Ved at bruge vores tjenester accepterer du samtidig vores brug af cookies.OKLÆS MERE OM COOKIES »

Af: Jesper Johannesen 25.05.2018 @ 07:10

Specialized har lanceret fem nye S-Works dæk til mountainbike. Dækkene med Gripton compund, som er helt unikt for produktet.  

Specialized S-Works mountainbike dæk har vundet flere XC- og Marathon World Cup samt verdensmesterskaber. Nu har Specialized endelig lanceret en serie til S-Works, hvor dækkene er tilgængelige for forbrugerne. I alt har Specialized lanceret tre forskellige modeller, hvoraf to af modellerne er i to forskellige størrelser.

"Dækkene er dermed tilgængelige i fem konfigurationer. Alle med vores eksklusive og innovative GRIPTON gummiblanding, med 120 TPI og race-tailored opbygning. Der er altid en S-Works version, når du har brug for en ekstra fordel på dit næste spor," lyder det fra Specialized i en pressemeddelelse om det nye produkt. 


Den danske verdensmester Annika Langvad i action

Balance imellem greb og fart
At skabe den perfekte gummiblanding er en nuanceret udvikling, der er på vippen mellem en videnskab og dark art. Gripton gummiblandingen, som Specialized benytter i de nye S-Works MTB dæk, er det samme som deres 2Bliss Ready dæk. Mange års udvikling og forskellige opskrifter og endeløse testkørsler på sporet har resulteret i de perfekte dæk, der yder optimal vibrationsdæmpning, knopstabilitet, den laveste rullemodstand og selvfølgelig den laveste vægt, som er nødvendigt for at vinde XC og Marathon løb. 

Udnyttelsen af syntetisk gummi forstærket med siliciumdioxid, gør at blandingen ikke mister mindre effekt på underlaget end naturligt gummi. S-Works Gripton gummiblandingen har ikke samme densitet som Carbon Black gummiblandingerne og det tilbyder samtidigt lavere intern friktion.

Det betyder at Gripton er mere effektivt og får rytteren hurtigere ned af sporet med mindre energi tab -  hurtigt nok til at vinde World Cups og verdensmesterskaber.

Modsat andre XC-dæk er S-Works MTB dæk designet til tubeless brug, med en perleform og ekstra Kevlar-forstærkning sikrer en let tubeless og sikker opsætning.

"Nogle dækfabrikanter fjerner disse detaljer for at spare vægt, men vi går den ekstra distance for at sikre et pålideligt og let tubeless setup - og samtdig være det letteste dæk," lyder det fra producenten. 

DE FEM FORSKELLIGE DÆK

S-Works Renegade 2.1"
• Det letteste XC/Marathon race-dæk — 511g.

• Velegnede til tørt og hardpack underlag, stigninger og mange accelerationer.

• Nyt mønster har muliggjort færre knopper, hvilket har nedbragt vægten og forbedrer grebet ved at applicere mere pres på knopperne.

• XC-Tuned GRIPTON® gummiblanding reducerer rullemodstanden og maksimerer grebet.

• Lav vægt (511g) og fantastiske køreegenskaber er understøttet af et 120 TPI Polyamid casing med et flyweight 210Dn fiber vægt.

• Vejledende udsalgspris 369.- 


S-Works Renegade 2.3”

• Det hurtigste XC/Marathon race-dæk
• Velegnet til hardpack ruter med sten og rough underlag.

• Nyt mønster har muliggjort færre knopper, hvilket har nedbragt vægten og forbedrer grebet ved at applicere mere pres på knopperne.

• XC-Tuned GRIPTON® gummiblanding reducerer rullemodstanden og maksimerer grebet.

• Lav vægt (575g) og fantastiske køreegenskaber er understøttet af et 120 TPI Polyamid casing med et flyweight 210Dn fiber vægt.

• Vejledende udsalgspris 369.- 


S-Works Ground Control 2.1”

• Det bedste greb og fart på løst, blødt og våde spor.

• Nyt mønster har muliggjort færre knopper, hvilket har nedbragt vægten og forbedrer grebet ved at applicere mere pres på knopperne.

• XC-Tuned GRIPTON® gummiblanding reducerer rullemodstanden og maksimerer grebet.

• Lav vægt (595g) og fantastiske køreegenskaber er understøttet af et 120 TPI Polyamid casing med et flyweight 210Dn fiber vægt.

• Vejledende udsalgspris 369.-


S-Works Fast Trak 2.3”
• Det hurtigste XC/Marathon dæk til udfordrende underlag.

• Velegnet til udfordrende underlag med sten, rødder, højdemeter, løse og tørre spor - det bedste allround dæk.

• Nyt mønster har muliggjort færre knopper, hvilket har nedbragt vægten og forbedrer grebet ved at applicere mere pres på knopperne.

• XC-Tuned GRIPTON® gummiblanding reducerer rullemodstanden og maksimerer grebet.

• Lav vægt (595g) og fantastiske køreegenskaber er understøttet af et 120 TPI Polyamid casing med et flyweight 210Dn fiber vægt.

• Vejledende udsalgspris 369.-


S-Works Fast Trak 2.1”
• Det hurtgiste XC/Marathon dæk til varieret underlag.

• Velegnet til varierende tørt underlag, samt letløse spor.

• Nyt mønster har muliggjort færre knopper, hvilket har nedbragt vægten og forbedrer grebet ved at applicere mere pres på knopperne.

• XC-Tuned GRIPTON® gummiblanding reducerer rullemodstanden og maksimerer grebet.

• Lav vægt (550g) og fantastiske køreegenskaber er understøttet af et 120 TPI Polyamid casing med et flyweight 210Dn fiber vægt.

• Vejledende udsalgspris 369.- 

Vejen til Maratona – Amazing Assos
Har du nogensinde leget med tanken om at køre en af de stores Gran Fondo-løb i udlandet? Så er vores artikelserie her - ’Vejen til Maratona’ måske noget for dig.
Vi træner i arbejdstiden - ’Specialized Lunch Ride’
Motion er vigtigt, det kan der vist ikke være den store tvivl om! Men hvordan finder man lige tiden til det i en travl hver dag? Det er en udfordring for mange.
En fascinerende tidsrejse med stålramme og tåclips
Vintagecykling er populært som aldrig før. Hvor det i begyndelsen var store cykelnationer som Italien, Frankrig og Belgien, der stod for vintagearrangementer, har trenden nu bredt sig over det meste af Europa. Lige syd for grænsen - i Ludwigslust nær Schwerin - afvikler man hvert år et af Tysklands største cykelevents, Velo Classico.
Er du klar på en helt ny udfordring?
Et helt nyt managerspil ser dagens lys på Feltet.dk - Efterårsspillet 2018, hvor alle efterårssklassikere og store etapeløb er med.
Strava kan gøre dig til træningsjunkie
Rigtig mange motionister bruger GPS-trackingapps, Facebook-fora eller lignende samlingssteder til at motivere sig selv til at træne mere - ofte med succes.
Læs om fire års cykelpolitik på Motionsfeltet
Motionsfeltet.dk gik i luften for over fire år siden, og det er blevet til en del artikler siden.
En Tour de France-vinder vender hjem
Carlos Sastre deltager igen i Cykelstafetten Spar Nord og Carlos Sastre Classic den 2. September i Rebild - og alle har muligheden for at møde ham.
Produktnyt: ABUS MonTrailer
MonTrailer, den nye offroad-hjelm fra ABUS, øger sikkerheden i offroad-terræn og placerer sig i førerfeltet blandt mountainbike-hjelme på det danske marked. Hjelmen er konstrueret med et utal af teknologier for øje, men går samtidig ikke på kompromis med en brugervenlig komfort.
Test: Garmin Fenix 5x Plus Sapphire
Garmin Fenix 5X Plus Sapphire er et ur, der sætter nye standarder for sportsure, med blandt trådløs betaling og forbedret kortfunktion.

Instagram #motionsfeltet

Seneste indlæg i debatten

Det er faktisk endnu bedre end de "frihedslån" der blev tilbud i en anden tråd :-) Kan ikke lige finde det i et tour-blad. Men jeg mener at læse at et firma fik tilladelse til at benytte produkter på World Touren uden at det endnu var i offentlig handel, fordi de kunne starte en produktion op, hvis markedet efterspurgte det. Det er jo en metode at kunne teste beta-udgaver som måske aldrig rammer markedet.Kan så ikke få øje på hvorfor du spørger mig om det. Jeg har skrevet, flere gange, at man må lade de konkrete omstændigheder være afgørende for om man vil reklamere eller ej. I den forbindelse kan man opfinde alle mulige teoretisk omstændigheder der måske, måske ikke, berettiger til at et dæk fejler senere, men der er ikke noget i det Casual har skrevet der giver mig anledning til at tro det. Derfor mener jeg stadig, at man er i sin gode ret til at reklamere over det omtalte dæk. Hvis du tror Casual har undladt, at beskrive omstændighederne sandfærdigt så må du om det, men det gider jeg egentlig ikke diskutere. Du sikkert indvende, at der "må" være sket noget med dækket tidligere siden det pludselig gik i stykker, men så vi over i cirkulære argumenter som ikke fører nogen vegne. Jeg vil også indvende, at selvom et cykeldæk evt har en (lokal) skade fra en kantsten eller et hul i vejen, så må skaden ikke kunne brede sig eksplosivt så der kommer en lang flænge i dækket. Det har jeg heller aldrig oplevet ske med et bildæk. De punkterer og det er det. Det må jeg nok sige, undskyld da. Men jeg synes nu egentlig at din forskning skulle have givet dig svaret. Ad 2 Omkring deres status, så - som somsar skriver - beror det simpelthen på en vurdering fra UCI af hodlets generelle setup, i særdeleshed den økonomiske side. Det kunne du have lsæt dig til på UCI's hjemmeside. Ad 3 (2) Og jo, selv om det er Type1-diabetikere på holdet, så er det min overbevisning at de meget ofte - af den almindelige tilskuer - slås i hartkorn med Type-2-folket og netop derfor bliver deres budskab ekstra stærkt og incitamentet fra arrangørside til at invitere, større. Og holdets ledelse skal da herfra have en thumbs up for deres evne til at overtale arrangørerne. Ad 4 WUT? Jeg har da vist ikke antydet at der foregår noget ulovligt, det må bero på en misforståelse. Ad 5 Ring eller skriv til Jesper Worre og Henrik Jess Jensen for en opdatering på udviklingstrategien for PDR. Men alt i alt; kan du ikke bare nyde at nogen - med en stor pengetank bagved som muliggør det - kører for en værdig sag?

Vær med i klubben - find en cykelklub i nærheden af dig

Team Motionsfeltet.dk

Vil du også gerne deltage i cykelløb i ind- og udland?

Motionsfeltet.dk   •   Åsvinget 5   •   9800 Hjørring   •   Tlf. 5155 8966   •   info@motionsfeltet.dk

Boligadvokat