Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Morten Andersen 24.11.2017 @ 11:10

Feltet.dk har haft en række hjelme til test for at se på hvordan de klarer sig på de forskellige parametre, der gør en hjelm god.

Alle hjelmene har vi gennemgået grundigt for at vurdere den overordnede performance ud fra især fire parametre:

 

Komfort: Hvor behagelig er hjelmen i brug og hvilke justeringsmuligheder tilbyder den rytteren? 

 

Kvalitet: Materialevalg og opbygning kommer under lup

 

Detaljer: Generelle og specielle features gennemgås  

 

Pris: Lever hjelmen op til sit prismærke?

 

Vi har kigget på to prisklasser - over og under 1000,- kroner.

 

Her får du første del af testen af hjelme under 1000,- kroner. Vi ser i denne omgang på disse hjelme:

 

Bell Formula
EKOI Corsa EVO
Lazer Blade MIPS

 

(Senere på ugen kan du læse del 2 I denne kategori hvor vi ser på disse hjelme: AGU Tesero og MET Strale).

 

Glæd dig også til vores afrunding af kategorien, hvor vi gør os nogle konklusioner.

Bell Formula

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Fakta:

Model: Formula
Farver: Hvid, Neongul, Sort
Størrelse testet: Medium
Vægt: 237 gram
Pris: Kr. 649,-

 

Stillet til rådighed af: Egedesø / Bikers Best

 

 

Intro

Bell er særdeles velbevandret i disciplinen hjelme. Amerikanerne laver således hjelme til motorsport såvel som cykling, hvor de dækker alle kategorier og prisklasser.

 

Formula-modellen er sat i verden for at tilbyde rytteren et budgetvenligt alternative til tophjelmene, mens der stadig benyttes nogle af de samme teknologier. 

 

Nøgledetaljer

 

In-mold
Formula er lavet med den såkaldte ‘In-mold’-teknologi, hvor den hårde yderskal fyldes med det indvendige skum mens den stadig er i støbeformen. Det betyder primært tre ting:
1. Yderskallen kan holdes meget tynd (og dermed let)
2. Hjelmen kan konstrueres med masser af ventilationshuller uden at miste stabilitet
3. Producenten kan kreere flere og mere avancerede design

 

Det udnytter Formula-hjelmen med masser af ventilation og et aggressivt design.

 

Float Fit Retention System
Bells minimalistiske bespændingssystem, som er konstrueret for at holde en ultralav vægt. Vigtigst er dog drejeknappen i nakken, som er støbt ind og derved er en integreret del af systemet.

 

Sweat Guide Padding
Puderne indeni hjelmen er ikke kun for komfort i tilfædet her, for Bell bruger nemlig netop de bløde indsatser til at trække sveden væk fra området over øjenbrynene og væk fra øjne og briller.  

 

Komfort

Bespændingssystemet i Formula-hjelmen kan startindstilles i fire niveauer, så man kan justere alt efter om man ligger i den lave eller høje ende af ens størrelse. Hjelmen er let at få af og på og har ingen snævre steder eller uregelmæssige kanter.

 

Bells Float Fit Retention System giver dernæst en fortræffelig og sikker spænding, som er let at justere til det ønskede niveau. Det føles som om, at spændingen fordeler sig jævnt om hovedet, og hjelmen er yderst behagelig, selv når den er spændt helt ind.

'

På hjelmens inderside benytter Bell to store puder, som næsten dækker hele overfladen. En til den forreste del og en til den bageste. Det er lykkedes Bell at opnå en sublim komfort med selv relativt tynde puder og hjelmens pasform er rigtig fint afstemt, så den er både behagelig og tæt, når den spændes ind.


Fordelingen og størrelsen på puderne er virkelig god. Der er rigeligt af den bløde overflade og det slår positivt ud på komfortbarometeret.

Puden der løber langs panden er en smule tykkere end de øvrige steder, hvilket er en god disposition og er med til at sikre ekstra komfort på et sted som ellers notorisk kan give problemer på lange dage.

 

Puden går helt ud til hjelmens kant på undersiden som en del af Bells Sweat Guide. Det er gennemtænkt og giver god svedabsorbering der, hvor det er allermest kritisk.

 

Bell har udstyret hjelmen med 19 ventilationshuller, som er holdt i et ret klassisk design. Elegant og masser af udluftning.


Kvalitet

Den overordnede materialekvalitet er en meget dyrere hjelm værdig.

 

In-mold sammenspillet mellem yderskal og skum er udført med en flot finish, mens yderskallen synes lidt tykkere end man ellers ser. Det efterlader et meget solidt kvalitetsindtryk og man har fornemmelsen af en hjelm, som holder i lang tid.

 

Hjelmens underside, hvor man som oftest ser de fleste producenter lader det hårde inderskum være frit, har Bell valgt at lade belægge med et kraftigt plastlag. Som på samme måde som resten af hjelmen, så efterlader det god kvalitet, men koster måske nogle gram på vægtskålen, som kunne have bragt hjelmen helt ned i den absolutte superliga.

 

Det er dog kun noget som absolutte vægtfanatikere vil gå op i, for hjelmen er stadig let.

 

Bell skal også roses for kvaliteten af deres bespændingssystem, hvor især lukkemekanismen og drejeknappen er solid og med garanti vil holde i lang tid.

 

Alt i alt en så gennemført kvalitet, at man let kunne forvente et noget højere prisskilt.

 

Højdepunkter

 

Materialekvalitet
Alt er fra øverste hylde og den samlede pakke oser af kvalitet og holdbarhed. Man har en fornemmelse af en hjelm, som vil holde i mange sæsoner.

 

Float Fit Retention System
Solidt og i høj kvalitet, så man kan forvente let og vel tilpasset spænding i hele hjelmens levetid.

 

Konklusion

En solid og gennemført hjelm, hvor kvaliteten og den samlede pakke slår prisskiltet med flere længder. 

EKOI Corsa Evo

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Fakta:
Model: Corsa Evo
Farver: Hvid, sort   
Størrelse testet: Medium
Vægt: 235 gram
Pris: Kr. 818,-

 

Stillet til rådighed af: EKOI Danmark v. Dan Frost

 

 

Intro

Franske Ekoi, som i Dan Frost igen har fået en dansk agent, har for nyligt lanceret Corsa Evo, som den seneste opdatering i deres hjelmprogram.

 

Hjelmen bliver blandt andet brugt af Romain Bardet og hans holdkammerater på AG2R. Det er en allroundhjelm, men i takt med tidens helt store trend har Ekoi været i vindtunnellen for at optimere de aerodynamiske egenskaber.    

 

Nøgledetaljer

 

In-mold
Corsa Evo er lavet med den såkaldte ‘In-mold’-teknologi, hvor den hårde yderskal fyldes med det indvendige skum mens den stadig er i støbeformen. Det betyder primært tre ting:
1. Yderskallen kan holdes meget tynd (og dermed let)
2. Hjelmen kan konstrueres med masser af ventilationshuller uden at miste stabilitet
3. Producenten kan kreere flere og mere avancerede design

 

Corsa Evo er særdeles let og spækket med ventilation og drager således fuld nytte af In-mold-teknologien.

 

Cool Max skumindlæg i tre tykkelser
Ekoi leverer Corsa Evo med puder i Cool Max, som er svedafvisende. Det mest imponerende er dog, at man har muligheden for at vælge imellem tre tykkelser, så man får den, som giver bedst komfort og sikrer den bedste pasform.

 

Custom designmuligheder
Når man bestiller sin hjelm på Ekois hjemmeside, så er der en lang række custom designmuligheder, som gør, at man kan få sin hjelm præcist som man vil have den. Man kan tilføje flere spændende elementer samt sit navn, uden at hjelmen overstiger 900,- kr.

 

Komfort

Corsa Evo er i superligaen, når det kommer til vægt, og det kan man sagtens mærke. Hjelmen imponerer allerede i hånden og er let som en fjer på hovedet.

 

Det indvendige bespændingssystem kan indledende justeres i nakken, hvor det kan trækkes ud eller skubbes ind. Der er tre trin, som for det første gør det let at få hjelmen af og på, men også er med til at sikre at den kan finjusteres til forskellige hovedstørrelser, der alle skal bruge samme hjelmstørrelse.

 

Systemet kan derefter spændes til via en drejeknap på bagsiden. Corsa Evo lukker meget fint til og giver et tæt fit, som eliminerer hjelmen fra at bevæge sig rundt på hovedet.

 

Hjelmen har tre indvendige puder. En stor, som løber langs kanten fra bag den ene tinding til den anden og derved dækker pandestykket. Indvendigt er der to puder som løber i længderetningen og dækker størstedelen af den øverste del af hovedet.

 

Vi har under test oplevet, at man især i området lige over panden, et par centimeter over hårgrænsen, er meget tæt på det hårde, indvendige skum, hvis man benytter en af de to tyndeste pudevarianter, som man får med. Putter man den tykkeste i, så er det okay, men vi savner en anelse bedre fordeling og placering af puderne, for det trækker komforten en anelse ned.

 

Til gengæld har Ekoi brugt et hudvenligt materiale på stropperne og forsynet hagepartiet med et Cool Max-omslag, som både kan klare dryppende sved og føles behagelig mod den eller udsatte underdel af hagen.

 

Stropperne justeres i øvrigt let og spændet har en effektiv åbne/lukkemekanisme, som holder din indstilling sikkert og effektivt på plads.

Hjelmen er fint tempereret via hele 24 ventilationshuller hvor Ekoi klogt har ladet en kanal løbe gennem midten af hovedet for at optimere luft flow. 

 

Kvalitet

Corsa Evo holder som helhed en fin kvalitet. In-mold-støbningen er udført til perfektion, og finish i yderskal og det hårde skum på indersiden er sjældent set pænere.

 

Hjelmens bespændingssystem er udført i fin kvalitet på indersiden, mens drejeknappen bagpå desværre ikke helt holder den samme høje materialekvalitet. Materialet er tyndt og kan med fordel optimeres.

 

Stropperne er til gengæld fine og kvaliteten i top. Spændet er med magnetluk og det spiller.

 

Højdepunkter

 

Magnetluk
Stropperne spændes let med den indbyggede magnetluk, som går det nemt at få hjelmen spændt, mens den kan løsnes med én hånd.


Let som en fjer
Corsa Evo er imponerende let og det er en sand fornøjelse at køre rundt og glemme at man har noget på hovedet.


Finish
Vi synes, at hjelmen oser af topklasse designmæssigt, men form og facon er jo altid subjektivt. Et objektivt element er dog den finish, som Ekoi leverer Corsa Evo med.

 

Konklusion

En særdeles let hjelm, som via sit design oser af at kunne være meget dyrere. Imponerer med sin vægt og en særdeles gennemarbejdet og flot finish.

 

En pude eller to ekstra indeni havde givet komforten et velfortjent nøk opad, mens Ekoi er nødt til at arbejde på drejeknappen i nakken, som spænder hjelmen til. Den lever ikke  helt op til en ellers gennemført hjelm.

Lazer Blade MIPS

Motionsfeltet.dk's vurdering:

Fakta:
Model: Blade MIPS
Farver: Sort, Hvid, White/Silver, Matte Orange, Green Matte Black Camo
Størrelse testet: Medium
Vægt: 265 gram
Vejl. udsalgspris: Kr. 999,-

 

Stillet til rådighed af: Shimano Nordic Denmark

 

 

Intro

Blade MIPS fra Lazer er lillebror til den for mange velkendte Z1-model, som blandt andre Lars Bak jævnligt viser frem i fronten af feltet.

Blade er det prisvenlige alternativ bygget som en allround-hjelm, som kan bruges i alle sammenhænge. 
 

Nøgledetaljer

 

In-mold
Blade er lavet med den såkaldte ‘In-mold’-teknologi, hvor den hårde yderskal fyldes med det indvendige skum mens den stadig er i støbeformen. Det betyder primært tre ting:


1. Yderskallen kan holdes meget tynd (og dermed let)
2. Hjelmen kan konstrueres med masser af ventilationshuller uden at miste stabilitet
3. Producenten kan kreere flere og mere avancerede design

Blade-hjelmen er både relativ let og spækket med ventilation og drager således fuld nytte af In-mold-teknologien.

 

MIPS

Multi-directional Impact Protection System, eller mere mundret; MIPS, er et relativt nyudviklet system.


Helt konkret er det et tyndt lag mellem hjelmens skal og hovedet, en slags synlig membran som gør, at man bedre kan klare styrt, hvor hovedet udsættes for roterende kraft. Systemet beskytter faktisk hovedet, på samme måde som kraniet beskytter hjernen, som ved traumer kan bevæge sig en smule i en membran, som absorberer mere kraft inden hjernen påvirkes.

 

Advanced Rollsys®

De fleste hjelme strammes til om hovedet via en drejeknap i nakken, men Blade har Lazers integrerede system, hvor bespændingen ordnes via en cylinderformet rulle på toppen af hovedet.


Komfort

Blade tilbyder imponerende mange indstillingsmuligheder.

 

Det indvendige bespændingssystem kan således først og fremmest indstilles i 5 standardstørrelser, så hjelmens indvendige størrelse passer rytteren hovedstørrelse bedst muligt. Det gør desuden, at ligger man i den høje nede af en af størrelserne, så er det stadig let og ubesværligt at få hjelmen af og på. 

 

Finjusteringen foregår med en cylinderformet drejeknap oven på hjelmen, hvilket skiller sig ud fra den normale knap i nakken.

 

Systemet er let at bruge, også på farten, og fungerer udmærket som alternativ til den mere traditionelle løsning.

 

Der er masser af spænd i Lazers system og Blade sidder sikkert og tæt om hovedet, så den ikke bevæger sig unødigt eller bliver løs under kørsel.

 

Vi oplever, at spændingen kunne fordeles en smule bedre, når man strammer til, det kommer primært i siderne, men det er i småtingsafdelingen, for man får en hjelm, som sidder til og som er nem at spænde.

 

MIPS-systemet og de fem indvendige puder, giver en behagelig inderside med masser af komfort.

 

Stropperne lukkes med et klassisk klik-spænde, mens stroppernes længde let justeres i begge sider ved at flytte et spænde op og ned. Det giver masser af brugervenlighed og -glæde; let og hurtigt at få det hele på plads.


Kvalitet

Blade holder høj kvalitet hele vejen rundt. Alle materialer er gennemførte og vidste man det ikke, så kunne man sagtens foranlediges til at tro, at hjelmen havde et langt højere prismærke.

 

Konstruktionen og detaljerne spiller og der er ingen løse ender.

 

Vægten på 265 gram er absolut godkendt.

 

Højdepunkter

 

Overordnet kvalitet
Lazer kunne snildt slippe afsted med et højere prisskilt


God pasform
Gode justeringsmuligheder giver en hjelm som de fleste kan bruge


Ventilation
Med 22 huller kommer der masser af luft igennem

 

Konklusion

Her overstiger kvalitet pris og Lazer har skabt en hjelm i et spændende design, som har masser af elementer fra den klassiske hjelm, men i et strømlinet og nutidigt design.

 

Et sikkert valg, på flere fronter, hvis du er på jagt efter en allrounder: Underspillet design og imponerende med MIPS inkluderet til denne pris.

Billedgalleri

SIDSTE CHANCE: Deltag i Danmarks største cykelspil - vind cykel til 14.990 kr!
Lørdag starter årets største cykelmanagerspil. Der er præmier til de 75 bedste, hvor vinderen af spillet vinder en lækker racercykel til 14.990 kroner. Vælg dine 25 ryttere og dyst imod familie, venner og bekendte i årets største cykelløb. Du udvælger dit hold engang for alle.
I morgen starter årets store cykeldyst! Er du klar?
Få håneretten i Feltet.dks store cykelspil, som kører fra februar til oktober. Spillet starter den 24. februar.
Skandinaviens største cykelmesse kommer til Århus
Nordic Bike Shows A/S er firmaet bag Copenhagen Bike Show, der siden 2015 har arrangeret Skandinaviens største cykelmesse i København med mere end 100 udstillere fra ind- og udland, og over 15.000 besøgende.
Et rigtigt cykelløb: Udfordrende Gran Fondo - SPAR 30% nu!
Gran Fondo er det tætteste amatørryttere kommer på de professionelles løb, og nu er der mulighed for at følge i Mads Pedersens spor, når Gran Fondo Denmark inviterer til endnu en fantastisk cykelevent i Grindsted - og årets rute fører blandt andet rytterne over en række af de klassiske stigninger fra PostNord Danmark Rundt.
Kun 10 dage til Feltet.dk Tour starter!
Nu er der kun 10 dage til årets cykelspil starter. Sæt dit managerhold i Feltet.dk og vind nogle af de flotte præmier og dyst imod familien, venner og bekendte. 
Test: Dynamic Cycling Fit - find den rigtige saddel med Giant
​Giant har udviklet et hurtigt og smart system til at matche rytteren med den rigtige saddel. Vi har testet systemet på egen krop.
Se præmier for mere end 60.000 kroner til årets cykeldyst!
Feltet.dks helårlige spil, Feltet.dk Tour, har åbnet for tilmelding, hvorefter du kan sætte dit managerhold frem til den 24. februar 2018, hvor endagsløbet Omloop Het Nieuwsblad og Classic de l'Ardeche køres. Når spillet er startet, så er det ikke muligt at ændre på sit hold. Du skal vælge 25 ryttere til denne cykelsæson. 
Test: Rose Pro Cross Apex 1
Ny aluminum crosscykel fra Rose Bikes, et multitool til grus, mudder og asfalt, der gør det godt på alle parametre.
Produktnyt: S-Works 7 sko
Specialized lancerer i dag en ny sko, som bliver den 7. generation af S-Works skoen. 

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

nu har jeg så tidligere i tråden beskrevet hvordan man kan smøre palerne uden at skille det ad og få direkte adgang til palerne. Gøres dette fx i oktober og januar, vil de fleste næppe opdage problemer. Problemet er nok oftest en blanding af fedt, vand og snavs som får palerne til at sætte sig i en klæg masse. Af og til kan friktionsvarme hjælpe i frostvejr. At banke baghjulet i asfalten hjælper sjældent. Jeg har så selv de sidste vintre kørt med et Shimano RS10 baghjul uden problemer. Men jeg cykler så kun i godt vejr efterhånden og når ikke 5.000 km fra januar til marts længere.Der er helt sikkert også gode ruter der, bl.a. omkring Hersted Høje. ;) Hvad er forskellen fra de SH5,1 der nævnes, til SH56 https://www.cykelgear.dk/tilbehor/klamper/klamper-shimano-spd?sogeord=&nr=19 Jeg er forvirret fordi der netop på SH56 står "multi-release" og "velegnet til touring og bykørsel", mens der til SH51 angives "... til dig, der gerne vil sidde godt fastspændt med skoene, og samtidig kun vil have mulighed for én-vejs release." https://www.cykelpartner.dk/klamper-shimano-spd-i-saet-sm-sh51-single-release_Y42498201.htmlJeg skulle forklare kammeraterne princippet i gruppetilmeldingen, men kløjs noget i det fordi jeg slet ikke kan finde noget om det på løbets hjemmeside eller hos tilmeldingsadministratoren Sporti.dk Og så var det meget nemmere at spørge her i forum, fremfor at skrive til Grejsdalen eller Sporti Min startantagelse er: Ved gruppetilmelding skal en person først lige oprette en gruppe, og derefter kan kammeraterne løbende tilmelde sig via gruppen over en længere tid. Fra mine tidligere deltagelser mener jeg, det er noget med at man ved gruppetilmelding så er garanteret at starte samtidig alle gruppen. Men også at man til gengæld ikke nødvendigvis kommer til at starte "svarende til tilmeldingstidspunktet"; starttidspunktet får man først tildelt senere (hvornår og efter hvilket princip?). EDIT: eller måske ER man lige netop via gruppetilmeldingen favoriseret med et sådant tidligt starttidspunkt svarende til den først tilmeldtes starttid? !! RE-EDIT: jeg ser lige nu, som indlogget i klubbens faktiske gruppetilmelding, at man under sit valg af distance skal vælge ønsket starttidspunkt i en liste, hvor der ud for hver tid står hvor mange pladser der er tilbage. Ergo er der ikke nogen garanti for samme starttidspunkt alle i gruppen. INGENENDEPÅDET-EDIT: Der kan i starttidslisten stå "kl. 10:12 TDC Erhverv (75 ledige pladser)" - det gætter jeg på fremkommer når den første fra gruppen har meldt sig, og må velsagtens også betyde at den tid er reserveret?/foreslået til den gruppe, men da alle kan tilmelde sig, mon så ikke pladsen til TDC Erhverv skrumper tilsvarende. En lille besynderlighed, hvis det passer: man kan tilsyneladende ikke komme ind i gruppetilmeldingen andet end hvis man har det invitations-link gruppe-opretteren har sendt til én. Hvis man blot går direkte ind på Sporti.dk ender man i en helt individuel tilmelding, der fx ikke viser de tidspunkts-gruppenavne jeg nævnte. Jeg tror egentlig alle fra min egen klub foreløbig på den måde er endt som helt individuelle tilmeldinger. Engang var der forresten også noget med at man kunne ændre en tilmeldts navn, hvis han er blevet forhindret og giver pladsen til en anden (det er muligt man vil kunne se det efter at have tilmeldt sig). Er det noget i den retning?

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

ThomasKristensen.com