Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Peter Christiansen 08.05.2018 @ 07:20

I Frankrig har retro-bølgen inden for cykling vind i sejlene - både hvad angår udstyr og løbsarrangementer. Et spændende sted at besøge er den lille butik En Selle Marcel, der ligger lige nord for Seinen midt i Paris.

På grænsen mellem Paris’ første og andet arrondissement ligger den travle og intime forretningsgade Rue Montorgueil. Her sidder cafégæster og diskuterer over en café au lait, i bagerens vindue ligger baguettes, croissanter og macarons i forskellige farver, og hos fiskehandleren vidner store fustager med østers om, at man befinder sig i livsnydelsens land. En af Rue Montorgueils sidegader hedder Rue Tiquetonne, og i nummer 40 finder man Paris’ mest eksklusive specialforretning for vintage-cykler, En Selle Marcel.



 

Skuer både frem og tilbage på samme tid

Det er ikke i En Selle Marcel, kunden præsenteres for markedets sidste nye carbonrammer og elektroniske gearskiftere. Men søger man en cykel med det helt rigtige retro-look, leder man efter en sadel i ægte læder fra Brooks, eller har man forgæves kigget efter et helt særligt par sko, er der stor chance for, at man er havnet det rigtige sted.

I En Selle Marcel har man speciale i nye cykler med retro-look, og leder man efter den ægte vare - altså en rigtig stålcykel fra 70’erne eller 80’erne - kan man også være heldig at gøre et godt fund. Men butikken præsenterer også moderne produkter som folde- og elcykler, og en af forretningens flotteste cykler er en håndbygget racer fra amerikanske Litespeed. Rammen er fremstillet i stål og titanium, den er udstyret med Sram Force samt Envy-hjul, og den samlede vægt er nede på seks et halvt kilo. I en tid, hvor carbon er det foretrukne materiale til kvalitetscykler, kan man roligt konkludere, at både Litespeed og En Selle Marcel skuer fremad, samtidig med at de ser tilbage.



 

Succes med polske cykler

Er man villig til at betale, hvad det koster, kan En Selle Marcel fremtrylle lige den specialdesignede cykel, man drømmer om. Men kan man ”nøjes” med en cykel, der er ny, men fremstillet efter klassiske principper, er der flere muligheder i butikkens sortiment, og i denne sammenhæng skal tre af En Selle Marcels mærker fremhæves - polske Creme, italienske Cinelli og tyske Schindelhauer.


Sidstnævnte producerer fixies i så høj kvalitet, at det uofficielle VM for cykler med fast nav er vundet på en Schindelhauer, og det øvrige sortiment har ligeledes høj klasse. For at understrege vintage-temaet har modellerne navne som Sigfried, Ludwig og Wilhelm, og på flere af modellerne er kæden erstattet af et remtræk.


Polske Creme er en anden succeshistorie. Cyklerne håndbygges i Europa, og designmæssigt lægger man sig tæt op ad de by- og cafécykler, man kender fra 50’erne og 60’erne. Creme spænder vidt, og man laver både rene fartmaskiner med fast nav, der minder om baneracere, ligesom man producerer damecykler i retro-look med kurv på styret samt dynamolygte.


I 1980’erne fusionerede cykelproducenten Cinelli med den legendariske rammefabrikant Columbus, og man har i dag en produktportefølje, der går fra superhurtige carbonracere til by- og banecykler. Cinelli har også en forkærlighed for klassiske stålrammer, og modellen Cinelli Supercorsa har med få ændringer været i produktion i næsten 70 år.

 

Tilbehør for feinschmeckere

Ud over cyklerne finder man meget andet spændende i En Selle Marcel. Californiske Giro laver stadig cykelsko med snørebånd, mens tøjproducenten Café du Cycliste fra Nice fortsat er kvalitetsmærket, der kombinerer komfort med flot design. Og engelske Brooks, der har mere end 150 år på bagen, fremstiller stadig sadler, tasker og bælter, der dufter af kernelæder og som vil opgradere enhver vintage-entusiasts outfit. Alle mærker - og mange flere - føres af En Selle Marcel, og butikken har netop åbnet en filial tæt på mondæne Champs Élysées.




Det er næppe tilfældigt, at En Selle Marcel har stor succes netop i Frankrig. I Vesteuropas største land har man en lang tradition for vintage-cykling, og Frankrigs største event, Anjou Velo Vintage, tiltrækker omkring 3.000 deltagere årligt. Alle møder op i klassisk tøj og på nypudsede retro-cykler, og i forbindelse med selve cyklingen arrangeres både dans, spisning og marked.  

 

Kunder langvejs fra

Uanset om man kommer for at købe, eller om man kommer for at kigge, er et besøg i En Selle Marcel altid en oplevelse. Oversat fra fransk betyder navnet ”i sadlen med Marcel”, og den Marcel, der er tale om, er en fiktiv person - i hvert fald i cykelsammenhæng. Inspirationen til butikkens navn er hentet i den tilstødende gade, Rue Étienne Marcel, og den er opkaldt efter en parisisk købmand, der i 1350’erne gjorde oprør mod den daværende konge.


Kig ind, næste gang turen går til Paris, og vær forberedt på at høre masser af fremmede sprog. Butikkens kunder er alle cykelentusiaster, og de kommer både fra Schweiz, Belgien, England og Asien, og på mine egne besøg har jeg flere gange hørt dansk.


Og sæt mindst en time af - der er rigeligt at se på!

 

Fakta

Hvor: 40 Rue Tiquetonne, 75002 Paris

Website: www.ensellemarcel.com

 

GOOD VIBES ONLY – LOUISON BOBET – Good looking and great feeling
I forbindelse med mit medlemskab på Team Motionsfeltet.dk har jeg fået en invitation til at skrive om mit liv og mine erfaringer med motionscykling her på Motionsfeltet.dk. Jeg er ikke journalist, og jeg er ikke licensrytter eller noget, der ligner…
CykelSportMessen - alle gode gange 11
Over 50 udstillere står klar, når Roskilde Kongrescenter åbner op for den 11. udgave af CykelSportMessen, og Feltet.dk og Motionsfeltet.dk er som så ofte før til stede på messen.
Test: Canyon Grail
Grail er Canyons nyeste skud på stammen, når det kommer til terræncykler. Kategorien, som tidligere var domineret af cross-disciplinen, er nu blevet kraftigt udvidet med den kategori, som populært hedder ’Gravel’.
Rydhave Slots Efterskole: Hvis du mener det alvorligt
Det er ikke kun for sjov, når Rydhave Slots Efterskole tilbyder cykelsport som en af disciplinerne på interesseområderne.
Produktnyt: Cannondale Habit 2019
Udviklingen af de forskellige segmenter af mountainbikes er i konstant udvikling. Også hos Cannondale som inviterede os til Tyrkland for at se nærmere på deres seneste kreation. Vi tog derfor en tur til Freibur for at se nærmere på, og ikke mindst prøvekøre, den nye Cannondale Habit 2019.
Boganmeldelse: Lars Bak - Hjælperytteren
Seneste skud på stammen af cykelbøger udgivet i 2018 er “Lars Bak - Hjælperytteren”. Vi har læst bogen og kommer her med en anmeldelse af den.
Test: Bibshorts og langærmet jersey fra Louison Bobet
Det franske brand Louison Bobet er nu tilgængeligt på det danske marked med produkter, som holder en høj produktkvalitet og hylder fortidens afdæmpede æstetik.
Produktnyt: BKOOL klar med direct mount
BKOOL har i flere år arbejdet på at komme med en ny hometrainer med det såkaldte "direct mount"-system. Det er nu på vej. 
Test: Bontrager Ballista cykelsko
Ultrakomfortabel racersko i høj kvalitet i minimalistisk design og med alternativ placering af BOA-spændet.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Kommer lidt an på hvor ofte man gør det. På mine primære cykler er det aldrig nødvendigt at afmontere noget for at gøre dem rene (de bliver jo vasket jævnligt), men på min (og min kones) pendlercykler, som kun bliver ordentligt rengjort 1 gang om året, er det nødvendigt. Der piller jeg også kassetten af og giver den en tur i ultralydsrenseren. Kan bekræfte at man ikke kan ændre sit indlæg efter en anden bruger har svaret/reply på dit indlæg. Jeg er så åbenlyst en af de yngre i denne tråd da jeg blot er en årgang 73 ;-) 2018 sæsonen blev rigtig god for mig - i modsætning til 2017 sæsonen der blev spoleret af rygproblemer. I sidste ende hjalp styrketræning mig meget mere end et nærmest uendeligt antal behandlinger hos fysioterapeut. Så hvor jeg sidste år endte under 5000 km. ender jeg i år omkring 10.000 km. En del af det skyldes dog også at jeg nu pendler dagligt til arbejde (2 x 11 km.). Det er faktisk overraskende hvor meget de daglige pendlerture betyder for min form. Selvom jeg ikke havde trænet ret meget udover pendlingen, så var formen faktisk ret god da jeg var på Gran Canaria sidste vinter. Årets højdepunkt var helt sikkert 6 dage i de franske alper - med en tur ned og op af Alpe d'Huez den dag hvor turfeltet sluttede på toppen som zenit. Kæft, et kaos :-) Men det vigtigste i 2018 har nok været at der er styr på ryggen og at jeg nu er i god grundform hele året rundt via pendling. Meget præcist udtrykt, der er ikke den store forskel på gravel, ligt-touring, adventure og cross. og jeg er sikker på din Genesis, som andre cykler i den kategori vil gøre jobbet, virkelig en dejlig cykel:relaxed: Kona'en har også været et overkill til det jeg har brugt den til indtil nu, ville bare gerne prøve at få tur-cyklingen ind under huden inden jeg går på pension så jeg kan køre Europa tynd til den tid (hvis ikke regeringen sørger for at man er døden nær når man omsider kan stoppe før den tid kommer:grin:). Den er ikke særlig hurtig, men fandens komfortabel, behagelig at køre på og virkelig stabil pakket op.

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat