Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Lasse Wedege Penning 15.08.2018 @ 12:10

Rigtig mange motionister bruger GPS-trackingapps, Facebook-fora eller lignende samlingssteder til at motivere sig selv til at træne mere - ofte med succes.

Markedet for bærbare trackingenheder er eksploderet de seneste år og ansloges i 2016 til at ligge omkring 61 milliarder dollars. Det er slet ikke dårligt for de fleste motionister, da flere studier har peget på, at det i hvert fald på kort sigt har en positiv effekt på motivationen at bruge disse teknologier til at sætte sig selv mål og sammenligne sig med andre.

 

Det gælder dog hovedsageligt for os dødelige motionister, der kæmper med lidt ekstra kilo på sidebenene og bare gerne vil have det sjovt. For supermotionister og udholdenhedsatleter, som i forvejen er i glimrende form og ikke mangler motivation til at sætte gang i træningen, kan brugen af eksempelvis Strava, Garmin eller andre trackingteknologier få mere alvorlige konsekvenser.

 

Sportspsykolog Josephine Perry har gennemgået 255 atleter på Strava og interviewet nogle af dem, og hun vurderer, at knap 40 % af cyklisterne er i risiko for at udvikle træningsafhængighed. For triatleterne er tallet helt oppe på 46 %.

 

"Når de her teknologier tillader atleterne at sammenligne deres data med andres, kan det få nogen til at bekymre sig om, hvad andre tænker, og presse dem til at stille spørgsmålstegn ved dem selv, deres trænere eller træningsplaner," fortæller Josephine Perry ifølge CyclingWeekly.

 

Hvad er træningsafhængighed?

Når træningsmængden øges, er det i de færreste tilfælde en dårlig ting. Mere motion har som bekendt mange gavnlige effekter for sundheden og det mentale og fysiske velvære. Problemet opstår, når balancen tipper til den forkerte side og bliver til træningsafhængighed, og de negative effekter af for stort fokus på træningen begynder at vise sig.

 

Træningen bliver den eneste kilde til glæde, det kræver mere og mere for at opnå den effekt, et misset træningspas medfører aggression eller angst, atleten bliver besat af at holde øje med egne og andres træningsdata, og arbejde og familieliv nedprioriteres.

 

Særligt sidstnævnte, hvor det går ud over atletens “virkelige liv”, vurderes som værende det kritiske punkt, hvor den tidligere gavnlige adfærd overgår til at være overdrevet, skadelig og præget af manglende kontrol. Mange fortsætter også med at træne trods skader eller tydelige personlige konsekvenser for familie- eller arbejdsliv ved træningen.

 

"Det, der var en øjenåbner ved det her studie, var, at teknologier som Strava eller Garmin pressede nogle atleter til at se bort fra deres mål i det “virkelige liv"," siger Josephine Perry.

 

"I nogle tilfælde fortalte atleterne, at det havde fået dem til at blive skadede eller brænde ud. Andre stoppede med at nyde deres sport og begyndte at se sig selv som en fiasko."

 

Netværk i træningsapps

Mange af de nævnte teknologier tilbyder netværk, hvor atleter kan sammenligne data og dele oplevelser med hinanden. Ifølge Perry skaber det et stærkt fællesskab, som kan hjælp på den følelse af ensomhed, nogle atleter føler, særligt løbere, cykelryttere og triatleter, der ofte træner alene. Dog kan det være på bekostning af de nære forhold til familie og venner, blandt andet fordi netværket i sig selv øger træningsbehovet på grund af sammenligningen med ligesindede.

 

Derudover kan skader og andre årsager til fravær fra træningen meget hurtigt give atleten følelse af at blive isoleret fra træningsfællesskabet, fordi man ikke længere kan dele med de andre. Hvis netværket bliver lige så eller mere betydningsfuldt end netværket i det "virkelige liv", kan det skade atletens selvfølelse og blandt andet få dem til at træne trods skader. Hvis den overdrevne træningsmængde bruges for at dække over stress eller psykisk sygdom, kan fraværet få disse til at træde frem igen.

 

Det velkendte behov for at dokumentere sin træning behandles også i studiet.

 

"Jeg ved ikke, hvordan jeg faldt i den fælde, men hvis det ikke er på Strava, er det ikke sket - jeg hader det. Det er mentaliteten. Jeg føler mig stadig nødsaget til at bruge Strava! Det er nærmest et tvangsmæssigt behov at gennemse mine splittider og segment-præstationer og rangere mig selv mod netværket," fortæller Lesley, som var med i studiet.

 

"Da jeg var skadet, blev jeg ved med at få notifikationer fra Strava om, at den-og-den havde slået min rekord på en række segmenter. Det er en meget brutal påmindelse om utilstrækkelighed!"

 

Fortæl om dine oplevelser

Træningsafhængighed er ikke kun et fænomen i udlandet eller isoleret til små ultraatletnetværk. Et dansk ph.D-studie af Mia Lichtenstein har vist, at 6 % af motionisterne i fitnesscentre og fodboldklubber er i risikogruppe for at udvikle træningsafhængighed.

 

Resultaterne fra Josephine Perry skal tages med et lille gran salt. Hun ejer et konsulentfirma, Performance in Mind, hvor hun guider atleter til at yde bedre i deres sport og finde den rette balance mellem træning og resten af livet. Hendes studie er kun udgivet på hendes egen hjemmeside.

 

Du kan finde hele artiklen kaldet The impact of technology on exercise addiction in ultra-endurance athletes her. Du kan også læse et resumé af artiklen her. Du kan læse mere om træningsafhængighed på Videnscenter om Spiseforstyrrelser og Selvskade.

 

Hvis du føler at have mistet kontrollen over træningen, eller at den har haft negative konsekvenser for dit familie- eller arbejdsliv, så kontakt din egen læge og hør, hvordan han/hun kan hjælpe dig.

 

Har du oplevet, at træningen tager overhånd, at du føler dig udelukket ved skader, eller at du har mistet motivationen på grund af din eller andres overdrevne træning? Så vil vi meget gerne høre om dine oplevelser!

 

GOOD VIBES ONLY – LOUISON BOBET – Good looking and great feeling
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…
CykelSportMessen - alle gode gange 11
Over 50 udstillere står klar, når Roskilde Kongrescenter åbner op for den 11. udgave af CykelSportMessen, og Feltet.dk og Motionsfeltet.dk er som så ofte før til stede på messen.
Test: Canyon Grail
Grail er Canyons nyeste skud på stammen, når det kommer til terræncykler. Kategorien, som tidligere var domineret af cross-disciplinen, er nu blevet kraftigt udvidet med den kategori, som populært hedder ’Gravel’.
Rydhave Slots Efterskole: Hvis du mener det alvorligt
Det er ikke kun for sjov, når Rydhave Slots Efterskole tilbyder cykelsport som en af disciplinerne på interesseområderne.
Produktnyt: Cannondale Habit 2019
Udviklingen af de forskellige segmenter af mountainbikes er i konstant udvikling. Også hos Cannondale som inviterede os til Tyrkland for at se nærmere på deres seneste kreation. Vi tog derfor en tur til Freibur for at se nærmere på, og ikke mindst prøvekøre, den nye Cannondale Habit 2019.
Boganmeldelse: Lars Bak - Hjælperytteren
Seneste skud på stammen af cykelbøger udgivet i 2018 er “Lars Bak - Hjælperytteren”. Vi har læst bogen og kommer her med en anmeldelse af den.
Test: Bibshorts og langærmet jersey fra Louison Bobet
Det franske brand Louison Bobet er nu tilgængeligt på det danske marked med produkter, som holder en høj produktkvalitet og hylder fortidens afdæmpede æstetik.
Produktnyt: BKOOL klar med direct mount
BKOOL har i flere år arbejdet på at komme med en ny hometrainer med det såkaldte "direct mount"-system. Det er nu på vej. 
Test: Bontrager Ballista cykelsko
Ultrakomfortabel racersko i høj kvalitet i minimalistisk design og med alternativ placering af BOA-spændet.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Kommer lidt an på hvor ofte man gør det. På mine primære cykler er det aldrig nødvendigt at afmontere noget for at gøre dem rene (de bliver jo vasket jævnligt), men på min (og min kones) pendlercykler, som kun bliver ordentligt rengjort 1 gang om året, er det nødvendigt. Der piller jeg også kassetten af og giver den en tur i ultralydsrenseren. Kan bekræfte at man ikke kan ændre sit indlæg efter en anden bruger har svaret/reply på dit indlæg. Jeg er så åbenlyst en af de yngre i denne tråd da jeg blot er en årgang 73 ;-) 2018 sæsonen blev rigtig god for mig - i modsætning til 2017 sæsonen der blev spoleret af rygproblemer. I sidste ende hjalp styrketræning mig meget mere end et nærmest uendeligt antal behandlinger hos fysioterapeut. Så hvor jeg sidste år endte under 5000 km. ender jeg i år omkring 10.000 km. En del af det skyldes dog også at jeg nu pendler dagligt til arbejde (2 x 11 km.). Det er faktisk overraskende hvor meget de daglige pendlerture betyder for min form. Selvom jeg ikke havde trænet ret meget udover pendlingen, så var formen faktisk ret god da jeg var på Gran Canaria sidste vinter. Årets højdepunkt var helt sikkert 6 dage i de franske alper - med en tur ned og op af Alpe d'Huez den dag hvor turfeltet sluttede på toppen som zenit. Kæft, et kaos :-) Men det vigtigste i 2018 har nok været at der er styr på ryggen og at jeg nu er i god grundform hele året rundt via pendling. Meget præcist udtrykt, der er ikke den store forskel på gravel, ligt-touring, adventure og cross. og jeg er sikker på din Genesis, som andre cykler i den kategori vil gøre jobbet, virkelig en dejlig cykel:relaxed: Kona'en har også været et overkill til det jeg har brugt den til indtil nu, ville bare gerne prøve at få tur-cyklingen ind under huden inden jeg går på pension så jeg kan køre Europa tynd til den tid (hvis ikke regeringen sørger for at man er døden nær når man omsider kan stoppe før den tid kommer:grin:). Den er ikke særlig hurtig, men fandens komfortabel, behagelig at køre på og virkelig stabil pakket op.

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat