Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Produktnyt: Roval 321 pladehjul
Foto: BrakeThrough Media
Af: Christian Berg 07.06.2018 @ 09:47

Specialized har lanceret et helt nyt pladehjul efter et tæt samarbejde med flere professionelle hold og ryttere.

Da UCI i 2014 opdaterede reglerne vedrørende timerekorden på bane, medførte dette en øget interesse for at udfordre rammerne, og hvad man anså som muligt. Det blev startskuddet og en mulighed for Specialized til at vise vejen med et nyt hjulprojekt.

 

Flere års arbejde udmøntede sig i Roval 321, der trods stor stivhed blot vejer 1005 gram med fælgbremser. Hjulet har en indre diameter på 19 millimeter, og det er et tubeless clincher hjul. Ifølge Specialized selv har de fundet den perfekte kombination.

 

 

”Forståelsen af stivheden var en vigtigt del af processen bag udviklingen af hjulet. Det er ikke ideelt at skabe et hjul, der er alt for stift, da det derfor ikke kan give efter sammen med stellet. Gennemgribende test udført af ryttere og stivhedstests i vores vindtunnel har fundet den ideelle stivhed og perfekte opbygning for 321-hjulet,” skriver Specialized i en pressemeddelelse.

 

Selvom Roval 321 først er blevet lanceret nu, er det allerede blevet brugt i det professionelle felt. Det var endda det hjul, som Maciej Bodnar vandt den sidste enkeltstart i 2017-udgaven af Tour de France på, og den polske tempospecialist er meget tilfreds med det nye pladehjul.

 

”Vi har brugt det i noget tid nu, og jeg havde en god følelse med det lige fra starten. Min opfattelse er, at det er stift men samtidigt let. Det passer især godt til kuperede enkeltstarter og ruter, hvor det går det op og ned, og man er nødsaget til at stå op i pedalerne. Det er en rigtig god kombination af lethed og aerodynamik,” siger Bodnar.

 

 

Specifikationer: Roval 321

- Vægt: 1005 gram (fælgbremse), 1015gram (skivebremser)


- 19 millimeter indre diameter, tubeless clincher. Fælgbånd er ikke nødvendigt


- Mulighed for at bruge op til 80 millimeter ventiler og kompatibelt med størstedelen af pumpehoveder


- DT Swiss 240 indmad. Kompatibelt med alle kassettehuse Shimano, Campagnolo og SRAM XD/XDR


- Monteret med CeramicSpeed keramiske lejer


- Bagskifter clearance med alle typer og kassetter. Kompatibelt med CeramicSpeed OSPW-systemer


- Findes til skivebremse —Center Lock™, 142x12mm thru-axle og til fælgbremse.


- Vejledende udsalgspris: 17.199,-

Vejen til Maratona – Amazing Assos
Har du nogensinde leget med tanken om at køre en af de stores Gran Fondo-løb i udlandet? Så er vores artikelserie her - ’Vejen til Maratona’ måske noget for dig.
Vi træner i arbejdstiden - ’Specialized Lunch Ride’
Motion er vigtigt, det kan der vist ikke være den store tvivl om! Men hvordan finder man lige tiden til det i en travl hver dag? Det er en udfordring for mange.
En fascinerende tidsrejse med stålramme og tåclips
Vintagecykling er populært som aldrig før. Hvor det i begyndelsen var store cykelnationer som Italien, Frankrig og Belgien, der stod for vintagearrangementer, har trenden nu bredt sig over det meste af Europa. Lige syd for grænsen - i Ludwigslust nær Schwerin - afvikler man hvert år et af Tysklands største cykelevents, Velo Classico.
Er du klar på en helt ny udfordring?
Et helt nyt managerspil ser dagens lys på Feltet.dk - Efterårsspillet 2018, hvor alle efterårssklassikere og store etapeløb er med.
Strava kan gøre dig til træningsjunkie
Rigtig mange motionister bruger GPS-trackingapps, Facebook-fora eller lignende samlingssteder til at motivere sig selv til at træne mere - ofte med succes.
Læs om fire års cykelpolitik på Motionsfeltet
Motionsfeltet.dk gik i luften for over fire år siden, og det er blevet til en del artikler siden.
En Tour de France-vinder vender hjem
Carlos Sastre deltager igen i Cykelstafetten Spar Nord og Carlos Sastre Classic den 2. September i Rebild - og alle har muligheden for at møde ham.
Produktnyt: ABUS MonTrailer
MonTrailer, den nye offroad-hjelm fra ABUS, øger sikkerheden i offroad-terræn og placerer sig i førerfeltet blandt mountainbike-hjelme på det danske marked. Hjelmen er konstrueret med et utal af teknologier for øje, men går samtidig ikke på kompromis med en brugervenlig komfort.
Test: Garmin Fenix 5x Plus Sapphire
Garmin Fenix 5X Plus Sapphire er et ur, der sætter nye standarder for sportsure, med blandt trådløs betaling og forbedret kortfunktion.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Det er faktisk endnu bedre end de "frihedslån" der blev tilbud i en anden tråd :-) Kan ikke lige finde det i et tour-blad. Men jeg mener at læse at et firma fik tilladelse til at benytte produkter på World Touren uden at det endnu var i offentlig handel, fordi de kunne starte en produktion op, hvis markedet efterspurgte det. Det er jo en metode at kunne teste beta-udgaver som måske aldrig rammer markedet.Kan så ikke få øje på hvorfor du spørger mig om det. Jeg har skrevet, flere gange, at man må lade de konkrete omstændigheder være afgørende for om man vil reklamere eller ej. I den forbindelse kan man opfinde alle mulige teoretisk omstændigheder der måske, måske ikke, berettiger til at et dæk fejler senere, men der er ikke noget i det Casual har skrevet der giver mig anledning til at tro det. Derfor mener jeg stadig, at man er i sin gode ret til at reklamere over det omtalte dæk. Hvis du tror Casual har undladt, at beskrive omstændighederne sandfærdigt så må du om det, men det gider jeg egentlig ikke diskutere. Du sikkert indvende, at der "må" være sket noget med dækket tidligere siden det pludselig gik i stykker, men så vi over i cirkulære argumenter som ikke fører nogen vegne. Jeg vil også indvende, at selvom et cykeldæk evt har en (lokal) skade fra en kantsten eller et hul i vejen, så må skaden ikke kunne brede sig eksplosivt så der kommer en lang flænge i dækket. Det har jeg heller aldrig oplevet ske med et bildæk. De punkterer og det er det. Det må jeg nok sige, undskyld da. Men jeg synes nu egentlig at din forskning skulle have givet dig svaret. Ad 2 Omkring deres status, så - som somsar skriver - beror det simpelthen på en vurdering fra UCI af hodlets generelle setup, i særdeleshed den økonomiske side. Det kunne du have lsæt dig til på UCI's hjemmeside. Ad 3 (2) Og jo, selv om det er Type1-diabetikere på holdet, så er det min overbevisning at de meget ofte - af den almindelige tilskuer - slås i hartkorn med Type-2-folket og netop derfor bliver deres budskab ekstra stærkt og incitamentet fra arrangørside til at invitere, større. Og holdets ledelse skal da herfra have en thumbs up for deres evne til at overtale arrangørerne. Ad 4 WUT? Jeg har da vist ikke antydet at der foregår noget ulovligt, det må bero på en misforståelse. Ad 5 Ring eller skriv til Jesper Worre og Henrik Jess Jensen for en opdatering på udviklingstrategien for PDR. Men alt i alt; kan du ikke bare nyde at nogen - med en stor pengetank bagved som muliggør det - kører for en værdig sag?

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat