Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Jeppe Stig Haugaard Nielsen 24.05.2018 @ 09:00

Nu kan du sætte en alarm på dit kæreste eje, når du er nødt til at stille cyklen fra dig. Et spændende og veludført produkt, som kan få cykeltyven på andre tanker.

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Introduktion                                         

Vi er jo heldigvis mange, hvis kæreste ejendom er en cykel. Men når man er rigtig glad for noget, er man også sårbar, fordi man frygter at miste. Heldigvis er der innovative tyske låseproducenter, der giver cykelentusiaster en mulighed for at købe sig tryghed.  

 

Den testede lås er fra det tyske låsefirma ABUS, der snart har fremstillet låse i 100 år, og med den indbyggede meget kraftige alarm, er det måske blevet muligt at sove helt trygt om natten.

 

Fakta
Model: 6000 BORDO Alarm (Forsikringsgodkendt)
Vægt: 1395 gram for lås og 108 gram for holder
Security level: 10 (ABUS skala 0-15)
Længde: 90 centimeter
Vejledende pris: 1079,- kroner

 

 

Test:

Det helt særlige ved denne model, er den indbyggede alarm, der udsender meget høj alarmlyd på cirka 100db i omkring 15 sekunder, hvis nogen piller ved låsen eller forsøger at klippe den over.

 

Det er meget larm i noget, der føles som meget lang tid, især da vi én gang afprøvede den i en garage, hvor lydenniveauet faktisk blev ubehageligt højt.


Alarmen er konstrueret således, at der udsendes et kortvarigt advarselshyl, hvis cyklen/låsen berøres, for eksempel hvis cyklen vælter eller rammes af en forbipasserende. Hvis låsen efterfølgende igen berøres, aktiveres den vedvarende hyletone, som helt sikkert vil skræmme tyve, hunde og de fleste andre i nærheden.

 

 

Låsen er en foldelås, og efter et par ganges brug satte jeg stor pris på muligheden for at pakke den sammen til en kompakt lille klump, der let passer ind i den medfølgende holder. Holderen skrues på stellet i stedet for en flaskeholder, og låsen sidder helt fast og der en ingen irriterende rystelyde under kørslen på landevej. Med en vægt på kun 108 gram kan holderne sagtens blive siddende de dage, hvor man ikke har brug for låsen.

 

Hele låsen har rubbercoating, og jeg tror ikke det er muligt at lave ridser i cykellakken med den. Længden på 90 centimeter oplevede jeg en enkelt gang som lidt for kort, da jeg kun kunne finde en ret bred lygtepæl til at låse cyklen fast. Det betød, at cyklen enten skulle stå helt op af lygtepælens ru metal eller at jeg ikke skulle låse cyklen fast til noget.

 

Det krævede først en lille test af alarmens følsomhed inden jeg kunne vælge mellem de to milde former for pest eller kolera. Hvis alarmen var så følsom, at den blev aktiveret hvis cyklen blev forsøgt flyttet, kunne jeg jo godt undgå den ru og ridsende lygtepæl. Følsomheden er dog ikke større, end at jeg godt kunne løfte afsted med cyklen lige så stille, men nu vidste jeg jo også, at jeg skulle være forsigtig, da jeg bar rundt på en alarm og jeg havde hellere ikke cykeltyvens hastværk. Men lås cyklen fast, hvis du vil være helt sikker.

 

I forhold til alarmens følsomhed når det gælder om at advare mod tyve, der forsøger at klippe låsen over, virker den helt overbevisende. Det er efter min mening ikke muligt at klippe/save/skære i låsen uden at alarmen aktiveres og jeg har svært ved at forstille mig, at alarmen ikke vil stoppe langt de fleste tyve.

 

 

Konklusion:

Jeg var skeptisk i starten, og synes den var tung, upraktisk og uden større sikkerhed end en god kædelås, men efter en uges test med parkering af cyklen mere eller mindre udsatte steder, har jeg kunnet mærke en forskel i min bekymring om, om cyklen nu stadig er der, når jeg kommer tilbage.

 

Den bekymring er helt væk, og indtil det modsatte er bevist, vil jeg mene at denne lås faktisk fortjener en endnu højere Security Level-værdi end de 10. Det kan godt være, at en stor boltsaks kan komme igennem det hærdede stål, men det sker ikke i stilhed, og de fleste cykeltyve har sikkert følgende motto: ”Den der lever stille, lever godt”

 

Brugervenligheden er god og man glædes over det gode håndværk og sans for detaljer i både lås og beslag, men i forhold til den normale vurdering omkring pris i forhold til kvalitet, er det sværere at komme med en vurdering. Over 1000 kroner er meget for en cykellås, men holder den i 10-15 år uden at blive klippet over, er det vist en ganske fornuftig investering, og jeg har ikke kunnet finde noget billigere alternativ på nettet i samme kvalitet.

 

Stillet til rådighed af: ABUS

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Vejen til Maratona – Amazing Assos
Har du nogensinde leget med tanken om at køre en af de stores Gran Fondo-løb i udlandet? Så er vores artikelserie her - ’Vejen til Maratona’ måske noget for dig.
Vi træner i arbejdstiden - ’Specialized Lunch Ride’
Motion er vigtigt, det kan der vist ikke være den store tvivl om! Men hvordan finder man lige tiden til det i en travl hver dag? Det er en udfordring for mange.
En fascinerende tidsrejse med stålramme og tåclips
Vintagecykling er populært som aldrig før. Hvor det i begyndelsen var store cykelnationer som Italien, Frankrig og Belgien, der stod for vintagearrangementer, har trenden nu bredt sig over det meste af Europa. Lige syd for grænsen - i Ludwigslust nær Schwerin - afvikler man hvert år et af Tysklands største cykelevents, Velo Classico.
Er du klar på en helt ny udfordring?
Et helt nyt managerspil ser dagens lys på Feltet.dk - Efterårsspillet 2018, hvor alle efterårssklassikere og store etapeløb er med.
Strava kan gøre dig til træningsjunkie
Rigtig mange motionister bruger GPS-trackingapps, Facebook-fora eller lignende samlingssteder til at motivere sig selv til at træne mere - ofte med succes.
Læs om fire års cykelpolitik på Motionsfeltet
Motionsfeltet.dk gik i luften for over fire år siden, og det er blevet til en del artikler siden.
En Tour de France-vinder vender hjem
Carlos Sastre deltager igen i Cykelstafetten Spar Nord og Carlos Sastre Classic den 2. September i Rebild - og alle har muligheden for at møde ham.
Produktnyt: ABUS MonTrailer
MonTrailer, den nye offroad-hjelm fra ABUS, øger sikkerheden i offroad-terræn og placerer sig i førerfeltet blandt mountainbike-hjelme på det danske marked. Hjelmen er konstrueret med et utal af teknologier for øje, men går samtidig ikke på kompromis med en brugervenlig komfort.
Test: Garmin Fenix 5x Plus Sapphire
Garmin Fenix 5X Plus Sapphire er et ur, der sætter nye standarder for sportsure, med blandt trådløs betaling og forbedret kortfunktion.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Det er faktisk endnu bedre end de "frihedslån" der blev tilbud i en anden tråd :-) Kan ikke lige finde det i et tour-blad. Men jeg mener at læse at et firma fik tilladelse til at benytte produkter på World Touren uden at det endnu var i offentlig handel, fordi de kunne starte en produktion op, hvis markedet efterspurgte det. Det er jo en metode at kunne teste beta-udgaver som måske aldrig rammer markedet.Kan så ikke få øje på hvorfor du spørger mig om det. Jeg har skrevet, flere gange, at man må lade de konkrete omstændigheder være afgørende for om man vil reklamere eller ej. I den forbindelse kan man opfinde alle mulige teoretisk omstændigheder der måske, måske ikke, berettiger til at et dæk fejler senere, men der er ikke noget i det Casual har skrevet der giver mig anledning til at tro det. Derfor mener jeg stadig, at man er i sin gode ret til at reklamere over det omtalte dæk. Hvis du tror Casual har undladt, at beskrive omstændighederne sandfærdigt så må du om det, men det gider jeg egentlig ikke diskutere. Du sikkert indvende, at der "må" være sket noget med dækket tidligere siden det pludselig gik i stykker, men så vi over i cirkulære argumenter som ikke fører nogen vegne. Jeg vil også indvende, at selvom et cykeldæk evt har en (lokal) skade fra en kantsten eller et hul i vejen, så må skaden ikke kunne brede sig eksplosivt så der kommer en lang flænge i dækket. Det har jeg heller aldrig oplevet ske med et bildæk. De punkterer og det er det. Det må jeg nok sige, undskyld da. Men jeg synes nu egentlig at din forskning skulle have givet dig svaret. Ad 2 Omkring deres status, så - som somsar skriver - beror det simpelthen på en vurdering fra UCI af hodlets generelle setup, i særdeleshed den økonomiske side. Det kunne du have lsæt dig til på UCI's hjemmeside. Ad 3 (2) Og jo, selv om det er Type1-diabetikere på holdet, så er det min overbevisning at de meget ofte - af den almindelige tilskuer - slås i hartkorn med Type-2-folket og netop derfor bliver deres budskab ekstra stærkt og incitamentet fra arrangørside til at invitere, større. Og holdets ledelse skal da herfra have en thumbs up for deres evne til at overtale arrangørerne. Ad 4 WUT? Jeg har da vist ikke antydet at der foregår noget ulovligt, det må bero på en misforståelse. Ad 5 Ring eller skriv til Jesper Worre og Henrik Jess Jensen for en opdatering på udviklingstrategien for PDR. Men alt i alt; kan du ikke bare nyde at nogen - med en stor pengetank bagved som muliggør det - kører for en værdig sag?

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat