer ACE MIPS er en hjelm med optimal sikkerhed, perfekt pasform og generel god komfort i både ventilation og stropper, men den er også lidt stor og tung i forhold til andre hjelme til lignende formål.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Er du klar på et udfordrende og udviklende lederjob?
Er din interesse for cykelsporten stærk, din viden og dit indblik stort og din lyst til at formidle om, hvad der rører sig, endnu større? Er du organisatorisk stærk og klar til at stå i spidsen for en af Danmarks yngste nyhedsredaktioner? Så er du måske Feltet.dks nye chefredaktør!
Merckx’ hemmelige perle
Kun 20 kilometer øst for Salzburg ligger en lille uopdaget perle, Fuschlsee, der inviterer til cykling i de smukkest tænkelige omgivelser.
Gadeløb i Aalborg indledes med Tour-foredrag
Det årlige gadeløb i Aalborg efter Tour de France får igen i år selskab af nogle af de danske profiler fra det franske løb, og i år varmes der op med et foredrag om eftermiddagen inden gadeløbet.
Cykelweekend på Lolland-Falster – gode ruter og gastronomi i særklasse
De fleste forbinder Lolland-Falster med Knuthenborg Safaripark, Mick Øgendahl og masser af sukkerroer, men området har meget mere at byde på. Et hurtigt tjek afslører, at det også er her, man finder Danmarks bedste badestrand, Danmarks bedste hotel og en stor produktion af prisbelønnede fødevarer. Med 600 kilometer kystlinje lokker øerne med et utal af forskellige cykelmuligheder, så Motionsfeltet har lavet et weekend-cykeltjek på de to sydhavsøer
Forudbestil Lars Bak nye bog - og spar 15%
På mandag udkommer Hjælperytteren med Lars Bak som hovedperson.
Carlos Sastre Classic og Cykelstafetten aflyses
Grundet et for lavt deltagerantal har arrangørerne efter samråd med sponsorer og Rebild Kommune valgt, at aflyse Carlos Sastre Classic og Cykelstafetten Spar Nord den 2. september i Rebild.
Vejen til Maratona – Amazing Assos
Har du nogensinde leget med tanken om at køre en af de stores Gran Fondo-løb i udlandet? Så er vores artikelserie her - ’Vejen til Maratona’ måske noget for dig.
Vi træner i arbejdstiden - ’Specialized Lunch Ride’
Motion er vigtigt, det kan der vist ikke være den store tvivl om! Men hvordan finder man lige tiden til det i en travl hver dag? Det er en udfordring for mange.
En fascinerende tidsrejse med stålramme og tåclips
Vintagecykling er populært som aldrig før. Hvor det i begyndelsen var store cykelnationer som Italien, Frankrig og Belgien, der stod for vintagearrangementer, har trenden nu bredt sig over det meste af Europa. Lige syd for grænsen - i Ludwigslust nær Schwerin - afvikler man hvert år et af Tysklands største cykelevents, Velo Classico.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

> Alder og vægt er ikke i sig selv en hindring for at køre hurtigt opad. Min cykelmakker er +40 år og +80 kg men ligger alligevel i top 10 på Strava på nogle af de mere kendte stigninger i Nordsjælland (han opdagede 20 år for sent han faktisk havde talent for at cykle). Helt enig. Og som en rytter i den lette ende (63 kg.) kan jeg tilføje at korte eksplosive stigninger absolut ikke er min kop the. Det er ikke nok at være let. Man skal også være i stand til at "rekruttere" en masse "hurtige" muskelfibre og det kan lidt mere kompakte ryttere typisk bedre end de helt lette. Når det er sagt, så er overflødig vægt selvsagt ikke nogen fordel op ad. Og det lyder også som om du kan genere power. Umiddelbart lyder det enten til at din VO2Max for lav - måske fordi du ikke træner nok intervaller (eller bakkekørsel) eller også at din astma bliver udløst under anstrengelse. > Hvis Fulgsang skal generere sponsoromtale udenfor Danmark burde han nok satse på etaper fremfor et top 10-15 i klassementet. Men i år var udgangspunktet så top 5, og så kan man jo ikke klandre Astana at gå efter det. Men hedder den top 15 for Fuglsang og Astana ville jeg gå efter etapesejre. Enig. Men nu var sammenligningen jo overfor jo mellem tour top 10 vs. Dauphiné / Schweiz rundt. Og selvfølgelig i enig i at hvis/når niveauet ikke er til til top 5(eller top 10 hvor man er i reel konkurrence om top 5) så er etaper mere værd. Har ikke KOL, men fik for få år siden konstateret mild astma. Uden astmamedicin er min lungekapacitet kun 80%. Med astmamedicin nærmer den sig dog 90%. Jeg tager dog sjældent medicin, da jeg ikke bryder mig om bivirkningerne (høj puls, til tider trykken i hovedet). Desuden generer astmaen mig jo ikke rigtigt i det daglige. Det er mest, når jeg skal cykle opad stejle bakker, at jeg godt kan mærke, at jeg mangler lidt luft. Når man kun har 80% lungekapacitet, så ryger man allerede i det røde felt efter 500 meter opad en stejl stigning. Men jeg er god til at bide det i mig og kæmpe mig op over de fleste bakker, selvom når jeg når toppen, så kan jeg næsten ikke få luft. jeg bilder mig desuden ind, at det kun kan blive bedre af at jeg presser mig selv lidt engang imellem. Og jeg synes også, det går lidt bedre nu end for 3-4 år siden. Og det tilskriver jeg, at jeg stædigt holder fast i at cykle i snit ca. 20 km. hver dag. ÅRET RUNDT.Installer programmet på din pc. Åben det, så beder den om at du tilslutter på et tidspunkt. Og så er det vel egentlig bare at følge hvad den nu siger. Det kræver muligvis lidt klikken rundt i programmet at finde det du leder efter - det er ikke super intuitivt, men heller ikke svært at bruge. Du kan ikke rigtigt fucke noget op

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat